|
Nipsu
|
 |
« : 08.01.09, 23:49 » |
|
Käyttääkö kukaan lehmien Tunnutus Naminoa tiineille uuhille (enimmäkseen sl-risteytyksiä)? Voiko olla vapaasti tarjolla (makukivennäinen) vai pitääkö annostella, jos niin miten? Tuli jotenkin epähuomiossa tällainen säkki hankittua ja nyt tuumin, että mitä silläkin tekisi. :  Tällaiset arvot tuotteella: Ca g/kg 15 P g/kg 30 Mg g/kg 100 Na g/kg 50 Edut Alhainen kalsiumpitoisuus tehostaa lehmän kalsiumaineenvaihduntaa ummessaoloaikana. Runsas magnesiumin määrä auttaa vähentämään karkearehun korkean kaliumpitoisuuden haittoja. Tavoitteena on pienentää halvaantumisen riskiä poikimisen jälkeen. Runsaasti E-vitamiinia. Sopii luomutuotantoon. Kiitos jos jaksatte vastailla!
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|
Riina
|
 |
« Vastaus #1 : 09.01.09, 11:16 » |
|
Onko siinä kuparia?
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|
maunu_muori
|
 |
« Vastaus #2 : 09.01.09, 11:44 » |
|
On siinä 400mg/kiloo kohti, mut eikös se kuparimyrkytys tuu vasta kertymisen kautta ja ei niin helpolla suomenlampailla.. oon ollut ymmärtävinäni, mut toi kannattaa tietty varmistaa asiantuntijalta.. ja varmaan vähän vaikuttaa mitä muita rotuja niissä sekoituksissa on, joku liharotuhan oli tosi herkkä.. oon ollut ymmärtävinäni.
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|
Nipsu
|
 |
« Vastaus #3 : 11.01.09, 12:22 » |
|
Joo mun porukassa on kaikki vähintään puoliksi tai enemmän sl eli nehän tarvitsevat sitä kuparia suorastaan. Ajattelisin, että kun muu aika vuodesta on kuparitonta lammaskivennäistä tarjolla, niin tämä lyhyt tunnutusaika tuskin aiheuttaisi ongelmia vaikka siinä tulisikin kuparia kivennäisessä. Lähinnä siis tuon korkean mg-arvon sekä ca/p -suhteiden takia tässä kyselen, että mitkäs ne tarpeet kantavalla uuhella onkaan?
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|
siiri
|
 |
« Vastaus #4 : 11.01.09, 13:09 » |
|
Mulla on tuota myös, ja käytän sitä pieniä määriä LammasHertan lisänä tunnutusaikana. Olen sitä tarvetta laskenutkin sen perusteella, mitä ilmoitetaan lampaan Ca+P- tarpeeksi. En nyt muista tarkalleen (pitäis taas kaivella kun tunnutusaika lähestyy...), mikä sen käyttömäärä meillä oli, mutta aika pieni kuitenkin, sillä lampaalla ei suositella mun käsityksen mukaan ihan niin fosforipitoista dieettiä tunnutuskaudella kun lehmillä. Heinän/säilörehun Ca:P- suhdekin aika paljon vaihtelee, meillä Ca-pitoisempaa kun taulukkoarvot. Ja sit tuli mieleen vielä sellainen asiaan vaikuttava tekijä, että rypsirouhe on aika fosforipitoista, eli jos sitä antaa niin kannattaa huomioida sen sisältämä fosfori.
Tuon sepustuksen lisäksi voin sanoa, että Naminot on niin maittavia että niitä ei voi antaa vapaasti. Päkät syövät sitä samalla innolla kun melassileikettäkin!
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|
maunu_muori
|
 |
« Vastaus #5 : 11.01.09, 17:03 » |
|
1,4/1 sano elikkotohtor... sillon viime keväänä ja poikimisen jälkeen nostetaan 2-2,5/1 ruokintakalkilla.. eli se lammashertta sinällään on aika sopivaa tunnutukseen...näin ymmärsin..mut sitä magneesiumin määrää vois vähän tarkastaa kanssa, varsinkin jos on vanhempi uuhi
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|
Jyrika
|
 |
« Vastaus #6 : 11.01.09, 20:56 » |
|
Meillä menee tunnutuskaudella ihan lehmän fosforihertta minera tai jotain sinnepäin. Ja sen tarpeen on ihan neuvoja meille kalkuloinut, että sen perusteella pitäisi sopia. Rehuna apilapitoinen esikuivattu, mihin laskenta perustettu.
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|
Nipsu
|
 |
« Vastaus #7 : 12.01.09, 21:38 » |
|
Siiri, olisi kiva jos jaksaisit etsiä sitä tietoa vielä! Määrät kiinnostaa myös per vrk, suhdelukuhan tuossa jo tulikin esille - kiitos siitäkin tiedosta! Meillä ei ole koskaan laitettu kalkkilisää lammaskivennäiseen ja ollut vain yksi poikimahalvaus, vanhalla uuhella. Se sitten saikin lisäkalkkia suoneen ja tokeni hyvin.
On tää ruokinta kuitenkin aika säätämistä, jos sen haluaa tehdä huolellisesti. Jotkut jättää kaiken kivennäisen pois tunnutusaikana ja alkaa antaa taas vasta synnytyksen jälkeen... Tapansa kullakin.
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|
Riina
|
 |
« Vastaus #8 : 13.01.09, 09:17 » |
|
^Mut poikimahalvaushan johtuu kuitenkin siitä, että eläin saa tunnutusaikana "liikaa" kalkkia, jolloin sen elimistö kuvittelee ylimääräistä kalkkia olevan jatkuvasti saatavilla. Koska poikimisen aikaan se tarvitsee joka tapauksessa niin paljon kalkkia, että sen on irrotettava sitä omasta luustostaan, niin sen oma elimistön "kalsiumpumppu" ei lähde käyntiin ja eläin halvaantuu. Tavallaan siis liika kalkin saanti tunnutusaikana altistaa kalkin puutteesta johtuvalle poikimahalvaukselle. Kalsiumpasta suun kautta annettuna auttaa kun se tulee ajoissa heti ensioireiden ilmaannuttua, myöhemmin ei auta kuin suonensisäinen.
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|
Kaisa
|
 |
« Vastaus #9 : 13.01.09, 09:34 » |
|
Mutta eikös monet ole sitä mieltä että tunnutusaika menee ihan Lammashertallakin :-\ ?
Mitenkäs kun meillä on nyt sekoitus racing mineralia (ca:P 4:1) ja Lammasherttaa kuparin saannin varmistamiseksi. Racingia on 1/7. Pitäisikö mun jättää sen viimeisen kahden viikon ajalta racing pois, vai jo kenties nyt kun poikimiseen on 1.5 kk ? Vai mitä mä nyt teen ?
|
|
|
|
« Viimeksi muokattu: 13.01.09, 09:41 kirjoittanut Kaisa »
|
tallennettu
|
www.uniikkituote.netSuurmäen kartanon eläimet: puput Hanna, Pinja, Pumpuli, Hermiina, Justiina, Suklaa, Jussi, Tiku kainuunharmaat Taimi + Lowiisa, Sissi, P.Olavi, T.Tähti suomenvuohet Aatu, Jooseppi ja kuttu Aino + kaksi pukkikiliä Kullervo-kukko ja 6 rouvaa, 4 tipua kissaherra Läski
|
|
|
|
maunu_muori
|
 |
« Vastaus #10 : 13.01.09, 13:42 » |
|
Pst .. Riina, kyllä sen eläimen pitää saada sitä fosforia ja kalkkia.. ei olla kokonaan ilman... helvatan kivennäiskivi...voi se tulla se halvaus siitäkin, ettei oo saanut fosforia ja kalkkia ollenkaan. Ei se pelkkä magneesiumi ja seleeni riitä, mitä siinä penteleen kivessä on.
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|
Riina
|
 |
« Vastaus #11 : 13.01.09, 14:55 » |
|
^Juu samaa mieltä, siis totta kai kivennäistä pitää antaa tunnutettavallekin, mutta mielummin sitä fosforipitoista kuin runsaasti kalsiumia sisältävää. Itse laitan ruokintakalkkia kivennäisen sekaan vasta poikimisen jälkeen.
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|
Nipsu
|
 |
« Vastaus #12 : 13.01.09, 16:13 » |
|
^Mut poikimahalvaushan johtuu kuitenkin siitä, että eläin saa tunnutusaikana "liikaa" kalkkia, jolloin sen elimistö kuvittelee ylimääräistä kalkkia olevan jatkuvasti saatavilla. Koska poikimisen aikaan se tarvitsee joka tapauksessa niin paljon kalkkia, että sen on irrotettava sitä omasta luustostaan, niin sen oma elimistön "kalsiumpumppu" ei lähde käyntiin ja eläin halvaantuu. Tavallaan siis liika kalkin saanti tunnutusaikana altistaa kalkin puutteesta johtuvalle poikimahalvaukselle. Kalsiumpasta suun kautta annettuna auttaa kun se tulee ajoissa heti ensioireiden ilmaannuttua, myöhemmin ei auta kuin suonensisäinen.
Juuri näin, tarkoitinkin että tuota synnytyksen jälkeen annettavaa ruokintakalkkilisää emme ole käyttäneet. Sinä vuonna kun tuo tapaus oli, oli tunnutusaikana käytössä pelkkä lammaskivennäinen, neuvojan neuvojen mukaan. Ja uuhi oli runsastuottoinen ja vanhemmasta päästä, nekin riskitekijöitä halvaukselle. Lammaskivennäisen kaiketi pitäisi riittää tunnutukseenkin, sanoi neuvoja, mutta jotenkin itse mietin, että miten sama aine käy ainakin kolmen erilaisen tarpeen aikana? Kun lammaskirjallisuus kuitenkin toitottaa, että fosforipitoista tunnutukseen ja mg-pitoista ennen laitumelle laittoa ja kalkkilisää synnytyksen jälkeen... ??? Että vetäisenkö mututuntumalla sitäsuntätä kauralaariin? (Turhautuma.)
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|
maunu_muori
|
 |
« Vastaus #13 : 13.01.09, 16:34 » |
|
Kun laitat sen kivennäisen vapaasti saataville niin miks et osta erikseen hevosten MG ja lisäät sitä sitten ennen laidunaikaa, ja kalkkia sitten poikimisen yhteydessä( ei se pikkainen mg -lisäkään oo yhtään pahitteeksi runsasmaitoiselle synnyttäjälle, olen ollut ymmärtävinäni) Aika pienellä vaivalla voi laskea( niiden pitoisuuksien avulla) kuinka paljon suhteessa tehdään lisäystä.. kun käy kattomassa mitä ne suositukset sanoo suhteista ja gramma - määristä... (tai vaklaa lehmärehuista).. tollain mää teen yleensä viime keväänä vain tuli se vahinko sen harhaanjohtavan nimen vuoksi..ja kun siinä kivessä ei ollut ittessään sitä koostumusselostetta( tai niissä kivissä) On mulla niitä kiviä nytkin.. mut vaan suolan, seleenin ja mg vuoksi.. erikseen sitten on OIKEA kivennäinen... toi kalkin lisääminen vois mennä niin että noin kaks kauhaa lammasherttaa ja yks kauha ruokintakalkkia.. poikimisen jälkeen tavallisesti pelkkä hertta ja kesäks vähän mg-joukkoon...hyvin sekotettuna... oon mää laittanut kalkkia joskus ruokaankin...varsinkin jos kuten nyt poikineet kutut on sisällä muut pihatossa,,, ja tota Mg :tä kun on sen aika. Kun elikko sitten tota sotkutusta syö vappaasti niin se syö sitä just sen verran kun tarvii ja suhteet on oikeat, miltäs kuulostais ?
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|
Nipsu
|
 |
« Vastaus #14 : 13.01.09, 16:40 » |
|
Vapaa syöttö oliskin ideaali mut nyt kun tämä puolivahingossa hankittu makukivennäinen menee ilmeisesti kuin häkä pönttöön kaupaksi niin ei sitä sovi koko säkkiä tuupata karsinan nurkkaan tai on kohta ketarat ojossa koko sakilla. ;D Jees, kun tästä vähän taas höyryt laskee niin yritän kalkuloida sopivat seokset. Jostain pitäisi vain löytää ne oikeat kivennäistarpeet taulukkona, googletus petti tässä kohtaa. Katson kotona vielä lammasraamatusta, josko siellä olisi... https://portal.mtt.fi/portal/page/portal/Rehutaulukot/Ruokintasuositukset/Marehtijat/Lampaiden_kivennaisruokintasuositukset tuolta löytyikin tällaiset, jos joku muukin etsii.. taulukkomuodon muokkaus menee kyllä reisille tässä mut ehkä tästä jotain tolkkua saa... Ca P Mg Na g/pv Tiineysaika Alkuvaihe 4,9 4 0,7 2 Keskivaihe 6,2 4,7 0,8 2 Loppuvaihe 9,5 6,5 1 2 Maidontuotanto 0-60 pv 14,4 10,5 2,7 2 60-120 pv 9,5 6,5 1,6 2
|
|
|
|
« Viimeksi muokattu: 13.01.09, 19:18 kirjoittanut Nipsu »
|
tallennettu
|
|
|
|
|