24.05.12, 09:54 *
Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
Jäikö aktivointi sähköposti saamatta?

Kirjaudu käyttäjätunnuksen, salasanan ja istunnonpituuden mukaan
Uutiset:

Etusivu   Ohjeet Haku Kirjaudu Rekisteröidy  
Sivuja: [1]   Siirry alas
  Tulostusversio  
Kirjoittaja Aihe: Poistouuhet, liha ja tse  (Luettu 986 kertaa)
orvokki
Pässi
Poissa Poissa

Rygja uuhi ja karitsat

« : 10.05.09, 05:36 »

Tähän en löytänyt tuoretta vastausta vanhoista jutuista, joten pitänee tehdä uusi:

Jos lammas kuolee, laitan sen Honkajoelle, joka huolehtii TSE-testistä.

Entäs jos joutuu hätäteurastamaan vanhemman eläimen, pitääkö toimituksessa ottaa jotenkin huomioon, että näyte saadaan Honkajoella? Jokin muutos tuli näihin näytejuttuihin vuosi sitten, koskikohan se tätä...?

Jos tilaan teurastajan tai naapurin metsästäjämiehen kotiin lopettamaan esim. poistouuhta, voinko/saanko käyttää lihaa omaksi/eläintenruuaksi? Mahdollinen lääkitys ja poistosyy tietysti vaikuttaa siihen, että kiinnostaako näin tehdä.
Ilmeisesti pää pitää lähettää Eviraan joka tapauksessa?

Kiva pohtia tällaisia juttuja yöllä, kun ei nukuta  ??? Laske tässä sitten "lampaita", jotta nukuttaisi  :hymy
tallennettu

Röykkälän lammastila
Harjunlahdentie 760, 41730 Kivisuo Joutsa
www.lammastila.com
sarkka75
Pässi
Poissa Poissa

Sukupuoli: nainen

Texelpoika ;)

« Vastaus #1 : 10.05.09, 08:02 »

http://www.lampola.org/index.php?topic=3678.msg45744#msg45744
Oisko tuosta mitään hyötyä...toivottavasti linkittyy kieli

Meillä hätäteurastettiin eilen uuhi ja laitettiin lihoiksi itselle ja päätä en lähetä mihinkään.
tallennettu

Riina
Pässivaari
Poissa Poissa

Muru Metsäneläin

« Vastaus #2 : 10.05.09, 08:36 »

Tuosta edellisestä linkistä tosiaan löytyy mun saama vastaus eli nyt ei tarvitse enää toimittaa päätä mihinkään, jos kotiteurastaa vanhemman eläimen. Mun mielestä lihan käyttöön ei ole mitään rajoituksia omalla tilalla, mutta teurasjätteiden hautaamisesta pitää muistaa tehdä kunnaneläinlääkärille ilmoitus, kaavake löytyy Eviran sivuilta.
tallennettu

"Joka mäyrän saa, myös mäyrän pitää." 
http://mayranvarisetsuomenlampaat.net/
tumpelo
Oinas
Poissa Poissa

Sukupuoli: mies

« Vastaus #3 : 11.05.09, 17:55 »

omaan käyttöönhän saa ottaa eläimiä hengiltä, se taitaa olla sama syökö niitä itse vai vai onko ne eläinten ruokaa.
Meillä vanhat poistouuhet teurastetaan itse ja syötetään koirille, paitsi fileet ja paremmat paistit.
Onhan lammasrekisterissäkin poistoilmoituksessa valikossa kohta, " syötetty koirille".
tallennettu

lauma koiria, kissoja, lampaita, mukuloita yms.
Petri
Pässi
Poissa Poissa

« Vastaus #4 : 11.05.09, 17:56 »

Tuosta edellisestä linkistä tosiaan löytyy mun saama vastaus eli nyt ei tarvitse enää toimittaa päätä mihinkään, jos kotiteurastaa vanhemman eläimen. Mun mielestä lihan käyttöön ei ole mitään rajoituksia omalla tilalla, mutta teurasjätteiden hautaamisesta pitää muistaa tehdä kunnaneläinlääkärille ilmoitus, kaavake löytyy Eviran sivuilta.
Oma-ELL:mme ei puhunut (vielä?) mitään hautaamisesta, mutta kirjoitti minulle näin:

..........................
EVIRA ilmeisesti on aiemminkin antanut ristiriitaista tietoa kysyessä mutta tämän pitäisi nyt olla viimeisin ja oikea tieto:

- Aivonäyte / pää täytyy lähettää vain _sairaana_ kuolleista tai lopetetuista yli 18 kk ikäisistä lampaista.

- Terveenä lihaksi lopetetuista tai jalka katki tms. tapaturman takia teurastetuista tai teurastamolla teurastettavista terveistä eläimistä EI siis tarvitse lähettää näytteitä.

Oma kommenttini tuohon vain oli, ettei taida meidän vanhat uuhet paljoa sairastella, teurastetaan omaan käyttöön tai katkovat kivirauniolla jalkansa...

Petri
tallennettu
tumpelo
Oinas
Poissa Poissa

« Vastaus #5 : 11.05.09, 18:01 »

niin, vahinkokin saattaa sattua erilaisia ja mitä ihmeellisimmissä paikoissa.
tallennettu

sarkka75
Pässi
Poissa Poissa

Texelpoika ;)

« Vastaus #6 : 11.05.09, 21:14 »

Oma-ELL:mme ei puhunut (vielä?) mitään hautaamisesta, mutta kirjoitti minulle näin:

EVIRA ilmeisesti on aiemminkin antanut ristiriitaista tietoa kysyessä mutta tämän pitäisi nyt olla viimeisin ja oikea tieto:

- Aivonäyte / pää täytyy lähettää vain _sairaana_ kuolleista tai lopetetuista yli 18 kk ikäisistä lampaista.

- Terveenä lihaksi lopetetuista tai jalka katki tms. tapaturman takia teurastetuista tai teurastamolla teurastettavista terveistä eläimistä EI siis tarvitse lähettää näytteitä.

Oma kommenttini tuohon vain oli, ettei taida meidän vanhat uuhet paljoa sairastella, teurastetaan omaan käyttöön tai katkovat kivirauniolla jalkansa...

Petri
Juuri näin silmänisku
tallennettu

maunu_muori
Mummouuhi
Poissa Poissa

« Vastaus #7 : 11.05.09, 21:31 »

Miten musta tuntuu, että se vanhempikin joutuu näytteisiin vain jos lopetetaan hermosto-oireiden vuoksi, ei esimerkiksi siksi että olis vaikka kasvaimia.
mut meillähän näitä otettiin kun oli niitä halvausoireita...

Evira kiusaa nyt vuorostaan nautatiloja niillä näytteillä... ei saa ees jalkaansa telunutta lopettaa niin että päästä ei saa näytettä..ja kolme virkapäivää aiemmin pitää ilmottaa lekurille et tuus ottaan näyte...tai sitten laitat pään pakettii, mut ylämaansonnin sarvii saa onneks lyhentää...aatelkaas millainen olis paketti niitten sarvien kanssa muikea hymy
tallennettu
tumpelo
Oinas
Poissa Poissa

« Vastaus #8 : 12.05.09, 18:21 »

olis postinlajittelukone mahdottoman tehtävän eessä, tulis varmaan käsitöitä
tallennettu

mmj
Mummouuhi
Poissa Poissa

« Vastaus #9 : 13.05.09, 12:11 »

Onhan lammasrekisterissäkin poistoilmoituksessa valikossa kohta, " syötetty koirille".

Voiko kalkin puutteeseen mitä ilmeisemmin kuolleen uuhen syöttää koirille? Siis ajan takaa, ettei se on "muuttunut myrkylliseksi tms". Ha hah ha. Idiootti kysymys, mutta hoksaatteko mitä ajan takaa? Jos lammas katkaisee jalkansa niin ilman muuta sen voi syöttää, mutta jos kuolee johonkin ihme tautiin niin en uskaltais. Eli kuuluuko kalkin puutos tähän ihme-kategoriaan?

Poistuu punastuen takavasemmalle.
tallennettu
Petri
Pässi
Poissa Poissa

« Vastaus #10 : 13.05.09, 12:40 »

> mutta jos kuolee johonkin ihme tautiin niin en uskaltais. Eli kuuluuko kalkin puutos tähän ihme-kategoriaan?

Nää on varmaan sellaisia omantunnon kysymyksiä, joihin täytyy maalaisjärjellä hakea joku vastaus.
Petri

PS. ja kaverini mukaan maalaisjärjellä selvitään tilanteista, joihin kaupunkilaisjärjellä ei edes joudu...
tallennettu
myyrähäinen
Oinas
Poissa Poissa

« Vastaus #11 : 13.05.09, 23:55 »

..varmaan voi syöttää koirille.. mutta kannattaa lisätä aterioihin kalkkia.. ettei kuole koiraki.. ; )

ps. hölmö ei ole se joka hölmöilee.. vaan se, joka hölmöilee saman asian kans toisen kerran..
tallennettu
Sivuja: [1]   Siirry ylös
  Tulostusversio  

Siirry: