sarkka75
Pässi

Poissa
Sukupuoli: 
Texelpoika ;)
|
 |
« : 24.02.09, 14:28 » |
|
Uuhella,jonka pitäisi poikia lähiaikoina, on alkanut peräpäästä valua jotain vaalean keltaista eritettä(mätää??) Tämä kyseinen uuhi on iso ja lihava, sen karitsa kuoli viime vuonna, joten on saanut keräillä massaa, kuluttamatta sitä juuri mihinkään. Pikkuhiljaa on kasvatellut utaretta, mutta ei mitenkään paljoa ja olenkin mietiskellyt ,että onko tiinee vai ei, maha on valtava :o Nyt siis hämmästyttää tuo erite,jota valuttelee, koskaan ei ole ollut vastaavaa ja meille ei ole koskaan tullut muumio karitsaa,etten siitäkään tiedä,että voisiko olla merkki muumiosta ??? Ja uuhi on muuten oikein reipas,virkeä ja hyvä ruokahalu.
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|
Riina
|
 |
« Vastaus #1 : 24.02.09, 14:32 » |
|
Mulla ei ole tuollaisesta kokemusta lampaalla, mutta lehmien kanssa jonkin verran. Pidän lehmillä nyrkkisääntönä, että jos se oudon värinen erite haisee niin ongelmia on tulossa.  Mulla muumiokaritsan tehnyt uuhi poiki aivan normaalisti eikä haissut tms. mitään, se muumio oli nimeomaisesti sellainen "muumio", pikemminkin "kuivahtanut" kuin märkäinen.
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
sarkka75
Pässi

Poissa
Sukupuoli: 
Texelpoika ;)
|
 |
« Vastaus #2 : 24.02.09, 14:36 » |
|
Mulla ei ole tuollaisesta kokemusta lampaalla, mutta lehmien kanssa jonkin verran.Ppidän lehmillä nyrkkisääntönä, että jos se oudon värinen erite haisee niin ongelmia on tulossa.  No voi h.......i, sitä minä arvailinkin.Uskaltaakohan ja pitääköhän tässä vain odotella,koska mitään merkkejä synnytyksen alkamisesta ei ole ?
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|
Riina
|
 |
« Vastaus #3 : 24.02.09, 14:39 » |
|
Jos eläimellä ei ole kuumetta ja se näyttää muutenkin hyvävointiselta niin odottele rauhassa. Jos on kuumeinen tai alkaa näyttää sairaalta eikä poikiminen käynnisty niin soittaisin eläinlääkärin. Tarvii varmaan eläinlääkäriä poikimisen jälkeen joka tapauksessa. 
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
sarkka75
Pässi

Poissa
Sukupuoli: 
Texelpoika ;)
|
 |
« Vastaus #4 : 24.02.09, 14:46 » |
|
Jos eläimellä ei ole kuumetta ja se näyttää muutenkin hyvävointiselta niin odottele rauhassa. Jos on kuumeinen tai alkaa näyttää sairaalta eikä poikiminen käynnisty niin soittaisin eläinlääkärin. Tarvii varmaan eläinlääkäriä poikimisen jälkeen joka tapauksessa.  Hyi, kun inhottaa jo valmiiksi.Mitä Riina lehmillä tuon märän valuminen enteilee? Ällöttää ajatella, jos joudun vetämään jotain mätiä raatoja pihalle.Kerran olen naapurissa käynyt kiskomassa uuhelta, kaksi mädätynyttä karitsaa pihalle ja yksi iso normaalikin siellä oli ,mutta kuollut.Haju oli karmea !
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|
suviande
|
 |
« Vastaus #5 : 24.02.09, 14:57 » |
|
Meidän texel-uuhi karitsoi muutama viikko sitten. Odottelin sitä jo aiemmin karitsoivaksi valtavan mahan takia.. :  Sitten se alkoi illalla valuttelemaan juuri tuollaista kellertävää/keltaista limaa tms. Olin varma, että ongelmia tulossa ja vein tenavatkin mummolaan valmiiksi (naapurissa  ) Sitten odottelin. Ei ollut ongelmia vaan teki itse komiat ja terveet kaksoset  Seurasin vain vieressä..kun se hätäisenä kävin makuulle, työnti kerran pari, nousi huutaen ylös ja etsimään pikkuista, taas maaten..ylös..maaten..ainakin tunnin ajan ennenkuin eka tulla tupsahti (se todellakin vain tulla tupsahti ;D ).. Kellertävä väri saattaa johtua myös siitä, että se on ollut pidempään kipeänä tai mennyt yli. Mä odottaisin ja seurailisin tilannetta.
|
|
|
|
|
tallennettu
|
Lambit reilut 70 kipaletta, riiviövuohia 14 kpl, poni, 3 kissaa, 6 kania sekä lypsykarja..
|
|
|
|
Riina
|
 |
« Vastaus #6 : 24.02.09, 15:00 » |
|
Sarkka75: Kuollut vasikkahan sieltä yleensä on tulossa ja poikima-apua niille joutuu kyllä joskus antamaan, kun kuollut ei anna riittävää ponnistusärsykettä ja voi olla tulossa väärinpäin...  Kunnolla mädäntynyttä mä en ole kyllä joutunut ikinä kiskomaan ulos, nämä lehmät joilla on tullut märkäistä eritettä ovat poikineet aika pian sen jälkeen (siis tyyliin samana tai seuraavana päivänä). Lähinnä vasikan kuopalla olevista silmistä on pystynyt päättelemään että se on kuollut jo joku päivä sitten eikä poikimiseen. En kyllä tiedä miten lampaalla on, kun lampaalla voi olla monta sikiötä ja jos yksi on kuollut ja toinen elävä niin se saattaa kantaa ne loppuun asti kummatkin. Suviande: haisiko se keltainen lima pahalle vai oliko vain väri outo?
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
sarkka75
Pässi

Poissa
Sukupuoli: 
Texelpoika ;)
|
 |
« Vastaus #7 : 24.02.09, 15:03 » |
|
Täytyy vain odotella ja varmaan haisteltavakin sitä,yöks!
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|
suviande
|
 |
« Vastaus #8 : 24.02.09, 15:07 » |
|
Ei haissut millekään, väri vain oli outo.
Ja jos se haisis, niin se todellakin haisis! Meillä on nyt hiljan 2 lehmää poikinut kuolleen vasikan. Toinen loi - lima+muut sörsselit oli aikalailla marjapuuron väristä ja siitä oranssiin..toisen vasikka oli kuollut vähän ennen laskettua (kyse korkeintaan päivästä) ja poikiminen alkoi sellaisella suklaavanukkaan näköisellä mömmöllä, jossa oli verta seassa. Se kesken tehnyt haisi kamalalle!!! Vasikkakin oli pöhöttynyt. Sitten se kehitti itselleen verenmyrkytyksen eikä koskaan toipunut siitä..vaan laitettiin pois.
En ole huomannut koskaan yliaikaisella lehmälläkään hajua vaikka lima olisikin kellertävää.
|
|
|
|
|
tallennettu
|
Lambit reilut 70 kipaletta, riiviövuohia 14 kpl, poni, 3 kissaa, 6 kania sekä lypsykarja..
|
|
|
|
Talvikki
|
 |
« Vastaus #9 : 24.02.09, 15:39 » |
|
Ei haissut millekään, väri vain oli outo.
Ja jos se haisis, niin se todellakin haisis! Meillä on nyt hiljan 2 lehmää poikinut kuolleen vasikan. Toinen loi - lima+muut sörsselit oli aikalailla marjapuuron väristä ja siitä oranssiin..toisen vasikka oli kuollut vähän ennen laskettua (kyse korkeintaan päivästä) ja poikiminen alkoi sellaisella suklaavanukkaan näköisellä mömmöllä, jossa oli verta seassa. Se kesken tehnyt haisi kamalalle!!! Vasikkakin oli pöhöttynyt. Sitten se kehitti itselleen verenmyrkytyksen eikä koskaan toipunut siitä..vaan laitettiin pois.
En ole huomannut koskaan yliaikaisella lehmälläkään hajua vaikka lima olisikin kellertävää.
Se verinen lima lehmällä on mun kokemusten mukaan merkki siitä että vasikka on potkaissut napanuoran irti.Poikiminen alkaa parissa päivässä.Onneton sattuma sanoi ell.kun kysyin miksi vasikka tekee itselleen vahinkoa :'(
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|
suviande
|
 |
« Vastaus #10 : 24.02.09, 15:59 » |
|
Juu, tällä lehmällä oli halvausta jo ennen poikimista ja se oli edellisen yön aikana ilmeisesti kaatuillut ja könynnyt siinä parressa, joten yksi vaihtoehto ell:n mukaan saattoi olla myös se että kaatuilemisen seurauksena istukka olisi irronnut. Jälkeiset eivät nimittäin olleet enää kiinni ollenkaan, vaan tulivat vasikan perässä..
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|
Riina
|
 |
« Vastaus #11 : 24.02.09, 16:05 » |
|
Jos istukka on irronnut niin lehmä vuotaa mun mielestä paljon kirkasta verta, ja silloin on kiire saada vasikka ulos jos tahtoo sen elävänä.
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Vahtimassu
Mummouuhi

Poissa
Sukupuoli: 
Nöfnöf
|
 |
« Vastaus #12 : 24.02.09, 19:04 » |
|
Mulla oli tänä vuonna yksi uuhi joka muutama päivä ennen synnytystä vuoti kellertävä/vihreää limaa ja sitä huolestuneena seurasin ja aattelin että tuleeko ongelmia ja että onkohan karitsat hengissä, pari päivää sen jälkee teki terveet, elinvoimaiset kolmoset ja uuhikin oli ja on ollut normaali eikä ole sairastunut!
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|
maunu_muori
|
 |
« Vastaus #13 : 24.02.09, 23:37 » |
|
Henkitä ihan rauhassa sarkka.. kattos jos lapsenpihka.. esmes immeisillä on sattunut pääseen veteen.. niin johan on värit... ja kävi mulla lampujen kans vähän samalla viisiin.. eikus sehän taiskin olla vuoahi,, ja voi että hermottelin syyttä suotta...ei kannata maalata pirua seinälle ennenkus ne on pahnoissa...
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|
Nivalan tila
|
 |
« Vastaus #14 : 25.02.09, 09:34 » |
|
täällä ollaan maunu muorin kanssa samoilla linjoilla. olen huomannut että jo päivän yli kantaneen uuhen limat karitsoidessa saattaa olla kellertävää/ruskeaa ja se johtuu melkeimpä aina karitsan ulosteesta jota se on erittänyt jo kohdussa, meillä ei ole tämmöisten uuhien kanssa olluty mitään ongelmia.
viikko sitten meillä toista kertaa tiineenä oleva kainuunharmas uuhi rupesi vastaavasti valuttamaan sellaista lappapuuron väristä limppisoppaa, välillä sitä oikein ryöpsähti kun uuhi liikkui, sitä tuli pari päivää ja sitten jälkeiset. uuhi voi hyvin koko ajan eikä edes "huomannut" luovansa käyttäytyi ihan normaalisti koko ajan tuli syömään jne eikä ponnistellut eikä etsinyt karitsojaan.
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|