11.02.12, 05:44 *
Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
Jäikö aktivointi sähköposti saamatta?

Kirjaudu käyttäjätunnuksen, salasanan ja istunnonpituuden mukaan
Uutiset:

Etusivu   Ohjeet Haku Kirjaudu Rekisteröidy  
Sivuja: [1]   Siirry alas
  Tulostusversio  
Kirjoittaja Aihe: heinäverkko lampaille?  (Luettu 656 kertaa)
bansku
Oinas
Poissa Poissa

« : 18.10.05, 22:04 »

Uskaltaako aikuisilla lampailla käyttää heinäverkkoa? Sisällä meillä on sellainen ruma rautainen hökötys mihin ei voi jäädä kiinni, mutta mietin että jos ulos olisi laittanut heinäverkon. Onko kokemuksia? Onko turvallinen käyttää?
tallennettu
Pirre
Oinas
Poissa Poissa

« Vastaus #1 : 18.10.05, 23:22 »

Mulla on heinäverkko käytössä. Verkossa on se ongelma, että jos sen ripustaa täytenä niin korkealle, että lampaat juuri ylettyvät siitä syömään, roikkuu se tyhjänä niin alhaalla, että siihen voi takertua. Nyt mulla on heinäverkko sidottuna vaakalaudoitetun karsinanreunan ulkopuolelle poikittain, laudoituksen väli on n. 7cm ja komeasti lampaat saavat verkon tyhjennettyä.
tallennettu
Riina
Pässivaari
Poissa Poissa

Sukupuoli: nainen

Muru Metsäneläin

« Vastaus #2 : 19.10.05, 06:59 »

Mä taas en suosittele. Koetin yhdelle pässille käyttää sitä, koska se rikkoi kaikki heinätelineet ym., mutta sain joka aamu irrottaa pässin verkosta, joten se siitä, taisin peräti kolmena päivänä kokeilla sille verkkoa. Yhdellä uuhipoppoolla verkko toimi paremmin, mutta kyllä siihenkin joku onnistui jäämään joskus kiinni, joten jätin koko jutun pois. Mulla tosin verkko oli alhaalla, koska tiettävästi lammas haluaa syödä ruokansa alhaalta toisin kuin vuohi, jolle tuntuu olevan sitä lystimpää mitä korkeammalta ruokansa saa kurotella.
tallennettu

"Joka mäyrän saa, myös mäyrän pitää." 
http://mayranvarisetsuomenlampaat.net/
Nina
Pässi
Poissa Poissa

Toteutunut unelma: Lahja

« Vastaus #3 : 19.10.05, 14:11 »

Meillä on sellaiset heinähäkit, jotka on kokoa vasikka. Hienosti lampaat siitä syövät. Toiset ylempää niin kuin vuohet ja toiset alempaa. Hauskimman tavan keksi Unikko. Se tunkee päänsä heinän keskelle, niin että lampaasta näkyy kaikki etujaloista taaksepäin. Kaula ja pää on heinän keskellä ja siellä se tyytyväisenä rouskuttaa eikä välitä vaikka muut pökkivät ympärillä ;D
tallennettu

Apila on hyvä kukka, samoin päivänkakkara,
lammas joka puskee, on huomenna makkara.
Merike
Uuhi
Poissa Poissa

« Vastaus #4 : 19.10.05, 14:55 »

Mä tein meidän labeille "heinäverkon" tähteeksi jääneestä palasta sellaista hitsattua puutarhaverkkoaitaa, olisikohan silmäkoko jotain 5x10 cm. Verkko on jäykkää ja silmät sen verran pieniä että lampaat eivät pääse siihen sotkeentumaan, mutta pystyvät kuitenkin syömään verkon aukoista. Menee selvästi vähemmän heinää hukkaan kuin jos sen antaa maahan.

Yhdessä vaiheessa kun olivat toisessa aitauksessa niin laitoin heinät kottikärryyn ja sieltä meilläkin söivät niin että työnsivät pään kokonaan heinien alle.
tallennettu
Mara
Mummouuhi
Poissa Poissa

« Vastaus #5 : 30.10.05, 11:07 »

Nina, tutulta kuulostaa  muikea hymy
Meillä lampaat syövät lehmien ruokintapöydältä, se on sellainen malli jossa on kalterit vajaan 20 cm:n välein, ja päät työnnetään sinne pöydälle heinien sekaan uppeluksiin ja heinät vain heiluvat kun päättömät lampaat seisovat rivissä siinä  :hymy Mielenkiintoisen näköistä!
Lisäksi meillä on vanha pinnasänky josta pienimmäinen lammas syö samanlaisella menetelmällä, ja ketterin puolestaan nostaa etupäänsä röhnöttämään siihen pinnasängyn päälle ja syö sieltä päältä.
tallennettu
Sivuja: [1]   Siirry ylös
  Tulostusversio  

Siirry: