24.05.12, 04:15 *
Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
Jäikö aktivointi sähköposti saamatta?

Kirjaudu käyttäjätunnuksen, salasanan ja istunnonpituuden mukaan
Uutiset:

Etusivu   Ohjeet Haku Kirjaudu Rekisteröidy  
Sivuja: [1]   Siirry alas
  Tulostusversio  
Kirjoittaja Aihe: päiväohjelma  (Luettu 731 kertaa)
Roki
Uuhi
Poissa Poissa

Sukupuoli: nainen

« : 21.05.05, 11:53 »

Millainen on teidän päiväohjelma lampaiden kanssa? kauanko aikaa menee päivässä niiden hoitoon/ruokintaan? montako lammasta?
Kuljetteko muualla töissä sen lisäksi?

tallennettu
sara
Oinas
Poissa Poissa

« Vastaus #1 : 21.05.05, 17:12 »

Talviaikana aamuisin vettä ja heinää - tuohon varmaankin menisi aikaa noin 5 minuuttia, mutta kaikkine rapsutuksineen ja jutteluineen vie vähintään 15 minuuttia. Töistä tullessa käyn katsomassa tarvitaanko lisää heinää tai vettä, ja ellei isäntä, jonka toimisto on tuolla alakerrassa, ole päivällä antanut kauraa, niin sitä tarjolle. Tuohonkin menisi varmaan se 5 minuuttia, mutta ne pakolliset rapsuttelut ja höpötykset täytyy tehdä  hymy  Sitten vielä illalla sama "rinki" - tarvittaessa vettä ja/tai heinää ja rapsuttelua ja höpötystä. Sään salliessa ulkoilua 1/2 - 1 tuntia - tämä valitettavasti on riippuvainen omasta aikataulusta, kun meillä ei vielä ole tuossa lampolan yhteydessä aitausta, niin mun on siellä lampaitten kanssa seisottava. Nyt kun saadaan lampaat laitumelle, niin laitetaan tuo lampolan ympäristön maakasa matalaksi niin saadaan laitettua aitaa sinnekin.

Niin, laumassa on 6 lammasta. Itse käyn 20 km päässä töissä ja isäntä naputtaa tietokonetta tuolla alakerran toimistossaan. (Serkullani on 160 lammasta, ja ollaan monesti naurettu, että kuuden lampaan hoitaminen vie yhtä paljon aikaa kuin sadankin muikea hymy )
tallennettu
Riina
Pässivaari
Poissa Poissa

Muru Metsäneläin

« Vastaus #2 : 21.05.05, 17:35 »

Mulla menee tällä hetkellä kolme varttia eläinten hoitoon aamuin illoin, mutta nopeimpina päivinä selviän 20 minuutissakin. Tähän aikaan sisältyy siis myös neljän vuohen hoito, joista yksi on lypsettävä, sekä jonkin eläinryhmän lyhyt ulkoiluttaminen, esim. postien haku kuttujen kanssa. (Tämä jää pois, jahka saan kaikki laitumelle).

Tällä hetkellä eniten aikaa vie se, että mulla on eläimet jaoteltu kuuteen eri ryhmään ja jokaiselle ryhmällä on omat vesiämpärit, heinähäkit ym. mitkä pitää täyttää. Joka ryhmällä on myös omanlaiset rehut, joiden mittaamisessa menee aikansa. Tulevaisuudessa toivoisin voivani pitää vain neljää ryhmää, eli kutut, pukit, pässit ja uuhet. Veikkaan, että jos mulla olisi pelkästään yksi porukka uuhia, selviäisin nykyisistä hoitotoimenpiteistä kymmenessä minuutissa.

Käytännössä aikaa menee kyllä paljon enemmän eläinten kanssa seurustelun takia.
tallennettu

"Joka mäyrän saa, myös mäyrän pitää." 
http://mayranvarisetsuomenlampaat.net/
Katjuska
Oinas
Poissa Poissa

edesmennyt päähunni, Rohkelikko

« Vastaus #3 : 21.05.05, 17:52 »

Normaaliaikana ei mene kyllä kovin kauaa -varmaan kymmenisen minuuttia. Tai ei menisi, jos en jäisi aina lällyttämään ja paapomaan lambeja  muikea hymy Miehekkeeni ei oikein aina jaksa ymmärtää, mikä noissa lampaissa aina ihastuttaa.

Aikaa saa kyllä kulumaan paljonkin. Esimerkiksi siihen, että talvella yrittää mättää kirveellä palasiksi umpijäässä olevaa säilörehupaalia tai että ruokkii ihan kohtuullisen määrän karitsoita liian pienellä tuttipullolla  :hymy Olen kyllä miettinyt järkevämmän pihattotyyppisen lampolan rakentamista tai ainakin sitä, että puhkaisisin lampolan seinään traktorin etukuormaajan mentävän aukon. Siitä saisin tyrkättyä sisään pyöröpaalit ja jollain tapaa kai saisi nopeutettua keväistä tyhjennystäkin. Tämä edellyttää tietysti myös traktorin hankintaa...

Aikuisia lampaita minulla on 16 ja pikkuisia reilu kolmekymmentä. Lampaat minulla oli tähän päivään asti neljässä ryhmässä: vanhat uuhet, nuoret uuhet ja kumpikin pässi omana "ryhmänään".  Teen töitä kotona.
tallennettu
vesku
Uuhi
Poissa Poissa

Taneli

« Vastaus #4 : 23.05.05, 23:52 »

Mulla menee aamulla n. 30-40 min ja illalla n. 30 min. Aamulla menee aikaa kanojen kanssa enemmin kun eivät saa kun yhden ruuan päivässä (siis isot kanat) jyviä toki koko ajan tarjolla. Lampaat meillä on jaettu kolmeen ryhmään; 18, 12 ja kaksi pässiä. Tosin pässi puolelle siirtyy kohta yksi lisää ja karitsointi on vasta aluillaan. Kanoja meillä on n.35 kpl joista 17 piikkiöläisiä. Sitten on viel ne kolme kania. Aamu ja ilta toimien lisäksi tulee vierailtua pitkin päivää eläinten luona.
tallennettu
Sivuja: [1]   Siirry ylös
  Tulostusversio  

Siirry: