24.05.12, 15:11 *
Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
Jäikö aktivointi sähköposti saamatta?

Kirjaudu käyttäjätunnuksen, salasanan ja istunnonpituuden mukaan
Uutiset:

Etusivu   Ohjeet Haku Kirjaudu Rekisteröidy  
Sivuja: [1]   Siirry alas
  Tulostusversio  
Kirjoittaja Aihe: hiipuva karitsa..  (Luettu 1330 kertaa)
myyrähäinen
Oinas
Poissa Poissa

« : 16.06.09, 19:32 »

..Niinpä se taisi käydä että keskussairaalan molokin kita ahmaisee kohta seuraavan pienen uhrinsa.. Töihin oli illalla pakko lähteä, eikä sen vuoksi ollut kunnon perään katsojaa karitsan tissille pääsyn varmistamiseksi.. Kerran oli kunnon imutellut saanut ennen kuin läksin ja naapuria pyysin käymään ennen nukkumaan laittoansa vielä tarkistamassa. Kertoi emon kovakouraisesti karitsaa pyöritelleen mutta karitsan pääseen kuitenkin lopulta tissille.  Eipä ollut tainnut päästä. Emolla oli hätä kun ei alkanu pikkunen imemään, ja yritti saada pienokaista jaloillen. Kuten asian laidan aamulla kotiin tultuani oivalsin. Enää, ei puhettakaan että olisi alkanut imemään, sen enempää nisää, minkään mallista tuttia kuin sormeakaan.. Kovasti hoippuen nousi jaloilleen emon tuuppiessa.. ja vielä jopa ääntelikin.. Hakeutui tissin likelle muttei riittäny paukut nisästä kiinni saamiseen ja imemiseen.. Sielläpäin vaan hoiperteli. Ja emon huoli ihan kamala.. yritti ja yritti.. uudelleen ja uudelleen..tuuppia kohti oikeaa osotetta.. turhaan. No, nisistä ei tietysti tullut stressaantuneelta jä hätääntyneltä emolta pisaraakaan omaa maitoa. Annoin suuhun pikapikaa propyleeniklykoli-liuosta vajaan 1ml. Tein ohjeen mukaisen koktailin maidosta piimästä ja kermasta ja letkuttelin ohuella syötökatetrilla massuun n. 20ml. Katetria 'söi' sisäänsä siinä vaiheessa vielä ihan itse.. Näytti tokenevan ja virkistyvänkin, niin etttä jaksoivat emon kans vielä 'yrittää' kunnes nukahtivat molemmat ja läksin minäkin parin tunnin unille. Klo 15 aikoihin oli pieni kovasti voipunut.. emolta tuli lypsäen n. 20ml jonka letkuttelin  ja saman verran 'vastiketta' ja emo halusi ulos.. pikkusenssa kanssa. Ryntäsi portin avatessani ja huusi pikkuista mukaansa sen minkä jaksoi..Toinen raukka siinä sitten koitti hoiperrella.. Kannoin ulos ettei putoa rappuselta.. Kovasti kylmä sää ja vettä alkoi vihmomaan.. niinpä otin pienen ja vein  sisälle karssinaan, jonne emokin lopulta suopui. Klo 17.30 kovasti pieni heikkona, makasi mennessäni, ei jaksanut pystyyn.. emo jo toivonsa heittänyt.. lypsin 50ml ja letkuttelin sen hyvin hissukseen..lähinnä suuhun ja nieluun ei alkanut niellä enää syöttökatetria ja maidot meni tippa tipalta valutellen.. osa suupielistä ulos kun en viitsinyt väkisin tunkea summamutikassa ehkäpä väärään osotteeseen letkua.. Eipä lie enää juuri tehtävissä..pienen eteen.. Nyt sitten emolla tissut täynnä maitoa.. liekö sairastuu ja menee sitten hänkin..  :'(

tallennettu
MH
Pässi
Poissa Poissa

Sukupuoli: nainen

« Vastaus #1 : 16.06.09, 20:18 »

Voi, nämä on niin surullisia :'(
tallennettu
orvokki
Pässi
Poissa Poissa

Rygja uuhi ja karitsat

« Vastaus #2 : 16.06.09, 21:27 »

Voi itku!!!

Vastaisen varalle osta maitotilalta ternimaitoa ja anna sitä kädenlämpöisenä syntyneelle karitsalle 50-100 ml, jos et ehdi vahtimaan jatkoja itse. Tämän annoksen jälkeen yleensä karitsa on niin virkeä, että hoitaa itse nisän etsimisen, kun sillä on energiaa siihen.  Terniä voi antaa parin päivän ajan ja sillä on ihmeitä tekevä voima, teelusikallakin annettu maitotippa virkistää kummasti. Imuotetta voi yrittää herätellä työntämällä sormea karitsan suuhun kitalakea kohti, aika pitkälti siis. Kun hieman ternillä auttaa alkuun, ehtii emän oma maito utareisiin. Työlästä, mutta palkitsevaa.

Toinen juttu sitten on tämä karitsan tuuppiminen - onko emä ensikko eli vähän vielä ehkä torvelo äidin hommissa?
Se selittäisi puskemista.

Mutta tiedän miten teitä surettaa ja pidän kovasti peukkuja, että seuraavassa karitsoinnissa on parempaa onnea matkassa!!!

tallennettu

Röykkälän lammastila
Harjunlahdentie 760, 41730 Kivisuo Joutsa
www.lammastila.com
Tsinnia
Pässi
Poissa Poissa

Uuhikaritsa

« Vastaus #3 : 16.06.09, 21:46 »

Me lypsämme heti karitsoinnin jälkeen emältä maitoa ja annamme sitä ruiskulla karitsalle suupielestä, samalla sormi karitsan suussa - näin saadaan imemisrefleksi toimimaan sekä varmistettua karitsan ternimaidon saanti. Näin karitsat saavat varman ja hyvän alun elämälleen.

Olemme myös lypsäneet ykkösen saaneilta tai runsasmaitoisilta kakkosemiltä vähän maitoa pakastimeen - annettavaksi karitsoille, joiden emiltä maitoa ei ala heti tulla.
tallennettu
sarkka75
Pässi
Poissa Poissa

Texelpoika ;)

« Vastaus #4 : 17.06.09, 08:02 »

Me lypsämme heti karitsoinnin jälkeen emältä maitoa ja annamme sitä ruiskulla karitsalle suupielestä, samalla sormi karitsan suussa - näin saadaan imemisrefleksi toimimaan sekä varmistettua karitsan ternimaidon saanti. Näin karitsat saavat varman ja hyvän alun elämälleen.

Minä teen myös aina näin,en vaan ruiskulla,vaan suihkutan tissistä suoraan maitoa karitsan suuhun.  kyllä on nopeasti karitsa sen jälkeen pystyssä ja tissillä ;D
tallennettu

Riina
Pässivaari
Poissa Poissa

Muru Metsäneläin

« Vastaus #5 : 17.06.09, 10:17 »

Voimia Myyrähäinen! Jos karitsa menee, niin olet todellakin tehnyt sen eteen kaiken mitä olet osannut.

Vielä tuosta letkuttamisesta yksi vinkki: jos pelkäät, että letku on väärässä röörissä, niin kaada letkuun ensin pisara keitettyä, jäähtynyttä vettä. Jos letku on keuhkossa, niin karitsa alkaa yskiä. Riski keuhkotulehdukseen keitetyllä vesipisaralla on kuitenkin huomattavasti pienempi kuin jos letkutat runsaasti maitoa "väärään kurkkuun".

Toinen vinkki myös: jos karitsa on kovasti ehtinyt nälkiintyä, niin sen ruumiinlämpö laskee aika nopeasti, joten koeta pitää karitsan ruumiinlämpöä yllä, niin se säilyy virkeämpänä.
tallennettu

"Joka mäyrän saa, myös mäyrän pitää." 
http://mayranvarisetsuomenlampaat.net/
Aulimaija
Pässivaari
Poissa Poissa

www.laurilan.net

« Vastaus #6 : 17.06.09, 10:35 »

^Mä käärin aina letkutettavat karitsat fleecehuopien  tmv. sisään, niin että pää vaan näkyy sieltä. Olen ajatellut, että se luo karitsalle myös turvallisuuden tunnetta.
tallennettu

Olethan tutustunut sivuihini osoitteessa www.laurilan.net
myyrähäinen
Oinas
Poissa Poissa

« Vastaus #7 : 17.06.09, 15:25 »

Ei ole ihmeiden aika ohi hymy

Aamulla töistä palatessa ja kauhulla talliin ensimmäiseksi suunnistaessa oli siellä karsinassa kovasti hieno yllätys: elävä pieni pässin alku äidin kanssa.. ja kuinkas muuten kun ihan oikeesti vielä tissulla imuilla.. Jaloilla olo on vielä hiukka semmosta hoippuilevaa, niin kun pienessä hiprakassa.. mutta pystyssä pysytään ja ilme on kirkas ja utelias.. Ja virkku on koko olemus.. Ulos halusi emo pikkuisen kokeilemaan olemista.. Virkku on koko olemus.. Äitiä  seuraa ja ympäristöä tutkii..
 Aamulla tuli naapurin mamma kans itkut silmissä.. Oli yön rukoillu että pikkunen selviäis.. Lasten kanssa työskennellessä on tuo luonnon, kasvun, elämän.. ja  myötötunnon ja välittämisen (..ajatuksen ja rakkauden..) ja sylin lämmön ihmeellinen voima monesti tullut tosi toivottomissa tilanteissa tutuksi.. Näin  taas jälleen..
 Kaikkeni kyllä tosiaan yritin eilen tehdä. Kyseessä kun mun ihka ensimmäinen synnyttäjä ja ensikko, joka itse aivan huolesta ja hädästä suunniltaan, niin ei sitä terniä tosiaan sieltä utareesta tullu pisaran pisaraa.. ennen kun alko äiti rauhottumaan ja rentoutumaan.. Niihän se menee herkillä ihmisilläkin.. Vastike oli näköjään hyvää ja toimivaa ensihätään.. Tupsautin sinne vielä gefilukset varalta sekaan, kun sen ihmeitä tekevän voiman olen kans niin monesa pahassa todennu.. ja niitä vitamiineja ihan pikkkuisen.. kun ei annoksia mistään siihen hätään löytyny..
  Imurefleksiä ei tosiaankan tullu millekkään tarjoomalleni ärsykkeelle ja jos päästä otti kiinni nisälle ohjatakseen, niin alkoi vaan ihan poispäin hamuumaan.. Ihan niin kun ihmisen vauvakin tekee.. Ja se koko suuvärkki oli tosiaankin kuin lukossa tykkänään.. Mikä ihme sen sitten yön aikana löysäsi toimimaan.. Sen verran sai voimia noista letkumaidoista, että alkoi lyyti kirjottaan..
 Vesitipalla letkun testaaminen toimii sillon ku refleksit toimii.. ja potilas kykenee yskiin.. Eilen ei enää siinä vaiheessa ollu käsissä ku keitettyä makaronia.. ja nielemisrefleksikin äärimmäisen vaimea.. Siks en tohtinu..  Se lampaan anatomiakuva mun jostain tarttis saada ja löytää. Auttais hirveen monessa asiassa hahmottamista ja antais varmuutta.. Kertokaa, jos tiedätte joku, että mistä sellasen vois löytää..

Mutta hirmusesti kiitos tosi hyvistä neuvoista ja ohjeista.
Toi vastikeohje kotitarpeista on KULLAN arvonen, kun ei terniä kertakaikkisesti ole. Pitää vastaisuudessa koittaa aikasemmin alkaa varautuun ja jo kevätalvella vasikointiaikaan sitä koittaa varailla. Noitten maidot tuskin pakastettuna seuraavaan karitsointiin (..ens kevääseen..) säilyy pakastettunakaan, vai miten arvelette? Lypsy kyllä oli ihan kivaa, kun sitä maitoa alko tuleen.. ja suju jopa näillä mun lapiokäsillä ja nakkisormilla pikkuruisista nisistä.. kun hoksas tekniikan..ja alko eläin siihen suopumaan..

Näin se välillä hypyttää tää elämänkaari..
 Toivottavasti nyt ei enää tule takapakkia tässä keromuksessa..
Seuraava tuolla jo ajoittain huohottelee.. Sanoin, että pidättelis huomenaamuun.. kun sit alkaa mulla pitkä vapaa.. ja oon ite auttamassa..
 Pitää käydä kattoon uskoko, vai onko homma edistyny.. silmänisku
Ja sitten vielä ehkä vähän nukahtaa, että yhen yön vielä jaksais hoitaa noita ihmislapsia..
 Ja kiitos ihan hurjasti myötätunnosta ja auttavista ajatuksista.. Ne lentää tarvittaessa nopsasti piiiiitkiäkin matkoja.. ja joku sanoo niitä enkeleiksi.. hymy

ps.Lilli on nuori ja vähän hössö tosian, mutta sen toimita oli tosi tarkotuksenmukasta ja ihailtavan sinnikästä.. Se tuuppi sorkallaan pyllystä liikkeelle ja ylös pikkusta..yhä uudelleen ja uudelleen..kun se vaan olis hiipunu.. Urhea pikkuäiti..tosi urhea..ja sinnikäs..ja viisas..
« Viimeksi muokattu: 17.06.09, 16:00 kirjoittanut myyrähäinen » tallennettu
MH
Pässi
Poissa Poissa

« Vastaus #8 : 17.06.09, 15:47 »

Ihanaa ;D
tallennettu
Riina
Pässivaari
Poissa Poissa

Muru Metsäneläin

« Vastaus #9 : 17.06.09, 18:09 »

Kivoja kuulumisia Myyrähäisellä!  muikea hymy

Mulla ei ole suosikeissa mitään linkkiä, mistä näkyisi kaikki lampaan sisäelimet, mutta mahat on samoin kuin lehmällä ja tällaiset linkit voit kurkata:
LUUSTO: http://www.ag.ncat.edu/libbyd/shepskel.jpg
JÄSENET: http://www.danekeclublambs.com/SheepAn.html
TIINEEN UUHEN ANATOMIA: http://www.omafra.gov.on.ca/english/livestock/sheep/facts/98-091.htm
tallennettu

"Joka mäyrän saa, myös mäyrän pitää." 
http://mayranvarisetsuomenlampaat.net/
Nipsu
Pässi
Poissa Poissa

« Vastaus #10 : 18.06.09, 00:00 »

Hienoa kuulla, että pikkuinen näyttää selviytyvän sittenkin! hymy

Jos sulla on mahdollista seuraavasta poikivasta ottaa terniä pakastimeen, niin kyllä se kannattaa ottaa talteen, pienikin annos on parempi kuin ei mitään vaikka ihan sataprosenttisena ei säilyisikään ensi kertaan. Monasti olen ottanut ensimmäiseltä parilta poikivalta terniä pakastimeen niin on sen karitsointikauden tarve turvattu (etenkin jos on hyvämaitoisia, kokeneita uuhia.) Ja jos ei tule käytettyä niin kyllä säästän seuraavaan vuoteen, niin on edes jotain. hymy Lehmänterniäkin voi toki kysellä maitotiloilta varastoon.
tallennettu
Sivuja: [1]   Siirry ylös
  Tulostusversio  

Siirry: