|
MH
|
 |
« : 19.05.09, 22:47 » |
|
Hei vaan!
Otsikko on vähän huono, mutta: Haaveilen muutamasta lemmikkilampaasta (todennäköisesti suomenlampaita). Laiduntilaa, siistittävää pusikkoa ja muuta ulkoilutilaa löytyy reilusti, mutta lampola puuttuu. JOS jo täksi kesäksi saisin lammashaaveeni toteutettua, eli ostaisin uuhen mahdollisesti parin karitsan kanssa, niin ensi talveksi tulisi saada lampola aikaiseksi. Todennäköisesti jouduttaisiin tällöin tyytymään jonkinlaiseen väliaikaisratkaisuun.
Luin tuolta aikaisemmista kirjoituksista mm. pressuhalleista/-katoksista. Onko joku tehnyt näistä muutaman lampaan lampolaan tyyliin "kasvihuonelampola minikoossa"? Itselleni tuli ajatus tehdä runko puusta, valokate katoksi, pressut ulkoseiniksi ja sisälle vesivaneri tms. oliko se suositus 1,5m-2m? Maapohja ja kunnon patja. Korkeutta siis reilusti. Pihattotyylinen. Onko ihan järjetön ajatus? :-\ Tästä rakennusta voisi jalostaa seuraavaksi talveksi korvaamalla pressuseinät laudoituksella.
Millaisia muutaman lampaan lampoloita teiltä löytyy?
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Narkku
Musta lammas
Poissa
Sukupuoli: 
|
 |
« Vastaus #1 : 19.05.09, 23:17 » |
|
Sehän riippuu mitä lampolalta haluat. Mun aikomus oli alunpitäenkin viettää aikaa siellä myös itse, joten ns väliaikaisratkaisut eivät sopineet. Halusin lampolastani ehdottomasti viihtyisän myös ihmisille. Rakennettiin parin viikonlopun aikana 12 neliön lampola, josta noin puolet on lampaille ja loput mulle. Lampolaa asuttaa nyt kolme ja muutaman viikon päästä neljä lemmikkilammasta. Mahtuvat mainiosti. Meidän lampola on puusta, eristetty 50mm finfoamilla ja lattia vesivaneria. Päällä turvetta ja olkea. Seinät sisällä: puolet maatalousvaneria (ohutta vesivaneria) ja loput kuusivaneria, joka on huomattavasti edullisempaa kuin lauta. Maalia pintaan ja hyvältä näyttää. Ovet on helppo tehdä itse ja ikkunat voi tilata joko lasiliikkeestä (kahdessa osassa avattavasta ovestani on puolet ikkunaa, joka ostettiin lasiliikkeestä) tai sitten hankkia purkutaloista. Itse kunnostin vanhat mökin ikkunat lampolaani. Hirveä homma, jossa usko meinasi loppua, mutta lopputulos oli toivottu. Perustuskuluthan ovat aina uuden harrastuksen kanssa kovat, mutta kerran se vaan kirpaisee. Mä olen ainakin nauttinut kivoista puitteista ja lampaatkin näyttävät nauttivan.
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
kuutamofoxi
Pässi

Poissa
Sukupuoli: 
Tuiskuturkin Erityinen
|
 |
« Vastaus #2 : 20.05.09, 11:04 » |
|
Minä olen talvisuojana käyttänyt ulkona asuville pässeille (yleensä 3 kpl, ajoittain patatuomiota odottavia pässejä lisäksi 1-3 kpl) vanhaa leikkimökkiä. Leikkimökki on laitettu siten tarhaan, että ovi on tuulettomalla puolella ja ikkunoiden tilalle on naulattu vanerit. Lisäksi on mökkiin rakennettu "elintasosiipi" eli katos (mökin tuulettomalle puolelle), jossa on yksi seinä laudasta ja toinen seinä on siis mökin seinä. Siellä on sitten kivennäiskivet suojassa. Elintasosiivessä tykkäävät makoilla päiväsaikaan, jos on huono / kovin helteinen keli ja talviaikaan yöksi tunkevat itsensä yleensä mökkiin.
|
|
|
|
|
tallennettu
|
Positiivisella ajattelulla petyt yhtämittaa. Negatiivisella ajattelulla yllätyt aina iloisesti.
|
|
|
|
Petri
|
 |
« Vastaus #3 : 20.05.09, 12:23 » |
|
Kakkosnelosesta muutama "kattotuoli-kasvihuonekaari"; mitoita siten, että kattoon saat tiukasti kiinnitettynä jonkun vakiokokoisen kevytpressun (räystäsreunat kierrettynä 22x50 rimojen väliin, taittopaikkoihin nidot kokolattiamattoa ym. juttuja, että pressu ei varmasti lepata eikä hinkkaudu puhki). Kattoruoteet (30% pinta-alasta) laudasta ylhäältä alaspäin, että lumet huilaa alas. Ja kattotuolien päälle ruoteiden alle toinen pressu, niin ei kondenssi tipu lambien niskaan talvella.
Perustukseksi hirsikehä suoraan kenturalle, siihen kiilaat siitä kakkosnelosesta suunnilleen vaakasuorassa olevan vaakapuun, johon nuo kaaret pystyyn. Vähän (siis paljon) ristituentaa, ankkurointi kunnollinen tuulia varten. Seinät myös kevytpeitteestä, päätyihin kasvihuonemuovia, mutta rakennusmuovikin käy. Ruokintapöytä mallia irto, joko keskelle tai toiseen reunaan. Ja seinät 3 metrin pressusta ja toiseen päähän reilu parimetrinen ovi (rimaa, rakennusmuovia), että mahtuu tyhjentämään traktorilla (ja heinän sisäänvienti helpompaa). Ihmisoveksi joku pienempi, rimakehikko ja rakennusmuovia. Käyntipää ei saa olla ihan mutalikossa, syyssateilla ja keväällä lumien sulaessa menee helposti mutapainiksi...
Tuollainen oli meillä 8x12 metrin kattopressulla pystyssä yhden talven. Toimi hyvin, elukat ja hoitajatkin viihtyi. Kuvia ei tainnut jäädä jäljelle. Naapurin sipulinpakkauskatos on samoilla pressuilla ollut pystyssä jo neljä talvea. Meillä on talvella joskus lunta paljonkin.
Petri
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|
MH
|
 |
« Vastaus #4 : 20.05.09, 12:48 » |
|
Kiitos! Tuo Petrin ratkaisu voisi olla meilläkin toimiva! Miksei tietysti leikkimökkikin, jos sellaisen sattuisi keltaisesta pörssistä vaikka löytämään. Monta asukkia Petrillä oli tuossa? Paljonko oli noin mitat?
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|
Petri
|
 |
« Vastaus #5 : 20.05.09, 22:28 » |
|
Kiitos! Tuo Petrin ratkaisu voisi olla meilläkin toimiva! Miksei tietysti leikkimökkikin, jos sellaisen sattuisi keltaisesta pörssistä vaikka löytämään. Monta asukkia Petrillä oli tuossa? Paljonko oli noin mitat?
katto oli siis 8x12, eli hyötyala noin 6x11 metriä. Siis reilut 60 neliötä. Tässä oli 20 uuhta, jotka karitsoivat maalis-huhtikuun vaihteessa. Ison oven pielessä oli sellainen 4x4 tila, johon sai kasattua muutaman päivän heinät tai pyöröpaalin. Räntäsateessa on kiva, kun ei tarvitse juosta sieltä loskan seasta heinää... Ajattelemallesi eläinmäärälle joku 4x6 tai 5x7 pressu olisi varman hyvä katoksi, tästä sitten vähän koulugeometriaa (kattokaltevuus) ja haluttu räystäänmitta (20-30 cm OK), niin saat pohjapinta-alan. Ja jätä tilaa rehuille sinne sisällekin - itse tykkään systeemistä, jossa ei päivittäin käydä koko rehurallia pitkäaikaisvarastolta ruokintapöydälle, vaan käsivarasto on aivan ruokintapisteen läheisyydessä. Se antaa pelivaraa päivittäiseen työskentelyyn, jos on kiire tai jotain, niin muutamassa minuutissa hoitaa homman, jos on tehnyt varastoon noita rutiineja. Niin, vielä vesi: aiheesta voit etsiä täältäkin; meillä oli yksinkertaisesti lämpölamppu pohjastaan eristetyn paljun päällä. Vesikippo paitsi paikkaan, jossa sitä on helppo huoltaa, niin mielellään vielä mahd. kauas ruokintapöydästä, niin pysyy pitempään puhtaana, kun mammat ehtivät pureskella ainakin osan rehusta ennen kuin ryystävät vettä. Petri
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|
MH
|
 |
« Vastaus #6 : 20.05.09, 23:24 » |
|
Ok. Kiitti. Millaista pressua suosittelisit/mistä löytää? Miten pressu kannattaisi kiinnittää, jottei mene rikki?
Kakkosnelosesta muutama "kattotuoli-kasvihuonekaari"; mitoita siten, että kattoon saat tiukasti kiinnitettynä jonkun vakiokokoisen kevytpressun (räystäsreunat kierrettynä 22x50 rimojen väliin, taittopaikkoihin nidot kokolattiamattoa ym. juttuja, että pressu ei varmasti lepata eikä hinkkaudu puhki). Kattoruoteet (30% pinta-alasta) laudasta ylhäältä alaspäin, että lumet huilaa alas. Ja kattotuolien päälle ruoteiden alle toinen pressu, niin ei kondenssi tipu lambien niskaan talvella.
Vähän ajattelin, että pulpettikattoisen tekisin, en ole niin kovin kokenut rakentaja ja tuntuisi helpommalle. Lisäksi kiinnostaisi valokatteen käyttö. Voisiko toimia?
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|
Kaisa
|
 |
« Vastaus #7 : 26.05.09, 08:46 » |
|
Mulla on sekä uuhelassa että pässilässä valokate, ja muuten on tosi hyvä mutta talvella joutuu lumia työntelemään alas ja sisällä tahtoo välillä vettä tippua lampaitten niskaan talvella....suojat ovat siis pelkässä talvikäytössä. Kesällä ovat pihalla pressulaavujen varassa...
|
|
|
|
|
tallennettu
|
www.uniikkituote.netSuurmäen kartanon eläimet: puput Hanna, Pinja, Pumpuli, Hermiina, Justiina, Suklaa, Jussi, Tiku kainuunharmaat Taimi + Lowiisa, Sissi, P.Olavi, T.Tähti suomenvuohet Aatu, Jooseppi ja kuttu Aino + kaksi pukkikiliä Kullervo-kukko ja 6 rouvaa, 4 tipua kissaherra Läski
|
|
|
|
MH
|
 |
« Vastaus #8 : 26.05.09, 09:58 » |
|
Kiitti Kaisa! Voisikohan tuohon katteen alle laittaa jonkun läpinäkyvän pressun keräämään tippuvat vedet...
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|
Kaisa
|
 |
« Vastaus #9 : 26.05.09, 14:50 » |
|
^tuota minäkin olen miettinyt ja esim rakennusmuovi saattaisi toimiakin :-\.
|
|
|
|
|
tallennettu
|
www.uniikkituote.netSuurmäen kartanon eläimet: puput Hanna, Pinja, Pumpuli, Hermiina, Justiina, Suklaa, Jussi, Tiku kainuunharmaat Taimi + Lowiisa, Sissi, P.Olavi, T.Tähti suomenvuohet Aatu, Jooseppi ja kuttu Aino + kaksi pukkikiliä Kullervo-kukko ja 6 rouvaa, 4 tipua kissaherra Läski
|
|
|
|
MH
|
 |
« Vastaus #10 : 26.05.09, 15:31 » |
|
Ei sinulla Kaisa olisi laittaa kuvaa teidän ratkaisusta? Minkälainen rakenne niissä muuten on? Meillä mies on vähän sellainen "hifistelijä" noissa rakennushommissa. Olen nyt tuohon laitumellekin yrittänyt puhua, että ihan pressukatos riittää, mutta katsotaan nyt millainen syntyy...Sen olen kyllä jo sanonut, että kaikenmaailman kulmanpyöristykset ja koristekuvioinnit saa kyllä näistä lampaiden asumuksista puuttua. Eiköhän ne asukit itse sitten pyöristele kulmia, jos tarve vaatii 
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|
Petri
|
 |
« Vastaus #11 : 26.05.09, 21:59 » |
|
Ok. Kiitti. Millaista pressua suosittelisit/mistä löytää? Miten pressu kannattaisi kiinnittää, jottei mene rikki?
Kakkosnelosesta muutama "kattotuoli-kasvihuonekaari"; mitoita siten, että kattoon saat tiukasti kiinnitettynä jonkun vakiokokoisen kevytpressun (räystäsreunat kierrettynä 22x50 rimojen väliin, taittopaikkoihin nidot kokolattiamattoa ym. juttuja, että pressu ei varmasti lepata eikä hinkkaudu puhki). Kattoruoteet (30% pinta-alasta) laudasta ylhäältä alaspäin, että lumet huilaa alas. Ja kattotuolien päälle ruoteiden alle toinen pressu, niin ei kondenssi tipu lambien niskaan talvella.
Vähän ajattelin, että pulpettikattoisen tekisin, en ole niin kovin kokenut rakentaja ja tuntuisi helpommalle. Lisäksi kiinnostaisi valokatteen käyttö. Voisiko toimia?
Valokate on vain kallista... Pulpettikatto ihan jees, Itsellä tuli vaan niin näköpaikalle + oli alunperinkin mielessä hyödyntää kaaria myös myöhemmin.
Pressu voi olla "mitä vaan", itse satsasin paikallisen halpahallin hopeanväriseen "kestopeitteeseen", joka on huomattavasti topakampaa kuin vihreä kevytpeite. Joiden UV:n kesto vaihtelee aika lailla.
Itse nidoin räystäsreunoistaan pressun kiinni 22x50 rimaan, sitten kiepsautin ympäri ja ruuveilla toinen samanlainen rima kylkeen. Ideana on, että tulee tasainen, ei pistemäinen kiinnitys koko pressulle. Sitten tämä rimapaketti ruuvattiin räystäälle niin, että pressu ei varmasti lepata. Näin kestää paremmin. Kaikkialla, missä pressu menee jonkun kulman yli, nidottiin kulmaan sitä "kokolattiamattoa" pehmikkeeksi/pyöristykseksi, ettei puu syö pressua rikki. Ja ehjänä pysyi.
Jos käyt täällä länsirajalla Väylänvarressa, niin naapurissa on tuollainen pulpettikattoinen vastaava nyt neljättä vuotta pystyssä, still going strong.
Petri
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|
MH
|
 |
« Vastaus #12 : 26.05.09, 22:46 » |
|
Ok, kiitti! Annan miehelle nämä vinkit, sain onneksi hänet (ja puuseppä ystävänsä) nakitettua hommaan ;D Katsotaan nyt mitä ennen talvea saadaan aikaan.
Kesäksi meinattiin tehdä sellainen ehkä vähän erikoinen katos, en tiedä miten toimii...Eli tuossa laitumella on iso kivenlohkare ja suuri koivu vierekkäin, väli noin 2 metriä. Ne toimivat molemmilla sivuilla jo itsessään "seininä". Tähän päälle tehdään katto. Syvyydeksi tulee lähemmäs kolme metriä. Kellään tällaista "luonnonviritystä"? Voin myöhemmin linkittää kuvia, kunhan saan koneelle. Ajateltiin, että olisi kesällä varmaan mukavan viileä. Ainut mikä pelottaa, niin tuossa koivun juurakossa on asustellut aikaisemmin kyykäärme(käärmeitä). Muuten alueella ei niitä runsaasti ole, mutta joka kesä koivun lähistöllä on nähty. Millä ne nyt siitä häätäisi?
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|
Kaisa
|
 |
« Vastaus #13 : 27.05.09, 15:47 » |
|
http://picasaweb.google.fi/hette00/Karvakaverit#5160232090437960738Tuossa kuvassa siis valokatteinen pässilä http://picasaweb.google.fi/hette00/Karvakaverit#5256601071462184674...ja uuhela samalla rakenteella. Molemmissa siis lautarakenne ja sisällä sisälaudat noin puoleen väliin seinään jottei tuuli vihellä läpi. Perusrunko tehty tolppajaloilla ja kakkosnelosilla. Pohja on maapohja, jonka päälle laitetaan kaksinkertainen rakennusmuovi+pehkut. Pässilässä neliöitä 4 ja uuhelassa 5. Huonoja puolia on pässilän mataluus (vain 2m), ja tosiaan se kattoon kondensoituva vesi tietyillä ilmoilla. Uuhela on korkeimmillaan 2.3m ja se on ihan ok.
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|
MH
|
 |
« Vastaus #14 : 27.05.09, 17:18 » |
|
Kiitos Kaisa kuvista! Jääkö katon ja seinän rajaan ilmarako? Mahtava juttu, että täältä on saanut näin hyvin vinkkejä!
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|