24.05.12, 08:01 *
Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
Jäikö aktivointi sähköposti saamatta?

Kirjaudu käyttäjätunnuksen, salasanan ja istunnonpituuden mukaan
Uutiset:

Etusivu   Ohjeet Haku Kirjaudu Rekisteröidy  
Sivuja: [1]   Siirry alas
  Tulostusversio  
Kirjoittaja Aihe: Rehukirjanpito  (Luettu 910 kertaa)
Riina
PĂ€ssivaari
Poissa Poissa

Sukupuoli: nainen

Muru MetsÀnelÀin

« : 28.12.08, 16:28 »

Voisiko joku kiltti vÀÀntÀÀ mulle rautalangasta, MITÄ REHUKIRJANPIDOSSA tĂ€ytyy nĂ€kyĂ€. Itse olen pitĂ€nyt tĂ€hĂ€n asti ainoastaan rehukirjanpitoa, jossa on lueteltu kĂ€ytettĂ€vĂ€t rehut nimiltĂ€ ja keille mitĂ€kin on kĂ€ytetty. Kuitit rehuostoista olen vienyt tilitoimistoon eli niitĂ€ ei ole mulla kotona.

Nyt kuitenkin yhdeltÀ elÀintenpitÀjÀltÀ ymmÀrsin, ettÀ oikeasti rehukirjanpidossa pitÀisi nÀkyÀ:
- mitÀ rehua ja kenelle
- ostokuitit
- rehusÀkkien vakuustodistukset
- lisÀksi vielÀ kustakin ostetusta rehuerÀstÀ otettu nÀyte jossain tallessa

Voiko tĂ€mĂ€kin olla todella NÄIN VAIKEAA vai riittÀÀkö tuollainen kirjanpito, jota olen tĂ€hĂ€n asti pitĂ€nyt? Menee aika hankalaksi, jos kaikista rehukuiteista tĂ€ytyy lĂ€hteĂ€ ottamaan jossain valokopiot. Ne rehusĂ€kitkin olen kĂ€yttĂ€nyt villojen sĂ€ilytykseen ym. mutta eipĂ€ sekÀÀn onnistu jatkossa, jos sĂ€kit pitÀÀ leikata rikki vakuustodistusten saamiseksi irti.  (vai raahaanko tyhjĂ€t rehusĂ€kit yhdessĂ€ ostokuittien kanssa valokopioliikkeeseen?  :hymy :hymy :hymy)
tallennettu

"Joka mĂ€yrĂ€n saa, myös mĂ€yrĂ€n pitÀÀ." 
http://mayranvarisetsuomenlampaat.net/
Maija H
Mummouuhi
Poissa Poissa

Emma im memoriam

« Vastaus #1 : 29.12.08, 17:51 »

Siis kyllÀ jos oikein oikeaoppisen rehukirjanpidon pitÀÀ niin pitÀÀ kaikki nuo mainitut osat löytyÀ. NÀin ainakin meillÀ luomussa olevilla.
tallennettu

"Du missar 100% av alla de skott du inte skjuter" (Wayne Cretzky)
www.maijas.ax
Kats
Mummouuhi
Poissa Poissa

« Vastaus #2 : 29.12.08, 20:10 »

- mitÀ rehua ja kenelle
- ostokuitit
- rehusÀkkien vakuustodistukset

MÀ en noita vakuustodistuksia sÀÀstÀ, vaan kirjaan rehun nimen, valmistajan, erÀnumeron ja parasta ennen pÀivÀn ylös. MÀÀrÀt samoin ja maininnan minne lampolaan menivÀt (meillÀ karitsat, tiineet ja joutilaat eri rakennuksissa). Ennen omaa kopiokonetta kuitit haettiin tarvittaessa kirjanpitÀjÀltÀ. Tosin tuohon oikeaoppisuuteen en virka mitÀÀn.
tallennettu

Riina
PĂ€ssivaari
Poissa Poissa

Muru MetsÀnelÀin

« Vastaus #3 : 30.12.08, 13:09 »

Voi argh, pakko se on kai sitten alkaa tekemÀÀn tÀmÀkin asia vaikeimman kautta...!  >surullinen Tuntuu, ettÀ elukkakirjanpito on kokonaisuutena niin työlÀstÀ, ettÀ enemmÀn aikaa menee paperitöihin kuin elÀinten hoitoon.
tallennettu

"Joka mĂ€yrĂ€n saa, myös mĂ€yrĂ€n pitÀÀ." 
http://mayranvarisetsuomenlampaat.net/
Aulimaija
PĂ€ssivaari
Poissa Poissa

www.laurilan.net

« Vastaus #4 : 30.12.08, 18:04 »

^^ ihan totta  >surullinen
tallennettu

Olethan tutustunut sivuihini osoitteessa www.laurilan.net
Vahtimassu
Mummouuhi
Poissa Poissa

Nöfnöf

« Vastaus #5 : 30.12.08, 22:38 »

KyllÀ, ja sit ku mulla on tapana laittaa kaikki tapahtumat ym ylös ensin joillei pikkulapuille, ja sit mulla on niitÀ lappuja sata mitÀ mÀ alan sitte laittaa niistÀ tietoja kansioihin ylös, aina sillÀ hetkellÀ ku sattuu olee aikaa, eli harvoin..pitÀis vÀhÀ muuttaa hommaa.. kieli
tallennettu
Petri
PĂ€ssi
Poissa Poissa

« Vastaus #6 : 30.12.08, 22:49 »

KyllÀ, ja sit ku mulla on tapana laittaa kaikki tapahtumat ym ylös ensin joillei pikkulapuille,

Koetamme isokokoisen pÀivyrin (sijoituspaikka talvella lampolan valvomo, kesÀllÀ keittiön ruokapöytÀ) kanssa, mihinkÀÀn muuhun ei enÀÀ tehdÀ merkintöjÀ. Saas nÀhdÀ, onnistuuko.

Petri
tallennettu
Aulimaija
PĂ€ssivaari
Poissa Poissa

www.laurilan.net

« Vastaus #7 : 30.12.08, 23:04 »

Merkkaatteko siis jokaisen ostetun rehusÀkin siihen pÀivyriin? Vai oletteko niin tehokkaita ettÀ osaatte ostaa kaikki rehut suurina erinÀ...?
tallennettu

Olethan tutustunut sivuihini osoitteessa www.laurilan.net
Kats
Mummouuhi
Poissa Poissa

« Vastaus #8 : 30.12.08, 23:20 »

Mulla on myös tapana merkata mÀÀrÀt lampolan omaan kalenteriin aina kun kÀydÀÀn maatalouskaupassa. Kauraa ostettiin juuri 11tonnia, joten sen kirjaamista ei tarvi hetkeen miettiÀ. Kuiteista otan kopiot kerran kuukaudessa kun ne kiikutetaan kirjanpitÀjÀlle, mutta niissÀ ei ole erÀnumeroita yms. Siihenkin ne voisi tietty kirjata. Hankaluuden tuo se, ettÀ lampoloita on kolme ja yksi kalenteri, mutta toistaiseksi olen suunnilleen muistanut merkata. Se tarvii vaan sen oman rutiinin luomisen. Jollekin sopii vihko, jollekin lomake, jollekin kalenteri. Jollekin paperilaput hymy Se mikÀ luonnistaa itselle parhaiten on myös varmin muistamisen kannalta. Tietyt asiat pitÀÀ kirjata, mutta kukaan ei voi sanoa miten. Tarkastaja voi haluta sen itselleen helpossa muodossa, mutta kaikkeahan aina voi tosiaan haluta. 

Perinnebiotooppien työvihkoa sÀilytÀn itse autossa kun niillÀ kÀydÀÀn autolla niin tulee kirjattua aina paikanpÀÀllÀ. Nytkin se vihko on autossa, vaikka tarvitaan seuraavaksi vasta kesÀllÀ. Tarkastajillekin kiikutin sen autosta ja vein heti takaisin omalle paikalleen hymy
tallennettu

AaHoo
PĂ€ssi
Poissa Poissa

« Vastaus #9 : 31.12.08, 01:03 »

minkÀ sortin tarkastaja haluaa nÀhdÀ rehukirjanpidon? Ihan joku tavis eu-tarkastajako? Ei multa ole ikinÀ kysytty...
tallennettu
Petri
PĂ€ssi
Poissa Poissa

« Vastaus #10 : 31.12.08, 08:27 »

Merkkaatteko siis jokaisen ostetun rehusÀkin siihen pÀivyriin? Vai oletteko niin tehokkaita ettÀ osaatte ostaa kaikki rehut suurina erinÀ...?
Paikallinen maatalouskauppa ei pidÀ luomurehuja hyllyssÀÀn, joten herÀteostot eivÀt onnistu. Ja tuo pÀivyri on nyt koeajovaiheessa, vuoden pÀÀstÀ nÀhdÀÀn, kuluiko kynÀ!

Petri
tallennettu
Maija H
Mummouuhi
Poissa Poissa

Emma im memoriam

« Vastaus #11 : 31.12.08, 16:36 »

minkÀ sortin tarkastaja haluaa nÀhdÀ rehukirjanpidon? Ihan joku tavis eu-tarkastajako? Ei multa ole ikinÀ kysytty...

luomutarkastuksessa saatetaan haluta nÀhdÀ ja sitten jos sattuu osumaan tuollainen talvitarkastus niin silloin kÀydÀÀn sellaistakin lÀpi samalla kun viljelytietoja, rehusuunnitelmia yms yms. Kerran on meillÀ ollut tÀhÀn mennessÀ.
tallennettu

"Du missar 100% av alla de skott du inte skjuter" (Wayne Cretzky)
www.maijas.ax
Anouk
Uuhi
Poissa Poissa

« Vastaus #12 : 31.12.08, 17:07 »

tarkoittaako tÀÀ nÀytejuttu siis vain vilja-yms rehua vai vaaditaanko myös kaikenmoisesta heinÀstÀ (sÀilöt, kuivat) myös nÀytteenotot? Mielenkiinnosta kyselen, kaikki kirjanpito on melkolailla noita jonkun mainitsemia irtolappuja tÀllÀ hetkellÀ....
tallennettu

Lampaita, kanoja, kissoja ja joskus vielÀ sikoja?
kainuunharmas
Oinas
Poissa Poissa

Minni & Mysli

« Vastaus #13 : 31.12.08, 17:08 »

Itse "painin" myös tuon rehukirjanpidon kanssa, eli sujuvasti kesken... Kuiteista merkkaan kirjanpitoon ostopÀivÀn, rehun, mÀÀrÀn, kelle syötetty ( noin! ) ja mistÀ kaupasta. En ole vakuustodistuksia kerÀnnyt, enkÀ myöskÀÀn parasta ennen- pÀivÀyksiÀ. Jotenkin olen ymmÀrtÀnyt, ettei noita vakuustod. ja parasta ennen pv.- tarvi, mut empÀ tiedÀ..., ku sitten vasta, kun tarkastus napsahtaa! Ja sehÀn napsahtaa!  :-\
MeillÀ kÀvivÀt tekemÀssÀ perus peltopuolen tarkastuksen ja silloin moneen kertaan sanoivat, ettÀ "sitten talvella" tulenee tÀmÀ lannoitustarkastus ja elÀintarkastus; jolloin katsovat mm. korvamerkit, elÀinlistan, rehu-ja lÀÀkekirjanpidon, lannoiteostot, viljelysuunnitelmat, lohkokirj.pidot ym... Voih... tÀytyisi laittaa kirjanpidot ajantasalle, ettei tarvi kalentereista ja kuiteista alkaa niille vÀÀntÀÀn, et asiat on ok. On kaikille osapuolille selkeempi ja helpompi, kun ne OLIS yksissÀ kansissa... Taas yksi uudenvuodenlupaus- paikka!!!  silmÀnisku

HyvÀÀ ja onnellista UUTTA VUOTTA kaikille!
tallennettu

Aholan Lammastila
TöllinmÀentie 56, 41660 Toivakka
www.aholanlammastila.fi
Vahtimassu
Mummouuhi
Poissa Poissa

Nöfnöf

« Vastaus #14 : 01.01.09, 15:26 »

Niin, olishan se helppoa ku olis yks ja sama minne kaikki kirjataan.  MĂ€ onneksi ostan kaikki nuo rehut lavoina niin ei tartte joka sĂ€kkiĂ€ kirjata ku ottaa yhden sĂ€kin lavasta ja sillĂ€ siisti..
tallennettu
Sivuja: [1]   Siirry ylös
  Tulostusversio  

Siirry: