|
marjukka
|
 |
« : 14.06.09, 15:02 » |
|
Lomatoimi pyytää arvioimaan, paljonko menee aikaa pakolliseen päivittäiseen karjanhoitotyöhön. Mitä kaikkea tähän lasketaan mukaan? Entä millaisia tuntimääriä lomittajat työskentelevät tiloillanne, millaiset karjat/olosuhteet?
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|
|
|
riitta
|
 |
« Vastaus #2 : 14.06.09, 15:33 » |
|
Meillä on lomatoimisto määritellyt lomittajan työpäiväksi minuutti/lammas.
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|
Petri
|
 |
« Vastaus #3 : 14.06.09, 20:27 » |
|
Maalaisjärki ja kansanrunous, pistämätön yhdistelmä! Meillä aloitus oli siinä vaiheessa, kun oli väliaikaisia vuokratiloja kahdessa eri paikassa (2 km etäisyyttä). Siitä sitten arvioimaan oman kokemuksen pohjalta noita päivittäisiä rutiineja, lomatoimistosta tuli jonkinlainen "kaava", mihin oli listattu eri töitä. Näin sain silloin 3h/päivä, mikä meni läpi. Nyt on eläinmäärä kolminkertaistunut, mutta systeemit virtaviivaistuneet (ja uusi rakennus), tuskin saamme paljoakaan lisäaikaa, josko mitään.
Petri
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|
semppu
|
 |
« Vastaus #4 : 14.06.09, 22:35 » |
|
Jes, mulla siis menee 5 minuuttia päivässä, kun on viis lammasta : 
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|
Talvikki
|
 |
« Vastaus #5 : 15.06.09, 11:16 » |
|
Jes, mulla siis menee 5 minuuttia päivässä, kun on viis lammasta :  Mun työaika on sitte 11 minuuttia ja nyt kesällä vain lampaiden ihailua laitumella. Onneksi on nautoja 185 kpl, niin ei tarvii kärsii työttömyyttä 
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|
marjukka
|
 |
« Vastaus #6 : 17.06.09, 15:07 » |
|
Onpa kyllä tiukalle vedetty tuo minuutti per lammas .... eli mitä lomittaja sillon tekee? Ei kai tuossa ehdi juuri muuta kuin väkirehun jakamaan.
Jos on suurpaaliruokinta, tuodaanko paalit valmiiksi lampolan oven eteen, vai hakeeko lomittaja niitä myös pellolta? Siis talvea ajatellen.
Meillä ainakin on lampailta nytkin neljässä paikassa laiduntamassa niin, että ne tarkastetaan päivittäin, ja jonnekin jaetaan väkirehua yms. Akut, aidanaluset, laidunten kunnot, aitaukset....
Tuttipullokaritsat kotona, vesien kantoa pienille perinnebiotooppi alueille yms.
Entä korvamerkkien laitot, punnitukset, siirrot, kerinnät, siivoukset, kuivitukset yms. Puhumattakaan karitsoinneista, etenkin jos ympärvuotinen karitsointi. Eli lähteekö lomitus lähtökohtaisesti siiitä, että kaikki elukat ovat samassa hallissa, ja niille jaetaan rehut eikä sitten mitään muuta? ' En siis oleta, että lomittaja kerii koko katraan, mutta eikö mitään muuta lasketa kuin kuin tuo rehun jako?
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
sarkka75
Pässi

Poissa
Sukupuoli: 
Texelpoika ;)
|
 |
« Vastaus #7 : 17.06.09, 16:01 » |
|
No meillä ainakin,lomittaja hoitaa normaalit perusjutut,rehun jaot,kuivitukset,vedet,hevosten karsinoiden siivoukset ja tarhaa hevoset. Karitsointi aikana lomitusta ei saa ja kuka sitä nyt vieraan käsiin karitsointeja laskisi  Lomittaja voi olla avustamassa kerinnässä,sorkkien leikkuussa ym. muttei missään nimessä hoida niitä itse. Ainakin meillä on näin ja lomitusaikaa olen saanut puhuttua 4 tuntia /pv ja uuhia 70-80 kpl. Aikaa ei tosin lampolassa saa mitenkään menemään edes puolia tuosta, mutta sitten teettää kaikkia muita hommia,esim. paalinajoja pihaan pellolta ym. Ja keväisin olen ottanut lomitusta pari viikkoa, jolloin lomittaja ei tee eläinhommia, mutta kiertää , korjaa ja pystyttää aitaa.Tämän homman kylläkin uskon vain meidän vanhan luottolomittajan tehtäväksi 
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|
Wilhelmina
|
 |
« Vastaus #8 : 18.06.09, 10:24 » |
|
Meille tuli maataloussihteeriltä kaavake, johon piti laittaa ruksi ruutuun periaatteella miten eläinten hoitaminen ja millä työtavoilla se tilalla tehdään. Esim. rehunjako käsin ämpärillä jne jne. Tämän kaavakkeen perusteella saivat laskettua meille työajaksi 3h 30min. Sain lisättyä työaikaa 30 min, kun valistin heitä, että hevosia ei ehdi mitenkään hoitaa vartissa vaan niihin menee vähintään puolituntia tai 45 min ( karsinan putsaus, tarhaaminen, ruokinta). Työaika on nyt meillä 4h. Se riittää hyvin normaaliin hommaan, normi päivänä ja normaalilla lomittajalla. Työaikaan on laskettu: 55 uuhta+pässit 3 kuttua 3 hevosta kanat ( vasikat ei ole mukana laskuissa)
Meillä heitellään paalit käsin, väkirehut kannetaan ämpärillä ja vedet täytetään käsin.
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|
maunu_muori
|
 |
« Vastaus #9 : 18.06.09, 11:09 » |
|
Meillä menee oikeesti ihan tavispäivänäkin 4- 5 mies- eikus naistyötunti elikoitten hoitoon. Mut se johtuu siitä, että oon vähän sirotellut, eri elikoita, eri puolille ja joka paikkaan on kantovesi ja rehut tietty sangolla ja heinät pikkupaaleissa, mut meillä ei työmäärää tarvii lomituksen vuoks laskee.. ei saada, kun tää on harrastus. Kesäsin on tietty vähän helpompaa, kun vedenjalkelun voi hoitaa puutarhaletkuilla, ja vain uroot on heinitettävä. Oman lisänsä tähän tietty tuo naskien ruuanlaitto...nappulat ei kelpaa enää...
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|
suviande
|
 |
« Vastaus #10 : 18.06.09, 11:54 » |
|
Täällä saa kyllä lomittajaa karitsointiaikaankin...mutta en ymmärrä mitä järkeä siinä on lampurin kannalta : Mä hoidan yleensä itse lampaat vaikka olisi lomittajakin. Niiden 2 kottikärryä rehua kun vastaa minun 0,5-1 kottikärryllistä..ja muutenkin hommat tehdään vähän sinne päin. Joten yleensä lomittajan jäljiltä on joko sekasorto ja lampaat karussa pitkin pihaa - huolimattomasti kiinni laitetut portit, tai suoraa huutoa huutava lauma >  Vaikka kaikki olisi kirjoitettu tarkasti paperille ylös! Enkä enää katso näitä niin pelkäksi harrastukseksikaan, onhan bääluku jo päälle 50 :  Reilun viikon päästä aloittaa ensikkoryhmä (10-12) karitsoimaan ja lomaa on varattu yli viikko loppukuuksi. Onneksi nuo näyttävät siltä että ensimmäinen viikko on aika rytinää ;D Navetan puolellekin tahtoo saada vain hätäisiä lomittajia, jotka eivät kuivaa vasikoita ilman erillistä käskyä saatikka tyhjää karsinoita. Lehmien lypsyyn saadaan kulumaan yli puoli tuntia vähemmän aikaa kuin itse, mutta yleensä sen näkee myös sitten tankistakin.. :-\ Poikimisien aikaankin kysytään onko pakko jäädä odottamaan vaikka lehmä on jo alkanut työntelemään :o Meillä on työaika kaikkinensa 7 h, mutta siihen ei olekaan koskaan laskettu mukaan ponia, lampaita (reilu 50), vuohia (3 kpl), kaneja (4 kpl).. Siltikin lomittajat eivät meinaa pysyä navetassa 5 tuntia kauempaa >  Sitten ihmettelevät lomatoimistossa, että mitenkä meillä on vähentynyt työaika vaikka eläinmäärä on lisääntynyt! Mutta kun alan luettelemaan mitä kaikkia lomittajat EIVÄT ole tehneet vaikka hommiin olisi kuulunutkin, niin ovat hiljaa. Monesti saa itse jakaa rehut uudelleen, kun lomittaja on viskannut vain vähän ja sitten häipynyt >  Siitä kyllä mainitsen niin lomittajalle itselleen kuin lomatoimistoonkin... Onnea teille, jotka saavat hyvät luottolomittajat! Sapaa odotetaan jo kovasti hommiin 
|
|
|
|
|
tallennettu
|
Lambit reilut 70 kipaletta, riiviövuohia 14 kpl, poni, 3 kissaa, 6 kania sekä lypsykarja..
|
|
|
|
mörö
|
 |
« Vastaus #11 : 18.06.09, 13:21 » |
|
Oih, saadapa lomittaja!! Viljelystä ja elikoita on niin vähän ja vääränlaisia, ettei oikeuksia kait ole.... Ja toisaalta en ole kunnasta kysellytkään juurikin kuulemieni -ja suviandenkin kirjoittaman - kokemuksen perusteella. Itse aikoinaan pienesti lomitin. Tunnen myös pari lomittajaa toiselta paikkakunnalta. En taitaisi heistä kumpaakaan päästää kotiini....
Kotolaisia olen joskus onnistunut pariksi päivää saamaan. Aikamoinen kirjo siinäkin. Hyvät eivät juuri ehdi. Yksikin huushollerska sitten vastaavasti kotiutui liiankin hyvin.. Eihän mihinkään pidempään lomaan olisi muutenkaan mahdollisuuksia, mutta joskus olisi kiva päästä edes pariksi päiväksi reissuun. Jatkan haaveilua....
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|
Talvikki
|
 |
« Vastaus #12 : 18.06.09, 17:54 » |
|
Lomittajia on moneksi ja kokemuksella niitä voi valkata ihan luvan kanssa. Viimeksi mulla oli lomittaja joka pelkäsi eläimiä.No,hoidin itse ja lomittaja kattoi päältä.Ei tule tämä mies meille toista kertaa.Kun on iso karja kyllä tykkäisin että saan oikeesti huilata kun on tuuraaja.Oli vielä maksullinen loma ??? Toki, on meillä yleensä todella hyvät lomittajat.
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|
suviande
|
 |
« Vastaus #13 : 18.06.09, 23:56 » |
|
Meidän pitäisi tietää lomat vähintään puolta vuotta-vuotta aikaisemmin, että pääsisi valkkaamaan lomittajan :-\ Onneksi tiesin noista heinäkuun lopun häähommeleista jo viime syksynä ja sain varattua meille hyvät lomittajat  Nyt kun soitin itselleni sairaslomitusta, niin vaihtoehtoina oli 2 hätäistä virolaista ja tuikituntematon nuori likka. No, tää likka tuli ja teki...mitä nyt yhtenä yönä oli hiehot pitkin navettaa ja sotkeneet joka paikan (oli ilmeisesti vahingossa jäänyt rehut antamatta tai aita tarkistamatta...), sitten toisena yönä oli maitoauto jättänyt jogurtteja tankin päälle ja tämä oli viisaana heittänyt vaatteensa siihen päälle. Huomattiin vasta seuraavana aamuna, kun se ei enää tullut :-\ Tosi kiva, eihän niitä sitten enää voinut käyttää... On niitä hyviäkin lomittajia, jossain kiven alla.... :  ei vaan tahdo saada, kun ne varataan niin paljon etukäteen ja tällaiset hääkutsut eivät paranna yhtään tilannetta... 
|
|
|
|
|
tallennettu
|
Lambit reilut 70 kipaletta, riiviövuohia 14 kpl, poni, 3 kissaa, 6 kania sekä lypsykarja..
|
|
|
|