24.05.12, 07:52 *
Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
Jäikö aktivointi sähköposti saamatta?

Kirjaudu käyttäjätunnuksen, salasanan ja istunnonpituuden mukaan
Uutiset:

Etusivu   Ohjeet Haku Kirjaudu Rekisteröidy  
Sivuja: [1]   Siirry alas
  Tulostusversio  
Kirjoittaja Aihe: Statuksista  (Luettu 905 kertaa)
Nina
Pässi
Poissa Poissa

Toteutunut unelma: Lahja

« : 20.11.08, 21:16 »

Otetaanko verinäytteet myös pässeiltä? Ja lasketaanko pässit eläinmäärään vaiko vain uuhet?
tallennettu

Apila on hyvä kukka, samoin päivänkakkara,
lammas joka puskee, on huomenna makkara.
maunu_muori
Mummouuhi
Poissa Poissa

« Vastaus #1 : 20.11.08, 21:27 »

Mää oon ymmärtänyt niin, että siihen 20 lasketaan kaikki yli vuoden ikäiset kutut ja uuhet yhteensä, että on liityttävä( ja ei maksa) mut että verikokeet otetaan kaikilta. Ollaan niin tässä kinthaalla, mitä tehdään, että voiskos joku viisaampi varmistaa.. kun muakin kiinnostais. Lisäks ennen verikokeitten ottoo pitää olla tietty aika, jolloin ei oo kontakteja,statuksettomiin elikoihin, kait :hymy.
tallennettu
Aulimaija
Pässivaari
Poissa Poissa

Sukupuoli: nainen

www.laurilan.net

« Vastaus #2 : 20.11.08, 21:48 »

Verinäytteet otetaan kaikilta yli vuoden vanhoilta. 18 kuukautta pitää olla ilman kontakteja tuntemattomiin katraisiin ennenkuin saa ykkös-statuksen.
tallennettu

Olethan tutustunut sivuihini osoitteessa www.laurilan.net
Maximoves
Mummouuhi
Poissa Poissa

Kerroskuvassa Hermanni "onthetop" ja Andy alla

« Vastaus #3 : 21.11.08, 11:27 »

Lasketaan siis mukaan myös pässit, yli vuoden ikäiset. Seuraava verikoe otettava vuoden ja kahden kuukauden kuluessa ensimmäisestä. Tiedän kun ollaan mukana tässä hässäkässä muikea hymy
tallennettu

Jyrika
Mummouuhi
Poissa Poissa

« Vastaus #4 : 21.11.08, 11:57 »

Suomessa on pakollisena maedi-visna vastustusohjelmaan kuuluminen yli 20 uuhen/kutun tiloilla.
(Tällöin kokeiden ottamiseen liittyvät kulut menee valtion piikkiin)
Verikokeet otetaan kaikilta yli vuoden ikäisiltä lampailta.
Lainaus MMM:sivuilta:
"Ensimmäisen näytteenoton jälkeen kunnaneläinlääkärin tai muun näytteenottajaksi määrätyn eläinlääkärin on otettava seuraavat verinäytteet katraan kaikista yli 12 kuukauden ikäisistä lampaista ja vuohista aina 12 – 16 kuukauden välein, kunnes katras on tutkittu yhteensä viisi kertaa"

16 kuukautta =vuosi ja 4kk
tallennettu
maunu_muori
Mummouuhi
Poissa Poissa

« Vastaus #5 : 21.11.08, 12:04 »

Noin määkin oli muistavinani sen pakollisuuden että koskee naaraita asetuksen mukaan se pakollisuuden määrä :hymy Mulla on hatara muistikuva että oon peräti jossain koultuksessa sen kysynytkin.. mutkun tää dementia jo vaivaa..
tallennettu
Nina
Pässi
Poissa Poissa

« Vastaus #6 : 21.11.08, 15:19 »

Hyvä. Eläinlääkärin kanssa näitä asioita juuri pohdittiin hymy. Ei ole tuttua täällä päin tällaiset asiat lääkärillekään. Varmistan vielä, että ymmärsin tuon eläinmäärän oikein. Eli pakolliseen ohjelmaan pääsemiseksi tarvitaan 20 uuhea? Jos uuhia on 19 ja pässejä vaikka 10 niin määrä lasketaan uuhien mukaan ei koko lammasmäärän?
tallennettu

Aulimaija
Pässivaari
Poissa Poissa

www.laurilan.net

« Vastaus #7 : 21.11.08, 16:48 »

Hyvä. Eläinlääkärin kanssa näitä asioita juuri pohdittiin hymy. Ei ole tuttua täällä päin tällaiset asiat lääkärillekään. Varmistan vielä, että ymmärsin tuon eläinmäärän oikein. Eli pakolliseen ohjelmaan pääsemiseksi tarvitaan 20 uuhea? Jos uuhia on 19 ja pässejä vaikka 10 niin määrä lasketaan uuhien mukaan ei koko lammasmäärän?
Kutut ( yli vuoden vanhat) lasketaan siihen mukaan myös. Eikös sulla ole sellaisiakin  hymy
« Viimeksi muokattu: 21.11.08, 16:53 kirjoittanut Aulimaija » tallennettu

Olethan tutustunut sivuihini osoitteessa www.laurilan.net
Nina
Pässi
Poissa Poissa

« Vastaus #8 : 21.11.08, 17:30 »

Aulimaija:Kutut on laskettu mukaan tuohon 19:ään. Loput uuhet täyttää vuoden vasta kesällä. Verikokeet on alustavasti suunniteltu otettavaksi tammikuussa, joten nythän mä tarvitsen yhden uuhen lisää silmänisku Laskeskelin, että todennäköisesti tulee halvemmaksi ostaa uuhi kuin maksaa kaikkien verikokeet, lääkärinpalkkio ja kilometrit.

Muistelen lukeneeni, että tällaisessa tapauksessa uuhen täytyy olla vähintään M2 statuksellinen. M1 ei riittäisi. Onko näin?
tallennettu

Jyrika
Mummouuhi
Poissa Poissa

« Vastaus #9 : 21.11.08, 18:48 »

Tuossa olisi koko mäjäys:
http://wwwb.mmm.fi/el/laki/d/d68.html
tallennettu
rentukka
Uuhi
Poissa Poissa

« Vastaus #10 : 22.11.08, 01:17 »

Nina: Joudut ostamaan kaksi uuhta, sillä vastustusohjelma on pakollinen tiloilla, joilla on yli 20 uuhta/kuttua. Kannattaa kysyä verikokeiden hintaa, jos haluat liittyä tammikuussa vapaaehtoisena. Matkat ja lääkärinpalkkion joudut ainakin maksamaan, jos uuhia on alle 21.
tallennettu
Nina
Pässi
Poissa Poissa

« Vastaus #11 : 22.11.08, 21:31 »

Erittäin hyvä havainto Rentukka! Kiitos hymy Mulla on varmaan joku luetun ymmärtämisen vaikeus kieli Oon lukenut tuon "yli 20" varmaan sata kertaa ja silti tuijottanut vain tota numeroa :-[. Laitas Rentukka mulle kaksi ruskeaa uuhea junaan. Olen niitä asemalla vastassa :hymy. Ei vaan, oikeestaan mä taidan nyt sitten unohtaa koko statusten metsästämisen vuodeksi, koska mulla on tuolla neljä pikku uuhea kasvamassa.

tallennettu

Jyrika
Mummouuhi
Poissa Poissa

« Vastaus #12 : 22.11.08, 22:00 »

Kannattaa kuitenkin kysyä, paljonko se näytteenotto maksaisi, ja voisiko  käynnin kustantaa jollakin muulla tavalla, tai miettiä eläinlääkärille samalle reissulle muutakin käyntiä.
En usko, että kustannus ihan kamalan suuri on.
tallennettu
jAtisKa
Karitsa
**
Poissa Poissa

« Vastaus #13 : 23.11.08, 10:41 »

Mites tuo "kontakti alemman statuksen tiloihin"? Tarkottaako se puhdasta eläin - eläin kontaktia vai lasketaanko mukaan omistajan vierailut muilla tiloilla? Entäpä tässä emännän vierailussa: voiko tilalla käydä kunhan elukoihin ei koske taikka tarhassa/lampolassa käy? Heinän tai pehkujen osto ei varmaan käy statuksettomilta tiloilta????  ???

Lintu- ja nautapuolella nuo säännöt ja ohjeet on hirvittävän tiukkoja eli yhtään en ihmettele etteikö se olisi näissä lammastaudeissakin. Vaan kun en TIEDÄ.  :-[
tallennettu

Kyllä maalla on mukavaa!
suviande
Mummouuhi
Poissa Poissa

riiviöt ;)

« Vastaus #14 : 23.11.08, 11:54 »

Eläinkontakteja se tarkoittaa! Ei me ihmiset siinä mukana olla eikä meistä oteta verikokeita silmänisku
Saat siis ihan vapaasti rapsutella alemman statuksen omaavia kuin statuksettomia lampaitakin vaikka sun lampailla olisi joku status.

Eikä se koske myöskään mitään heiniä, pehkuja tms.

Muista eläimistä siihen kuuluu vain vuohi!
tallennettu

Lambit reilut 70 kipaletta, riiviövuohia 14 kpl, poni, 3 kissaa, 6 kania sekä lypsykarja..
Sivuja: [1]   Siirry ylös
  Tulostusversio  

Siirry: