sally
Musta lammas
Poissa
|
 |
« : 09.06.09, 23:34 » |
|
Kävimpä tänään ostamassa suolakiven lemmikkilampaille. Pyysin myyjältä lammas herttaa ja suolakiven, hevosten kiviä katselin mutta myyjä tilasi varastosta meille oikeanlaisen kiven..
Kotona sitten kiveä pyöritellessäni aloin ihmettelemään: KNZ standard Sisältää: -sodium cloride -solium -mangesium Hivenaineet: -zink -copper (!!) -iodine -selenium -cobalt ??? ??? Eihän tämä mikään "oikea" suolakivi ole?? Minkälainen tai paremminkin minkä merkkinen kiven pitäisi olla? Lammas Herttaa kun saavat lisäksi.
Huomenna lähden kiven kanssa vaihtokaupoille, eipä aloitteleva lampaan omistaja tajunnutkaan, että yhden kiven hommaaminen on näin vaikeaa ;D
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|
Heinähattu
|
 |
« Vastaus #1 : 10.06.09, 08:02 » |
|
Minkäs merkkisiä lampaita sulla on ? Jos suomenlampaita ovat, niin tuo kupari ei pienessä mittakaavassa ole muuta kuin suotavaa...Korjatkaa jos olen väärässä, mutta tekuille se kupari ei ollu muistaakseni hyvä...Ostamasi kivi on perus kivennäiskivi, jossa on siis kyllä suolaa, mutta myös paljon muutakin hyödyllistä. Niin ja hei, onhan meillä tuo haku-toiminto, haulla "kupari" pitäs rueta lyytin kirjottamaan...
|
|
|
|
|
tallennettu
|
Söisi suu, vetäisi vatsa, vaan ei kestä heikot sääret.(kuuleman mukaan lammas näin virkkoi)
|
|
|
|
pikkukana
|
 |
« Vastaus #2 : 10.06.09, 09:41 » |
|
Meillä on hevosten suolakivi (Milka suolakivi) ja sitten sitä lammashertta viereisessä astiassa.
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|
riitta
|
 |
« Vastaus #3 : 10.06.09, 13:55 » |
|
KNZ sisältää > 99% suolaa, joten se ei ole kivennäiskivi, vaan suolakivi. Kuparin määrä ei ole ongelma laidunruokinnassa, koska siellä ei varmaan muita kuparipitosia rehuja ole. Meilläpäin laitumet ovat kupariköyhiä, joten kuparia pitää antaa tekuillekin jossakin muodossa. Sopivasti http://www.jozo.fi/knz/tuotteet_standard2.php
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|
Talvikki
|
 |
« Vastaus #4 : 10.06.09, 19:16 » |
|
Hertta nuolukivi sopii lampaille ja kaikille muillekin eläimille.Laidunkivennäinen lisäksi, niin saavat lambit muutakin kuin vain suolaa. KNZ:tä ei suositella lampaille.
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|
Maija H
|
 |
« Vastaus #5 : 10.06.09, 22:13 » |
|
Meilläpäin on muuten myynnissä myös KNZ-kivi ilman kuparia lampaille. Itse olemme käyttäneet sitä standardia ennen hyvällä menestyksellä suomen- ja ahvenanmaanlampaille, mutta sitä ei todella suositella tekuille eikä tekuristeytyksille, ilmeisesti muillekin liharoduilla on kupari ongelma Nykyään käytämme näitä: http://www.karkiagri.fi/kauppapaikka/tuote56.html ilman kuparia kaiken sorttisille lampaille ja http://www.karkiagri.fi/kauppapaikka/tuote54.html näille affeille. vuorotellaan noita kahta pääasiassa, kasvaville ja tiineille on käytetty kalsium-sankoja välillä
|
|
|
|
|
tallennettu
|
"Du missar 100% av alla de skott du inte skjuter" (Wayne Cretzky) www.maijas.ax
|
|
|
|
Talvikki
|
 |
« Vastaus #6 : 11.06.09, 11:49 » |
|
Himputin himputti, kun meillä ei ole kaupoissa mitään näitä lampaille, mitä Maija kertoi.
Pitää varmaankin kesällä reissuta ja ostaa kaikki mitä herkkuja lampaille on tehty, ihan vaan varastoon.Kunhan nyt vielä sais 185 nautaa laitumeen.                                   Ääks ???                                   Päätä särkee, migreeni.
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|
Maija H
|
 |
« Vastaus #7 : 11.06.09, 12:17 » |
|
Kärki-Agrista noita sankoja voi tilata itse, ainakin pallitavarana. Pankaapa pystyyn yhteistilaus niina saa hinnatkin ihan kohtuutasoon. Niin on täällä tehty eli soitelkaa sille lähimmälle myyntivastaavalle, joka löytyy tuolta nettisivuilta ja sopikka sen kanssa systeemit. Ja kun on lehmäpuolta ja lammaspuolta kumpaakn niin aika nopeasti pääsee ihan hyviin hinta- ja toimitussysteemeihin.
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|
|
|
Maija H
|
 |
« Vastaus #9 : 11.06.09, 12:58 » |
|
Kyllä mun mielestä kestää. Tuon Nuoluxin sanko näyttää vankemmalta. Pässit murjoo mun sangoista kantimet pois. Uuhilla pysyy ehjänä. Mikä on Nuoluxin hinta?
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|
Kats
|
 |
« Vastaus #10 : 11.06.09, 23:31 » |
|
^ 30 euroa + alv. Noi ämpärit on hyviä, mutta nurkat niitä väärällään. Pitäisi keksiä joku jatkojalostus niille; myis vaikka kuivattuja lampaanpapanoita ämpäreittäin 
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|
Roki
|
 |
« Vastaus #11 : 05.05.10, 14:26 » |
|
Onko kellekään tuttu SOLSEL omenanuolukivi? koti- ja riistaeläimille tarkoitettu. Ostin ja vasta kotona huomasin että mitä olin ostanut. Yleensä tuolta mistä oon hakenu, niin siellä on ollut hertta nuolukivi ja nyt sitte tuliki tämmöinen..
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
orvokki
Pässi

Poissa
Rygja uuhi ja karitsat
|
 |
« Vastaus #12 : 05.05.10, 19:14 » |
|
Onko se ämpärissä oleva nuolukivi hyvä - ei ymmärrä miten sitä oikein syötetään ...  Mulla on ollut sellainen yksi tuossa valvontahuoneen nurkassa tyhjän panttina, kun en keksi miten sen laittaisin tarjolle
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
sarkka75
Pässi

Poissa
Sukupuoli: 
Texelpoika ;)
|
 |
« Vastaus #13 : 05.05.10, 20:27 » |
|
Onko se ämpärissä oleva nuolukivi hyvä - ei ymmärrä miten sitä oikein syötetään ...  Mulla on ollut sellainen yksi tuossa valvontahuoneen nurkassa tyhjän panttina, kun en keksi miten sen laittaisin tarjolle Meillä ennen annettiin noita, mutta totesin sen turhaksi rahan haaskuuksi.Sen lisäksi piti kuitenkin syöttää tavallista kivennäistä, tuo nuolukivennäinen oli lähinnä herkkukivi, suurin osa siitähän on melassia. Muutenkin tässä vuosien varrella on karsittu ylimääräiset pois, nyt mennään pelkällä hyvällä säiliksellä ja kuivalla heinällä, kauralla ja rypsirouheella.Tietysti peruskivennäinen ja suolakivi, vitamiinikuurit tarvittaessa.Muuta sitten ei tarvitakkaan  Ai niin ja olkea unohtamatta, hyvää sellaista syövät mielellään 
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
orvokki
Pässi

Poissa
Rygja uuhi ja karitsat
|
 |
« Vastaus #14 : 06.05.10, 07:35 » |
|
Joo täytyy laittaa tuo nuoluämpäri tarjolle, ettei vanhene. On varmaan ihan hyvää ainetta, mutta tuo pakkaustapa kyllä vaikeuttaa käyttöä meidän olosuhteissa... vähän vaikeampi ripustaa narusta aitaan
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|