Jykevän aidan saat pässeille laittaa jokatapauksessa... Riippuu varmasti paljon myös pässien luonteesta missä ne pysyy, tässä kauhu-esimerkki omistani:
Mulla ei normi lammasverkko pidellyt edellistä pässiä, se hyppäsi komeasti yli ja söi karhunvatukat... ja kun oppi ettei mamma siitä tykkää, niin se ketale oppi hyppäämään takaisin aitaan kun kuuli tutun auton äänenÂ
Ja nykyinen Neppari-pässi on myös aikamoinen kahlekuningas, saikin lempinimen Houdini parissa viikossa... Se karkasi myös verkkoaitauksesta ja lähti seikkailemaan (sain sen takaisin parin tunnin etsintöjen jälkeen n.3km:n päästä tieltä, kiitos lenkkeilijän joka piti silmänsä auki...) Tämän jälkeen se oli päivät riimussa ja yöksi vein Nepparin sisälle, sillä oli käytössään navetta, lato ja autotalli. Muutama päivä meni hyvin, ja sitten se keksi että autotallin liukuoven alta mahtuu karkailemaan kun ovea työntää vähäsen. Tällä kertaa etsin Nepparia 4 tuntia kaatosateessa! Ja lopulta se löytyi yllättävän läheltä; naapurin emolehmien seasta! Eikä pientä poikaa ees pelottanu, vaikka samalla laitumella oli sonnikin! Sen jälkeen neppari asustikin koiran häkissä, ovi kahteen kertaan varmistettuna ettei enää karkaa. Navetassa se on myös karannut, pistänyt pari kertaa karsinansa remonttiin.
Nepparille piti rakentaa ihan oma erikoisvarusteltu karsina, jotta se kestää karsinassa ja karsina kestää nepparia; aita 130cm korkea, pystylaudoitus ettei kiipeä yli (110cm poikkilaudotetusta kiipesi). Vesiämpärille on hitsattu ja seinään kiinnitetty teline, joka pitää ämpärin pystyssä ja estää puskemasta ämpäriä hajalle. Kivennäisille on vastaava patentti, samasta syystä. Ovessa on tukevat salvat ylhäällä ja alhaalla, kestää iskut ja nojailut.
Pari lautaa on pitänyt uusia seinästä, niiden tilalle olen laittanut kakkos-neloset. ;D
Kun olen tarkkaillut Nepparia ja nyt sen kaverina olevaa toista samanikäistä pässiä, olen tullut siihen tulokseen ettei Neppari paha ole, se vaan on kertakaikkiaan ylivilkas, poikkeuksellisen ahne, tempperamenttinen ja lyhyt pinnainen ADHD-pässi. Älykäs sellainen.Â