|
myyrähäinen
|
 |
« : 14.06.09, 21:35 » |
|
Uuhityttöjen karitsointiajankohta alkaa olla käsillä.. Nyt kolmesta yksi on jo muutaman päivän ajan kakannut papanansa sellasen sitkeän (lima-)kalvon sisässä, ikään kuin helminauhana.. Niin kuin nakimakkaran kuorta n. 1/2 metriä, jossa papanat sievästi ja siististi sisällä yksitellen peräkkäin.. Onko normaalia synnytyksen lähestymiseen liittyvää ylenmääräistä liman eritystä suolen puolelta vai 'polttaako' voimakas tunnutusruoka suolistosta limakalvoja ulos..? Vai onko joku kasvi, joka ruokavaliossa kyseisenlaista ilmiötä aiheuttaa? Muilla ei vastaavaa.. Kysymys on muutoin n. puolet toisten tarvitsemasta väkirehumäärästä elääkseen tarvitsema ja siten erinomaisesti kuivarehua hyödyntävä kaksivuotias ensikko kainuunharmasneiti. Kertokaa, jos joku nähnyt aikaisemmin samanlaista.. Yleisvoinniltaan tytöt ymmärrettävästi kaikki jo todella 'raskaana'.. Väsyneitä, syövät vähän ja pieniä määriä kerrallaan, makoilevat mielellään tallissa, jonne pääsevät halutessaan varjoon ja hämärään.. rauhassa märehtimään.. Enempi ovat virkeenä illansuussa ja iltayöstä kun viileämpää.. Silloin liikuskelevat ja kuljailevat, samoin kuin aamulla aikasin.. Hyttyset ja muut inisijät selvästi häirinneet ja rasittaneet viimeisen viikon aikana kovasti. Coopersect laitettu toissapäivänä. Muutoin en kenenkään voinnissa ole erityistä havainnu.. Normaalia tollanen.. vaiko jotain mistä pitäis olla huolissansa?
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|
Sanna-Leena
|
 |
« Vastaus #1 : 14.06.09, 22:55 » |
|
Joo kertokaa, jos joku tietää! Mulla huhtikuussa syntyneeltä uuhikaritsalta tuli samaa tavaraa laitumella. Näin ne papanat roikkumassa siellä sen takapuolessa ja läksin oitis tutkimaan, mutta se vispas ne oitis hornan tuuttiin enkä enää löytänyt. Mä heti aattelin, että matoja, mutta pariin päivään en oo löytänyt mitään muita matokakkoja, joita yleensä sit kuitenkin on, kun matoja jollain on. Muut karitsat tekee normaalia papanaa ja isot uuhet enempi könttiä. Oon syöttänyt niukalle laitumelle lisäksi koivua. Voisko karitsalta tulla niin sulamattomana läpi pitkä omenankuori, mietin myös, kun tämä karitsa juuri aina onnistuu nappaamaan herkkujen joukosta täyspitkän omenankuoren...
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|
myyrähäinen
|
 |
« Vastaus #2 : 15.06.09, 02:31 » |
|
Tarkastin kyseisen 'rimpsun' todella perusteellisesti, enkä mitään madon näköistä suuria tai pieniä siinä osannut kyllä nähdä.. Ainut mikä viittasi mateliaan oli että muodostelma muistutti kuivahdettuaan ehkä jotenkin kuivanutta juuri luotua käärmeen nahkaa.. Lampaat on madotettu huhtikuussa ja toukokuun alussa. Ja kyseinen uuhi todellakin suht. hyvässä lihassa vaikka syönyt voimarehua paljon muita pienempiä annoksia. Heinälle sen sijaan ollut persompi kuin muut ja kaiken ja tarkasti syövä. Omenaa tai kuoria en ole nyt laitumella ollessa antanut.. Tosi väsähtänyt oli kun vein yöksi talliin nukkumaan ja hankalasti.. kuin jokaista hengitystään ensin hetken pidätellen hengittelee.. mutta vatsakin on pienehköön kokoon nähden aivan valtava.. Laskettuaika, siis 140vrk nähdystä astumisesta tulis täyteen vasta keskiviikkona.. ja 143 siis vasta perjantaina.. Täytyy käydä vielä kattoon josko vielä ähkyy yhtä hankalasti. Toivottavasti nyt ei enteile suurempia ongelmia..
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|
Riina
|
 |
« Vastaus #3 : 15.06.09, 08:47 » |
|
Mulle on myös aina sanottu, että jos papanat tulevat helminauhassa, niin on syytä epäillä sisäloisia. Muista, että ne sisäloiset voivat olla myös kokkideja, joihin ei tepsi tavalliset matolääkkeet. Koska uuhi on viimeisillään kantavana, niin sanoisin, että odottele kunnes uuhi on karitsoinut, ja jos sen jälkeenkin tulee tuollaista papanaa, niin ota ulostenäyte analysoitavaksi siltä.
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Nina
Pässi

Poissa
Toteutunut unelma: Lahja
|
 |
« Vastaus #4 : 15.06.09, 14:31 » |
|
Meillä oli lampailla viime vuonna loppusyksystä samanlainen "helminauha-ongelma". Lampaat on kuitenkin säännöllisesti madotettu, joten laitoin papana näytteen eviraan. Tulos oli negatiivinen eli loisia tai niiden munia ei löytynyt.
Ongelma hävisi väkirehuja vähentämällä...
|
|
|
|
|
tallennettu
|
Apila on hyvä kukka, samoin päivänkakkara, lammas joka puskee, on huomenna makkara.
|
|
|
|
myyrähäinen
|
 |
« Vastaus #5 : 15.06.09, 14:59 » |
|
Kiitos vastauksista. Jotenkin mulla on sellanen 'olo' että kyseisen uuhen voimaherun sietoon liityvästä asiasta voisi olla kyse. Eikö ne kokkiditkin lisäänny ja vaivaa eniten just sellasessa tilanteessa..kun on ruokinta oikein voimaperästä.. jos oikein muistelen..? Laitoin Ruusun talliin yöksi oljille ja kuivaheinille ja oli heti aamusta ihan virkkuna. Mun varmaan täytyy uskoo sen vaan voivan paremmin vähemmällä väkirehulla, eikä tuputella taulukoiden määriä miettien. Koko talven on toiset uuhet saanu sen annoksen jämät ku kylläsyys tulee niin vähästä. Sen massu on kyllä ihan hurjan iso sen omaan kokoon suhteutettuna.. Toivottavasti ei o karitsat jättiläisiks kasvanu tolla mun tunnutuksellani, ni etteivät lopulta ulos sovi.. On tämä taiteilua..huh, huh..
Infektoituuko ne karitsat sit syntymässään/syntymän jälkeen samassa karsinassa niille kokkideille? Ja miten mun tarttee menetellä, ettei ne sairastuis heti? Suojaako emon maito ja onko jotain muita hoitoon liittyviä vinkkejä millä haitat vois yrittää ennakkoon minimoida? ps. Löysin kokkidi-haulla Riinan ym. vanhat hyvät kirjotukset ja ohjeet.. Lisääkin saa kirjotella.. Kaikki otan kiitollisuudella vastaan.
|
|
|
|
« Viimeksi muokattu: 15.06.09, 15:35 kirjoittanut myyrähäinen »
|
tallennettu
|
|
|
|
|
Sanna-Leena
|
 |
« Vastaus #6 : 15.06.09, 15:52 » |
|
Mulla tuo helminauhaa kakkinut on iso karitsa, emon alla ollut yksin, päiväkasvut 300 g. Rupesi heinille aika myöhään, leikki ja reuhasi lampolassa yleensä kun muut söi.
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|
Riina
|
 |
« Vastaus #7 : 15.06.09, 17:13 » |
|
Kokkideista vielä sen verran, että lampaalle kehittyy muistaakseni 3 kk iässä vastutuskyky kokkideille ja 6 kk iässä vastutuskyky muille loisille. Kuitenkin jos lampaalla on jonkinlainen syy alentuneeseen vastutuskykyyn (esim. kolmos- ja nelospoikueen karitsoilla on suurempi riski sairastua kokkideihin kuin 1-2 karitsan poikueessa syntyneillä) tai paine kokkiditartuntaan on suuri, niin kokkidit voivat vaivata myöhemmässäkin iässä. Kokkidioosi ei käsittääkseni kuitenkaan aikuista lammasta tapa, ainoastaan nuorille eläimille se voi olla hengenvaarallinen. Aikuistenkin lampaiden tilannetta kannattaa kuitenkin seurata, koska vaikka ne eivät itse kokkideista sairastuisi, niin ne voivat ulosteissaan levittää kokkideja runsaasti laitumelle ja aiheuttaa näin sairastumisriskin karitsoille.
Mun mielestä jos on aihetta epäillä emällä kokkideja niin karitsoita suojaa parhaiten mahdollisimman hyvin kuivitettu karsina / puhdas laidun. Jos papana-analyysistä löytyy kokkideja, niin karitsoille voi saada eläinlääkäriltä ennaltaehkäisevän suojalääkityksen kokkideja vastaan.
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|
myyrähäinen
|
 |
« Vastaus #8 : 15.06.09, 18:46 » |
|
Kiitos Riina tiedoista. Keväällä, ennen madotuksia otin ulostenäytteet ja tutkittiin evirassa kun löysin jalotteluaitauksen hangelta verta ja rullalla olevan madon näköisen muodostelman siitä veren ääreltä. Ulosteista oli löytynyt vain joku yksittäinen sukkulamadon muna. Kysyttyään ja saatuaan tiedon, että huushollissa on kissa, kertoi itse luurissa ollut kunnianarvoisa tutkijarohvessoori hienovaraisesti värjäysten ja histologisten mikroskopointien perusteella koko laitoksen kollegajoukon yhteispäätelmänä madon näköisen muodostelman osoittautuneen todella laajoissa tutkimuksissa jonkin pienen jyrsijän peräsuoleksi.. :o ;D ;D Arvatkaa oliko hauskaa.. Mulla on eviran leimoilla varustettu kallisarvonen vastaus seinällä raameissa, että näkevät kaikki epäilijät meidän leikatun paksun, piimää ja rapsutusta rakastavan kollikissan olevan MYÖS hyvä myyrän pyydystäjä.
Kokkideja ei sillon ollut kenenkään kakoissa. Mutta, mutta.. tartuntalähde saattaa olla kovasti likellä, sikäli jos ei sitten ole piilevänä majaillu kanta noissa omissakin.. Naapurissa kuulemma kevään aikana kuollu 40 karitsaa.. Mutta uineet talven ulkona paskäläjissä.. Ja hangelle karitsoineet.. Ja samoja teitä kuljetaan.. Pitää ottaa uudet kakkanäytteet kun on karitsoineet. Parempi mun mielestä olla askel edellä kuin kaks jäljessä noiden tautipöpöjen kans.. Onko siihen pikkukaritsojen kokkidioosiin joku muu ennaltaehkäsevä lääke kuin se sulfa, vai onks se sitten sitä kans?
Mutta koitanpa terästää hygieniaa entisestään ja pistää pikkuset äiteineen puhtaalle laitumelle sitä mukaan kun maailmaan tulevat.. Tallia vaan en ole vielä ehtiny jynssätä talven lioista.. mutta kun tulevat maailmaan ja tokenevat niin pian sitten ulos, ulos.. Äidit vaan haluavat nyt totaalisesti olla sisätiloissa, kun kai alkaa olla h-hetket lähellä. Ei ole mitään limoja tullut vielä, mutta kovasti huohottelevat molemmat ensikot välilä niin kuin supistelisi paikkoja, syöminen ei maistu.. Kuivaa heinää vähän mutustellaan ja piparia ja leipää.. Ja kun ollaan jaloillaan, niin pää seinään päin omissa oloissaan..kuin jossain transsissa.. Kannattaako niitä alkaa sorkiin ennen kun synnytys on selkeästi käynnissä, eli tulee vedet.. ja mistä sen tietää, ellei ole koko aikaa itse vahtaamassa..? Kovasti on molemmilla pyllyt turpeena, muttei märkinä.. Hännätkään ei erityisemmin pystyssä.., eikä muutenkaan mun mielestä mitenkään 'vetelänä' tai 'irtonaisena'.. eiks se ollu yks merkki..
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Tsinnia
Pässi

Poissa
Sukupuoli: 
Uuhikaritsa
|
 |
« Vastaus #9 : 15.06.09, 19:55 » |
|
Meillä on uuhilla joskus ollut löysempää ulostetta/limamaista helminauhaa muutama päivä (viikko?) ennen karitsointia. Palautunut taas normaaliksi papanaksi itsestään karitsoinnin jälkeen.
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|
Riina
|
 |
« Vastaus #10 : 15.06.09, 20:32 » |
|
Kokkideja vastaan voi käyttää ennalta ehkäisevänä eläinlääkäriltä saatavaa BAYCOX BOVIS -ainetta. Mun mielestä karitsointeihin ei kannata puuttua missään nimessä ennen kuin on selvästi ongelma, esim. vedet menneet ja mitään ei tapahtu ja uuhi on tuskainen tai karitsa on tulossa häntä edellä jne. Tsemppiä! 
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|