24.05.12, 09:56 *
Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
Jäikö aktivointi sähköposti saamatta?

Kirjaudu käyttäjätunnuksen, salasanan ja istunnonpituuden mukaan
Uutiset:

Etusivu   Ohjeet Haku Kirjaudu Rekisteröidy  
Sivuja: [1] 2 3   Siirry alas
  Tulostusversio  
Kirjoittaja Aihe: Lammasruokaa aloittelijalle?  (Luettu 1456 kertaa)
Katjuska
Oinas
Poissa Poissa

Sukupuoli: nainen

edesmennyt päähunni, Rohkelikko

« : 17.11.05, 22:09 »

Teurastamolta hakemani lihat tungin pakastimeen pienoisen kuvotuksen saattelemana. Orvokin ja Pelakuun. Seuraavana yönä näin tästä touhusta painajaisia. Ihan oikeesti näin.  :hymy

Mutta tarkoitus olisi olla urhea ja opetella syömään lammasta. Pienoisena ongelmana tässä minun projektissani on se, että olen aivan surkea kokki ja se, että lihan valmistaminen ruuaksi ei erityisesti muutenkaan viehätä. Tietystikään se, että lampaanliha on peräisin juuri Orvokista ja Pelakuusta ei erityisemmin helpota opintomatkaani.

Kysymys kuuluukin: mitä ihmettä lihoille teen, jotta lopputulos veisi kielen mennessään? Eikä sitten mitään liekitysmiljoonanvuodenmarinointiviininlehtiinkäärimisohjeita kiitos  ;D
tallennettu
Aulimaija
Pässivaari
Poissa Poissa

www.laurilan.net

« Vastaus #1 : 17.11.05, 22:30 »

Mä tein toissapäivänä sellaista pöperöä, josta ainakin meidän perhe piti kovasti. Ensiksi marinoin lihapaloja valkosipulisessa marinaadissa yön yli. Sitten ruskistin lihapalat (kaulaa - luu keskellä) pikaisesti liedellä ja heitin savipataan. Seuraksi tyrkkäsin kuullotettua sipulia ja vähän valkosipulia. Peitin lihat hyvällä lihaliemellä ja tyrkkäsin yöksi lempeään lämpöön leivinuuniin muhimaan. Aamulla pata oli suussasulavaa ja lihat irtosivat luista lähes itsestään muikea hymy Lähes valmiiseen pataan voisi hyvin heittää juureksia mukaan, jolloin saisi valmiin aterian suoraa uunista. Meillä syötiin padan kanssa perunamuussia.

Toisena päivänä tein uunissa perunapedin, jossa oli sipulia sun muuta seassa. Puolisen tuntia ennen juuresten valmistumista laitoin päälle ruskistettuja pihvejä (taas luu keskellä) ja annoin muhia uunissa valmiiksi.

Onko sun lihat millaisina paloina? Niin. ja muistathan, että lihojen on oltava ennen valmistamisen aloittamista huoneenlämpöisiä eikä jääkaappikylmiä! Jos ja kun sun lihat ovat karitsaa, niin epäonnistumisen riski on melkoisen pieni. Lähinnä sä voit pilata ne varmaankin liian kuumalla lämmöllä ja kuivettumisella. Karitsaa ei myöskään tarvitse maustaa mitekään ihan mahdottoman voimakkaasti - ainakaan mun mielestä  silmänisku

Meidän lautasella oli Laurilan Arsi, eikä ketään (edes lapsia) yököttänyt yhtään  :hymy Meidän lapset ihmettelivät kerran, että miksi joku ei tykkäisi lampaan lihasta kun se on niin hyvää.....
« Viimeksi muokattu: 17.11.05, 22:35 kirjoittanut Aulimaija » tallennettu

Olethan tutustunut sivuihini osoitteessa www.laurilan.net
Katjuska
Oinas
Poissa Poissa

« Vastaus #2 : 17.11.05, 22:43 »

No, kun eivät edes ole karitsaa. Yksi vaavalammas piti tulla meille, mutta pitihän se myydä, kun kerran ottaja oli... Eli ovat isoja uuhia ja mun ihan ekoja lampaita. Nyyh.

Lihat on paloiteltu Hautjärven teurastamon peruspaloittelun mukaan  muikea hymy
tallennettu
Aulimaija
Pässivaari
Poissa Poissa

www.laurilan.net

« Vastaus #3 : 18.11.05, 00:09 »

Lihat on paloiteltu Hautjärven teurastamon peruspaloittelun mukaan  muikea hymy
No sitten sulla on samanlaisia paloja kuin mullakin. Miten pitkään sä annoit niiden riippua siellä kylmässä ennenkuin hait pois? Aikuisessa on jo vähän erilainen maku, joten maustetta (vaikkapa valkosipulia) vaan vähäsen enempi jos ei niin halua kavereitaan muistella syödessään  :hymy

Itse asiassa kaikkein "helpointa" ruokaa sä olisit saanut kun olisit vienyt kaverit suoraan palvattavaksi.....En nimittäin ole vielä sellaista ihmistä tavannut, jolle ei olisi savulammas kelvannut!

*nimimerkillä: juuri ihanaa lammaspalvia nauttineena*
« Viimeksi muokattu: 18.11.05, 00:11 kirjoittanut Aulimaija » tallennettu

Mara
Mummouuhi
Poissa Poissa

« Vastaus #4 : 18.11.05, 09:13 »

Mä taas melkein lähtisin jauhelihasta liikkeelle, jos lampaansyönti ei ole entuudestaan tuttua hommaa. Luuttomat palat saa jauhettua joko perinteisellä veivattavalla lihamyllyllä tai yleiskoneen leikkuuterällä. Sitten teet normaaleja lihapullia tai mureketta, lisäät vain perusohjeeseen pari valkosipulinkynttä. Myös yrttejä voi lisätä lihapullataikinaan.

Peitin lihat hyvällä lihaliemellä ja tyrkkäsin yöksi lempeään lämpöön leivinuuniin muhimaan.

Ai keitit ensin lihaliemen? Se on hurjan hyvää kun itse kahdesti kirkastaa ja keittää. Mutta sisältyykö lihaliemen keittäminen Katjan kieltolistaan "liekitysmiljoonanvuodenmarinointiviininlehtiinkäärimisohjeita"?  silmänisku
tallennettu
Aulimaija
Pässivaari
Poissa Poissa

www.laurilan.net

« Vastaus #5 : 18.11.05, 10:14 »

Mutta sisältyykö lihaliemen keittäminen Katjan kieltolistaan "liekitysmiljoonanvuodenmarinointiviininlehtiinkäärimisohjeita"?  silmänisku
Jos sisältyy, niin sitten voipi käyttää kaupan lientä  ;D
tallennettu

Maximoves
Mummouuhi
Poissa Poissa

Kerroskuvassa Hermanni "onthetop" ja Andy alla

« Vastaus #6 : 18.11.05, 10:43 »

Minäkin odottelen täällä vesi kielellä niitä Riinan lupaamia lihoja...pääsee toden teolla kokeilemaan kaikenlaisia ruokia ja patoja. Lapsetkin söivät hyvällä ruokahalulla lammasjauhelihapastakastiketta. Palvilammaskin kiinnostaa, voiko sitä teettää itse viemällä lihaa johonkin vai miten homma käytännössä toimii?
tallennettu

Katjuska
Oinas
Poissa Poissa

« Vastaus #7 : 18.11.05, 10:44 »

Mutta sisältyykö lihaliemen keittäminen Katjan kieltolistaan "liekitysmiljoonanvuodenmarinointiviininlehtiinkäärimisohjeita"? silmänisku

Arvaapa huviksesi...  ;D
tallennettu
Nina
Pässi
Poissa Poissa

Toteutunut unelma: Lahja

« Vastaus #8 : 18.11.05, 15:07 »

Mua kiinnostaa myös tuo lihan palvaaminen. Miten se käytännössä toteutetaan?
tallennettu

Apila on hyvä kukka, samoin päivänkakkara,
lammas joka puskee, on huomenna makkara.
Maija H
Mummouuhi
Poissa Poissa

Emma im memoriam

« Vastaus #9 : 18.11.05, 15:11 »

Minäkin aloittaisin jauhelihasta (esim kreikkalaiset lihapullat on hyviä ja suht helppoja tai sitten lamputilainen pitaleivässä) ja jatkaisin uunissa melkein itse valmistuvan paistin yrttilohkoperuneiden keralla. Noilla on oppinut jokunen lampaan syöjäksi tähän mennessä täällä  hymy

Lihan palvaus me ainakin teetetään tilauksena palvaamossa, mutta jos on savusauna tai sopiva rööki itsellä niin sitten vaan suolaamaan ja palvaamaan
tallennettu

"Du missar 100% av alla de skott du inte skjuter" (Wayne Cretzky)
www.maijas.ax
Aulimaija
Pässivaari
Poissa Poissa

www.laurilan.net

« Vastaus #10 : 18.11.05, 19:31 »

Me käytetään myös palvaamoa  hymy
tallennettu

Nina
Pässi
Poissa Poissa

Toteutunut unelma: Lahja

« Vastaus #11 : 18.11.05, 21:51 »

Viedäänkö se liha teurastamolta suoraan palvaamoon vai voiko sen pakastaa välillä ???
tallennettu

Apila on hyvä kukka, samoin päivänkakkara,
lammas joka puskee, on huomenna makkara.
Aulimaija
Pässivaari
Poissa Poissa

www.laurilan.net

« Vastaus #12 : 18.11.05, 23:39 »

Mä vien suoraan teurastamolta palvaamoon, enkä tiedä millaista pakastetusta tulee siis  ??? Palvatun lihan voi sen sijaan hyvin pakastaa.
tallennettu

Kats
Mummouuhi
Poissa Poissa

« Vastaus #13 : 19.11.05, 00:01 »

Minä opin "uuden" asian (tai sellaisen mitä en tullut ajatelleeksi)  tänään toiselta lampurilta. Harmittelin kun bratwurstitkin täytyy melkein pakastaa välillä ellei ole tarkaan mitoitettu toimitus asiakkaille. Tähän sain kommentin, että voihan sen lihan pakastaa (luuttomana) ja teettää sitten sesonkina siitä "tuoretta" makkaraa tms.  :o
tallennettu

Maija H
Mummouuhi
Poissa Poissa

Emma im memoriam

« Vastaus #14 : 20.11.05, 10:31 »

Me pakastetaan usein ennen palvausta - makkarat me sen sijaan pakastemaan valmiina. kun ei oikein saa muuten synkronisoitua hommia täällä
tallennettu

"Du missar 100% av alla de skott du inte skjuter" (Wayne Cretzky)
www.maijas.ax
Sivuja: [1] 2 3   Siirry ylös
  Tulostusversio  

Siirry: