24.05.12, 07:32 *
Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
Jäikö aktivointi sähköposti saamatta?

Kirjaudu käyttäjätunnuksen, salasanan ja istunnonpituuden mukaan
Uutiset:

Etusivu   Ohjeet Haku Kirjaudu Rekisteröidy  
Sivuja: [1]   Siirry alas
  Tulostusversio  
Kirjoittaja Aihe: Ruokintakalkkia karitsoille ? Imettäville uuhille ?  (Luettu 1121 kertaa)
Kaisa
Mummouuhi
Poissa Poissa

« : 09.10.08, 20:19 »

Törmäsin juuri tietoon josta mulla ei ollut aavistustakaan...siis pitäisikö tosiaan kasvavalle karitsalle lisätä lammasherttaan ruokintakalkkia ? Hyvin nuo meidän pässit ovat kyllä kasvaneet ilmankin, mutta jos näin on niin voisi vastaisuudessa kuitenkin korjata tuonkin asian.... :hymy

Ilmeisesti myös imettävä uuhi hyötyisi kalkkilisästä ?
tallennettu

www.uniikkituote.net
Suurmäen kartanon eläimet:
puput Hanna, Pinja, Pumpuli, Hermiina, Justiina, Suklaa, Jussi, Tiku
kainuunharmaat Taimi + Lowiisa, Sissi, P.Olavi, T.Tähti
suomenvuohet Aatu, Jooseppi ja kuttu Aino + kaksi pukkikiliä
Kullervo-kukko ja 6 rouvaa, 4 tipua
kissaherra Läski
sarkka75
Pässi
Paikalla Paikalla

Sukupuoli: nainen

Texelpoika ;)

« Vastaus #1 : 10.10.08, 08:29 »

Minä olen ainakin saanut aikanaan ohjeen lisätä lammas-herttaan 1/3 osan kalkkia.
tallennettu

maunu_muori
Mummouuhi
Poissa Poissa

« Vastaus #2 : 10.10.08, 10:03 »

Toi kalkin lisäys heti poikimisen jälkeen on tärkeetä, koska se estää poikimahalvauksia vanhemmalla, hyvämaitoisella uuhella. lammashertan fosfori kalkki suhde on 1:1,4 muistaakseni ja se pitää saada nousemaan 1:2,5 just ton ruokintakalkin avulla. Ennen poikimista sitä kalkkia ei sais lisätä, se on taas sitten oma riskinsä tunnutusaikana.
tallennettu
Äppö
Karitsa
**
Poissa Poissa

Halla

« Vastaus #3 : 14.10.08, 07:35 »

Lisäksi vielä: kalkin lisäys kivennäiseen karitsoilla, ja varsinkin pässeillä, ennaltaehkäisee virtsakivien syntyä.
tallennettu
Suusanna
Pässi
Poissa Poissa

Särmä

« Vastaus #4 : 14.10.08, 11:18 »

Siis mitä ihmeen ruokintakalkkia?!? En oo koskaan kuullutkaan moisesta! Mistä sitä saa ja kuinka paljon toi 1/3 on? Siis minkä verran sitä lammasherttaa pitää sit taas antaa, mä oon vaan ripotellut enkä mitannut millään.
tallennettu

Kaisa
Mummouuhi
Poissa Poissa

« Vastaus #5 : 14.10.08, 11:38 »

Mun käsittääkseni maatalouskaupat ainakin myy ruokintakalkkia...Taitaa helpoimmalla päästä kun tekee valmiin seoksen koko kivennäishärdellistä jolloin siis kalkin osuus on koko hommasta 1/3. Eli vaikkapa meillä toimisi karitsoille ja imettäville seuraava sekoitus: 6x2dl lammasherttaa, 1x2dl racing mineralia (kuparin tarpeeseen), ja reilu 2dl kalkkia....siitä sitten sopiva annos vapaasti tarjolle kaukaloihin  :hymy...menikös oikein ?

En minäkään ollut kuullut koko kalkista mitään ennen kuin aloin perehtyä uuhiin ja karitsointeihin  :hymy
tallennettu

www.uniikkituote.net
Suurmäen kartanon eläimet:
puput Hanna, Pinja, Pumpuli, Hermiina, Justiina, Suklaa, Jussi, Tiku
kainuunharmaat Taimi + Lowiisa, Sissi, P.Olavi, T.Tähti
suomenvuohet Aatu, Jooseppi ja kuttu Aino + kaksi pukkikiliä
Kullervo-kukko ja 6 rouvaa, 4 tipua
kissaherra Läski
AaHoo
Pässi
Poissa Poissa

« Vastaus #6 : 14.10.08, 12:49 »

Mä syötän kasvaville ja imettäville sitä nautojen kasvatuskivennäistä (suomen rehun keltanen säkki, oisko nimeltään joku seleeni-hertta). Ei tarvi lantrata kalkin kanssa. Tämä siis suomenlampaille.

Siis minkä verran sitä lammasherttaa pitää sit taas antaa, mä oon vaan ripotellut enkä mitannut millään.

Kivennäistä voi syöttää vapaasti niin syövät minkä tarvitsevat, ei tarvi mitata. (Jos pikkasen ripottelet ja nuolevat aina kupit tyhjäksi niin annat liian vähän silmänisku)
tallennettu
Suusanna
Pässi
Poissa Poissa

Särmä

« Vastaus #7 : 14.10.08, 13:51 »

Kivennäiset pitäis laittaa tarjolle niin, että olis koko ajan, mutta en oo saanut vielä laitettu sopivaa astiaa. Sen takia ripotan kivennäiset kauran joukkoon. Kyllä sinne tuppaa kivennäistä jäämään yleensä, eli määrä on sit ollut ihan sopiva varmaan. Mutta toi kalkkijuttu olikin sitten ihan uusi. Mihin ikään asti sitä pitää antaa karitsoille? Ei meillä ole saaneet nyt sit ollenkaan...
tallennettu

AaHoo
Pässi
Poissa Poissa

« Vastaus #8 : 14.10.08, 14:09 »

^en tiedä mikä on virallinen suositus mutta itse olen tehnyt niin että annan teuraille kalsiumkivennäistä kokoajan (siis kun lähtevät siinä puolivuotiaina pois), pitoon jäävät uuhet saavat sitä ensimmäiseen tunnutukseen asti. Jos ei ole teuras eikä tiine niin varmaan voisi vuoden päivät antaa, sen tärkeimmän kasvuiän. Hmmm..
tallennettu
Kata
Musta lammas
*
Poissa Poissa

« Vastaus #9 : 23.02.12, 23:47 »

Toi kalkin lisäys heti poikimisen jälkeen on tärkeetä, koska se estää poikimahalvauksia vanhemmalla, hyvämaitoisella uuhella. lammashertan fosfori kalkki suhde on 1:1,4 muistaakseni ja se pitää saada nousemaan 1:2,5 just ton ruokintakalkin avulla. Ennen poikimista sitä kalkkia ei sais lisätä, se on taas sitten oma riskinsä tunnutusaikana.

Hei,

Olen suht uusi lampaiden kanssa, ja nyt (epä-?)toivoisesti opettelen tiineys- ym tunnutusajan ruokintaa ja karitsointiin liittyviä juttuja jne. Tässä oli hyvä kohta lainata, vaikka vanha ketju onkin, kait nousee ylös ja joku innostuu vastaamaan.  hymy Huomatkaa siis, yritän surffata ja lukea paljon jo kirjoitettua, mutta löytäminen on vielä vaiheessa vaihtelevaa ja paljon tulee matkalla kuitenkin uutta luettavaa.. AIKA rajoittaa!

Eli miksi kalkkia ei saa lisätä ennen poikimista, tunnutusaikana? Jos epäilen pahasti että emon varastot on vajeessa..Olin kesälampaille (poistoja vuokrasin maisemalaiduntaan) liian hellämielinen, ja nyt mulla on vanha, 12 v pieni uuhi texeliksi, jonka kunto, tms mikä nyt sitten olikaan lihavuusluokka, oli vapaan 5kk laidunnuksenkin jälkeen niin surkea, ettei kelvannut teuraaksi. Ja tietty porukassa oli karitsaksi jäänyt texelpässi 1,5 v, joka sai nämä mun säälimät ja itelle eloon jättämät pari uuhta tiineeksi.

Juu, ei ollut elinkeinoa aloittavalle/suunnittelevalle välde järkevä veto aloittaa harjoittelua tuosta kuviosta, mutta menevät siis nyt lemmikkikategoriaan ja annan niiden elää..

Eli jos antais uuhelle hieman (paljonko?)  kalkkia matkan toka vikalla viikolla ja sitten vikaksi pois, mitä siitä voi seurata, entä jos ei anna ja olisikin vajetta?
tallennettu
SuviA
Mummouuhi
Poissa Poissa

« Vastaus #10 : 24.02.12, 08:08 »

Lainaan tähän Rusinan viestin toisesta ketjusta!

Tunnutusaikana ei anneta ylimääräistä kalkkia kivennäisissä, koska se altistaa karitsoinnin jälkeiseen kalkkihalvaukseen. MUTTA jos kantava uuhi saa kalkkihalvausoireita ennen karitsointia, niin sille täytyy antaa kalkkia joko suun kautta ja tai tiputuksen kautta. Ruokintakalkki ei siinä vaiheessa enää auta. Kalkkihalvaus on vakava tila ja voi johtaa uuhen kuolemaan joskus nopeastikin. Tai se voi estää normaalin synnytyksen käynnistymisen.

Kalsium ja kalkki ovat sama asia.

En osaa vastata tohon ennakoivaan kalkitukseen...
Joku viisaampi varmaan tietää!
tallennettu

Käy blogissani kurkkimassa eläimiä ja terveellisiä karppireseptejä hymy
http://karppausjaperhe.blogspot.com/
Sivuja: [1]   Siirry ylös
  Tulostusversio  

Siirry: