24.05.12, 09:24 *
Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
Jäikö aktivointi sähköposti saamatta?

Kirjaudu käyttäjätunnuksen, salasanan ja istunnonpituuden mukaan
Uutiset:

Etusivu   Ohjeet Haku Kirjaudu Rekisteröidy  
Sivuja: [1] 2 3   Siirry alas
  Tulostusversio  
Kirjoittaja Aihe: juomarehun mÀÀrĂ€ karitsalle  (Luettu 1861 kertaa)
fnotu
Musta lammas
*
Poissa Poissa

« : 31.03.09, 09:38 »

Hei, miten paljon annatte pÀivÀssÀ karitsalle pullomaitoa, jos emo ei imetÀ lainkaan? Aiemmin sekoittelimme itse tÀÀllÀ olevan ohjeen mukaan, mutta kun maitoa sai roudata kaupasta kymmeniÀ litroja, niin siirryimme tÀnÀÀn sprayfo lambiin. Tuntuu ettÀ vetÀisivÀt miten paljon vain, ja masut paisuvat kuin pullataikina, mutteivÀt kuitenkaan kasva lÀhellekÀÀn samaa tahtia kuin emojensa hoitamat. Kokemuksia kiitos! Tuli vÀhÀn kurja tilanne kun emo sairastui ja jÀi koko nelikko oman onnensa nojaan. MinkÀ ikÀisenÀ pullottamisen voi lopettaa?
tallennettu
Tsinnia
PĂ€ssi
Poissa Poissa

Sukupuoli: nainen

Uuhikaritsa

« Vastaus #1 : 31.03.09, 09:48 »

MeillÀ on lisÀmaitoa tarvitsevat viitoset, joille olemme juottaneet "kaupan maitoa". Maitoa menee nyt tosi paljon enkÀ aio tÀhÀn hÀtÀÀn ostaa itselle lehmÀÀ silmÀnisku

MistÀ sitÀ mainitsemaasi keinomaitojauhetta saa?
MitÀ maksaa sÀkillinen ja paljonko sÀkillisestÀ saa valmista juomaa?
tallennettu
fnotu
Musta lammas
*
Poissa Poissa

« Vastaus #2 : 31.03.09, 10:08 »

Haimme agrimarketista, sÀkki maksaa n. 28 egee ja valmista juomaa tulee 60 l. Laskin ettÀ tulee kaupan maitoa puolet halvemmaksi. Jos joku tietÀÀ halvempia keinoja, niin vinkkejÀ otetaan vastaan. Tuo nyt ainakin on karitsoille varta vasten tarkoitettua, niin ettÀ noviisikin uskaltaa antaa.
tallennettu
Riina
PĂ€ssivaari
Poissa Poissa

Muru MetsÀnelÀin

« Vastaus #3 : 31.03.09, 10:27 »

MÀ olen antanut tuttipullokaritsoille maitoa 1,2 litraa pÀivÀssÀ muistaakseni. Ovat kyllÀ Sprayfolla kasvaneet jopa paremmin kuin emÀn alla olevat, mulla on hurjin pullokaritsa vetÀnyt lÀhes 400 gramman pÀivÀkasvuja, mitÀ pidÀn suomenlampaalle kovana tuloksena. TÀrkeintÀ on mun mielestÀ tiuhat juottokerrat, jos karitsa ahmii kerralla hirveÀn paljon maitoa ja on sitten maha kipeÀnÀ monta tuntia, niin ei se varmaan hyvÀÀ tee kasvullekaan.
tallennettu

"Joka mĂ€yrĂ€n saa, myös mĂ€yrĂ€n pitÀÀ." 
http://mayranvarisetsuomenlampaat.net/
Tsinnia
PĂ€ssi
Poissa Poissa

Uuhikaritsa

« Vastaus #4 : 31.03.09, 10:42 »

Fnotu, kiitos tiedoista!
TÀytyy mennÀ ostamaan sitÀ tÀnÀÀn.

Viitosille olemme antaneet maitoa n. 5 kertaa pÀivÀssÀ. Annos on ollut vain reilu 1 dl per nenÀ, koska juovat myös emÀstÀ maitoa. Seuraan aina niiden mahan klommoisuutta/pyöreyttÀ ja sen mukaan annan maitoa.

2 viikon ikÀiselle, jota emÀ ei suostu imettÀmÀÀn, annamme n. 1.3 - 1.5 litraa maitoa pÀivÀssÀ. Karitsakamarissa on lisÀksi tarjolla karitsarehua ja kaurahiutaleita.
tallennettu
maunu_muori
Mummouuhi
Poissa Poissa

« Vastaus #5 : 31.03.09, 11:49 »

Onko toi tosiaan nyt oikee hinta 28€. Viime vuonna tÀhÀnaikaan hinta oli 42€ 10kg sÀkki. MÀÀ ostin sillon suoraan maitotilalta tinkimaitoo.. tuli halvevemmaksi niin. Spryfon hinta oli melkein sama sillon kun kaupan tarjousmaidon.. Tinkimaitoon sitten lorautin vÀhÀn kermaa joukkoon ja piimÀÀ, kun kÀytin sillonisompana hapanjuottoo..

MeillÀ meni sellaiset 100l maitoo viikossa, kun oli sitÀ epÀonnee.. :'( 

Saas nÀhdÀ miten kÀy tÀnÀvuonna, ykskÀÀn mamma ei oo vielÀ poksahtanut

fnotu: ookko varmasti laimentanut sryfo lambin oikein , musta tosta sÀkistÀ ei tuu noin paljoo, jos noudattaa laimennusohjetta,  mut voin muistaa tietty vÀÀrinkin. Sillon, jos se maito on liian laihaa niin ei ne karittat kasva kunnolla.  8 viikkoo ainakin pitÀs maidottaa.. jos teillÀ on jossain maitotila lÀhellÀ, niin kysys sieltÀ saisitteko.. tilalliset myy mielellÀÀn esim sitÀ vÀlimaitoo, jota ei voi laittaa tilatankkiin, mut ei oo terniÀkÀÀn.

Sitten kun vielÀ vertasin, ettÀ jos ois kÀyttÀnyt lambin sijaan vasikkarehua, niin sitÀ kun pitÀÀ laittaa tupla mÀÀrÀ jauhetta, niin ei sekÀÀn tuu yhtÀÀn halvemmaksi kuin toi sryfo... eli  ylivoimasesti halvin oli viimekevÀÀnÀ se tilalta suoraan ostettu maito.
tallennettu
Riina
PĂ€ssivaari
Poissa Poissa

Muru MetsÀnelÀin

« Vastaus #6 : 31.03.09, 11:56 »

Onko toi tosiaan nyt oikee hinta 28€. Viime vuonna tÀhÀnaikaan hinta oli 42€ 10kg sÀkki.

Mullakin muuten maksoi Sprayfo sĂ€kki reippaasti enemmĂ€n eli 38 euroa. Agrista ostin. Mun mielestĂ€ Sprayfo on törkeĂ€n kallista, mutta mĂ€ olen kĂ€yttĂ€nyt sitĂ€, koska sillĂ€ pullotetut karitsat ovat kasvaneet huomattavan hyvin.  hymy
tallennettu

Nipsu
PĂ€ssi
Poissa Poissa

« Vastaus #7 : 31.03.09, 14:13 »

MÀ ostin HÀmeenlinnan Agrimarketista Sprayfoa kans vain jotain reilut 20 egee, kun pÀivÀys oli mennyt jotain muutaman pÀivÀn vanhaksi. Sain 30 prossan alennuksella. hymy
tallennettu
rekku
Oinas
Poissa Poissa

« Vastaus #8 : 31.03.09, 14:28 »

Onko toi tosiaan nyt oikee hinta 28€. Viime vuonna tÀhÀnaikaan hinta oli 42€ 10kg sÀkki.
Mullakin muuten maksoi Sprayfo sÀkki reippaasti enemmÀn eli 38 euroa.
MÀ ostin HÀmeenlinnan Agrimarketista Sprayfoa kans vain jotain reilut 20 egee, kun pÀivÀys oli mennyt jotain muutaman pÀivÀn vanhaksi. Sain 30 prossan alennuksella. hymy

höh, on teillÀ tuuria! Itse olen myös maksanut yli 40 rÀnkylÀÀ / sÀkki.

Nyt ei onneksi ole noita juotettavia. Itse olen tykÀstynyt vapaaseen kylmÀn piimÀn juottoon, mistÀ jossain vÀlissÀ taisin kirjoitellakin. PiimÀÀn teen tankkimaidosta. KylmÀn juoton etu on se, etteivÀt karitsat hotki liikaa. Vapaa juotto on siitÀ mukavaa, ettÀ karitsat saavat juoda usein ja vÀhÀn kerrallaan, vÀhÀn niin kuin emÀn kanssa.
tallennettu
pikkukana
PĂ€ssivaari
Poissa Poissa

Maya

« Vastaus #9 : 31.03.09, 14:43 »

MÀ ostin tÀnÀÀn Virkkalan agrimarketista sprayfo sÀkin hintaan 28,50 ihan normaali hinta nÀytti olevan.

Kauanko maito kestÀÀ kun sen on sekoittanut? ja haittaako se ettÀ se on sitten jÀÀhtynyttÀ  :-\ 
tallennettu

Riina
PĂ€ssivaari
Poissa Poissa

Muru MetsÀnelÀin

« Vastaus #10 : 31.03.09, 14:46 »

MÀ ostin tÀnÀÀn Virkkalan agrimarketista sprayfo sÀkin hintaan 28,50 ihan normaali hinta nÀytti olevan.
:o :o :o Miten juottorehun hinta voi vaihdella noin paljon Agrimarketeittain?! MĂ€ rupean kohta ajamaan toiselle puolelle Suomea ostamaan juottorehua jos sen saa 10 euroa / sĂ€kki halvemmalla kuin meiltĂ€!!!  >surullinen

EihÀn tota Sprayfo:ta ole olemassa mitÀÀn pienempÀÀ pakkauskokoa?!

tallennettu

pikkukana
PĂ€ssivaari
Poissa Poissa

Maya

« Vastaus #11 : 31.03.09, 14:48 »

^10kg nÀyttÀis olevan mun sÀkissÀ.
tallennettu

Riina
PĂ€ssivaari
Poissa Poissa

Muru MetsÀnelÀin

« Vastaus #12 : 31.03.09, 14:48 »

MĂ€ en ala  surullinen
tallennettu

pikkukana
PĂ€ssivaari
Poissa Poissa

Maya

« Vastaus #13 : 31.03.09, 18:07 »

TietÀÀkö karitsa joka imee myös emÀltÀÀn, paljonko se voi juoda pullosta? Vai saattaako juoda itsensÀ liian tÀyteen?
tallennettu

tarmo
Oinas
Poissa Poissa

« Vastaus #14 : 31.03.09, 18:31 »

Noista juomarehujen hinnoista sen verran, ettÀ hinnat tosiaan ovat laskeneet viime vuodesta huomattavasti. Tuota Sprayfoa en ole ostanut, mutta nautapuolella meille tulee ternivasikat, joita juotetaan 6 viikkoa ja niiden juomarehun hinta tosiaan pudonnut- kerran niinkin pÀin!! MinÀ olen muuten juottanut pullokaritsat vasikoiden juomarehulla (esim. Agri Suvijuoma), jota laitan tupla-annoksen vasikoiden ohjeistukseen verrattuna.
tallennettu
Sivuja: [1] 2 3   Siirry ylös
  Tulostusversio  

Siirry: