Nyt palaan taas astialle, sillä en oikein aikaisemmin saanut aikaiseksi kirjoittaa asiasta. Ensin oli joulu ja sitten olikin keuhkoputkentulehdus ja uusi vuosi, joten tässä onkin aika ehtinyt mennä kiireiden ja sairastelun myötä.
Kiitokset kaikille jotka antoivat palautetta!

Olen ottanut palautteet huomioon ja märehtinyt tykönäni asioita lisää. Muutosten suhteen ei tule olemaan mikään kiire, vaan parannukset/muutokset saavat tapahtua kiireettömästi tämän talven ja kevään aikana aikatauluni salliessa. Yritän toki mahdollisimman pian saada uudistukset valmiiksi.
Mitä nyt sitten on tarkoitus uudistaa? Ensinnäkin haluan korostaa, että en aio myllertää paikkaa mitenkään omavaltaisesti ties miten, vaan muutkin mielipiteet otetaan huomioon. Nyt ensimmäisessä vaiheessa tarkoituksena on siirtää Lampolan foorumi käyttämään toista keskustelupalstaohjelmistoa, jolloin foorumin ulkonäkö tulee jonkin verran muuttumaan, vaikkakin viestit, käyttäjät, jne. pysyvät. Tässä nykyisessä ei ole ilmennyt puutteita (en ainakaan muista saaneeni mitään sellaista palautetta), mutta kuvagallerian uudistamisen vuoksi tämä on tehtävä, jotta uusi kuvagalleria toimisi täysin foorumiin liitettynä, jolloin erillisiä käyttäjätunnuksia ei tarvita sitä varten. Uusi foorumipohja tulee tuomaan mukanaan myös uusia toimintoja, vaikkakin niiden hyödyllisyys jää kunkin itse arvioitavaksi.
Kuvagalleria tulee siis uudistumaan kokonaan. Nykyisen kuvagallerian tietoja ei siirretä missään muodossa, vaan Lammasgalleria alkaa tyhjältä pohjalta, mutta tällä kertaa niin, että se toimii kuten sen tulisikin ja jaottelu on selkeämpää. Nykyinen Lammasgalleria oli jo hieman susi syntyessään. Esim. käyttäjägallerioissa näkee suoraan vain uusimmat kuvat. Muutenkin sinänsä hieman harmittaa, että moni on poistanut vanhempia kuviaan. Joudutte siis vain lisäämään uudestaan haluamanne kuvat, koska nykyinen kuvakokoelma tuhoutuu uudistuksen yhteydessä.
Näiden hieman teknisempien uudistusten lisäksi tarkoituksena olisi saada hieman lisää elämää Lampolaan, nykyisiä perinteitä ja vanhojen jäsenten toiveita kunnioittaen. Ensinnäkin olen samaa mieltä kuin mitä suurin osa muistakin on, eli ilmapiirin tulee pysyä samanlaisena kuin nykyään. En siis itse koe järkevänä ja toivottavana, että Lampolan jäsenistön taso missään nimessä huononisi, sillä ilmapiiri on nyt sopivan lämminhenkinen, mutta on silti tervetullutta olla uusi käyttäjä täällä. Uusia jäseniä lähinnä olisi toivottavaa saada Suomen Lammasyhdistyksen ja Maatiaislampaiden kautta, eli siihen suuntaan olisi hienoa, jos voisi syntyä jonkinlaista yhteistyötä (Mara ja mahdolliset muut yhditysihmiset ehkä voivat kommentoida tätä?). Lammas ja Vuohi-lehteen olin hieman kaavaillut mainosta ja mitä nyt lehteä olen selannut, arvelisin Lampolan kuuluvan sen aihepiiriin sen verran vahvasti, että lehti saattaisi haluta tehdä pienen jutun Lampolasta. Tämän lisäksi sitten tervetulleita olisivat asialliset linkit Lampolaan muilla lammassivustoilla (jos esim. sinulla on kotisivut, olet toki tervetullut laittamaan sinne linkin Lampolan osoitteeseen
http://www.lampola.org/ 
) ja esim. Google ja muut hakukoneet. Näin muuten en kuitenkaan kaipaa tästä Suomi24:n tai Jippii!:n kaltaista laadutonta keskustelupalstaa vailla minkäänlaista hyvää yhteisöhenkeä, vaan todellakin itse olen sillä asenteella liikenteessä, että tänne valikoituisi mukava käyttäjäkunta.

Ei kuitenkaan liian sisäsiittoinen sellainen, vaan sellainen kaikenkarvainen.

Jos Lampola nyt kasvaa vielä hieman lisää voisi minusta tulla ajankohtaiseksi nimittää 1-2 valvojaa tarkkailemaan viestejä. Tämän suhteen tietenkin yleinen mielipide ja tilanne sitten määrää miten tehdään.
Lampolan varsinaisen sivuston suhteen, eli se mikä on tälläkin hetkellä portaalina (se pääsivu missä on määhboksi, uutiset, jne.), en ole vielä keksinyt mitään ratkaisua. Itse olen sillä kannalla, että pääsivu jatkaisi uutissivuna ja pääsivun kautta löytyisi foorumi ja galleria kuten nytkin. Uutisia ja linkkejä olisi varmaankin aiheellista kerätä aiempaa aktiivisemmin? Muilta osin sisältöä tulee lähinnä foorumin keskusteluista, mikä onkin tyydyttänyt suurinta osaa kirjoittajista. Usein kysyttejen kysymysten arkisto voisi kenties olla tervetullut? Suomen Lammasyhditys ja Maatiaislampaat ovat minun puolesta tervetulleita tiedottamaan uutisistaan myös Lampolan kautta ja halutessaan voivat kukin saada oman yhdistysfoorumin yhdistysten asioiden puimiseen (julkisesti tai rajoitetumman ryhmän keskuudeessa), mikäli innostuvat tekemään enemmän yhteistyötä Lampolan kanssa. Selvää kuitenkin on, että Lampola ei ole katoamassa minnekään, joten olisi toivottavaa, että paikka vakiintuisi osana lampureiden verkostoa, oli sitten kyseessä ammatti tai harrastus, suomenlampaat tai texelit.

Viimeisenä asiana otan nyt esille tuon mainostamisen Lampolassa ja yritysyhteistyökumppanit. Tarkennan nyt ensin sen verran, että en ole aikeissa myydä paikkaa kenellekään tai tehdä tästä mitään rahasampoa. Kyse on siis lähinnä kulujen peittämisestä (uudistukset aiheuttavat mm. lisenssimaksuja ja pidemmällä tähtäimellä tarkoituksenani on ollut saada tämä itsensä takaisin maksavaksi kulujen osalta, jotta tämä ei olisi kenestäkään yksittäisestä ihmisestä liian riippuvainen) ja siitä, että saisimme myös lampureita kiinnostavaa alan tuotetietoutta tänne. Tämä tapahtuisi lähinnä niin, että lampaankasvatukseen ja villankäsittelyyn erikoistuneet yritykset voisivat saada pientä korvausta vastaan oman yrityskohtaisen alafooruminsa jossa voisivat vastata kyselyihin koskien palveluita/tuotteita, kertoa ajankohtaisista asioista, ilmoitta tarjouksista tai mikä nyt sitten kunkin yrityksen tarpeita palvelee, niin kauan kuin se on myös tarkoituksellista Lampolan kannalta. Toisin sanottuna niin, että kaikki hyötyvät siitä, että esim. jokin maatalousalan yritys ilmoittaa uuden suolakiven tulosta ja kertoo siitä tuoteuutisena. Mitään ylilyöntejä ei tietenkään sallittaisi.
Tämänlaisena lähimarkkinoinnin idea on jokseenkin sama kuin mitä verkostomarkkinointiyrityksillä on ollut. Eli jokin yritys tulee lähelle ostajaa ja hyvässä sovussa hieroo kauppoja kuin Tupperware-kutsuilla konsanaan.

Tässä nyt ei siis kyse verkostomarkkinoinnin harjoittamisesta täällä, vaan tietynlaisen kuluttajaläheisen markkinoinnin sallimisesta. Tällöin siitä tulisi myös hyvin pitkälle tietopalvelu ja toisi lisää auttavia tahoja tänne. Toivottavasti pointtini tuli selväksi.

Mitään tunkeilevaa aiheeseen liittymätöntä mainontaa tänne ei ole tarkoitus saada ja kaiken mainonnan tulisi olla sellaista, että se mukautuu hyvin paikan ulkomuotoon, eikä häiritse, vaan kenties oikeasti olisi hyödyksi ostajankin kannalta. Yksi mahdollisuus olisi myös pienimuotoinen lampaanhoito-, maatalous- tai maaseutuaiheinen banneri- tai tekstimainonta, mutta sitä en ole sen tarkemmin ajatellut nyt. Itse näkisin tuon mainospuolen vähemmän kiireellisenä, vaikkakin se kyllä on edessäpäin. Sen ei kuitenkaan ole tarkoitus tuhota Lampolaa ja tehdä tästä kamalaa paikkaa vierailla, vaan mieluiten niin, että se mahdollisimman paljon edistäisi Lampolaa ja auttaisi sen käyttäjiä löytämään esim. kehräämöjä.
Toivottavasti tämä tämänhetkinen hahmotelmani Lampolan jatkokehittämisen suhteen miellyttää.

Mieluusti saa koska tahansa antaa ruusuja ja risuja sen suhteen.