Tanja73
Karitsa

Poissa
Sukupuoli: 
|
 |
« : 17.03.09, 22:52 » |
|
Täytyykö pudonneen tilalle tilata samalla numerolla uusi numero? On aika iso homma selvittää mikä numero on hukassa? Ja kun on useampi hävinnyt.. Miten toimitte vai putoaako muilla merkkejä ollenkaan?
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Vahtimassu
Mummouuhi

Poissa
Sukupuoli: 
Nöfnöf
|
 |
« Vastaus #1 : 18.03.09, 00:34 » |
|
Pudonneen merkin tilalle on tilattava korvausmerkki sillä samalla numerolla mikä pudonneessa merkissä on, ei voi enää siis käyttää vapaita korvamerkkejä pudonneen tilalle! Tippuuhan niitä merkkejä ja uudet merkit samalla numerolla on tilattu, mutta mä ny vielä ainaki tunnistan jokaisen uuheni ilman merkkejäkin kuka on kukin.. 
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|
Tartsi
|
 |
« Vastaus #2 : 18.03.09, 15:15 » |
|
Onhan niillä toinen merkki toisessa korvassa,harvoin kai ne kummatkin putoo yhtäaikaa?
|
|
|
|
|
tallennettu
|
Pässit Luna ja Punssi,uuhet Sanni ,Sorja, Sintti, Säihke ja Riina, iso liuta karitsoita,ensikot Tyyne, Taimi, Tiuku, Timantti, kesälampaat Ursula ja Ulpukka,mammanmussu Ulriikka, Alhon ja Lindellin maatiaiskanoja, kissat Kolli ja Viiru
|
|
|
|
tumpelo
|
 |
« Vastaus #3 : 18.03.09, 16:14 » |
|
kyllä molemmat putuavat jos käy oikein hyvä tuuri. Nyt karitsoimisaikaan helppo laskea korvamerkit, ja verrata numeroita eläinkirjan pitoon, ja tilata uusia. Asiaa helpoittaisi jos olisi viitsinyt loveta korvat. Onneksi loppu karitsoiden merkit, täytyy loveta ennen kuin uudet merkit tulevat. Karitsoinnit kestänyt 2 vko, ja 30 potraa karitsaa, nyt ollut muutaman päivän tauko.
|
|
|
|
|
tallennettu
|
lauma koiria, kissoja, lampaita, mukuloita yms.
|
|
|
Vahtimassu
Mummouuhi

Poissa
Sukupuoli: 
Nöfnöf
|
 |
« Vastaus #4 : 19.03.09, 00:29 » |
|
Onhan niillä toinen merkki toisessa korvassa,harvoin kai ne kummatkin putoo yhtäaikaa?
Jos on vanhan merkintäjärjestelmän aikaisia lampaita, näillä ei ole kuin yksi merkki, mutta jos se putoo, on tilalle tilattava lammasrekisterin kyseiselle eläimelle antaman uuden Eu-tunnuksen (FI0000012345678) merkit, molempiin korviin!
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Tanja73
Karitsa

Poissa
Sukupuoli: 
|
 |
« Vastaus #5 : 19.03.09, 23:55 » |
|
On meilläkin muutama ketä tuntee ulkonäöltä, mutta kun lauma on iso (54 uuhta sekä 2 + 8 pässiä) niin aika monta on ketä ei tunneta. Nimiä ei ole annettu kuin muutamalle "lemmikille", jotka tunnetaan. Nytkin koko laumassa 8 ilman merkkiä, otettiin siis kaikki yksitellen kiinni, luettiin merkit ja verrattiin tilastoon mitkä merkit puuttuu. Useampi tunti mennyt pelkästään merkkien selvittelyissä. Nyt sit tilataan uusia samoille numeroille.. En tiedä miten te, joilla monen sadan lampaan katraita, selviätte tästä revohkasta? Pieniä vuonia alkaa oleen jo kivasti, merkkaatteko kaikki pikkuiset heti 3 vrk:n ikäisinä? Ongelmana ollut isojen vuonueiden pienimmät, jotka eivät tahdo selvitä elon tielle tuttipulloilusta huolimatta...
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
sarkka75
Pässi

Poissa
Sukupuoli: 
Texelpoika ;)
|
 |
« Vastaus #6 : 20.03.09, 07:40 » |
|
On meilläkin muutama ketä tuntee ulkonäöltä, mutta kun lauma on iso (54 uuhta sekä 2 + 8 pässiä) niin aika monta on ketä ei tunneta. Nimiä ei ole annettu kuin muutamalle "lemmikille", jotka tunnetaan. Nytkin koko laumassa 8 ilman merkkiä, otettiin siis kaikki yksitellen kiinni, luettiin merkit ja verrattiin tilastoon mitkä merkit puuttuu. Useampi tunti mennyt pelkästään merkkien selvittelyissä. Nyt sit tilataan uusia samoille numeroille.. En tiedä miten te, joilla monen sadan lampaan katraita, selviätte tästä revohkasta? Pieniä vuonia alkaa oleen jo kivasti, merkkaatteko kaikki pikkuiset heti 3 vrk:n ikäisinä?
Tämän takia suosin korvien loveamista, helppo tunnistaa vaikka olisi merkki lähtenyt  Ja välivuoden jälkeen, meillä lovetaan taas karitsat 3 pvn:n iässä (merkit eivät vieläkää )tulleet. Laittelenkin nuo korvamerkit tänä vuonna tuolle eka porukalle vasta 4 kk:n punnitusten yhteydessä. Kannattaa tilata heti korvaus merkki ,kun huomaat joltain irronneen, sillä on tosi vaikea isosta katraasta alkaa tunnistaa eläimiä, jos niitä on useampi jolta merkki puuttuu. Vaikkakin itse tunnistan kaikki meidän n.80 uuhesta...jotkin jo pelkän äänen perusteella  ;D
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Sirppi
Mummouuhi

Poissa
Sukupuoli: 
Texeltyttö
|
 |
« Vastaus #7 : 20.03.09, 08:52 » |
|
Tämän takia suosin korvien loveamista, helppo tunnistaa vaikka olisi merkki lähtenyt  Ja välivuoden jälkeen, meillä lovetaan taas karitsat 3 pvn:n iässä (merkit eivät vieläkää )tulleet. Laittelenkin nuo korvamerkit tänä vuonna tuolle eka porukalle vasta 4 kk:n punnitusten yhteydessä. Kannattaa tilata heti korvaus merkki ,kun huomaat joltain irronneen, sillä on tosi vaikea isosta katraasta alkaa tunnistaa eläimiä, jos niitä on useampi jolta merkki puuttuu. Vaikkakin itse tunnistan kaikki meidän n.80 uuhesta...jotkin jo pelkän äänen perusteella  ;D No mä en vielä tunne kaikkia lampolan valkoisia valtiattaria, mutta olen ajatellut että tässä karitsoimisaikana ehditään kyllä tutustumaan ja katselemaan kunkin erityispiirteitä. Mä aattelin kanssa loveta, toisaalta dumbokorvaisen tekukaritsan korvaan aika helposti sen merkinkin
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|
Riina
|
 |
« Vastaus #8 : 20.03.09, 09:10 » |
|
On meilläkin muutama ketä tuntee ulkonäöltä, mutta kun lauma on iso (54 uuhta sekä 2 + 8 pässiä) niin aika monta on ketä ei tunneta. Nimiä ei ole annettu kuin muutamalle "lemmikille", jotka tunnetaan. Aika jännä. Mulla on samansuuruinen pääluku ja mä tunnen kaikki lampaani ulkonäöltä lukuunottamatta kahta valkoista veljestä, josta en erota ilman korvanumeron katsomista kumpi on kumpi. Toisaalta mulla on niin värikäs katras, ettei katraastani taida löytyä kuin nuo kaksi pässiä, jotka ovat samannäköiset. Nekin koko valkoiset suomenlammasuuhet, mitä katraassani määkii, ovat selvästi eri näköisiä: yhdellä on aina vähän mutrusuinen ilme, yhdellä on otsatukka, yksi on paljon suurempi kuin muut, yhden korva on revennyt... Töissä mä erotan myös 60 lypsylehmää toisistaan ja tunnen ne joko nimellä ja/tai numerolla. Huono puoli on kyllä se, että kun mä yleensä lypsän niitä, niin en tunnista niitä juurikaan naaman perusteella, vaan utaretta ja jalkoja katsomalla. ;D
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|
Maija H
|
 |
« Vastaus #9 : 20.03.09, 09:53 » |
|
Pieniä vuonia alkaa oleen jo kivasti, merkkaatteko kaikki pikkuiset heti 3 vrk:n ikäisinä? Ongelmana ollut isojen vuonueiden pienimmät, jotka eivät tahdo selvitä elon tielle tuttipulloilusta huolimatta...
Meillä ei tietty katras ole niin kauhean suuri, runsaat 40 uuhta + karitsat, mutta joka tapauksessa merkitään siinä vaiheessa kun aletaan yhdistellä isompiin ryhmiin. Toisinaan siis merkitään parin päivän iässä ja toisinaan menee lähemmäs viikkoa, riippuen uuhen ja karitsoiden tilanteesta. Yli viikon vanhoiksi ei ylleensä mene ilman merkkiä. Jos nuo kaikkien pienimmät ovat todella pieniä ja isolla kysymysmerkillä varustettuja elämisen kannalta jätän yleensä ne ilman merkkiä hiukan pidempään, mutta kirjaan sekä numeron että merkin kiinnittämättä olemisen. Meillä on tietysti se etu, että lähes kaikki karitsat ovat eri näköisiä eli tunnistus on suhteellisen helppoa. Lähinnä ovat nuo muflonin väriset karitsat sellaisia, jotka täytyy seurata, mikä millekin emolle kuuluu - ja sitten kyllä aika pian oppii erottamaan nekin toisistaan muista sysitä.
|
|
|
|
|
tallennettu
|
"Du missar 100% av alla de skott du inte skjuter" (Wayne Cretzky) www.maijas.ax
|
|
|
|
Aulimaija
|
 |
« Vastaus #10 : 20.03.09, 11:02 » |
|
Lähinnä ovat nuo muflonin väriset karitsat sellaisia, jotka täytyy seurata, mikä millekin emolle kuuluu - ja sitten kyllä aika pian oppii erottamaan nekin toisistaan muista sysitä.
Huomattu on :o Meillä on kahdeksan affekaritsaa, jotka kaikki on mufloneita...ja suunnilleen saman ikäisiä+kokoisia.
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|
suviande
|
 |
« Vastaus #11 : 20.03.09, 12:56 » |
|
Töissä mä erotan myös 60 lypsylehmää toisistaan ja tunnen ne joko nimellä ja/tai numerolla. Huono puoli on kyllä se, että kun mä yleensä lypsän niitä, niin en tunnista niitä juurikaan naaman perusteella, vaan utaretta ja jalkoja katsomalla. ;D
Vähän sama meillä ;D Anoppi tunnistaa takaa ja mä naamasta  (isäntä tunnistaa murto-osan naamasta, appiukkokaan ei kaikkia muista).. Anopin on hyvin vaikeaa olla kesäisin ovella vastassa kuka milloinkin tulee 
|
|
|
|
|
tallennettu
|
Lambit reilut 70 kipaletta, riiviövuohia 14 kpl, poni, 3 kissaa, 6 kania sekä lypsykarja..
|
|
|
Äppö
Karitsa

Poissa
Sukupuoli: 
Halla
|
 |
« Vastaus #12 : 20.03.09, 14:15 » |
|
Tähän saakka minäkin olen lovennu karitsoitten korvat heti syntyessä mut nyt meinaan laittaa nuo micromerkit vaan. On hikinen urakka pistää merkkejä kaikille karitsoille sitte isompana ja kun minä tykkään että niiden pitää olla numerojärjestyksessä iän mukaan... (ikuinen neitsyt...) Karitsoita tulee syntymään tänä vuonna varmaan jotain 250-300 kpl.. jos sikiävyys samaa luokkaa kuin viime vuonna  Ja kun minä aina sekoilen niiden lovien kanssa, ne kun toisilla tahtovat kasvaa melkein umpeen >  Viime vuonna etsin monta kuukautta yhtä pässikaritsaa ja löysinkin sitte 4 kk punnituksessa ylimääräisen uuhen  Miten lie ollu silmät harallaan niitä merkitessä ja kirjatessa :  Mulla ei oo tippunu vielä yhtään merkkiä ikinä (koputtaa puupäätä), yhden korvan oon halkaissu ite merkkiä laittaessa. Mulla tulee karitsoita kahdelle pässille joista toinen ei oo sukuselvä, erottelen nää karitsat erilaisilla merkeillä (microt ja combit). Tulevaisuudessa pässeilleja uuhille tulee eriväriset merkit.
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Sirppi
Mummouuhi

Poissa
Sukupuoli: 
Texeltyttö
|
 |
« Vastaus #13 : 20.03.09, 17:07 » |
|
Mulla tulee karitsoita kahdelle pässille joista toinen ei oo sukuselvä, erottelen nää karitsat erilaisilla merkeillä (microt ja combit). Tulevaisuudessa pässeilleja uuhille tulee eriväriset merkit.
Mullakin on merkin väriin ja malliin perustuva suunnitelma eri eläinryhmien erottelemiseen. "Risteytyspaisteilla" mun ei tarvitse paljon korvanumeron mukaan pelata , sen takia niille tulee nyt alumiinimerkit(jotka pienikorvaisille suomenlammasristeytyksille helpompi ihan jo pienenä laittaa). Tekuilla sitten on korvanumero ja eriväriset merkit tytöille ja pojille
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Vahtimassu
Mummouuhi

Poissa
Sukupuoli: 
Nöfnöf
|
 |
« Vastaus #14 : 20.03.09, 18:18 » |
|
Minullakin on tällä hetkellä 51 uuhta ja 4 pässiä, sekä nyt reilu 60 syntynyttä karitsaa. Tunnistan kaikki uuhet, suurimman osan äänenkin perusteella, jokainen on oma ihana persoonansa. Nyt syntyneistä karitsoistakin erotan ja tunnistan suurimman osan, muutamat koko mustat kolmoset on vaikea erottaa kun ovat niin saman kokoisia ja näöltään samanlaiset.
Minä olen miettinyt tuota loveamista, et kannattaisko se vielä, varmaan siitä olis hyötyä. Käykö sikojen lovipihdit lampaiden loveamiseen? Niitä meiltä löytys melko monet.
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|