Vahtimassu: Kysyit, missä päin C2 asun. En halua tarkkaan kertoa, missä kuvaamani kasvattamo sijaitsee, koska ystäväni on siellä töissä ja en halua tietoja levittää muuta kuin yleisellä tasolla. Sen verran kerron kuitenkin, että ollaan täällä "Maito- ja Nauta-Suomen" ydinalueella eli Pohjois-Pohjanmaa - Pohjois-Savo - akselilla. Täällä maito- ja lihanautatilojen koon kasvu on Eu-aikana ollut erittäin nopeaa ja muutokset yksittäisillä tiloilla suuria. Esim. uudet ja rempatut lypsylehmänavetat ovat kokoluokkaa 40 - 190 lehmää, emolehmänavetat 80 - 200 emoa, sonnilat 180 - 400 sonnia. Pienempiäkin tiloja tietysti on, mutta sellainen yleinen ilmapiiri ja meininki on täällä varmasti erilainen kuin muualla Suomessa.
Väittäisin, että isommista yksiköistä johtuen eläinten asema ja kohtelu on muuttunut. Eikä mielipiteeni perustu yksittäiseen kokemukseen, vaan laajempaan, eri lähteistä tulleeseen tietoon. Tunnen ja tiedän paljon viljelijöitä ja eri tiloja, olen maataloushallinnossa töissä ja siellä olen nähnyt mm. aika monen tilan nautaeläinluettelot ja niissä poistokoodien "4" eli "kuollut tilalla" määrän jne. Suurin osa eläintiloista on varmaan vielä sellaisia, joilla eläimiä hoidetaan ja kohdellaan todella hyvin, niinkuin tähän asti Suomessa yleisesti on tapana ollut tehdä. Mutta valitettavasti minulla on sellainen tuntuma, että ollaan menossa siihen suuntaan, että yksittäisellä eläimellä ei juuri ole arvoa.
On aika turhaa täällä inttää eipäs- juupas tyyliin tästä asiasta; jokaisella kun on oma näkemys ja mielipide, jota ei helposti lähdetä muuttamaan. Mutta omilla valinnoillaan voi onneksi vaikuttaa tähän asiaan: meillä ostetaan luomunautaa ja syödään hirvenlihaa (ja toivottavasti parin vuoden päästä syödään omaa lampaan- ja naudanlihaa ja muniaÂ

) , joku ostaa lihansa suoramyyntinä tilalta, jonka olosuhteisiin on tutustunut, joku kasvattaa itse syömänsä lihan, joku ei syö lihaa ollenkaan jne.    Â
Jep!
Mekin ollaam C2 aluetta, mutta oletettavasti paljon pohjoisempana kuin sinä. ;D
Enkä tietenkään halua inttää, kerroin vaan oman kokemuksen pohjalta, ettei täällä seudulla niin ole asiat. Täällä on paljon sellaisia isoja sonnitiloja eläinmäärä n.1000 tiloilla, useempia sellaisia isoja. Näillä on mielestäni sen mitä olen käynyt niin hyvin asiat ja olot eläimillä, pääsevät lihanaudatkin kesäksi laitumille rantaan. Hyviä tilavia oloja eläimillä. Se kyllä on tosiasia että kun on eläinmäärä suuri, on se eläinkuolemien riskikin isompi mitä pienemmillä tiloilla. Mutta en sanoisi että näillä jätettäisiin eläimet heitteille, tai ei välitettäisi jos joku eläin kuolee. Onhan se esmes emolehmän arvo tuhansia euroja, enkä usko että millää nautatilalla on varaa menettää eläimiä välinpitämättömyyden takia?