Toi kalkin lisäys heti poikimisen jälkeen on tärkeetä, koska se estää poikimahalvauksia vanhemmalla, hyvämaitoisella uuhella. lammashertan fosfori kalkki suhde on 1:1,4 muistaakseni ja se pitää saada nousemaan 1:2,5 just ton ruokintakalkin avulla. Ennen poikimista sitä kalkkia ei sais lisätä, se on taas sitten oma riskinsä tunnutusaikana.
Hei,
Olen suht uusi lampaiden kanssa, ja nyt (epä-?)toivoisesti opettelen tiineys- ym tunnutusajan ruokintaa ja karitsointiin liittyviä juttuja jne. Tässä oli hyvä kohta lainata, vaikka vanha ketju onkin, kait nousee ylös ja joku innostuu vastaamaan.

Huomatkaa siis, yritän surffata ja lukea paljon jo kirjoitettua, mutta löytäminen on vielä vaiheessa vaihtelevaa ja paljon tulee matkalla kuitenkin uutta luettavaa.. AIKA rajoittaa!
Eli miksi kalkkia ei saa lisätä ennen poikimista, tunnutusaikana? Jos epäilen pahasti että emon varastot on vajeessa..Olin kesälampaille (poistoja vuokrasin maisemalaiduntaan) liian hellämielinen, ja nyt mulla on vanha, 12 v pieni uuhi texeliksi, jonka kunto, tms mikä nyt sitten olikaan lihavuusluokka, oli vapaan 5kk laidunnuksenkin jälkeen niin surkea, ettei kelvannut teuraaksi. Ja tietty porukassa oli karitsaksi jäänyt texelpässi 1,5 v, joka sai nämä mun säälimät ja itelle eloon jättämät pari uuhta tiineeksi.
Juu, ei ollut elinkeinoa aloittavalle/suunnittelevalle välde järkevä veto aloittaa harjoittelua tuosta kuviosta, mutta menevät siis nyt lemmikkikategoriaan ja annan niiden elää..
Eli jos antais uuhelle hieman (paljonko?) kalkkia matkan toka vikalla viikolla ja sitten vikaksi pois, mitä siitä voi seurata, entä jos ei anna ja olisikin vajetta?