|
shavia
|
 |
« : 06.04.09, 17:05 » |
|
Eilen huomasin, että eräs 9 pv ikäinen pässikaritsa (suurimmasta päästä ja muuten hyvinvoivan oloinen) ei pääse jaloilleen. Kestää kyllä hetken tolpillaan, kun sen nostaa ylös, ja menee laiskasti imemäänkin, mutta vähän ajan päästä on taas makuulla etujalat eteenpäin sojottaen. Tänään saman oloinen, mutta ei kestä enää kunnolla tolpillaan. Ei huuda eikä vaikuta nälkäiseltä, eikä juo tuttipulloa, mutta on vaan korvat luimussa ja kovin laiskan oloinen.
Eiliseen asti ollut normaali, eikä muilla karitsoilla ole vastaava ilmennyt. Itse ensimmäisenä epäilin, että olisi sattunut jokin haaveri, jäänyt johonkin puristuksiin tms. Mutta voisiko se olla jokin tauti tai puutostauti? Onko ideoita mikä auttaisi?
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|
tumpelo
|
 |
« Vastaus #1 : 06.04.09, 17:28 » |
|
yritä juottaa väkisin,meillä oli muutama karitsa samanlaisia, auttoi kun annettiin "väkisin" maitoa.
|
|
|
|
|
tallennettu
|
lauma koiria, kissoja, lampaita, mukuloita yms.
|
|
|
|
Riina
|
 |
« Vastaus #2 : 06.04.09, 17:37 » |
|
Seleeni + e-vitamiinilisä on mun mielestä aina paikallaan, jos karitsa on kummallinen. Voisi olla esim. lihasrappeumaa.
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|
tumpelo
|
 |
« Vastaus #3 : 06.04.09, 19:45 » |
|
mutta kannattaako vitamiinilisiä antaa "varulta", vaikuttaako muuten, kysyy nimim. epätietoinen
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|
Riina
|
 |
« Vastaus #4 : 06.04.09, 20:24 » |
|
^Mun mielestä vitamiinilisä ei ole koskaan pahitteeksi karitsalle, ohjeen mukaisella annostuksella siitä ei ole mitään vaaraa. Mä annan karitsoille rutiininomaisesti vitamiinia suuhun 3 päivän punnituksessa.
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|
rekku
|
 |
« Vastaus #5 : 06.04.09, 21:51 » |
|
Laiskana olen yrittänyt päästä eroon tuosta karitsoille annettavasta lisävitamiinista. Pääasiallinen keino on antaa syksyllä voimaksa seleeni-E-vitamiini -lisä rehun joukossa sekä tammi-maaliskuun ajan ADE-lisää reilusti. Kivennäiset toki ovat vitaminoituja, rehuissa on oma osansa, mutta silti tuo täydennys ei tunnu mitään haittaavan.
Karitsa saa tiineyden aikana kaiken tarpeellisen istukan kautta emältään. Emän riittävä vitamiinitäydennys on siis karitsan eduksi.
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|
tumpelo
|
 |
« Vastaus #6 : 07.04.09, 15:54 » |
|
Kiitos, hyvät vastaukset, täytynee uskaltaa yrittää meillä ens talvena.
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|
shavia
|
 |
« Vastaus #7 : 10.04.09, 14:38 » |
|
Kiitoksia vastauksista, kyllä se taitaa lihasrappeumaa olla.
Annoin Selvettiä ohjeen mukaan 0,225 grammaa/pv kolmen päivän ajan (ruutivaaka kuuluu näemmä myös lampurin pakollisiin varusteisiin) Spayfo lambin seassa letkulla. Annoin myös Sprayfo Lambia letkulla aamulla ja illalla 1,5-2 dl noina kolmena päivänä. Alussa karitsa ei edes kestänyt jaloillaan vaikka sen nosti pystyyn, eikä imenyt tuttipullosta. Eilen en antanut enää lääkettä enkä lisämaitoa. Karitsa pääsee itsekin jaloilleen ja imee emäänsä, mutta on melko laiskan oloinen muuten ja jäänyt jo kasvussa sisarestaan jälkeen tässä vajaan viikon aikana. Saa nähdä, kuntoutuuko se vielä ennalleen.
En oikein hirvinnyt antaa enempää lisämaitoa, kun karitsa ei missään vaiheessa vaikuttanut nälkäiseltä, ja nytkin sillä on aika iso maha. Imee emäänsä näköjään makuullakin ollessaan. Mietinkin, että voiko liiasta lisämaidon ruiskuttamisesta letkulla olla haittaa vai tuleeko ylimäärä vain suusta ulos?
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|
Riina
|
 |
« Vastaus #8 : 10.04.09, 20:35 » |
|
Minkä painoinen se karitsa on? Mun mielestä tuo 1,5-2 dl on kerta-annoksena aika iso. Mä en antaisi viikon vanhalle kuin 60-120 ml, varsinkin jos on jäänyt kasvussa jälkeen muille ja on pieni.
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|
shavia
|
 |
« Vastaus #9 : 11.04.09, 11:45 » |
|
Minkä painoinen se karitsa on? Mun mielestä tuo 1,5-2 dl on kerta-annoksena aika iso. Mä en antaisi viikon vanhalle kuin 60-120 ml, varsinkin jos on jäänyt kasvussa jälkeen muille ja on pieni.
Karitsa painaa 4,5 kg. Oppikirjan mukaan 8-14 vrk kerta-annos 3-4 dl ja juottokertoja 3-4. Tuo kuulostaa minusta paljolta. Mutta en siis tiedä, voiko karitsan tappaa liialla maidolla. En ole kokeillut.
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|