24.05.12, 09:17 *
Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
Jäikö aktivointi sähköposti saamatta?

Kirjaudu käyttäjätunnuksen, salasanan ja istunnonpituuden mukaan
Uutiset:

Etusivu   Ohjeet Haku Kirjaudu Rekisteröidy  
Sivuja: [1]   Siirry alas
  Tulostusversio  
Kirjoittaja Aihe: Merisuola  (Luettu 2397 kertaa)
HeliP
Oinas
Poissa Poissa

Sukupuoli: nainen

Nuukki tässä

« : 03.11.05, 12:16 »

Olen osallistunut kurssille, jossa puhuttiin puhdistamattoman merisuolan koostumuksesta ja "terveysvaikutuksista" sekä ihmislle että eläimille. Syöttääkö kukaan lampaille?

Opin että merisuolan koostumus on ihanteellinen ja sisältää mineraalit oikeassa suhteessa imeytymisen ja tarpeen kannalta - mehän ollaan alunperin merestä. silmänisku  Olen luopunut pöytäsuolasta ruoanlaitossa ja käytän maatalouskaupasta ostamaani puhdistamatonta merisuolaa (25 kg säkki 5 euroa), joka on harmahtavaa. Kutsutaan myös aurinkosuolaksi ja heinäsuolaksi. Pöytäsuola kun sisältää ainoastaan natriumiakloridia - eli hyvin yksipuolista. Lisätty paakkuntumisenestoaineet sun muut. Kuinka lienee kaupan suola/mineraalikivissä...

Hevoset syövät jo merisuolaa ja ajattelin sitä tarjota myös pässeille nyt kun niiden suolakivi on loppumassa. Lampaille täytynee rakeita hieman murskata.    ;D

Merisuolan koostumus taulukkona (engl.) http://curezone.com/foods/salt/Celtic_Sea_Salt_Analysis.asp

Perustietoa merisuolasta http://curezone.com/foods/salt/
« Viimeksi muokattu: 03.11.05, 12:20 kirjoittanut HeliP » tallennettu
Wilhelmina
Mummouuhi
Poissa Poissa

Bodback-Alfred

« Vastaus #1 : 03.11.05, 14:18 »

Isäntä, jolta pässini ja yhden uuhen ostin, sanoi syöttävänsä merisuolaa lampailleen. Mitään muuta kivennäistä ei kuulemma anna. Lampaita oli tilalla kuutisenkymmentä.

Luultavasti merisuola on hyvää eläimille, jos vanhaan kansaan on uskomista. Ennenhän heinät suolattiin merisuolalla ja lehmille ja lampaille haettiin merivettä juotavaksi.  Näin toimittiin ainakin meidän saarilla vielä joku vuosikymmen sitten.

Olin itsekin ajatellut kokeilla laittaa lampaille pelkkää merisuolaa, mutta ehdin ostaa yhden kivennäissäkin. Laitan varmaan toiseen kuppiin niille merisuolaa. Ainakin pässi näytti rouskuttavan tyytyväisenä merisuolakiteitä, kun kokeilin antaa.
tallennettu
riitta
Mummouuhi
Poissa Poissa

« Vastaus #2 : 03.11.05, 15:01 »

Merisuolaa meilläkin syötetty jo vuosikaudet. Hyvin lampaat syövätkin sitä, ainoastaan laitumella ongelma jos kastuu.
Kannattaa huomata ettei suolansyöttö vaikuta kivennäisten tarpeeseen, siis merisuolassa on vain suolaa, mutta kivennäiskivissä ja -muroissa on kivennäis- ja hivenaineita ja monesti myös vitamiineja (esim Lammas-hertta).
tallennettu
HeliP
Oinas
Poissa Poissa

Nuukki tässä

« Vastaus #3 : 03.11.05, 15:38 »

Kannattaa huomata ettei suolansyöttö vaikuta kivennäisten tarpeeseen, siis merisuolassa on vain suolaa, mutta kivennäiskivissä ja -muroissa on kivennäis- ja hivenaineita ja monesti myös vitamiineja (esim Lammas-hertta).

Ritta, jos kävit katsomassa linkkiä niin merisuola ei ole "pelkkää suolaa", nimenomaan raffinoimaton merisuola. Kaupassa ihmisolle myytävä taitaa olla jonkin asteisesti puhdistettua. Saatan olla hieman hörhö, mutta olen alkanut vierastaa teollisia tuotteita, niillä saatta myös kuormitta elimistöä (ihan niinkuin einesruokakin). Tottahan toki niitä käytän, mutta en ehkä usko enää niin sokeasti siihen mitä tuottajat mainoksissa lupaavat. :hymy

Heinistä olisi hyvä ottaa analyysi, jotta tietää mitkä tarpeet se tyydyttää lisäksi antaa porkkanoita, kerppuja ja muita kesällä kuivattuja herkkuja. No minä puhun nyt muutamista elätettävästä, suuremmassa katraassa tilanne on tietysti toinen.  silmänisku
tallennettu
riitta
Mummouuhi
Poissa Poissa

« Vastaus #4 : 03.11.05, 15:54 »

Lueskelin tosiaankin tuota artikkelia (vajavaisella kielitaidollani) ja olin vähän hämmästynyt noista suurista hivenainemääristä ! Todellakin mielenkiintoinen juttu. Kiitos Heli kun informoit meitä, täytyy yrittää kääntää vielä illalla.
Meillä on juuri seurattu omaa suolankäyttöä, koska olemme jo paremmalla puoliskolla elämää ja verenpaine ym jutut ovat sukurasituksena.
Kala ja liha meillä on aina suolattu merisuolalla , mutta se ei taida olla tätä lampaille syötettävää kosteaa tavaraa, jota myydään 25 kg säkeissä ?
Ainakin kaupan hyllyllä oleva merisuola on valkoista ja kuivaa.
tallennettu
LaineenAuli
Oinas
Poissa Poissa

« Vastaus #5 : 03.11.05, 21:29 »

Mielenkiintoinen juttu. Lapsuudesta muistan, että ukin lampaille oli aina tarjolla merisuolaa mutta kivennäisiäjuttuja en kyllä muista. Ja olivat kyllä ihan hyväkuntoisia lampaita. Tuolla maatalouskaupasta saatavalla merisuolalla me ollaan esim. graavattu kalaa, ruokakaupasta saatavahan on huisin paljon kalliimpaa.

Jostain olen myös kuullut merisuolan monista hyvistä ominaisuuksista, esim. että astiassa huoneessa raikastaa ilmaa ja että sillä voisi pestä hiukset. Mitähän muita niitä oli...
tallennettu
HeliP
Oinas
Poissa Poissa

Nuukki tässä

« Vastaus #6 : 04.11.05, 12:45 »

Niin toisinaan vanhat keinot voivat olla parempia kuin pussillinen uusia.  silmänisku
tallennettu
Hanna P
Oinas
Poissa Poissa

« Vastaus #7 : 04.11.05, 13:12 »

Muistetaanpa silti, että kivennäistarve vaihtelee esim. uuhilla joutilas- ja imetyskauden välillä aikalailla... Jos joku vielä sattuu löytämään tarkempia sivuja merisuolasta esim. kalsiumin ja fosforin määristä ja suhteesta sekä seleenin määrästä, niin olisi kiva perehtyä aiheeseen paremmin (laiska kun olen niin en jaksa itse etsiä)... Suolaahan pitää olla aina tarjolla, sillä natriumin puute on yleisin kivennäisainepuutos märehtijöillä, ja eläin pystyy tiedostamaan puutteen itse ja korjaamaan sen jos suolaa on tarjolla...
tallennettu
HeliP
Oinas
Poissa Poissa

Nuukki tässä

« Vastaus #8 : 08.11.05, 18:39 »

Toki kivennaistarve on lammaskohtainen ja lisakivennaisille on varmasti tarvetta. Minulla vain tuli sellainen olo, etta taas kuluttajia huijataan, kun suolasta putsataan yli 80 hyodyllista ainesosaa pois. >surullinen  Miksipa en tarjoisi myos elaimilleni mahdollisuutta saada osan kivennaisistaan nain yksinkertaisessa muodossa. Toivon mukaan elaimet tuntevat myos muita puutoksia kuin suolan (meilta ihmisilta on tainnut se vaisto kadota)  ;D ja osaavat taydentaa niitä esim. monipuolisella laitumella, kun on mahdollisuus valita mita napsii. Valmiskivennaiset voivat sisaltaa jollekin lampaalle silla hetkella tarpeetonta kivennaista, jonka yliannostus taas estaa toisen imeytymisen... vai olenko ihan hakoteilla.      :hymy
tallennettu
riitta
Mummouuhi
Poissa Poissa

« Vastaus #9 : 08.11.05, 19:36 »

Heli hei,
kerropa mitä suolaa ne suosittelivat hankkimaan ?Kertoiko ne mistä sitä saa ?
Epäilen, että tuo merisuola 25 kg säkissä olisi sitä puhdistamatonta tavaraa.
Laitoin Bernerille tuoteselostepyynnön perjantaina , mutta mitään ei ole kuulunut.
Se suola on espanjalaista ja Bernerin pakkaamaa.
tallennettu
Maximoves
Mummouuhi
Poissa Poissa

Kerroskuvassa Hermanni "onthetop" ja Andy alla

« Vastaus #10 : 09.11.05, 09:08 »

Olen juuri ostanut paaliheinää hevosille ja siinä on käytetty merisuolaa säilyvyyden parantamiseksi. Eipä tarvitse laittaa erikseen merisuolaa ruoan joukkoon, nuolukivi riittää talveksi kun suolapaaleja on tarjolla.

Oletteko te tavanneet tälläisiä paaliheiniä syöttää lampaille?
tallennettu

Mara
Mummouuhi
Poissa Poissa

« Vastaus #11 : 09.11.05, 10:59 »

Joo meillä on suolattuja pienpaaleja (=heitettiin suolaa väliin kun pinottiin niitä latoon).
tallennettu
Wilhelmina
Mummouuhi
Poissa Poissa

Bodback-Alfred

« Vastaus #12 : 09.11.05, 13:42 »

Ihmisille on tarjolla myös ruususuola-nimellä terveellisempää suolaa. Samoin sokeria on terveellisempänä puhdistamattoman versiona. Minä tapaan tilata Klaukkalasta Oy Masajo Ab ( p.09-2769 1050) Intiaanisokeria ja nyt ensimmäinen Ruususuola pussi menossa, sokeria ollaan käytetty jo vuosia. Pyytäkää tuolta maahantuojalta tuoteselosteet tuotteista.  On vähän kalliinpaa, mutta elämä on.
tallennettu
kruunu
Musta lammas
*
Poissa Poissa

« Vastaus #13 : 09.11.05, 15:18 »

Ilman muuta merisuolaa lampaille ja ihmisille. Lampaillani on aina tarjolla merisuola,nuolukivi ja kivennäinen. Lisäksi suolaan  heinät. kotitalouteen jauhan suolan tehosekoittimella. Kostaaa se on mutta kyllä sen käyttöön tottuu.
tallennettu
HeliP
Oinas
Poissa Poissa

Nuukki tässä

« Vastaus #14 : 11.11.05, 17:53 »

Heli hei,
kerropa mitä suolaa ne suosittelivat hankkimaan ?Kertoiko ne mistä sitä saa ?
Epäilen, että tuo merisuola 25 kg säkissä olisi sitä puhdistamatonta tavaraa.
Laitoin Bernerille tuoteselostepyynnön perjantaina , mutta mitään ei ole kuulunut.
Se suola on espanjalaista ja Bernerin pakkaamaa.

Jep, se on juuri tuota Bernerin tavaraa, joka taitaa olla yleisin maatalouskaupoista saatava merisuola. Yksi kurssilaisista soitti Bernerille ja he vahvistivat etta suola on raffinoimatonta ja kaikki ainesosta ovat tallella. En ole verrannut, mutta on kuulemma harmaampaa kuin kilon pusseissa ruokakaupoista saatava, voi tietty johtua kosteudesta.  Itse kaytan ruonlaitossa samaa suolaa, murskaan pippurimyllylla ja olen jo oppinut annostelemaankin.  ;D

Olen myos heitellyt paalien sekaan suolaa, siksi voikin olla etta hepat eivat paljon vapaasti tarjolla olevaa ole syoneet. Valmiskivennaisista tuli viela mieleen että nehan ovat usein makeutettuja maittavuuden vuoksi, jolloin elaimet saattavat syoda niita vain maun vuoksi eika tarpeen - siis jos on vapaasti tarjolla. En tieda tarkkaan faktoja, mutta voisi kuvitella etta aiheuttaa ylikuormitusta maksassa/munuaisissa.

Merilevaa (islantilainen puhtaampaa) pidetaan erinomaisena kivennaislahteena, miinuksen vain korkea hinta... 
tallennettu
Sivuja: [1]   Siirry ylös
  Tulostusversio  

Siirry: