24.05.12, 04:36 *
Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
Jäikö aktivointi sähköposti saamatta?

Kirjaudu käyttäjätunnuksen, salasanan ja istunnonpituuden mukaan
Uutiset:

Etusivu   Ohjeet Haku Kirjaudu Rekisteröidy  
Sivuja: [1]   Siirry alas
  Tulostusversio  
Kirjoittaja Aihe: Tuoreruoka  (Luettu 915 kertaa)
jonahha
Musta lammas
*
Poissa Poissa

Sukupuoli: nainen

« : 08.10.08, 14:25 »

Hey!

Tulipahan mieleeni, että mitäs kaikkea kasvista ja vihannesta lampaille saa antaa ja missä määrin?
Ja sama toisin päin; mitäs kaikkea ei saa lampaille antaa ja mitkä on seuraukset jos kuitenkin menee antamaan?

Meillä lampailla ei siis ole mitään väkirehua, vaan kuivalla heinällä ja kivennäisellä pelataan...Tekisi mieli jotain muutakin välillä antaa kuin kuivaa leipää... hymy
tallennettu
Vahtimassu
Mummouuhi
Poissa Poissa

Nöfnöf

« Vastaus #1 : 09.10.08, 19:05 »

Porkkana, peruna, omena, päärynä, salaatit, kurkku mm. voi antaa lampaille.
Sitrushedelmät, sipuli, kaali ainakin niitä, mitä ei anneta.

Jos lampaat ovat aikuisia joutilaita lampaita, niin eivät periaatteessa edes tarvi mitää kauraa..heinä, kivennäiset ja vitamiinit sekä suolakivi riittää.
tallennettu
jonahha
Musta lammas
*
Poissa Poissa

« Vastaus #2 : 09.10.08, 19:29 »

Kiitos hymy

Niin vähän arvelinkin...en nimenomaan halua että he puhaltuvat tms niin leipäkin on kuivista kuivinta (silloin kun saavat..)
tallennettu
Vahtimassu
Mummouuhi
Poissa Poissa

Nöfnöf

« Vastaus #3 : 09.10.08, 19:39 »

No kyllä niille voi antaa myös tuoretta leipääkin..ja jos syövät niin perunan ja porkkanan kuoretkin voi antaa, ja puuroa tms kans kestää antaa. Meillä ainaki rakastavat jos sattuu joskus jäämään puuroa ja saavat sen..

tallennettu
jonahha
Musta lammas
*
Poissa Poissa

« Vastaus #4 : 10.10.08, 00:45 »

minusta tuntuu että nämä meidän ainakin rakastavat ihan kaikkea mitä saavat... muikea hymy
tallennettu
lempi
Karitsa
**
Poissa Poissa

« Vastaus #5 : 10.10.08, 12:32 »

Keräkaalia ei saa antaa lampaille? Mä oon antanu pieniä määriä eikä ole ollut ongelmia?????
tallennettu
Petri
Pässi
Poissa Poissa

« Vastaus #6 : 11.10.08, 08:22 »

Keräkaalia ei saa antaa lampaille? Mä oon antanu pieniä määriä eikä ole ollut ongelmia?????
Kaali sekä lantun naatit ja kuoret ovat suurta herkkua. Saksalaisessa Gemüse -lehdessä oli pari vuotta sitten juttua sikäläisestä kaalitilasta (jotain lähemmäs 100 ha kaalia), jossa oli lisäksi 140 uuhta jälkikasvuineen syömässä kauppakunnostusjätettä...

Petri
tallennettu
maunu_muori
Mummouuhi
Poissa Poissa

« Vastaus #7 : 12.10.08, 12:32 »

Petri vei sanat suustani.. en oikein käsitä, onko lampaat 50 vuodessa niin kamalasti muuttuneet, vai onko se rehufirmojen propagandaa, ettei enää sais antaa noita juureksia.

Kaikissa vanhoissa kirjoissa on erityisesti kehuttu kaalikasveja .. Lanttua, turnipsia , naurista , rehukaalia, lampaiden ja vuohien ruokinnassa. Miten tää olis voinut muuttua niin, ettei sais enää antaa :hymy.. joissain ohjeissa oli esim lanttua jopa 1,5-2 kg / Bää imettävälle uuhelle.

Vai johtuuko se siitä, että nyt kun lammaksillekin syötetään säilöheinää/aiv:tä niin tulee liian vähän korsirehua, jos vielä osa  ruokavaliosta on juureksia. Vai siitä, että se saattaa lisätä rasvoittumista teurailla...

Mulla on kuiva heinä ja nää meidän vemputtimet kyllä syö kaikkee vihannesta sen lisäksi tolkuttomat määrät, varsinkin talvella.
tallennettu
jonahha
Musta lammas
*
Poissa Poissa

« Vastaus #8 : 13.10.08, 21:05 »

Kyllä mun mielestä naatteja syötetään...Mut mitään kaalia en uskaltais hirmusti antaa sen puhaltumisen pelossa..tai muita kaasun aiheuttajia.. :-\
tallennettu
maunu_muori
Mummouuhi
Poissa Poissa

« Vastaus #9 : 16.10.08, 14:19 »

Nyt kyllä pitää erottaa se, kuinka ihmiselle tulee ilmavaivat ja mikä on puhaltuminen.. puhaltuminenhan johtuu potsin liiallisesta bakteeritoiminnasta niin, että sinne muodostuu vaahtoa..ihmisillä kaali aiheuttaa ilmavaivoja. Se on ihan eri mekanismilla, jolla ei oo kyllä mitään tekemistä (käsittääkseni ollaan yksmahaisia ja se hajuhaitta meillä muodostuu suolistossa) ton puhaltumisen kanssa. Jos kaali aiheuttaa hajuhaittoja pirtissä, ei se sitä välttämättä tee tuolla pihatossa muikea hymy Pitää muistaa, että märehtijällä on totaalisti erilainen ruuansulatus kuin meillä yksmahasilla ja ne jopa kestää sellaisia kasvimyrkkyjä, joista myö kaksjalkaiset lähdetään pienelle tripille( esim tietyt sienet). Paljon todennäköisempi puhaltumeinen tulee jäätyneestä äpäreestä tai siitä, että pääsee villamo ahmimaan liikaa väkirehua, jos ei oo tottunut voimaperäiseen ruokintaan.( oisittepa nähneet pukin lehtikaalimaalla.. ei muuten kuullu, ei nähnyt mitään .. ees kuttuja.. mun karjumisesta puhumattakaan)
tallennettu
Kaisa
Mummouuhi
Poissa Poissa

« Vastaus #10 : 16.10.08, 15:20 »

^eikös tuosta ole joku sanontakin...Pukki kaalimaan vartijana.  ;D....taatusti vartioi, nimittäin ettei kukaan muu pääse niitä syömään  muikea hymy
tallennettu

www.uniikkituote.net
Suurmäen kartanon eläimet:
puput Hanna, Pinja, Pumpuli, Hermiina, Justiina, Suklaa, Jussi, Tiku
kainuunharmaat Taimi + Lowiisa, Sissi, P.Olavi, T.Tähti
suomenvuohet Aatu, Jooseppi ja kuttu Aino + kaksi pukkikiliä
Kullervo-kukko ja 6 rouvaa, 4 tipua
kissaherra Läski
jonahha
Musta lammas
*
Poissa Poissa

« Vastaus #11 : 17.10.08, 23:09 »

Juups ja jeeps hymy Täällä vaan pieneläinhoitaja pelkää kaasuja kun liian monessa torsioleikkauksessa (koirien) ollu... :-[ Yhdessä kotieläinpihassa kun olin hommissa niin siellä kielsivät antamasta paljoa...samoin "tuoretta" ruisleipää kun kuulema molemmat muodostaa kaasua pötsiin ja sitten puhaltuvat.. ??? Mutta mielikuva on minullakin lampaista ja kaaleista pikkutyttöajoilta (mitä lammas syö?-kaalia muikea hymy)... muikea hymy Käsittääkseni niin vuohisien kuin lampistenkin masut on tehty aikalailla kestäviksi...varsinkin vuohisien...
tallennettu
Sivuja: [1]   Siirry ylös
  Tulostusversio  

Siirry: