|
Riina
|
 |
« : 24.06.09, 20:13 » |
|
Onko jollakulla ylhäällä paljonko lampaalle voidaan antaa B-vitamiinia / päivä? Tiedän kyllä, että normaalisti B-vitamiinilisää ei tarvitse lampaalle antaa, mutta haluaisin laittaa varmuuden vuoksi tätä kolmelle metsälaitumella olevalle pässille lisänä, koska metsässä kasvaa sellaisia kasveja, jotka voivat aiheuttaa B-vitamiinin puutosta.
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|
Petri
|
 |
« Vastaus #1 : 26.06.09, 22:42 » |
|
Onko jollakulla ylhäällä paljonko lampaalle voidaan antaa B-vitamiinia / päivä? Tiedän kyllä, että normaalisti B-vitamiinilisää ei tarvitse lampaalle antaa, mutta haluaisin laittaa varmuuden vuoksi tätä kolmelle metsälaitumella olevalle pässille lisänä, koska metsässä kasvaa sellaisia kasveja, jotka voivat aiheuttaa B-vitamiinin puutosta.
Pitäisi tietysti puhua yksiköistä per elopainokilo, mutta jotakin valmistetta (purkki jo hävitetty) ell kehotti antamaan (piikittämään) heikkokuntoiselle kuurina 2x20 ml peräkkäisinä päivinä. Eli tuossa lienee maksimiannos. Huolenpitosi vaikuttaa lähes ylimitoitetulta, elleivät pässit ole tosi arvokkaita. Mikä on muuten se kasvi, joka voi aiheuttaa B-vitaminin puutosta ?? Petri
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|
Riina
|
 |
« Vastaus #2 : 27.06.09, 09:09 » |
|
B-vitamiinin puutosta voi aiheuttaa metsälaitumella kasvavat saniaisensukuiset kasvit esim. kotkansiipi, kallio-imarre ja sananjalat. Näissä kasveissa on aineita, jotka hajottavat tiamiinia lampaan elimistöstä, jolloin on riski pötsihäiriöihin ja pahimmillaan (tappaviin) hermosto-oireisiin.
Ne pässit jotka ovat metsälaitumella, jossa kasvaa runsaasti sananjalkoja, ovat kieltämättä arvokkaita mulle sukujensa puolesta, mutta laitoin sinne kuitenkin sellaiset pässit, joista on jo katraassani jälkikasvua, jos jotain sattuu.
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|
maunu_muori
|
 |
« Vastaus #3 : 27.06.09, 12:31 » |
|
Mei en tota medikalisaatioo jaksa sulattaa, varmuuden vuoks, elikotten kohalla, ihmisillä se on jo menny niin överiks että siitä on tuplasti enemmän haittaa kuin hyötyy..kattokaa teitin lääkepöhnään kuolevii vanhusii.. Minkä, anteeks, kun kiroon... helvatan takii elikoita pitäs piikittää.. varmuuden vuoks.. miks et paa niille oluthiivaa appeeseen ja anna niitten helvatan piikkien olla...toi ei oo kyllä kivaa et elikoita tökitään ..ANNA herrajensta niitten ite valita..ja tarjoo sitä hiivaa ...HEVOSHYLLYSTÄ LÖYTYY !!! Siinä on sitä tiamiinii ja pötsin toimintaan elvyttävii aineita!! ja jos ne pöllöt ei sitä tajuu syyä, :  : 
|
|
|
|
« Viimeksi muokattu: 27.06.09, 12:33 kirjoittanut maunu_muori »
|
tallennettu
|
|
|
|
|
Riina
|
 |
« Vastaus #4 : 27.06.09, 12:34 » |
|
^Siis anteeksi mitä? :o En todellakaan ole eläimiäni piikittämässä, vaan antamassa niille lisävitamiinia juomaveteen. Tämä ei todellakaan ole mun mielestäni mitään ihme medikalisaatiota, annanhan mä eläimillle kivennäisiä ja ADE+seleeni -vitamiiniakin rehun täydennykseksi. ???
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|
maunu_muori
|
 |
« Vastaus #5 : 27.06.09, 12:35 » |
|
No miks et laita sitten sitä hiivaa... se on paljon luonnomukasempi vaihtoehto .. käytä vaikka varsa-annoksesta puolet, niin ei tuu liikaa, ja laita kivennäisen joukkoon sitä ei voi laittaa veteen..mei luulen ettei sitä hiivaa voi sillan yliannostaa..
|
|
|
|
« Viimeksi muokattu: 27.06.09, 12:41 kirjoittanut maunu_muori »
|
tallennettu
|
|
|
|
|
Riina
|
 |
« Vastaus #6 : 27.06.09, 12:41 » |
|
^Ei ole tullut mieleen, että lampaan juomaveteen voisi sekoittaa hiivaa, ja mulla on jo ihan kotieläimille tarkoitettua B-vitamiinia pullossa kotona sioille ym. eläimille. En ole ajatellut, että tämä olisi jotenkin luonnottomampi tuote kuin eläimille kuin hiiva, kun tätä myydään ihan maatalouskaupan hyllyssä eikä ole mikään reseptivalmiste / lääke.
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|
maunu_muori
|
 |
« Vastaus #7 : 27.06.09, 13:10 » |
|
Noo teollisesti valmistettu B-vitamiini , en oo ihkin varma, vaikka olis sillain samalla tapaa kuin nykyset D- vitamiini valmisteet synteettisiä(tästähän sitä on keskusteltu jossan) siis D-vitamiini on ja se pentele kun vielä liotetaan maissiöljyy, jostain syystä selvitin....mut enpä viitti siitä kiisetellä, Oluthiiva ei oo..se on panimoteollisuuden sivutuote ajaa saman asian kun noi synteettiset valmisteet... no on se ehkä yksikköö kohti kallimpaa kuin ... mut laatu;)
|
|
|
|
« Viimeksi muokattu: 27.06.09, 13:12 kirjoittanut maunu_muori »
|
tallennettu
|
|
|
|
paivi
Karitsa

Poissa
|
 |
« Vastaus #8 : 27.06.09, 13:27 » |
|
Itse olen antanut ihmisten B-vitamiinia 1tbl päivässä, niin eläinlääkäri neuvoi.
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
kuutamofoxi
Pässi

Poissa
Sukupuoli: 
Tuiskuturkin Erityinen
|
 |
« Vastaus #9 : 27.06.09, 18:26 » |
|
Minäkin mietin, että mikä kasvi mahtaa olla kyseessä, mutta selvishän sekin  Meillä on lähes kaikilla laitumilla näitä saniaisen näköisiä kasveja (siis mulle kaikki saniaisen näköset on saniaisia oli ne mitä tahansa virallisesti ;D ). Yleensä lampaat ei meillä ole edes koskeneet niihin ja ollaan siksi isommat kasvustot jätetty aitojen ylkopuolelle. Syksyllä sitten kerään kuivat kuivikkeeksi, eikä ne niitäkään ole syöneet.
|
|
|
|
|
tallennettu
|
Positiivisella ajattelulla petyt yhtämittaa. Negatiivisella ajattelulla yllätyt aina iloisesti.
|
|
|
|
Tiina K
|
 |
« Vastaus #10 : 27.06.09, 20:12 » |
|
Mei en tota medikalisaatioo jaksa sulattaa, varmuuden vuoks, elikotten kohalla, ihmisillä se on jo menny niin överiks että siitä on tuplasti enemmän haittaa kuin hyötyy..kattokaa teitin lääkepöhnään kuolevii vanhusii.. Minkä, anteeks, kun kiroon... helvatan takii elikoita pitäs piikittää.. varmuuden vuoks.. miks et paa niille oluthiivaa appeeseen ja anna niitten helvatan piikkien olla...toi ei oo kyllä kivaa et elikoita tökitään ..ANNA herrajensta niitten ite valita..ja tarjoo sitä hiivaa ...HEVOSHYLLYSTÄ LÖYTYY !!! Siinä on sitä tiamiinii ja pötsin toimintaan elvyttävii aineita!! ja jos ne pöllöt ei sitä tajuu syyä, :  :  Ööh, nyt en kyllä tajua, miksi pitää noin agressiivisesti neuvoa/informoida/kertoa omaa kantaansa?
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|
maunu_muori
|
 |
« Vastaus #11 : 27.06.09, 21:43 » |
|
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|
pikkukana
|
 |
« Vastaus #12 : 27.06.09, 21:52 » |
|
^Onkos muori noussut väärällä jalalla sängystä? Vai mistä moinen "kostonhimoinen/agressiivinen" asenne on esiin pulpahtanut.Â
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|
maunu_muori
|
 |
« Vastaus #13 : 27.06.09, 22:00 » |
|
En, mut aattelin vain vastata talon tavalla asialliseen kysäriin , kyllä kokenu lampuri sen kestää, kun alkavankin piti, mietin vaan mille musta ittestä olis tossa tilanteessa tuntunu.. oisin varmaan säihkätänyt totaalisti.. :  mut mää oonkin kerrostalokakara. : 
|
|
|
|
« Viimeksi muokattu: 27.06.09, 22:06 kirjoittanut maunu_muori »
|
tallennettu
|
|
|
|
|
Riina
|
 |
« Vastaus #14 : 27.06.09, 22:42 » |
|
Huh huh. Olen todella pahoillani, jos olen Mäntylän Mammalle vastatessani pahoittanut Maunu Muoria jollakin tavalla. :o :o :o
Toivon kuitenkin, että tällä foorumilla voitaisiin jatkossakin käydä rehellistä keskustelua esim. eläinten hyvinvointiin liittyvistä asioista. En usko, että tältä foorumilta löytyy montaakaan lampuria, joka voisi väittää, että on ok jättää sukukypsät uuhi- ja pässikaritsat erottelematta tms. Näinköhän vain satuin olemaan ensimmäinen, joka sen sanoi ääneen? Ja syy miksi sanoin sen ääneen oli se, että ongelmat eivät katoa hyssyttelemällä, vaan ne pitää tiedostaa, jotta niiden eteen voi tehdä jotakin. Minusta Mäntylän Mamma lähti hienolla asenteella liikkeelle eli tiedostaa mitä ongelmia lampaista voi tulla ja yrittää parhaansa mukaan ratkaista ja selviytyä niistä. Itse olisin aloittelevana lampurina säästynyt monelta itkulta ja itsesyytökseltä, jos joku olisi tullut suoraan sanomaan, että ostamani lampaat eivät olleet OK, eikä olisi tarvinnut käydä kaikkea läpi mm. Eviran avustuksella.
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|