24.05.12, 08:37 *
Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
Jäikö aktivointi sähköposti saamatta?

Kirjaudu käyttäjätunnuksen, salasanan ja istunnonpituuden mukaan
Uutiset:

Etusivu   Ohjeet Haku Kirjaudu Rekisteröidy  
Sivuja: [1]   Siirry alas
  Tulostusversio  
Kirjoittaja Aihe: Varpaanvälivilla  (Luettu 1263 kertaa)
kainuunharmas
Oinas
Poissa Poissa

Minni & Mysli

« : 08.02.09, 19:08 »

Tuossa villoja lajitellessa mietiskelin mm. varpaanvälivillasta, eli eikös villa pidä pestä ja karstata, jolloin se soveltuu esim. varpaanväliin tai  korvaan ( jos joku haluaa kokeilla korvakipuunsa ) ?! Tuskin kukaan pesemättömänä sitä käyttäisi...
Jostain luin, että rasva häviää pesussa, mutta ainakaan mun käsinpesussa se ei hävinny, kun testasin.  hymy

Millaisia mahtaavat olla apteekista saatavat aseptiset varpaanvälivillat? Ovatko lainkaan aitoa villaa tai onko niihin lisätty jotain ainetta / käsitelty jotenkin täyshygieeniseksi? Onko siinä itse villalla enään sitten niin vaikutusta? Tietysti kerää kosteutta, mutta entä hoitava lanoliini...? Onko kellään kokemusta apteekin varvasvilloista tai aidoista varvasvilloista?
tallennettu

Aholan Lammastila
Töllinmäentie 56, 41660 Toivakka
www.aholanlammastila.fi
Pinque
Uuhi
Poissa Poissa

« Vastaus #1 : 08.02.09, 21:17 »

Minulla ei ole suoraa vastausta kysymyksiisi, mutta innostuin kuitenkin tutkimaan nettiä ja tein muutaman löydön.

Muistin tästä kysymyksestäsi ensinnäkin Lapin yliopiston  Hoitava villa -hankkeen, jonka raportti on näköjään ladattavissa verkostaprojektisivulta.  En ehtinyt sitä vielä kokonaan lukea, mutta sain sen käsityksen, että hygieniasyistä raakavilla pestään ennen kuin siitä tehdään useimmissa terveystuotteissa käytettävää huopalevyä.

Australialaista varpaanvälivillaa kaupitellaan Mediwool-sivuilla. Se on kerinnän jälkeen puhdistettu, kammattu ja karstattu 4 cm leveäksi nauhaksi. Se on hienoa merinovillaa ja pesunkestävää, superwash-käsiteltyä eli se ei taida enää sisältää lanoliinia.
tallennettu
Kaisa
Mummouuhi
Poissa Poissa

« Vastaus #2 : 09.02.09, 09:11 »

Multa kävi naapurin setä hakemassa varpaanvälivillaa viime syksynä. Jalkahoitaja oli sanonut, että ihan kevyesti pesty karstaamaton villakin käy.
tallennettu

www.uniikkituote.net
Suurmäen kartanon eläimet:
puput Hanna, Pinja, Pumpuli, Hermiina, Justiina, Suklaa, Jussi, Tiku
kainuunharmaat Taimi + Lowiisa, Sissi, P.Olavi, T.Tähti
suomenvuohet Aatu, Jooseppi ja kuttu Aino + kaksi pukkikiliä
Kullervo-kukko ja 6 rouvaa, 4 tipua
kissaherra Läski
Heinähattu
Uuhi
Poissa Poissa

Sukupuoli: nainen

« Vastaus #3 : 09.02.09, 13:34 »

Joo, minäkin toimitin yhelle mummukalle varpaanvälivillaa, hän itse pesi villat kevyesti ja oli ikionnellinen harmaksen villoista!  muikea hymy
tallennettu

Söisi suu, vetäisi vatsa, vaan ei kestä heikot sääret.(kuuleman mukaan lammas näin virkkoi)
Tartsi
Mummouuhi
Poissa Poissa

« Vastaus #4 : 11.02.09, 19:10 »

Ei kai se pesemätön villa haise sen pahemmalle kuin varpaanvälit ;D
tallennettu

Pässit Luna ja Punssi,uuhet Sanni ,Sorja, Sintti, Säihke ja Riina, iso liuta karitsoita,ensikot Tyyne, Taimi, Tiuku, Timantti, kesälampaat Ursula ja Ulpukka,mammanmussu Ulriikka, Alhon ja Lindellin maatiaiskanoja,  kissat Kolli ja Viiru
pikkukana
Pässivaari
Poissa Poissa

Maya

« Vastaus #5 : 11.02.09, 20:21 »

Mä olen ainaki karstannu pesemätöntä villaa, eikä se oikeastaan haise muuta kun lampaalle hymy  tarkoitan siis että ei haise p*skalle  kieli
Enemmänhän siinä sillon on sitä hoitavaa rasvaa, eikö niin?
tallennettu

Kaisa
Mummouuhi
Poissa Poissa

« Vastaus #6 : 11.02.09, 20:40 »

Mun villoista;  siis noiden pässien  silmänisku; saisi mustat varpaanvälit jos niitä pesemättä käyttäisi....että rasvaa riittää  hymy
tallennettu

www.uniikkituote.net
Suurmäen kartanon eläimet:
puput Hanna, Pinja, Pumpuli, Hermiina, Justiina, Suklaa, Jussi, Tiku
kainuunharmaat Taimi + Lowiisa, Sissi, P.Olavi, T.Tähti
suomenvuohet Aatu, Jooseppi ja kuttu Aino + kaksi pukkikiliä
Kullervo-kukko ja 6 rouvaa, 4 tipua
kissaherra Läski
pikkukana
Pässivaari
Poissa Poissa

Maya

« Vastaus #7 : 11.02.09, 20:41 »

^niin joo, sitä mä en tullu ajatelleeks.
tallennettu

Sivuja: [1]   Siirry ylös
  Tulostusversio  

Siirry: