jonnasusanna
Musta lammas
Poissa
Sukupuoli: 
|
 |
« : 18.01.09, 12:50 » |
|
Mietittiin ukon kanssa tuossa että voivatko lampaat olla samassa tilassa parin possun kanssa? Estettäisiin tietysti noiden pääsy toistensa luo jollain konstilla, mutta stressaantuuko tai tapahtuuko jotain muuta vahingollista? :-X Possut saavat kyllä jäädä ottamatta jos siitä jotain haittaa tulee, ukko saa tyytyä minuun possujen sijasta sitten (eipä paljon eroa huomaa!) ;D
|
|
|
|
|
tallennettu
|
Luultavasti myrskyjä onkin vain siksi, että niiden jälkeen saataisiin auringonnousu. -MUUMIPAPPA.
|
|
|
Vahtimassu
Mummouuhi

Poissa
Sukupuoli: 
Nöfnöf
|
 |
« Vastaus #1 : 18.01.09, 12:54 » |
|
No, ei meillä kyllä kumpanenkaa paljoa välittäny, vaikka siis oli samassa rakennuksessa,vastakkaisissa karsinoissa sika ja lampaat..seuraa sille sialle ne lampaat. Ja mä oon kuskannu samassa kyytissäki sikoja ja lampaita ja eihän nuo siihen kuollu. Että miks ei, siitä vaan! ;D
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|
Riina
|
 |
« Vastaus #2 : 18.01.09, 13:04 » |
|
Mulla on sikoja ja lampaita, mutta niiden välissä on kunnollinen leveä käytävä, eli eivät ole missään kosketuksissa toisiinsa. Lisäksi täytyy pitää muutenkin huoli, ettei sotke sikojen ja lampaiden juttuja toisiinsa, esim. sikojen rehu on kielletty märehtijöiltä ja mulla on oma kauhat ja ruokinta-astiat eri paikoissa sioille ja lampaille. Kannattaa myös muistaa, että sikojen vaatimukset ovat muutenkin hieman erilaiset kuin lampailla, meillä esim. sikojen karsina siivotaan kerran viikossa ja lampaiden 1-2 kertaa vuodessa. Sika tarvii mun mielestä yllättävän paljon tilaa, meillä on tosi iso karsina emakoilla ja silti tuntuu, että sitä pitäisi alkaa siivoamaan jo kaksi kertaa viikossa, kun ovat sen verran "tuottavia"...
Kannattaa myös muistaa, että sika on petoeläin, joka syö myös lihaa, ja nälkäisenä, tilaisuuden tullen voisi pistellä suihinsa vaikka vastasyntyneen karitsan eli ei kannata kauheasti suunnitella, että sulla olisi lampaat ja siat vaan erotettuna toisistaan väliaidalla. Mä suosittelen lämpimästi possuja, mutta NE TÄYTYY PITÄÄ ERILLÄÄN LAMPAISTA, sioille tosi vahva karsina erilleen lampaista ja väliin reippaasti tyhjää tilaa, mielummin kokonaan eri paikkaan siat kuin lampaat.
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Vahtimassu
Mummouuhi

Poissa
Sukupuoli: 
Nöfnöf
|
 |
« Vastaus #3 : 18.01.09, 13:20 » |
|
No, tuskin normaalisti ruokittu "lemmikki" sika alkas pistelee karitsoita poskeensa. Meillä emakkojen aikaan tooosi harvoin sellaista käynyt että olis syöneet porsaitaan, tokihan se on mahdollista että jos joteenkin häiriintynyt niin se saattaa syödä porsaansa. Mutta noin normaalioloissa elävä, tarpeeksi ruokaa saanut sika tuskin alkaa lampaita poskeensa pistellä. En ihan samaan karsinaan laittais sikoja lampaiden kans, mutta kyllä ne samaan rakennukseen sopivat. Sika kyllä pysyy lankkuaidan takana, sen vaan pitää olla tarpeeksi korkea, koska nää osaa myös "aitoa" yli jos liian matala on, mutta kyllä meillä karjutkin pysy nyt ihan tavallisten karsina-aitojen takana karkaamatta.
Emmä tiiä, eihän mulla oo kokemusta muusta ku ihan oikeista emakko ja lihasikaloista useemman vuojen ajalta..viime kesänä parilla kaverilla oli kesäpossut ja ihan hyvinhän noi pärjäs ilman ongelmia sellaasissa tavis oloissa.
Onkos sulla Riina paljonki sikoja?
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|
Riina
|
 |
« Vastaus #4 : 18.01.09, 13:38 » |
|
^Käytinköhän mä jotenkin vähän jyrkkää sanamuotoa, en todellakaan tarkoittanut, että ne olisivat verenhimoisia petoja jotka pistävät lampaat suihinsa heti tilaisuuden tullen. Lähinnä tarkoitin, että asiaa kannattaa ajatella, ihan samalla tavalla että irrallaan oleva saalistusvaistoinen koira voi lähteä lenkkeilijän perään tai kani voi syödä poikasensa stressitilanteessa tai epävarma emo voi hylätä karitsansa jos ihminen pitelee niitä ennen kuin emä on kunnolla leimaantunut niihin. Vaikka olisivat kuinka kilttejä ja muutoin hyvin kohdeltuja eläimiä.
Meillä on vain 3 kpl lemmikkisikoja, ja ne eivät ole näitä tavanomaisia lihasikoja, joten nämä voivat olla luonteeltaan huomattavastikin tavallisia sikoja aktiivisempia. Kyllä mulla ainakin on ollut ihan työ saada tehtyä karsinat, joissa ne pysyvät, kun mielellään kärsällään nostelevat aitoja ilmaan ja nousevat takajaloilleen niiden päälle kurkkimaan jne. Kuitenkin kun niillä on painoa nyt jo päälle 100 kiloa niin ei siinä ihan ohut lauta kestä.
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Vahtimassu
Mummouuhi

Poissa
Sukupuoli: 
Nöfnöf
|
 |
« Vastaus #5 : 18.01.09, 15:12 » |
|
^Onko sulla Riina ne kenties Yorkkeja, ne on kyllä eri lailla aktiivisempia ku esim. maatiaiset, tai nuo kolmiroturisteytykset. Nämä lihasioissakin on eroja, punaiset eli duroc-risteytykset on todella aktiivisia. Hamppi-risteytykset taasen on paljon tasapainoisimpia lötköttelijöitä. Puhas maatiainen on rauhallinen.
Sialla on tosiaan se kärsä se mitä se käyttää..se jaksaa sillä nostaa moninkertaisesti oman painonsa, ja ne hyppii kahdelle jalalle karsina-aitaa vasten, joten tosiaan ei mikää lauta-aita kestä, vaan se pitää sit olla lankkua, tai sellaiset rautaiset karsinarakenteet olis varmasti parhaimmat.
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|
Riina
|
 |
« Vastaus #6 : 18.01.09, 16:56 » |
|
^Punaisia mangalitzoja. Nämä ovat ainakin mun mielestä TODELLA aktiivisia eläimiä, tekevät koko ajan jotain ja vaativat paljon virikkeitä. Tuntuu välillä, että oma mielikuvitus loppuu ensin kesken ennen kuin sikojen into tehdä jotain. ;D
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Vahtimassu
Mummouuhi

Poissa
Sukupuoli: 
Nöfnöf
|
 |
« Vastaus #7 : 18.01.09, 21:38 » |
|
Ai sullaki on niitä sikoja..me käytetään noilla lihasioilla virikkeinä oljen ja heinän lisäksi, sellainen pallo, ketjun ja narun pätkiä ja sanomalehtiä, siathan tykkää pureskella ja mässyttää kaikkea niin noissa ne saa touhuta ihan kiitettävästi. jos on tilaa niin varmasti pystyy jotain muutakin isompaa laittamaan..meillä oli kotona kesäpossulla auton kumi mitä se tykkäs pyöritellä ja nakella..
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
jonnasusanna
Musta lammas
Poissa
Sukupuoli: 
|
 |
« Vastaus #8 : 20.01.09, 13:50 » |
|
Tosiaan tuo tila johon lampaita (ja nyt sitten näitä possuja) suunniteltiin, on vanha sikala ja siellä on jäljellä vielä karsinatkin. Olisko siellä kaksi karsinaa, vaiko kolme.. Jos pari sikaa olisi karsinoissa ja lampaat siinä ovesta katsottuna toisella puolella sitä "huonetta" irrallaan (en ole varma onko karsinoita, mutta alunperin meidän ei ainakaan pitänyt karsinoissa lampaita pitää, joten ukko voi näyttää vähän lekaa siinä tapauksessa....) ;D Vai millainen järjestely tähän nyt täytyisi keksiä.. Taitaa olla parempi ettei ota possuja lainkaan, kun menee vähän hankalaksi.. :-[ Kuitenkin haluaisin että sekä lampailla että possuilla on tarpeeksi tilaa ja hyvät oltavat.
|
|
|
|
|
tallennettu
|
Luultavasti myrskyjä onkin vain siksi, että niiden jälkeen saataisiin auringonnousu. -MUUMIPAPPA.
|
|
|
|
Riina
|
 |
« Vastaus #9 : 20.01.09, 13:55 » |
|
Paljon siellä on neliöitä? Siitähän se on kiinni. 
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Nina
Pässi

Poissa
Toteutunut unelma: Lahja
|
 |
« Vastaus #10 : 20.01.09, 21:40 » |
|
Missä lämpötilassa sikoja pidetään? Muistanko oikein, että ainakin possut on jotenkin kylmän arkoja kavereita?
|
|
|
|
|
tallennettu
|
Apila on hyvä kukka, samoin päivänkakkara, lammas joka puskee, on huomenna makkara.
|
|
|
|
Aulimaija
|
 |
« Vastaus #11 : 21.01.09, 07:45 » |
|
^meidän possukat ovat ihan ulkona ja tykkäävät siitä ;D  Mulla ei ole possut siis samassa tilassa lampaiden kanssa. Muutenkin olen tehnyt niin, että jokainen eläinlaji on kukin ihan eri rakennuksessa ja omassa tarhassaan. Ainoat poikkeukset ovat vuohet, jotka ovat samassa rakennuksessa lampaiden kanssa + kanat ja kanit, jotka ovat samassa rakennuksessa mutta eri karsinoissa. 
|
|
|
|
« Viimeksi muokattu: 21.01.09, 07:50 kirjoittanut Aulimaija »
|
tallennettu
|
|
|
|
|
Riina
|
 |
« Vastaus #12 : 21.01.09, 12:59 » |
|
Mulla on villapossut sisällä lämpimässä (talvella noin +8C) lampolassa ja näyttävät myös voivan hyvin. Minipossu näytti viluiselta, kun asteet kävivät kovilla pakkasilla lähellä nollaa ja laitan sille lämpölampun, jos vielä tulee yhtä kylmä. Minipossullakin on kyllä kunnon karva, mutta ei sellainen kuin villapossulla, vaan pitää varmaan paljon huonommin lämpöä kuin kihara turkki.
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
jonnasusanna
Musta lammas
Poissa
Sukupuoli: 
|
 |
« Vastaus #13 : 21.01.09, 14:10 » |
|
Paljonko tollanen villapossu maksaa? IHANA!  Ei olis saanut laittaa kuvia.. *Ja mistä niitä saa?* ;D Neliöistä en tiedä paljonko siinä on, mutta joku noin 5m x 4m se on. Neliöitä en osaa laskea.. :-X
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|
maunu_muori
|
 |
« Vastaus #14 : 21.01.09, 15:22 » |
|
siis Riinan "Punaisia mangalitzoja" onkin samoja kuin Aulimaijan villapossut, ymmärsinkö oikein.. mää yritin epätoivoisesti jo tolla nimellä ettiä, mut en löytänyt yhtään kuvaa pikaisella haulla...het kiinnosti nimi kun en ollut ennen kuullut tollasta nimee...
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|