24.05.12, 09:30 *
Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
Jäikö aktivointi sähköposti saamatta?

Kirjaudu käyttäjätunnuksen, salasanan ja istunnonpituuden mukaan
Uutiset:

Etusivu   Ohjeet Haku Kirjaudu Rekisteröidy  
Sivuja: [1]   Siirry alas
  Tulostusversio  
Kirjoittaja Aihe: Kirppukolmoset  (Luettu 629 kertaa)
Hongatar
Karitsa
**
Poissa Poissa

« : 05.04.09, 23:31 »

Meille syntyi tänään ihan täydelliset, mutta kirpun kokoiset affekolmoset ja koska yksi niistä jää nyt selvästi reippaampien jalkoihin niin olen antanut sille pullosta pari kertaa pienen määrän vuohen maitoa (kutun kilit nyt kyllä jo puolitoista kuukautta). Minkälaisia määriä te antaisitte ja olisiko parempi antaa muuta kun vuohenmaitoa? Emä kyllä hellästi ja kärsivällisesti kaikkia yrittää huomioida, mutten tiedä uskallanko luottaa onnistumiseen :o . Keittiövaakaankin saadaan patterit vasta huomenna eli painosta ei hajuakaan. Muutenkin pakko rampata siellä koko ajan :hymy kieli
tallennettu
Petri
Pässi
Poissa Poissa

« Vastaus #1 : 05.04.09, 23:45 »

Meille syntyi tänään ihan täydelliset, mutta kirpun kokoiset affekolmoset ja koska yksi niistä jää nyt selvästi reippaampien jalkoihin niin olen antanut sille pullosta pari kertaa pienen määrän vuohen maitoa (kutun kilit nyt kyllä jo puolitoista kuukautta). Minkälaisia määriä te antaisitte ja olisiko parempi antaa muuta kun vuohenmaitoa? Emä kyllä hellästi ja kärsivällisesti kaikkia yrittää huomioida, mutten tiedä uskallanko luottaa onnistumiseen :o . Keittiövaakaankin saadaan patterit vasta huomenna eli painosta ei hajuakaan. Muutenkin pakko rampata siellä koko ajan :hymy kieli
Meillä on myös kolmoset, joita emä kyllä hoitaa huolella, mutta se pienin vaan jää jalkoihin. Varsinkin, kun sitten isossa laumassa muutkin isot rynnivät apajille. Otimme perheen takaisin yksiöön, se pieni oli pienen mahaletkujuoton (saatiin kunnolla tolpilleen) jälkeen koko ajan sisällä, vuorottelin niitä kahta muuta muutaman tunnin välein, mitä nyt tuli lampolassa käytyä. Neljän-viiden päivän jälkeen pienenkin paino alkoi nousta yli 200 g päivässä, karitsointiruuhkassa päästimme perheen taas isoon laumaan, toistaiseksi näyttää menevän OK.

Nyt on toinen tapaus, vähän vahinkotiineys-teiniäiti, joka pyöräytti kaksoset. Ei vaan näytä maito riittävän pienistä utareista, toinen vähän jää jälkeen. Olemme vielä tukimielessä antaneet 1-2 dl lehmänmaitoa letkulla, päivän-parin sisään pitäisi päästä tasapainoon, muuten sen pienemmän joutuu lopettamaan. Katsotaan nyt, kuin käy.

Petri

tallennettu
Hongatar
Karitsa
**
Poissa Poissa

« Vastaus #2 : 05.04.09, 23:49 »

Meillä nuo on kanssa yksiössä ja meillä saavat onneksi rauhassa ollakin kun on tälläinen hupikatras vain. Tyttönen syö kovasti innokkaasti pullosta (syntyivät siis aamulla) enkä oikein tiedä millaisen määrän uskallan kerralla antaa?
tallennettu
Xaus
Pässi
Poissa Poissa

Sukupuoli: nainen

« Vastaus #3 : 06.04.09, 08:10 »

Mulla on tällainen Helsingin yliopiston ohje:

Karitsan ikä:1 pv    maitoa:0,5-1,0 dl   juottokertoja/pv:5-6
                    2-7 pv             1,0-2,0 dl                              4-5
                    8-14 pv            3,0-4,0 dl                             3-4
                    15-28 pv         4,0-6,0 dl                              3
                    29-42 pv         5,0-6,0 dl                              2

Tällainen löytyi toisesta topicista.  hymy
tallennettu
Riina
Pässivaari
Poissa Poissa

Muru Metsäneläin

« Vastaus #4 : 06.04.09, 08:34 »

Mä olen antanut tosi pienille karitsoille maitoa 2-3 tunnin välein ympäri vuorokauden maitoa ensimmäiset 1-2 päivää ja silloin ne ovat jaksaneet kerralla juoda omasta koostaan riippuen 20-60 ml maitoa. Mun mielestä ensimmäisiin pariin päivään kannattaa satsata vaikka valvominen karitsoiden kanssa onkin raskasta. Näkyy kyllä myöhemmin hyvänä kasvuunlähtönä elinvoimaisuutena. Toki jos karitsat saavat juotua maitoa emostaan myös, niin juottokertoja ei tarvitse eikä ole hyväkään olla kovin tiuhaan, koska on tärkeää että karitsa yrittää myös emostaan. Mä annan tällöin maitoa karitsoille niin paljon, että ne ovat saaneet juodakseen tarpeeksi mutta eivät ole  ihan yltäkylläisiä, koska silloin eivät viitsi emästä yrittää. Parhaiten tämän sopivan rajan löytää tunnustelemalla karitsan mahaa, se ei saa olla lommolla mutta ei myöskään pullollaan.

Kutunmaito on parasta korviketta pienille karitsoille, kunhan ovat saaneet emostaan edes hieman terniä.
tallennettu

"Joka mäyrän saa, myös mäyrän pitää." 
http://mayranvarisetsuomenlampaat.net/
Hongatar
Karitsa
**
Poissa Poissa

« Vastaus #5 : 06.04.09, 11:21 »

Kiitos kovasti kaikille vastauksista! Katsotaan nyt kuinka tässä käy :-\
tallennettu
Hongatar
Karitsa
**
Poissa Poissa

« Vastaus #6 : 07.04.09, 23:15 »

Hyvältä näyttää näiden kirppujen osalta, tuo pikkuisin joka kuttua on eniten juonut alkaa olla tasaväkinen muiden kanssa ja käy myös välillä emän tissillä joka rauhallisesti yrittää kaikkia hoitaa!
Ja koska minulla on nämä hupieläiminä voin syöttää niitä huvikseni vaikka tunnin välein monta kuukautta kun ei taritse murehtia työtunneista kun käy muualla töissä ;D ;D Voikos tuota vuohenmaitoa nyt sitten juottaa koko imetysiän vai pitääkö vaihtaa johonkin muuhun jossain vaiheessa?
tallennettu
Riina
Pässivaari
Poissa Poissa

Muru Metsäneläin

« Vastaus #7 : 08.04.09, 07:39 »

^Kivoja kuulumisia. Mun mielestä kutunmaitoa voi juotttaa koko ajan karitsalle, se on käsittääkseni lähimpänä lampaanmaitoa kuin muut.
tallennettu

"Joka mäyrän saa, myös mäyrän pitää." 
http://mayranvarisetsuomenlampaat.net/
Sivuja: [1]   Siirry ylös
  Tulostusversio  

Siirry: