24.05.12, 08:07 *
Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
Jäikö aktivointi sähköposti saamatta?

Kirjaudu käyttäjätunnuksen, salasanan ja istunnonpituuden mukaan
Uutiset:

Etusivu   Ohjeet Haku Kirjaudu Rekisteröidy  
Sivuja: [1]   Siirry alas
  Tulostusversio  
Kirjoittaja Aihe: Rotukohtaisia eroja tunnutusruokinnassa?  (Luettu 473 kertaa)
Nipsu
Pässi
Poissa Poissa

« : 04.01.09, 14:15 »

Suomenlammasuuhen tunnutusruokinta on hyvin selvitetty lampaankasvattajien raamatuissa, ja tekuistakin tiedetään, että varovaista tunnutusta jos ollenkaan. Nyt luin netistä, että dorsetitkin pitäisi tunnuttaa vasta synnytyksen jälkeen. Ja kun tuli nyt gottiuuhikin hankittua  :-*  silmänisku, niin kiinnostaisi tietää tarkemmin sellaisten tunnuttamisesta. Olen antanut kertoa itselleni, että niillä on hyvä rehunkäyttökyky ja siksi tunnutus pitäisi olla varovaista. Millaisia määriä antaisitte siis kuivaheinäruokinnalla olevalle ensikkogottiuuhelle kauraa ja rypsirouhetta/melassirouhetta? Kuntoluokka on nyt mielestäni sopiva, ei laiha eikä lihava. Eläin on suunnilleen saman kokoinen kuin astuttamattomat sl-risteytysuuhikaritsammekin (noin 40-kiloisia, ehkä) ja on nyt niiden kanssa samassa ryhmässä. Poikinee vasta huhtikuun alkupuolella.

Toki siis paljon on kiinni kuivaheinän laadusta ja kuntoluokka kertoo loput mutta noin ohjeellisesti, suunnilleen? (Lampaamme ostopaikassa oli jo tarjolla vapaan kuivaheinän lisäksi kauraa ja melassirouhetta, valkuaisrehuksi käyttivät rouhittua soijaa mutta sitä vasta maidontuotantoaikana.) Muutenkin kyllä kiinnostaisi kuulla kokemuksia erilaisista tunnutuskäytännöistä, esim. downeista en tiedä mitään, saati leicestereistä tms.
tallennettu
Riina
Pässivaari
Poissa Poissa

Sukupuoli: nainen

Muru Metsäneläin

« Vastaus #1 : 28.01.09, 11:42 »

Minkä tahansa rotuiselle lampaalle, joka on itse vielä kasvava, antaisin koko kantoajan väkirehulisää.

Mä olen tunnuttanut gotlannin turkislampaat kuten suomenlampaat, koska ei ollut mahdollista järjestää niille eri ruokintaa. Seurauksena oli isoja 5-6 kiloisia karitsoita ja jouduin yhtä reilu 6 kiloista karitsaa kaivamaan oikein tosissaan ulos emästä, kun ei ollut mahtua syntymään. Eli tunnuttaisin ehkä hiukan pienemmillä määrillä kuin suomenlampaan.

tallennettu

"Joka mäyrän saa, myös mäyrän pitää." 
http://mayranvarisetsuomenlampaat.net/
Nipsu
Pässi
Poissa Poissa

« Vastaus #2 : 28.01.09, 15:40 »

Näin olen nyt tehnytkin eli tunnuttanut kuin ketä tahansa ensikkoa, tosin en ole kyllä laittanut nyt vielä rypsirouhetta mukaan vaan pelkkää kauraa sen 200 g päivässä. Kuntoluokka kun on hyvä ja poikii vasta huhtikuussa niin olen tehnyt näin. Kannattaisiko sitä valkuaista mielestäsi antaa jo nyt kuitenkin? Yleensä aloitan sen antamisen vasta lähempänä poikimista. Tänä vuonna tämä on ainoa kasvava ensikko, muut neljä ensikkoa ovat ylivuotisia karitsoja eli jo kasvaneet täyteen mittaansa... Hiukan säätämistä tuo ruokintaryhmiin jako kun yksi uuhi on lihava, muut poikineita ok, neljä mainittua ylivuotista ensikkoa, lisäksi neljä kasvavaa astuttamatonta uuhikaritsaa... Eli tämä gotti on noiden astuttamattomien joukossa vielä. hymy

Kiitos siis Riina vastauksesta, muutkin voisi kertoa erirotuisten tunnutuseroista vielä? hymy
tallennettu
Riina
Pässivaari
Poissa Poissa

Muru Metsäneläin

« Vastaus #3 : 28.01.09, 15:46 »

Sanotaan, että mä en antaisi vielä valkuaista, pelkkää kauraa vain. En tiedä onko miten oikeaoppista turkislampaan kanssa, mutta uuhi tarvitsee mielestäni omaan kasvuun sen kaura-annoksen ja karitsoita alat kasvattaa lisärehulla sitten vasta lähempänä poikimista. Mulla teki normaalilla suomenlampaan tunnutuksella turkislampaat kovin isoja poikasia, mitä ei varsinkaan ensikolle kukaan toivoisi.  kieli
tallennettu

"Joka mäyrän saa, myös mäyrän pitää." 
http://mayranvarisetsuomenlampaat.net/
Maximoves
Mummouuhi
Poissa Poissa

Kerroskuvassa Hermanni "onthetop" ja Andy alla

« Vastaus #4 : 29.01.09, 09:39 »

Mä tunnutan kans noi uuheni tosi varovaisesti, viime vuonna tuli aika isoja karitsoja monella uudelleen poikineella, useat sai yli 4,5 kiloisia kolmosia, joten sellainen kohtuullinen määrä väkirehua. Mä alotan noin 3 viikkoa ennen laskettua keskiarvoa, koska tunnutan kaikki samalla tavalla. Mulla on pari risteytysuuhta ja ne tuppaavat lihoamaan herkemmin, joten kun en ota niitä erikseen, on ruokinta sumplittava sellaiseen kultaiseen keskitiehen.

tallennettu

Sivuja: [1]   Siirry ylös
  Tulostusversio  

Siirry: