|
Riina
|
 |
« : 09.01.09, 15:02 » |
|
Kyselin muutamasta paikasta taljojen muokkaushintoja ja ovat nousseet useammalla eurolla vuodentakaisesta. Multa on lähdössä parikymmentä karitsaa teurastamolle ensi viikolla, ja jäin miettimään, että kannattaako niistä ottaa enää vuotia itselleen. Täällä meidän nurkilla pari yritystä mainostaa jatkuvasti ulkomaisia lampaantaljoja 30 e/ kpl. Sillä rahalla en saa edes vuotaa muokkautetuksi kun huomioidaan vuodan osto teurastamolta, muokkaus ja postikulut muokkaamoon ja takaisin.
Meneekö suomenlampaan taljat enää kaupaksi hinnalla, että kannattaa nähdä vaiva niistä? Nyt kun on talvi, niin olen katsellut, että melkein jokaisissa lastenrattaissa pilkistää kellertävä Ikean kolmenkympin lampaantalja...
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|
Eevi
|
 |
« Vastaus #1 : 09.01.09, 15:23 » |
|
Juu, kympillä on hinta noussut viime vuodesta per muokattava talja. >  Rantasella maksaa nyt 40.
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|
Riina
|
 |
« Vastaus #2 : 09.01.09, 15:24 » |
|
^ :o Mä muokkautin syksyllä 2007 taljoja Rantasella ja silloin ne maksoi 23 euroa / kpl. Aika kovat hinnannousut... Vaan niin on kyllä nousseet rahtiteuratustenkin hinnat... > 
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|
Maximoves
|
 |
« Vastaus #3 : 09.01.09, 15:30 » |
|
Ei niitä kannata teurastamollekaan jättää, se tekee niistä tilin. Eettisyys on kuitenkin vielä osalla suomalaisista jäljellä, joten kaikki ei halua ostaa niitä uusseelantilaisia "rääkkäystaljoja". Tietty muokkauksen hintakin riippuu siitä montako taljaa teettää kerralla, varmasti kalliimpaa jos teettää muutaman kuin jos teettää kymmeniä tai satoja. Varmasti teurastamo saa teetettyä paljon huokeammalla kuin muutaman taljan sinne viejä.
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|
riitta
|
 |
« Vastaus #4 : 09.01.09, 15:36 » |
|
joten kaikki ei halua ostaa niitä uusseelantilaisia "rääkkäystaljoja".
Öh :o Mitä tämä nyt tarkoittaa?
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|
Riina
|
 |
« Vastaus #5 : 09.01.09, 15:38 » |
|
Ei niitä kannata teurastamollekaan jättää, se tekee niistä tilin.
Oli miten oli, taitaa olla paras kun keritsen karitsat viikonloppuna ja otan villat talteen vaan.  Taljoihin joutuu sitomaan paljon rahaa ilman, että on varmuutta ostaako niitä ikinä kukaan sillä hinnalla, että saisi omansa pois. Villa + langat menee kyllä aina. Mites muuten tuo nahaksi teettäminen, onko kenelläkään arviota paljon maksaisi nahaksi teettäminen suhteessa taljaksi teettämiseen?
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|
Maximoves
|
 |
« Vastaus #6 : 09.01.09, 15:44 » |
|
Mulesing - siitä kun kertoo ihmisille kuinka karitsoita rääkätään, muuttuu monen mieli siitä haluavatko ostaa sellaisen halpataljan vai täällä eettisesti oikein kasvatetun lampaan taljan.
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|
Riina
|
 |
« Vastaus #7 : 09.01.09, 15:52 » |
|
OT: vieläkö muuten liharotuisten lampaiden hännät typistetään ulkomailla? Ostin ihan vähän aikaa sitten ruotsalaisen postikortin, jossa on oxford down-lampaita laitumella ja kaikilla on typistetyt hännät. ???
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|
riitta
|
 |
« Vastaus #8 : 09.01.09, 16:54 » |
|
MEidän tytär oli vuoden Uudessa-Seelanissa ja minä tutkailin paljonkin sikäläistä lammastaloutta  . Mulesing on ollut NZ kielletty jo aikaa, ja loppuu Australiassakin ensi vuonna. Säikähdin jo että onko NZ tapahtunut jotain uutta ikävää lampaankasvatuksessa, mutta tämä vanha juttu vain tuntuu olevan ihmisten mielissä, ja kun ei oikein ole karttapallo kohdillaan, niin ammutaan summassa. Mulesing itsessään on todella kauhistuttavaa, mutta asialla on monta puolta. Kannattaisi miettiä myös sitä miksi se tehdään?
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|
Maximoves
|
 |
« Vastaus #9 : 09.01.09, 16:57 » |
|
No varmasti sille on olemassa vaihtoehto, toivottavasti siitä voidaan luopua ihan jokapuolella. Nämä taljat, joita tänne halvalla tuodaan, voivat olla peräisin melkein mistä vain, kotimaista kannattamalla tietää varmasti mistä se on ja miten sitä eläintä on elinaikanansa kohdeltu. Tämä ei varmasti ole huono myyntivaltti meille lampureille, suositaan suomalaista, ostetaan kotimaista.
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|
Kaisa
|
 |
« Vastaus #10 : 09.01.09, 19:02 » |
|
Ei ole muokkaus joo halpaa, ja vielä hurjat postikulut päälle  . Paistipässien taljat on nyt muokattavina, ja varmaan ensi syksynkin taljat vielä muokkautetaan omiin tarpeisiin, mutta sitten saa jo alkaa miettiä kannattavuutta : 
|
|
|
|
|
tallennettu
|
www.uniikkituote.netSuurmäen kartanon eläimet: puput Hanna, Pinja, Pumpuli, Hermiina, Justiina, Suklaa, Jussi, Tiku kainuunharmaat Taimi + Lowiisa, Sissi, P.Olavi, T.Tähti suomenvuohet Aatu, Jooseppi ja kuttu Aino + kaksi pukkikiliä Kullervo-kukko ja 6 rouvaa, 4 tipua kissaherra Läski
|
|
|
|
mmj
|
 |
« Vastaus #11 : 10.01.09, 09:34 » |
|
Minä nyt lopetin muokkaukset. Pässien vuodat meni roskiin. Syy. Teurastamo ja/tai muokkaamo teki viimeksi niin huonoa jälkeä, että taljoissa oli paljon reikiä ja karvattomia kohtia. Jouduin maksamaan kolmekymppiä plus postikulut ja myymään tosi alehinnoin vikojen vuoksi. Nyt syksyllä ostin muokkaamosta lyhytkarvaisen haluamallani värillä värjätyn I-luokan taljan alle kolmellakympillä. Siinä syy.
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|
AaHoo
|
 |
« Vastaus #12 : 10.01.09, 10:41 » |
|
Tämän syksyn / talven tilanteesta mulla ei ole tietoa mutta aikaisemmin mä oon muokkauttanut vaan erikoisen väriset ja muutamia ruskeita (ja jos joku on etukäteen varannut esim valkoisen taljan niin sitten sellaisen). Tai jos on erityisen kaunisvillaisia tms niin ne muokataan. Olen myynyt yli tuplahinnalla mitä ikea, ja ne vähät mitä on ollut tarjolla on myös myyty. Mutta ei näillä tiliä tee, saa vähän vaivanpalkkaa ja hyvän mielen :  siitä että hienot taljat ei päädy tunkiolle. Harmittaa koska nyt olen joutunut myymään ei-oota koska teurastusongelmien ym takia kaikki tämän syksyn taljat jäi sille tielleen >  .
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|
suviande
|
 |
« Vastaus #13 : 10.01.09, 12:40 » |
|
Mä olen kans joutunut myymään eioota, kysyntää olisi paljon! Monikaan ei halua näitä "halpis"-taljoja.. 
|
|
|
|
|
tallennettu
|
Lambit reilut 70 kipaletta, riiviövuohia 14 kpl, poni, 3 kissaa, 6 kania sekä lypsykarja..
|
|
|
|
Petri
|
 |
« Vastaus #14 : 10.01.09, 16:04 » |
|
... kaikki ei halua ostaa niitä uusseelantilaisia "rääkkäystaljoja".
tällainen "off topic" -kommentti... Itse olen erittäin varovainen kommentoidessani sitä, mitä toiset tekevät. Isäukkoni aikanaan myi neljännesvuosisadan X-merkkisiä traktoreita. Sitten liikeen omistaja teki konkurssin ja parin vuoden päästä hän huomasi myyvänsä kilpailevaa merkkiä Y. Kertoi sitten joskus helpottuneena elämää opiskelevalle 18-vuotiaalle, että "on se luojan lykky, että on aina myynyt hyvää omaa eikä naapurin huonoa...". Eli vaikka itsestäni tuskin (but never say never) tulee uusseelantilaisen lampaan ykkösmyyntitykkiä, niin kun en ole paikan päällä ollut seuraamassa kasvatusta, niin jätän mielelläni kommentoimatta sitä millään lailla... Petri
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|