06.02.12, 20:01 *
Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
Jäikö aktivointi sähköposti saamatta?

Kirjaudu käyttäjätunnuksen, salasanan ja istunnonpituuden mukaan
Uutiset:

Etusivu   Ohjeet Haku Kirjaudu Rekisteröidy  
Sivuja: [1] 2   Siirry alas
  Tulostusversio  
Kirjoittaja Aihe: kysymyksiä ruokinnasta  (Luettu 2248 kertaa)
marjukka
Pässi
Poissa Poissa

« : 02.11.05, 00:05 »

Eli näitä aloittavan pienlampurin ongelmia.  Ostin keväisille uuhikaritsoille pässin... ja vasta pässin haettuani aloin selvittämään, ovatko jo tarpeeksi kehittyneitä astutettaviksi.  Lammasneuvojalta kysyin, ja käski tehostamaan ruokintaa: silloin saivat kauraa puoli kiloa päivässä per lammas - neuvoja käski antamaan hernettä annosta nostaen niin että parissa viikossa saavat 150g/lammas.

Nyt ovat saaneet kuukauden kauraa ja hernettä... aika tuhti annos. Neuvoja käski myös opiskelemaan "lampaan ruokinta ja hoito"-kirjaa: En siitä kunnolla selkoa saa, kun en sen perusteella lampaiden kuntoluokkaa osaa arvioida... tai miehen kanssa kovin eri mielipiteet (seisiomme kirjan kanssa lammasta puristelemassa).

Kysynkin nyt osaavammilta, että  vähennänkö jo kauran määrään esim. puoleen.. ja jatkan näin tiineysajan?  Vai mitä?
Nuoret uuheni ovat viime helmikuisia kainuun harmaksia, pari kuukautta sitten painoivat  40kg:n molemmin puolin.

Kiitos jo etukäteen!
tallennettu
Riina
Pässivaari
Poissa Poissa

Sukupuoli: nainen

Muru Metsäneläin

« Vastaus #1 : 02.11.05, 07:07 »

Mikä sulla on tarkalleen ottaen ongelman nimi? Jos uuhet ovat olleet pari kuukautta sitten n. 40 kilosia, niin aivan varmasti ne ovat riittävän isoja astutettavaksi. Tarkoitatko, että ne ovat liian laihoja? Mun mielestä nämä vuohen kuntoluokitukset sopivat jokseenkin lampaaseenkin ja ovat helppotajuisia: http://renki.imol.fi/~luomu/lvuohi/lvuohi.htm
tallennettu

"Joka mäyrän saa, myös mäyrän pitää." 
http://mayranvarisetsuomenlampaat.net/
Nina
Pässi
Poissa Poissa

Toteutunut unelma: Lahja

« Vastaus #2 : 02.11.05, 13:07 »

Saako tota lampaan ruokinta ja hoito-kirjaa tilattua netistä?
tallennettu

Apila on hyvä kukka, samoin päivänkakkara,
lammas joka puskee, on huomenna makkara.
Riina
Pässivaari
Poissa Poissa

Muru Metsäneläin

« Vastaus #3 : 02.11.05, 13:31 »

^Jep, ks. http://www.agronet.fi/cgi-bin/mkl/julkaisut.cgi?details=55
tallennettu

suviande
Mummouuhi
Poissa Poissa

riiviöt ;)

« Vastaus #4 : 02.11.05, 13:43 »

Minä kävin tilaamassa tuon kirjan just itselleni  ;D

Meidän Lilli on emänsä kokoinen jo vaikka on syntynyt huhtikuussa. Painoa en ole mitannut kun en omista sellaista eläinvaakaa..
Lilli vain on vähän laihempi kuin Ilona, mutta Ilona onkin mun mielestä aika tuhdin näköinen. Heinää on vapaasti tarjolla ja vettä, kauroja saavat pari kertaa viikossa. Tytöt saavat n. puoli l per ja TaoTao-pässi saa n. 1 dl, että tulee hyvä mieli  muikea hymy

Tuolla mun galleriassa onkin kuvia ja mun mielestä tohdin ihan hyvin jo astuttaa Lillinkin. TaoTao pääsee tyttöjen luo parin viikon päästä  ;D
Anopin mielestä noi meidän lampaat on isoja! Mutta kyllä ne jää toiseksi Aulimaijan niille kahdelle isolle (pässille ja uuhelle)!!!!
tallennettu

Lambit reilut 70 kipaletta, riiviövuohia 14 kpl, poni, 3 kissaa, 6 kania sekä lypsykarja..
Aulimaija
Pässivaari
Poissa Poissa

www.laurilan.net

« Vastaus #5 : 02.11.05, 18:51 »

Anopin mielestä noi meidän lampaat on isoja! Mutta kyllä ne jää toiseksi Aulimaijan niille kahdelle isolle (pässille ja uuhelle)!!!!
Heh. Mitähän lampaita meinasit? Niitä ruskeitako, jotka olivat eristyksissä muista  ???
tallennettu

Olethan tutustunut sivuihini osoitteessa www.laurilan.net
suviande
Mummouuhi
Poissa Poissa

riiviöt ;)

« Vastaus #6 : 02.11.05, 20:56 »

Niitä kahta mun mielestä hassunväristä, jotka olivat astutuskarsinassa. Sehän oli sen pässin viimeisiä astutuksia vai joko se on lähtenyt sinne uuteen kotiinsa? Se oli se pitkä selkäinen ja korkea lammas. Samoin kuin se uuhikin..
tallennettu

Lambit reilut 70 kipaletta, riiviövuohia 14 kpl, poni, 3 kissaa, 6 kania sekä lypsykarja..
Aulimaija
Pässivaari
Poissa Poissa

www.laurilan.net

« Vastaus #7 : 02.11.05, 23:49 »

Niitä kahta mun mielestä hassunväristä, jotka olivat astutuskarsinassa.
Joo eli ne meidän fawnin väriset lampaat  hymy Ruskeitahan ne kait täällä suomenmaassa ovat...
tallennettu

Olethan tutustunut sivuihini osoitteessa www.laurilan.net
marjukka
Pässi
Poissa Poissa

« Vastaus #8 : 03.11.05, 23:40 »

Riina: ongelmani taitaa olla se, että koen etten saa selkoa siitä kuinka minun tulisi ruokkia lampaitani: lukiessani tuota hoito-opusta tuli tunne, että ne varmasti saavat liikaa tai liian vähän jotain... mistä seuraa poikimisongelmia, pieniä karitsoja tai jotain muuta.

En siis vain kykene suunnittelemaan lampaideni ruokintaa!
tallennettu
suviande
Mummouuhi
Poissa Poissa

riiviöt ;)

« Vastaus #9 : 04.11.05, 11:24 »

Minä kävin tilaamassa tuon kirjan just itselleni  ;D

Tuo kirja tuli sitten jo eilen, eli seuraavana päivänä kuin sen tilasin  :o
Ei mennyt kovin kauaa..
Täytyy sanoa, että vaikka sitä eilen pikapikaa selailinkin, tulin siihen tulokseen, etten ala kovin tarkkaan noita ohjeita noudattamaan. Vaan hoidan ja ruokin niinkuin tähänkin asti. Suuntaa ja neuvoa toki löydän sieltä. Se väkirehumääräkin mikä pitäisi uuhelle tässä astutuskaudella antaa kuulostin minusta kovin suurelta päivittäiseksi. Meidän Ilona ainakin lihoisi ylisuureksi ja sittenhän niitä vaikeuksia vasta tulisikin. Olen vuohenikin kasvattanut "luomusti" eikä ongelmia ole ollut..
Toki se oli minullekin ihan hyvä hankinta. Saan sen avulla tutustua paremmin itse lampaan hoitoon ja oli siellä tosi hyviä juttuja noin äkkiä selatuksi  muikea hymy Pitää ottaa se iltalukemisiksi ja tutustua tarkemmin.

Noista väkirehuista kun oli puhe, niin minkä nimisiä te olette käyttäneet? Onko ne eri ikäryhmille ja uuhille/pässeille eri?
Meillähän on vain kaurat pari kertaa viikossa ruokalistalla heinän ja veden lisänä..Toki siis myös kivennäiset ja suolakivi.
tallennettu

riitta
Mummouuhi
Poissa Poissa

« Vastaus #10 : 04.11.05, 11:52 »

Mielenkiintoinen kysymys tuo, että voiko märehtijää ruokkia siten että antaa "kaurat pari kertaa viikossa".
Sehän helpottaisi kovasti töiden järjestelyä.
Perinteisen tiedon mukaan väkirehua pitää antaa jokaisella ruokintakerralla tai vähintään kerran päivässä. Pötsin mikrobejahan me ruokitaan, siis kuinka pitkiä välejä ne kestävät. Luultavasti pötsin mikrobit eivät voi käyttää kauraa hyväkseen jos kaura annetaan vain kahdesti viikossa, sinne ei kehity oikeanlaista mikrobikantaa. Esim tunnutuksessahan on kyse siitä että pötsi totutetaan kaikkiin imetysajan ruokiin ja sitten se on valmis väkirehujen voimakkaaseen lisäykseen.
Meillä annetaan tunnutusajalla väkirehut kerran päivässä , jotta mikrobit tottuvat reiluihin annoksiin ja sitten voi lisätä määrää vähän ronskimmin.
tallennettu
Nina
Pässi
Poissa Poissa

« Vastaus #11 : 04.11.05, 13:31 »

Riina: ongelmani taitaa olla se, että koen etten saa selkoa siitä kuinka minun tulisi ruokkia lampaitani

Marjukka, tervetuloa joukkoon! Riinalla on tosi hyvät hermot silmänisku (ainakin vielä) Mä en kanssa tajua esim. rehutaulukoista yhtään mitään. Meillä on vettä ja kuivaa heinää aina tarjolla. Lisäksi on tarkoitus jatkossa lammas-hertta laittaa lampaille jatkuvasti tyrkylle.
Väkirehuna meillä on kaura. Mutta se määrä onkin sitten tuulesta temmattu. Nyt annan kauraa n. puoli kiloa per lampsu niin, että annan määrästä puolet aamulla ja puolet illalla. Aamu annokseen lisään soijarouhetta epämääräisen määrän. Todennäköisesti aika vähän. Hyvia vinkkejä vastaanotetaan :hymy
tallennettu

Nina
Pässi
Poissa Poissa

« Vastaus #12 : 04.11.05, 13:36 »

Ja tässä olleen tekstin voikin näköjään poistaa kieli Kummia on myös nämä ATK:n kiemurat...
« Viimeksi muokattu: 04.11.05, 15:31 kirjoittanut Nina Heikkilä » tallennettu

Riina
Pässivaari
Poissa Poissa

Muru Metsäneläin

« Vastaus #13 : 04.11.05, 14:39 »

lukiessani tuota hoito-opusta tuli tunne, että ne varmasti saavat liikaa tai liian vähän jotain... mistä seuraa poikimisongelmia, pieniä karitsoja tai jotain muuta.

Ottakaa nyt kaikki ihan rauhallisesti vain näiden ruokinta-asioiden kanssa. Hakekaa vaikka kirjastosta Kalottilammas ja katsokaa sieltä ohjeita ruokintaan. Kalottilammas on tehty vanhojen ruokintasuositusten aikaan, mutta siellä on hyvin havainnollisesti esitetty mitä lammas tarvitsee voidakseen esim. kasvattaa kunnolla karitsansa. Määrät kerrotaan sekä rehu-yksikköinä että grammoina.

Mun mielestä on tärkeintä seurata uuhen kuntoa, että paino on sopiva. Liian laiha ei jaksa kasvattaa kunnon karitsoita ja liian lihava tekee niitä joko hirveän kasan tai sitten ei tiinehdy ollenkaan. Normaalikuntoinen lammas on paras poikimaan. Mulla on ajatuksena ruokkia omat tiineet uuheni kaksosten vaatiman ravinnon tarpeen mukaan. Tuli sieltä sitten yksi tai kolme, niin ongelmia ei pitäisi kauheasti tulla. Sikiävämmät suvut, jotka tekevät helposti kolmosia tai nelosia, ruokkisin tiineysaikana kolmosten mukaan. Kuten Kalottilampaasta voi lukea, niin uuhta ei periaatteessa voi ruokkia enää neloskaritsoiden kohdalla ideaalisti, koska uuhen tarvima väkirehumäärä on suurempi, kuin mitä märehtijän vatsa kestää. Eli siis sitä ei käytännössä pysty lietsomaan niin hyvään maitoon, että se voisi imettää neloset niin, että kaikki saisi riittävästi ravintoa. Toki jotkut yksilöt pystyvät, mutta keskimääräinen lammas ei.

Mitä tulee tuohon väkirehun määrään, niin mun mielestä siitä ei kannata ottaa ihan kauheasti stressiä, jos ei ole elinkeino kyseessä. Mulla ainakin toimii hirmuhyvin se, että käytän ruokinnassa mutu-tuntumaa eli lasken viljan ja valkuaisen suhteen oikeaksi ja annan eläimille eteen sen verran rehua, kuin ne SUURINPIIRTEIN tarvitsevat tuotosvaiheensa huomioonottaen. Sitten vain seuraan eläimien kuntoa, vointia ja kasvua, ja nostan tai lasken määrää sen mukaan, miten eläin voi antamallani ruokinnalla.

Seuraan mm. seuraavia asioita:

- riittääkö emolla maitoa hyvin vai huonosti?
- kasvaako karitsat riittävästi vai liian vähän?
- ovatko lampaat lihavia, laihoja vai sopivia, kun tunnustelee luita?

Tällä tavalla ei päästä varmastikaan optimaalisiin taloudellisiin tuloksiin, sillä ideaalia olisi, että ruokinta olisi laskettu heti nappiin, mutta tämä sopii kuitenkin mulle. Olen kaikin puolin tyytyväinen omien lampaideni kuntoon ja kasvuun: uskallan astuttaa ne huoletta, ja voin odottaa hyviä ja elinvoimaisia karitsoita. Tällä hetkellä se riittää mulle.

Eli yhteenvetona: on tärkeää ruokkia eläimet oikein ja niiden tarpeita vastaavasti, mutta on turha tuijottaa sokeana ruokintatauluja - tärkein mittari on kuitenkin se eläin itse, miltä se näyttää ja miten se voi.
tallennettu

marjukka
Pässi
Poissa Poissa

« Vastaus #14 : 08.11.05, 00:27 »

Lammas on varmasti paras mittari, olette oikeassa.  Seisoimme miehen kanssa hoito-opus kädessä lampaiden luona ja tunnustelimme niiden selkiä... vertasimme kirjan luokituksiin: toisen mielestä luut tuntuivat ihan eri tavalla kuin toisen.

Nyt lampaat saavat päivässä kuivaheinää reilusti, kauraa 1/2kg per lammas ja hernettä 150g. per lammas.  Rehut laitetaan isoon astiaan jonka äärelle kaikki kuusi mahtuvat syömään.  Kivennäistä on lisäksi tarjolla.
tallennettu
Sivuja: [1] 2   Siirry ylös
  Tulostusversio  

Siirry: