24.05.12, 08:08 *
Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
Jäikö aktivointi sähköposti saamatta?

Kirjaudu käyttäjätunnuksen, salasanan ja istunnonpituuden mukaan
Uutiset:

Etusivu   Ohjeet Haku Kirjaudu Rekisteröidy  
Sivuja: [1]   Siirry alas
  Tulostusversio  
Kirjoittaja Aihe: Erikoisempi idea lampaiden ruokintaan - voisiko toimia?  (Luettu 761 kertaa)
Riina
Pässivaari
Poissa Poissa

Sukupuoli: nainen

Muru Metsäneläin

« : 08.01.09, 10:52 »

Olen lopenkyllästynyt raahaamaan heinää kottikärryillä lampaiden eteen ja kun pyöröpaalia ei lampolaan sisälle saa ilman isompaa remonttia, jota ei voi tehdä kuin aikaisintaan kesällä eläinten ollessa laitumella, aloin miettiä seuraavanlaista ruokintasysteemiä.

Pystyisin tekemään rehuvarastoon karsinan, johon mahtuisi kaksi pyöröpaalihäkkiä ja niihin pyöröpaalit. En kuitenkaan halua, että lampaat olisivat pysyvästi rehuvarastossa, koska sieltä on pehkujen tyhjentäminen todella työlästä. Aloin miettiä, että toimisiko lampaalla sellainen ruokinta, että laskisin ne aamulla pariksi tunniksi rehuvarastoon syömään heinää vapaasti pyöröpaaleista, ajaisin ne sen jälkeen takaisin lampolaan ja laskisin ne taas illalla pariksi tunniksi syömään heinää vapaasti paaleista? Tämän lisäksi lampailla voisi olla vapaasti olkea tarjolla päivällä karsinoissa ja karsinoihin tulisi edelleen myös väkirehut.

Onko kenelläkään kokemusta tällaisesta ruokintatavasta tai edes teoriaa siitä, voisiko tämä toimia? Ajatus olisi, että kaikille lampaille olisi ruokintapaikka eli ruuasta ei tarvitsisi tapella.
tallennettu

"Joka mäyrän saa, myös mäyrän pitää." 
http://mayranvarisetsuomenlampaat.net/
riitta
Mummouuhi
Poissa Poissa

« Vastaus #1 : 08.01.09, 11:03 »

Kaikenlaisia ideoita ruokinnan helpottamiseksi kannattaa kokeilla käytännössä.
Siitä vain kokeilemaan... Vaikka vain pienemmällä porukalla.

Ideasta tulee mieleen muutama juttu:

jos uuhet ovat kantavia, niin niiden kulku rehuvarastoon mahdollisten kapeikkojen kautta riskialtista.
Riittääkö pari tuntia syömistä? Vai aiheuttaako se turhaa stressiä uuhille.
Olisiko ulkona paikka noille paaleille? Silloin rehuvarasto säilyisi puhtaana.
tallennettu
mmj
Mummouuhi
Poissa Poissa

« Vastaus #2 : 08.01.09, 12:18 »

Mun korviin tuo kuulostaa hyvältä. Mulla on vähän samanmoisia ruokintoja ollut pitemmän aikaa. Kyllä minulla onnistuu. Kokeile.

t mj
tallennettu
Jusu
Uuhi
Poissa Poissa

Sukupuoli: mies

« Vastaus #3 : 08.01.09, 12:46 »

Kokeilu aina kannattee ja löytynee mukava ratkaisu?
Itsellä käy lampaat kelien salliessa ulkona syömässä ja nauttivat todella,kun saavat samalla liikkua kunnolla.Nuoremmille olen kasannut ison lumiläjän,jossa kiipeilevät ja leikkivät "vuorenkunkkua" ilolla muikea hymy
Nytkin -25 ja toisesta lampolasta,josta mahdollisuus tulla ulos milloin haluaa,tulevat päivällä ulos liikkumaan ja makoilemaan,joten eivät ole kylmänarkoja näemmä silmänisku
Lampolassa riittää pehkua ja kuiviketta,sekä pidän lämpölamppuja makuupaikan päällä,niin silti käydään happihypyllä mieluusti.
Saman kuvion teen myös tiineillä lampailla ja erilleen otan vasta viime hetkellä ennen karitsointia.
Olen noudattanut samaa linjaa,mitä koirille aina,että astutettu ja tiine lammas/koira ei ole sairas,vaan normaalissa tilassa lisääntyäkseen,sekä aiheuttaa vähän sterissiä,kun askareet saa tehdä muiden mukana ja loppusuoralla ennen karitsointia tulevat mielellään omaan karsinaan/asumukseeen.
Ruokintaa en ole kans isommin muutellut,sillä säilörehuruokinta,vilja ym pidetään läpi vuoden hyvälaatuisena ja kivennäiset saatavilla.
Toinen seikka,jota on tullut kokeiltua on,että kun teen tuoretta haketta,annan havuja ym vapaasti syödä ja terveyspuoleen vaikuttanut suuresti muutaman vuoden kokeilun perusteella.Se syö,joka sitä haluaa ja saa tarvitsemaansa hyödyllistä ravintoa ym siitä.
tallennettu
Riina
Pässivaari
Poissa Poissa

Muru Metsäneläin

« Vastaus #4 : 08.01.09, 13:08 »

Ideasta tulee mieleen muutama juttu:

jos uuhet ovat kantavia, niin niiden kulku rehuvarastoon mahdollisten kapeikkojen kautta riskialtista.
Riittääkö pari tuntia syömistä? Vai aiheuttaako se turhaa stressiä uuhille.
Olisiko ulkona paikka noille paaleille? Silloin rehuvarasto säilyisi puhtaana.

Mulla olisi mahdollisuus järjestää niin, että lampaat saisivat paalit syötäväksi ulos, mutta en mielelläni pitäisi ovia lampolasta auki pihalle, kun meillä on muita kotieläimiä, jotka tarvitsevat lämpöä. Lampaiden telkeäminen ulos pariksi tunniksi aamuin illoin ei tunnu hyvältä ajatukselta.

Rehuvarastoon kulussa ei olisi kapeikkoja, vaan pystyisin järjestämään sen niin, että lampaat pääsisivät suoraa käytävää pariovista sisälle.

Tuo syöntiaika se on mikä lähinnä mietityttää itseänikin. Pitäisi melkein tehdä kellon kanssa testi ja katsoa kauanko lampaalla kestää syödä aamuin illoin laskennallinen määrä heinää. Siihen varmaan pitäisi laittaa vielä lisää aikaa päälle sen takia, että lammas repisi heinän itse paalista eikä se olisi valmiiksi revittynä ruokintapöydällä. Vai onko joku joskus mitannut kellon kanssa, missä ajassa lammas syö lasketun annoksensa heiniä?

JUSU: tuo sun systeemi kuullostaa tosi mukavalta!  muikea hymy
tallennettu

"Joka mäyrän saa, myös mäyrän pitää." 
http://mayranvarisetsuomenlampaat.net/
Jyrika
Mummouuhi
Poissa Poissa

« Vastaus #5 : 08.01.09, 14:43 »

Meillä "ulkoruokintaa" on järjestetty jo useampi vuosi.
Ulkona on paalihäkki, lampaat menee aamulla ulos ja illalla sisään.
Ei kaikki tosin kerrallaan joskus jaksan päivällä vaihtaa porukkaa ja joskus taas sama porukka on aamusta iltaan.
Nyt pakkasilla lampola jäähtyisi liikaa, jos tyhjentäisin sieltä "patterit", joten pakkasilla ei ulkoilla.
Helpottaa paskanlappuuta ja rehujen kärräystä paljon.
Kärryinä mulla on muuten semmoiset nelipyöräiset, joihin sopii 2,5 kottikärryllistä rehua, jopa Tytti 7 vuotta jaksaa vetää kärryjä perässään kuorma päällä.
Ainoa huono puoli on, että kottikärryillä voi kipata ja nelipyöräisistä rehun joutuu nostelemaan.
Rehua jaan siis myös ulkoilleille, mutta paljon vähemmän sitä yön aikana menee, kuin ei ulkoilleille.
Lampaat oppii nopeasti menemään ulos ja palaamaan sisään, ei tarvitse edes hätistellä. Oppivat omat karsinansa, niinkuin lehmät parsipaikkansa.
Keväisin telkeän lampolan päätykarsinat ja lampaat vaeltavat silloin ulos ja sisään mielensä mukaan, siellä on siis syksyllä poikivat ja jo vieroitetut uuhet. Karitsoidensa kanssa olevat ja kasvavat jäävät sisälle ruokittaviksi.
Huono puoli on rehuhävikki, mitä tulee enemmän, kuin kärry kerrallaan ruokkiessa.
tallennettu
Kats
Mummouuhi
Poissa Poissa

« Vastaus #6 : 08.01.09, 21:53 »

Jos sulla on nyt määräruokinta niin tiedät kuinka nopeasti ne sen annoksensa syövät. Siihen verrattuna pari tuntia aamuin illoin on ihan passeli aika  hymy hymy

tallennettu

mmj
Mummouuhi
Poissa Poissa

« Vastaus #7 : 29.01.09, 12:53 »

Mulla on viikonlopusta lähtien mammat omassa karsinassa ja tyhjät omassa. Miltä kuulostaa jos kokeilisin mallia, jossa tiineet pääsevät pihalle vapaalle heinälle päiväksi ja tyhjät uuhet vuorostaan yöksi. Vuoronvaihto klo 10 ja 22. Mammoille lisäksi heinää karsinassa, tyhjille ei. Mahdollisuus kummankin ryhmän vapaalle syötölle ei ole.

Hmmm ???
t mj
tallennettu
Sivuja: [1]   Siirry ylös
  Tulostusversio  

Siirry: