24.05.12, 04:12 *
Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
Jäikö aktivointi sähköposti saamatta?

Kirjaudu käyttäjätunnuksen, salasanan ja istunnonpituuden mukaan
Uutiset:

Etusivu   Ohjeet Haku Kirjaudu Rekisteröidy  
Sivuja: 1 2 [3]   Siirry alas
  Tulostusversio  
Kirjoittaja Aihe: karitsavilla  (Luettu 2314 kertaa)
AaHoo
Pässi
Poissa Poissa

Sukupuoli: nainen

« Vastaus #30 : 25.09.08, 08:59 »

Mä en kyllä itse "tuhlaisi" karitsanvillaa hahtuvaksi vaan tekisin siitä vaan lankaa ja käyttäisin neulomalla tai virkkaamalla.

Eli siis millä termillä kutsuisit tuota lankaa mitä tekisit karitsavillasta? Lankojahan on miljoonaa erilaista, kun varmaan kehräämöön pitäisi sanoa että minkälaista lankaa tilaa... mä olen siis täysi noviisi näissä lankajutuissa vaikka intoa riittää niin tietotaito puuttuu...

Ja selitätkö vielä blondille että miksi karitsanvilla tuhlautuisi jos siitä tekisi hahtuvaa?
tallennettu
Aulimaija
Pässivaari
Poissa Poissa

www.laurilan.net

« Vastaus #31 : 25.09.08, 09:28 »

Jos tekee lapaset eikä halua niitä laittaa koneeseen niin huopuvat sit käytössä kuitenkin ja se on ihan ok, mutta en tiedä miten toimii jos tekee puseron ja se alkaa huopumaan...en oo kokeillut.
Epäilisin että tulee liian paksu, kuuma ja "tönkön" oloinen.
tallennettu

Olethan tutustunut sivuihini osoitteessa www.laurilan.net
Suusanna
Pässi
Poissa Poissa

Särmä

« Vastaus #32 : 25.09.08, 11:00 »

Aahoo: No se voisi sitten vaikka olla nimeltään "karitsanvillalanka", heh! Onhan se karitsan villa tosi pehmeää ja ainutlaatuista, ainakin mun mielestä. Tosin mä en ole meidän turrien karitsanvillaa lähettämässä kehräämöön vaan kehrään itse ne.

Tarkoitin sillä karitsan villan "tuhlaamista", että kun karitsan villa on tosi pehmeää niin miksi teettää siitä hahtuvaa kun hahtuvakin on yleensä tosi pehmeää, erottuuko se karitsanvilla siinä sitten, en tiedä, mutta mä nyt en ole lähettämässä ainakaan tässä vaiheessa mitään kehrättäväksi niin en ole ehkä oikea henkilö tähän ottamaan kantaa. Kunhan nyt sanoin mielipiteeni.

Aulimaija: Voi olla, että puserosta tulee tosi paksu ja kuuma, mutta en usko, että kamalan tönkkö kun hahtuva on itsessään niin pehmeää. Mä oon ajatellut tehdä jossain vaiheessa torkkupeiton hahtuvasta, se saakin olla paksu ja lämmin, mutta kunhan tässä nyt ehtii. Tilauksia satelee siihen malliin etten ehdi kohta tehdä itselle enää mitään  :hymy
tallennettu

AaHoo
Pässi
Poissa Poissa

« Vastaus #33 : 25.09.08, 12:13 »

Tarkoitin sillä karitsan villan "tuhlaamista", että kun karitsan villa on tosi pehmeää niin miksi teettää siitä hahtuvaa kun hahtuvakin on yleensä tosi pehmeää, erottuuko se karitsanvilla siinä sitten, en tiedä, mutta mä nyt en ole lähettämässä ainakaan tässä vaiheessa mitään kehrättäväksi niin en ole ehkä oikea henkilö tähän ottamaan kantaa. Kunhan nyt sanoin mielipiteeni.

Nimenomaan mielipiteitä mä kaipaankin, kun itsellä ei ole näistä oikein hajua. Eli kannattaisi varmaan teettää karitsanvilloista jotain ohuempaa lankaa, "hienompiin" neuleisiin tarkoitettua, siis lähinnä mietin sitä termiä että osaan pyytää kehräämöltä oikein. Kun itse en kehrää enkä aijo edes kokeilla niin pitää tietää mitä tilaa.
Mulla on yksi iso säkillinen valkoista karitsanvillaa ja kohta tulee vähän lisää, harmittaisi sekoittaa se noihin aikuisten villoihin kun oon nimenomaan kerännyt ne erikseen.
tallennettu
Kaisa
Mummouuhi
Poissa Poissa

« Vastaus #34 : 25.09.08, 12:59 »

Minä en ihan heti lähtisi tekemään karitsanvillahahtuvasta villapaitaa tms joka joutuu hankaukselle kovasti alttiiksi, kun epäilen että kainaloalueet esimerkiksi nukkaantuisivat todennäköisesti aika inhasti.  Minä olen huovuttanut yhden olkalaukun karitsanvillasta ja jo siinä on huomannut eron vastaavaan aikuisen lampaan villoista tehtyyn juuri tuon nyppyyntymisen suhteen....sitä nukkaa vaan tulee ja tulee, eikä se lopu nyppimälläkään  surullinen

Hahtuvat on kyllä tosi pehmoisia muutenkin ja mullakin on vähän semmoinen fiilis, että karitsanvillan ja aikuisen lampaan villan erot tulevat parhaiten esille lankoina ja sitten karstavillassa kun tehdään huopaa. Mun mielestä karitsanvilla on parasta kehrätä ohuehkoksi langaksi (puikot 3-3.5) ja käyttää huiveihin, vauvantossuihin sun muihin joiden ei haluta kutittavan ja tarvitaan pehmeyttä tai ylellistä tunnetta  hymy. Toinen hyvä kohde on sitten pohjana erilaisille seinävaatteille.
tallennettu

www.uniikkituote.net
Suurmäen kartanon eläimet:
puput Hanna, Pinja, Pumpuli, Hermiina, Justiina, Suklaa, Jussi, Tiku
kainuunharmaat Taimi + Lowiisa, Sissi, P.Olavi, T.Tähti
suomenvuohet Aatu, Jooseppi ja kuttu Aino + kaksi pukkikiliä
Kullervo-kukko ja 6 rouvaa, 4 tipua
kissaherra Läski
Aulimaija
Pässivaari
Poissa Poissa

www.laurilan.net

« Vastaus #35 : 25.09.08, 13:00 »

Mä saan mun karitsalankoja ensi viikon puolessa välissä niin voin kertoa sitten edes jotain omakohtaista kokemusta aiheesta hymy
tallennettu

Suusanna
Pässi
Poissa Poissa

Särmä

« Vastaus #36 : 25.09.08, 13:03 »

Mä en henkilökohtaisesti sekottaisi myöskään karitsanvillaa "aikuisten" villaan koska se on kuitenkin erilaista. Jos mä kehräyttäisin karitsanvillat jossain kehräämössä niin pyytäisin nimenomaan ohuehkona lankana ne. Jos sitten haluaakin tehdä paksumpaa kuin mitä ohuesta tulee, niin aina voi neuloa kaksinkertaisella langalla, eli ottaa kahdelta kerältä yhtäaikaa lankaa niin saa paksumpaa neulosta aikaan. Kestävyys karitsanvillassa on varmaan eri luokkaa koska on niin pehmeää, mutta sellaiseen tuotteeseen mikä ei joudu alttiiksi kovalle kulutuksella on varmaan ihan omiaan, esim. pipot, huivit jne.
tallennettu

Kaisa
Mummouuhi
Poissa Poissa

« Vastaus #37 : 03.10.08, 07:53 »

Osaakos kukaan sanoa kuinka lyhyestä karitsavillasta kannattaa kehrätä lankaa ? Mulla on kahden karitsan villat hätäisesti n. 5cm pitkiä, ja mietin josko karstaisin ne huovutuksiin langan sijaan. Kyllähän ne langaksikin saa kehrättyä, mutta mietin onko siinä enemmän vaivaa kuin pidemmän villan kanssa, kun tuota pitkääkin on riittämiin nyt olemassa... hymy

Onko kukaan muuten kasvivärjännyt karitsavilloja perinteisin konstein ? Huopaantuuko kikkareet tai lanka helpommin kuin aikuisen lampaan, eli saako sekoitella vähemmän/varovaisemmin ?
tallennettu

www.uniikkituote.net
Suurmäen kartanon eläimet:
puput Hanna, Pinja, Pumpuli, Hermiina, Justiina, Suklaa, Jussi, Tiku
kainuunharmaat Taimi + Lowiisa, Sissi, P.Olavi, T.Tähti
suomenvuohet Aatu, Jooseppi ja kuttu Aino + kaksi pukkikiliä
Kullervo-kukko ja 6 rouvaa, 4 tipua
kissaherra Läski
Aulimaija
Pässivaari
Poissa Poissa

www.laurilan.net

« Vastaus #38 : 03.10.08, 08:04 »

En osaa vastata Kaisan kysymyksiin, mutta hain eilen kehräämöltä uusia lankoja kotiin. Kyllä nuo karitsanvillaiset langat ovat tosi pehmoisia ja ihania  :-* Aion tänään pestä jokusen erilaisen vyyhdin ja katsoa miten paljon ne muuttuvat pesussa. Käyttökokemuksiakin saan varmaan piakkoin - siis tuosta mahdollisesta nyppyyntymisestä jne.
tallennettu

Sivuja: 1 2 [3]   Siirry ylös
  Tulostusversio  

Siirry: