Tanja73
Karitsa

Poissa
Sukupuoli: 
|
 |
« : 04.06.09, 13:50 » |
|
Keväturakat loppusuoralla, enää muutama ostouuhi keritsemättä ja vuolematta. Siinä onkin oma urakka, ovat sitten tosi arkoja ja hanaavat vastaan kaikilla voimillaan.. Ei paljon telineet paina kun päättävät lähteä. Sorkkien hoito myös aika urakka, osaavat potkia ja kovasti... Pienet pennut saaneet merkit korviin, hyvin onnistui. Mutta nyt yritettiin laittaa korvausmerkkejä taas pudonneiden tilalle muutamille. Kyseessä oli PAT/Horten-merkit, ongelmana tuli sen "väkäsen" vääntyminen. Useampi merkki meni pilalle "väkäsen" suoristuttua. Pennuille laitettaessa oli samannäkoiset merkit, jotka meni nätisti. En tiedä mikä meni vikaan, oliko joku tekniikka-juju jota ei tajuttu? Onko neuvoja antaa? Inhottaa muutenkin merkkien laitto, niin toivois sen kerralla onnistuvan.. Onko ne combit / microt parempia? Voiko korvausmerkkiä tilata eri mallista pudonneen tilalle? On nämä niin monimutkaisia asioita, jos kokeneemmat vois neuvoa?
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|
AaHoo
|
 |
« Vastaus #1 : 04.06.09, 14:27 » |
|
Mulla on kanssa usein vääntynyt pat-merkistä se piikki, jos laittaa piikin ihan korvaan kiinni ja vähän hitaammin painaa korvasta läpi (ällöttävää) niin ei väänny... Jos vauhdilla ja voimalla napsauttaa pihtiä niin merkki usein vääntyi. Seuraavaksi aloin käyttämään microja ja olen ollut tyytyväinen, on helppo laittaa yksinkin kun menee näppärästi ja kevyellä painalluksella.
Korvausmerkki voi olla mitä mallia vaan, kunhan on oikealla numerolla tilattu.
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Sirppi
Mummouuhi

Poissa
Sukupuoli: 
Texeltyttö
|
 |
« Vastaus #2 : 04.06.09, 15:45 » |
|
Itse tykkään niistä combi-merkeistä käytössä siksi, että eläimen tunnistettavuus kauempaakin helpottuu. Niitten laittaminenkin on helppoa.
Noita pat-merkkejä olen tänä keväänä kokeillut "paistiporukalle". Noin kuudenkymmenen karitsan merkeistä kolme vääntyi laitettaessa. Omassa katraassani en ole huomannut merkittäviä eroja myöhemmässä vaiheessa tapahtuviin merkkien irtoamisiin/korvien repeämisiin eri merkkityyppien välillä
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|
suviande
|
 |
« Vastaus #3 : 04.06.09, 20:14 » |
|
Mulla oli aikoinaan vuohien pat-merkkien kanssa huonoa tuuri tai sekundaerä, mutta ne joko aukesi tai vääntyi..vain muutama pysyi paikoillaan niinkuin piti.. Nyt on käytössä microt ja olen tyytyväinen. Saan laitettua merkit yksin paikoilleen ja ne on helpot laittaa. combeja ja allflexejakin löytyy, mutta mun mielestä ne pihdit on jokseenkin tiukat painaa..ja ne pitää ottaa varovasti irti merkin laiton jälkeen ettei merkki repeä siinä vaiheessa irti..tai sitten meillä on pihdeistäkin joku maanantaikappale : 
|
|
|
|
|
tallennettu
|
Lambit reilut 70 kipaletta, riiviövuohia 14 kpl, poni, 3 kissaa, 6 kania sekä lypsykarja..
|
|
|
Sirppi
Mummouuhi

Poissa
Sukupuoli: 
Texeltyttö
|
 |
« Vastaus #4 : 04.06.09, 20:21 » |
|
ja ne pitää ottaa varovasti irti merkin laiton jälkeen ettei merkki repeä siinä vaiheessa irti..tai sitten meillä on pihdeistäkin joku maanantaikappale :  Millä tapaa repeää? En ole huomannut tuollaista ongelmaa meillä
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|
suviande
|
 |
« Vastaus #5 : 04.06.09, 20:25 » |
|
Meillä se merkki jää kiinni siihen pihtiin. Meillä on lehmien pihdit, jotka pitäisi eviran tätien mukaan käydä myös lampaiden allflex-merkkeihin suoraan ja combeihin neulan vaihtamalla..Silti siihen klipsuun jää se merkki kiinni ja välillä on meinannut vasikankin korva revetä :-\ Joten niillä ei kyllä ainakaan itse saa merkkiä laitettua ellei köytä päätä kiinni eka johonkin ettei se hievahdakaan :-\ Eikä ne ole edes mitenkään kovin vanhatkaan!
|
|
|
|
|
tallennettu
|
Lambit reilut 70 kipaletta, riiviövuohia 14 kpl, poni, 3 kissaa, 6 kania sekä lypsykarja..
|
|
|
|
maunu_muori
|
 |
« Vastaus #6 : 04.06.09, 20:28 » |
|
Hommaa suviande ne minicombien omat pihit.. niissä on vapautuspainike niin etteivät tartu kiinni. En tiiä millaset on lehmäpihit, mut noilla saa suht kivasti ne irtikin .. ei vaan läpitten.. siis pihit irti
|
|
|
|
« Viimeksi muokattu: 04.06.09, 20:31 kirjoittanut maunu_muori »
|
tallennettu
|
|
|
|
|
suviande
|
 |
« Vastaus #7 : 04.06.09, 20:31 » |
|
En hommaa, kun tykkään noista microista ja niihin on pihdit ;D Vasta toissapäivänä laitoin merkit lopuillekin kakaroille 
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|
Riina
|
 |
« Vastaus #8 : 04.06.09, 20:35 » |
|
Mulla on käytössä microja ja muutamia minicombeja ja täytyy kyllä sanoa, että mun mielestä microt ovat ihan käsittämättömän helpot käyttää. Vaikka minicombien pihdeissä on se vapautuspainike, niin mulla ei jotenkin tahdo riittää kädet että saisin sen vapautuspainikkeen nopeasti irti. Varsinkin jos isompia lampaita merkkailee, niin mun täytyy puristaa minicombipihtejä kaksin käsin, että piikki menee varmasti läpi korvasta, kun taas microja jaksaa painaa yhdellä kädelläkin.
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|
maunu_muori
|
 |
« Vastaus #9 : 04.06.09, 20:35 » |
|
Mie en niitä mikro-lenkkejä haluu.. ees pikkuisille :  meil on niin monet naulat, johon lenkit voi tarttuu...läpyskät ei tartu 
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Tsinnia
Pässi

Poissa
Sukupuoli: 
Uuhikaritsa
|
 |
« Vastaus #10 : 04.06.09, 20:42 » |
|
PAT:it ei mene vanhemman eläimen korvasta läpi. Sopii vain karitsalle. Meilläkin jää pihdit niihin aina kiinni >  , onneksi ei ole korva silloin repeytynyt!
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Sirppi
Mummouuhi

Poissa
Sukupuoli: 
Texeltyttö
|
 |
« Vastaus #11 : 04.06.09, 20:59 » |
|
Hommaa suviande ne minicombien omat pihit.. niissä on vapautuspainike niin etteivät tartu kiinni. En tiiä millaset on lehmäpihit, mut noilla saa suht kivasti ne irtikin .. ei vaan läpitten.. siis pihit irti
ei niissä taida olla juuri eroa, olen mäkin niitä käyttänyt ja se piikki vaan lähinnä se eroavaisuus
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|
semppu
|
 |
« Vastaus #12 : 04.06.09, 21:05 » |
|
Minä hommasin merkkejä aikuisille lampaille, ja sieltä mistä tilasin, sanottiin että Pat-merkkejä ei saa isojen lampaiden korviin, ja suosittelivat microja mieluummin.
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|
pikkukana
|
 |
« Vastaus #13 : 04.06.09, 23:39 » |
|
Meillä on PAT-merkit käytössä ja olen ollut niihin ja niiden pihteihin todella tyytyväinen  PAT-merkit meille tulee jatkossakin.
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|
Nivalan tila
|
 |
« Vastaus #14 : 05.06.09, 12:29 » |
|
meillä myös oli ongelmia PAT merkkien kanssa, piikki vääntyi niin karitsoilla kuin aikuisillakin. sittemmin rupesimme käyttämään microja ja niiden kanssa ei ole ollut ongelmia laisinkaan. aluksi epäilytti niin pattien kuin microjenkin kanssa tuo lenkki että jos se tarttuu johonkin, no eipä onneksi ole tarttunut ykskään micro.
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|