lukiessani tuota hoito-opusta tuli tunne, että ne varmasti saavat liikaa tai liian vähän jotain... mistä seuraa poikimisongelmia, pieniä karitsoja tai jotain muuta.
En siis vain kykene suunnittelemaan lampaideni ruokintaa!
Ottakaa nyt kaikki ihan rauhallisesti vain näiden ruokinta-asioiden kanssa. Hakekaa vaikka kirjastosta Kalottilammas ja katsokaa sieltä ohjeita ruokintaan. Kalottilammas on tehty vanhojen ruokintasuositusten aikaan, mutta siellä on hyvin havainnollisesti esitetty mitä lammas tarvitsee voidakseen esim. kasvattaa kunnolla karitsansa. Määrät kerrotaan sekä rehu-yksikköinä että grammoina.
Mun mielestä on tärkeintä seurata uuhen kuntoa, että paino on sopiva. Liian laiha ei jaksa kasvattaa kunnon karitsoita ja liian lihava tekee niitä joko hirveän kasan tai sitten ei tiinehdy ollenkaan. Normaalikuntoinen lammas on paras poikimaan. Mulla on ajatuksena ruokkia omat tiineet uuheni kaksosten vaatiman ravinnon tarpeen mukaan. Tuli sieltä sitten yksi tai kolme, niin ongelmia ei pitäisi kauheasti tulla. Sikiävämmät suvut, jotka tekevät helposti kolmosia tai nelosia, ruokkisin tiineysaikana kolmosten mukaan. Kuten Kalottilampaasta voi lukea, niin uuhta ei periaatteessa voi ruokkia enää neloskaritsoiden kohdalla ideaalisti, koska uuhen tarvima väkirehumäärä on suurempi, kuin mitä märehtijän vatsa kestää. Eli siis sitä ei käytännössä pysty lietsomaan niin hyvään maitoon, että se voisi imettää neloset niin, että kaikki saisi riittävästi ravintoa. Toki jotkut yksilöt pystyvät, mutta keskimääräinen lammas ei.
Mitä tulee tuohon väkirehun määrään, niin mun mielestä siitä ei kannata ottaa ihan kauheasti stressiä, jos ei ole elinkeino kyseessä. Mulla ainakin toimii hirmuhyvin se, että käytän ruokinnassa mutu-tuntumaa eli lasken viljan ja valkuaisen suhteen oikeaksi ja annan eläimille eteen sen verran rehua, kuin ne SUURINPIIRTEIN tarvitsevat tuotosvaiheensa huomioonottaen. Sitten vain seuraan eläimien kuntoa, vointia ja kasvua, ja nostan tai lasken määrää sen mukaan, miten eläin voi antamallani ruokinnalla.
Seuraan mm. seuraavia asioita:
- riittääkö emolla maitoa hyvin vai huonosti?
- kasvaako karitsat riittävästi vai liian vähän?
- ovatko lampaat lihavia, laihoja vai sopivia, kun tunnustelee luita?
Tällä tavalla ei päästä varmastikaan optimaalisiin taloudellisiin tuloksiin, sillä ideaalia olisi, että ruokinta olisi laskettu heti nappiin, mutta tämä sopii kuitenkin mulle. Olen kaikin puolin tyytyväinen omien lampaideni kuntoon ja kasvuun: uskallan astuttaa ne huoletta, ja voin odottaa hyviä ja elinvoimaisia karitsoita. Tällä hetkellä se riittää mulle.
Eli yhteenvetona: on tärkeää ruokkia eläimet oikein ja niiden tarpeita vastaavasti, mutta on turha tuijottaa sokeana ruokintatauluja - tärkein mittari on kuitenkin se eläin itse, miltä se näyttää ja miten se voi.