24.05.12, 08:49 *
Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
Jäikö aktivointi sähköposti saamatta?

Kirjaudu käyttäjätunnuksen, salasanan ja istunnonpituuden mukaan
Uutiset:

Etusivu   Ohjeet Haku Kirjaudu Rekisteröidy  
Sivuja: [1]   Siirry alas
  Tulostusversio  
Kirjoittaja Aihe: Villaton laikku, pälvikaljuako?  (Luettu 412 kertaa)
Lempilammas
Uuhi
Poissa Poissa

Sukupuoli: nainen

Kivara

« : 19.02.09, 16:46 »

Huomasin tässä jokunen päivä takaperin että Hellillä "purkautuu" villoja, eniten oikean lavan etureunasta. Nyt tämä villaton laikku on jo lähes kämmenen kokoinen. Väiveistä en usko olevan kyse, koska kaikki saivat syksyllä kerinnän yhteydessä coopersectiä. Lisäksi olen niiden varalta tutkinut ja tunnustellut villoja joka lampaalta säännöllisesti pitkin talvea eikä mitään ole löytynyt.
 Hellin paljas iho on erittäin siisti, sileä ja puhdas (kateeksi käy kun kahtoo peiliin...  ;D)  ja irronneet villat myös ovat ollet puhtaita, ainoastaan venyneitä ihan kuin olisivat tarttuneet kiinni (mutta mitään mahdollisuutta tähän ei pitäisi olla!).  Kurkussa on aavistuksen verran samoin, paljasta ihoa.
Lempillä niin ikään kurkussa paljasta ihoa, mutta ei muualla. Karitsat ovat ok.
 Kivennäisiä, suolaa, vettä  ja heinää vapaasti saatavilla. Lempi sai muutama viikko ennen karitsointia e-seleeni-rehua kolmen viikon kuurin, ja nyt oon just alottanu sille ja karitsoille uudestaan kuurin. Hellille tarkotus ois antaa sitä vasta parin viikon kuluttua, vähän lähempänä sen omaa karitsointia. Teen näin tarkan selvityksen jo heti kättelyssä kun kävin lukemassa muutaman vanhan viestiketjun aiheeseen liittyen....
Hyvin paljoa ei niiden kärsisi kaljuuntua, kun navetta on kylmä, välillä pakkasen puolella.

Mikä neuvoksi? Mistä tämmönen voi johtua? Kiitos jo tässä vaiheessa vastauksista!  hymy
tallennettu

Uuhet Lempi, Anjuska, Minkki, Kivara ja Pellava,
 kanoja 9 sekä kukot Unto ja Esko, kääpiöluppia 11,kissat Sumu ja Riähkä, koirat Sissi ja Alli pitävät huolen ettei mammalla käy aika pitkäksi... muikea hymy
Aulimaija
Pässivaari
Poissa Poissa

www.laurilan.net

« Vastaus #1 : 19.02.09, 17:06 »

Mulla yhdelta kolmosten emolta lähtee karvat pois myös, mutta en ole huolissani kun tiedän että sapuskaa on enemmän kuin riittävästi ja se on hyvää.
tallennettu

Olethan tutustunut sivuihini osoitteessa www.laurilan.net
Riina
Pässivaari
Poissa Poissa

Muru Metsäneläin

« Vastaus #2 : 19.02.09, 19:47 »

Mulla on muutama jaalanlammas, jotka heittävät villojaan pois ennen ja/tai jälkeen karitsoinnin vuodesta toiseen, vaikka on kaikki kivennäiset ja ruuat edessä mitä kantava uuhi tarvitsee.  Joskus olen kokeillut antaa niille tehokuurina sinkkiä, mutta sillä ei ole ollut vaikutusta. Karva kasvaa takaisin sitten aikanaan. Oikeastaan tuo villan lähtö on ihan hyväkin juttu, näet yksi näistä alkuperäisistä jaalanemoista kaljuuntuu AINA odotusaikanaan takapuolen ympäriltä ja utareen tienoolta vatsan alta: nämä paikat tulevat ikään kuin siististi esille ennen karitsointia.  ;D

Joillain mun lampailla on kaulalla siisti kalju läikkä sen takia, kun villat hankautuvat kaulalta heinähäkin reunoihin.

En olisi siis minäkään huolissani, jos lampaalla on kaikki kivennäiset ja muut tarvittavat sapuskat saatavilla ja se on ulkoloishäädetty.
tallennettu

"Joka mäyrän saa, myös mäyrän pitää." 
http://mayranvarisetsuomenlampaat.net/
Sivuja: [1]   Siirry ylös
  Tulostusversio  

Siirry: