24.05.12, 15:00 *
Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
Jäikö aktivointi sähköposti saamatta?

Kirjaudu käyttäjätunnuksen, salasanan ja istunnonpituuden mukaan
Uutiset:

Etusivu   Ohjeet Haku Kirjaudu Rekisteröidy  
Sivuja: [1]   Siirry alas
  Tulostusversio  
Kirjoittaja Aihe: siirrettävä aitaus  (Luettu 832 kertaa)
heini
Oinas
Poissa Poissa

« : 09.06.09, 11:55 »

Millaisia siirrettäviä aitauksia teillä on?
 Meillä on neljä lammasta, jotka ovat kalunneet laitumensa jo ihan puhtaaksi. Syötävää olisi kyllä pitkin tonttia, mutta pysyvä aitaus ei tule kaikin paikoin kysymykseen.
Viime kesänä rakensimme laudasta siirrettävän aitauksen, mutta siitä tuli niin painava (mutta pieni), ettei meinaa kahdestaankaan saada siirrtettyä, varsinkin jos on satanut. Ja kun sitä nyt pitäisi siirrellä päivittäin..

Ihan kaikenlaiset vinkit otetaan vastaan hymy
tallennettu
suviande
Mummouuhi
Poissa Poissa

Sukupuoli: nainen

riiviöt ;)

« Vastaus #1 : 09.06.09, 11:56 »

Minä meinasin kokeilla sähköverkkoa hallin taakse, kun siellä ei kasva tasaisesti eikä viitsi tehdä kiinteää aitaa hymy
tallennettu

Lambit reilut 70 kipaletta, riiviövuohia 14 kpl, poni, 3 kissaa, 6 kania sekä lypsykarja..
pikkukana
Pässivaari
Poissa Poissa

Maya

« Vastaus #2 : 09.06.09, 13:06 »

Sähköverkko on meillä toiminut todella hyvin  muikea hymy
tallennettu

Riina
Pässivaari
Poissa Poissa

Muru Metsäneläin

« Vastaus #3 : 09.06.09, 15:33 »

Mulla on ollut käytössä laudasta tehty siirrettävä aitaus, siinä on ollut toisessa päässä pyörät helpottamassa aitauksen siirtoa. Pyörien kanssa on suht. sileässä maastossa pystynyt yksikin ihminen sitä siirtelemään helposti. Kokeilkaa siihen teidän edelliseen lisätä pyörät alle, se voi helpottaa.
tallennettu

"Joka mäyrän saa, myös mäyrän pitää." 
http://mayranvarisetsuomenlampaat.net/
mörö
Uuhi
Poissa Poissa

« Vastaus #4 : 10.06.09, 00:07 »

Onhan tämä kovasti minun luomu-minääni vastaan, mutta meillä aidoissa on apuna Fortum pitkälti.  Ei tosin loputtomiin, kun ainakin pienessä määrin aletaan tuottaa sähköä omasta takaa.....  Ja mun toinen nimi on Ristiriita, eli hyvin pelittää...

Kaikki otukset opetetaan kunnioittamaan sähköä.  Ei tarvitse olla muureja tai vallihautoja, jos sähkö kulkee. Ja tolpat ovat pidikkeitä, eivät esteitä sinänsä.  Langat (joissa se sähkö kulkee) on oltava kunnossa.   

Me käytetään helposti siirrettäviä muovitolppia paljon (taas luomu-minä huutaa apua).  Kerään langan irti, siirrän tolpat ja laitan langat niihin takaisin uudeksi linjaksi.  Helppoa, kevyttä, nopeaa.  Ei rautakankia, roikkuvia verkkoja, ei kipeitä lihasryhmiä omassa kropassa.  Pysyvät aitaukset ovat toki sitten puutolpilla.

Lohkolaiduntaminen noilla kevytversioilla on älyttömän helppoa!  Ja juuri saatiin kehut pihapiirin hienosta "nurmikosta".  Tasaistakin jälkeä osaavat tehdä.  Ja sirppi ja viikate joutuu miltei tarpeetomiksi...

Paras aita on tietysti taas kerran se hyvä laidun.  Siis jos syötävää riittää, pysytään aitojen sisälläkin  -aitatyypistä riippumatta.

En halua saarnamiehen mainetta, mutta suosittelen tätä tapaa muillekin, koska on toiminut hyvin!

tallennettu
Heinähattu
Uuhi
Poissa Poissa

« Vastaus #5 : 10.06.09, 07:58 »

Olen kevään/alkukesän mietiskellyt tätä siirrettävää systeemiä ja tekisi mieleni kovasti kokeilla seuraavaa: Portti-tyyliset seinämät, ei lautaa väleihin, vaan aitaverkkoa. Lautaa tietysti sen verran, että pysyy kuosissaan. Seinämät toisiinsa kiinni saranoilla ---> Tulisi samalla porttikin koko hökötykselle. Ja ajattelin, että olisi jotain 5-6 näitä portin-mallisia osia, eli siis siirtoaitaukseni olisi jotain muuta kuin perus-neliö... Tätä mietin juuri siksi, että painoa tälle ei kertyisi ihan niin paljon, kuin umpipuusta rakennetulle ja olisi helpompi siirrellä...Kommentoikaa..olenko rakentamassa "sutta"...
tallennettu

Söisi suu, vetäisi vatsa, vaan ei kestä heikot sääret.(kuuleman mukaan lammas näin virkkoi)
Makke
Karitsa
**
Poissa Poissa

« Vastaus #6 : 10.06.09, 08:10 »

Onhan tämä kovasti minun luomu-minääni vastaan, mutta meillä aidoissa on apuna Fortum pitkälti.  Ei tosin loputtomiin, kun ainakin pienessä määrin aletaan tuottaa sähköä omasta takaa.....  Ja mun toinen nimi on Ristiriita, eli hyvin pelittää...

OT: Millä tavalla meinaatte tuottaa sähköä? Minä oon kanssa kovasti miettinyt tuota sähköntuotantoa omassa pihapiirissä ja taloon onkin tulossa aurinkokeräimet. Vielä kun sais tosiaan vaikka sähköpaimenen vaatiman virran jostain "luonnosta". Onkohan pientuulivoimaloista mitään iloa? Ok, oma topikki tästä.  ;D
« Viimeksi muokattu: 11.06.09, 08:37 kirjoittanut Makke » tallennettu
Jatta
Oinas
Poissa Poissa

« Vastaus #7 : 11.06.09, 09:13 »

Heh, meidän siirrettävä aitaus on reilu 100m lammasverkkoa ja tiheä pusikko... Takapiha on räjähtänyt todella viidakoksi, pensasta, pusikkoa, heinikkoa, lähes kaikkea löytyy. Rullattiin verkkoa polunvarteen ja löyhästi puihin kiinni. Toisella sivulla aitana on talo, toisella pässyköiden laidun. Yhtä sivua ei ole aidattu laisinkaan, sillä se on todella tiheää pusikkoa, oikea muuri. Luotan lampaisiin, etteivät ne lähde siitä puskemaan. Ja jos lähtevät, niin joutuvat ainoastaan meidän rantaan... Näin ollaan saatu molemminpuoleinen hyöty, pässykät ison extra-laitumen, ja me maisemanhoitajat.
Tosin tästä mun vastauksesta nyt ei tainnut olla kenellekään mitään hyötyä, kunhan turisen...  :hymy

Tuo Riinan pyörät alle-idea oli hyvä, jos maasto sallii. Kun kerran on jo olemassa siirrettävä kehikko.
tallennettu

Kaisa
Mummouuhi
Poissa Poissa

« Vastaus #8 : 12.06.09, 19:21 »

No, meillä on suurinpiirtein neliön mallinen siirrettävä aitaus verkosta lautakehikolla. Kokoa tuolla on 4 x 5 m ja siirtyy ihan minun voimin kun laitan pyöreät pöllit aina sopivasti alle niin on mukava työntää/hinata  silmänisku. Ja on tehty siis kahdesta L n muotoisesta palasta jotka taittuvat saranoilla kasaan, kätevä kantaa varastoon talveksi  muikea hymy
tallennettu

www.uniikkituote.net
Suurmäen kartanon eläimet:
puput Hanna, Pinja, Pumpuli, Hermiina, Justiina, Suklaa, Jussi, Tiku
kainuunharmaat Taimi + Lowiisa, Sissi, P.Olavi, T.Tähti
suomenvuohet Aatu, Jooseppi ja kuttu Aino + kaksi pukkikiliä
Kullervo-kukko ja 6 rouvaa, 4 tipua
kissaherra Läski
Sivuja: [1]   Siirry ylös
  Tulostusversio  

Siirry: