24.05.12, 04:10 *
Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
Jäikö aktivointi sähköposti saamatta?

Kirjaudu käyttäjätunnuksen, salasanan ja istunnonpituuden mukaan
Uutiset:

Etusivu   Ohjeet Haku Kirjaudu Rekisteröidy  
Sivuja: [1]   Siirry alas
  Tulostusversio  
Kirjoittaja Aihe: EU-maisemalaiduntuki??  (Luettu 797 kertaa)
Helvenia
Oinas
Poissa Poissa

Sukupuoli: nainen

« : 02.09.08, 04:08 »

Hei taas pitkästä aikaa! Kysyisinkin nyt tyhmänä kun en googlettamalla löytänyt yhtään mitään asiasta, että kun EU:ltahan on mahdollista saada sitä jotain pientä tukea "maisemanhoitoon" lampaiden avulla. Että mitenkäs ja mistä tätä tukea haetaan, mitä se käsittää, millaiset vaatimukset, mitä se korvaa/kuinka suuri korvaus? Jne. Jos joku asiasta tietää, otan mielelläni ihan mitä tahansa tietoa vastaan!

Olen siis ensi keväänä/kesällä 2009 hankkimassa muutamaa (4-6) lammasta lemmikiksi ja koirillemme paimennettavaksi ja ajattelin jotta kun joskus ollessani 12 vee olin "kesätöissä" kotonani hoitamassa 10 lammasta jotka olivat juuri tällä EU rahoituksella. Aitavärkit ja kaikki maksettiin. Että jos pitäisinkin lampaita tällä rahoituksella kesän ja kun kesä ja tuki loppuu, ostaisin katraasta ne suloisimmat itselleni.. Mitenkähän tällainen onnistuisi?
tallennettu

Vahtimassu
Mummouuhi
Poissa Poissa

Nöfnöf

« Vastaus #1 : 02.09.08, 10:42 »

Onkohan näitä tukia enää olemassa? Kysyppä Te-keskukselta niistä tuista, tai sit kunnan maataloussihteeriltä.

Perinnebiotooppiinhan saa tukea myös aitauskustannuksista, mutta onko siinäkin rajana se että pitää olla vähintään 3 hehtaaria?
tallennettu
Maximoves
Mummouuhi
Poissa Poissa

Kerroskuvassa Hermanni "onthetop" ja Andy alla

« Vastaus #2 : 02.09.08, 16:45 »

On rajana se, että täytyy olla 3 ha tukikelpoista peltoa.
tallennettu

Helvenia
Oinas
Poissa Poissa

« Vastaus #3 : 03.09.08, 11:19 »

Viime keväänä vielä näin olikohan Kalevassa (lehti) ilmoituksen tämän kyseisen tuen hausta, mutta en muistanut ottaa sitä talteen. Kiitoksia, nyt tiedän mistä kysyä asiaa! Mulla tuo peltoala taitaa jäädä rahtusta vaille, mulla on maata 3,1 hehtaaria josta varmaan puolisen hehtaaria on tonttia, loput on peltoa joiden välissä menee mehtäpolku..? Isännällä ja emännällä olis sitten semmoset varmaan 12 hehtaaria lisää jotka jatkuu suoraan mun maitteni rajalta, peltojen pelkkä käytöoikeus ei taida riittää tämän perinnebiotooppituen saamiseen? Mutta enivei, minäpä kyselen TE-keskuksesta lisää näistä hommista, rahat pois kaikkialta mistä saa!  ;D
tallennettu

Petri
Pässi
Poissa Poissa

« Vastaus #4 : 03.09.08, 11:21 »

On rajana se, että täytyy olla 3 ha tukikelpoista peltoa.
Joo, tuki on "ympäristötuen erityistuki", mikä edellyttää voimassaolevaa ympäristötukisopimusta. Jossa nuo kolme hehtaaria.

MUTTA

saattaa olla toinenkin mahdollisuus: joillain alueilla nämä maaseudun toimintaryhmät eli Leader-ryhmät ovat valinneet mahdolliseksi tukikohteeksi myös ei-maatalousyrittäjien tekemän maisemanhoitotyön. Eli jos et ole ylläolevan määritelmän mukainen viljelijä, niin etsipä jostain paikallisen toimintaryhmän konttuuri, sieltä joku hankevastaavan tittelillä oleva henkilö - usein toiminnanjohtaja - ja kysy eteenpäin.

Petri
tallennettu
Petri
Pässi
Poissa Poissa

« Vastaus #5 : 03.09.08, 11:22 »

Viime keväänä vielä näin olikohan Kalevassa (lehti) ilmoituksen tämän kyseisen tuen hausta, mutta en muistanut ottaa sitä talteen. Kiitoksia, nyt tiedän mistä kysyä asiaa! Mulla tuo peltoala taitaa jäädä rahtusta vaille, mulla on maata 3,1 hehtaaria josta varmaan puolisen hehtaaria on tonttia, loput on peltoa joiden välissä menee mehtäpolku..? Isännällä ja emännällä olis sitten semmoset varmaan 12 hehtaaria lisää jotka jatkuu suoraan mun maitteni rajalta, peltojen pelkkä käytöoikeus ei taida riittää tämän perinnebiotooppituen saamiseen? Mutta enivei, minäpä kyselen TE-keskuksesta lisää näistä hommista, rahat pois kaikkialta mistä saa!  ;D

Vuokrasopimus riittää; meilläkin on 15 ha maisemanhoitosopimusta ja puoltatoista omaa hehtaaria lukuunottamatta kaikki vuokramaita. Viiden vuoden eli sopimuskauden mittainen kirjallinen vuokrasopimus riittää.

Petri
tallennettu
Helvenia
Oinas
Poissa Poissa

« Vastaus #6 : 09.09.08, 21:10 »

No entäs jos vuokraisin vanhemmiltani lisää maata... Kuinka suuri ala täytyy aidata, paljonko lampaita, tuen suuruus jne.? Eli millaisia vaatimuksia ja millainen korvaus näistä vaadituista asioista tulee? Laskeskelisin että onko vaivan arvoista. Ja mistä tätä perinnebiotooppitukea haetaan?
tallennettu

Wilhelmina
Mummouuhi
Poissa Poissa

Bodback-Alfred

« Vastaus #7 : 09.09.08, 21:28 »

Muistaakseni minimi ala on 0,2 ha perinnebiotoopissa. Tuen suuruus riippuu alueen luonteesta. Kaikkiin pusikkoihin ei saa perinnebiotooppitukea. Meillä esim te-keskus rajas joitain metsäisempiä alueita pois rantaniityistä,  toisin paikoin taas metsikkö jäi alueen sisään. En oikein päässyt selville heidän logiikastaan, siitä miten rajauksen tekivät vai oliko rajaus vedetty sen mukaan mitä te-keskuksen tarkastajan kanssa aluetta harpoin ja hän sattui paperille sutimaan.

Aueesta pitää tehdä kirjallinen kuvaus, hoidon suunnitelma ja aikataulu sekä kartta ja kustannusarvio. Meidän suunnitelman tein itse, mutta monet käyttävät jotain ammattiapua, sillä suunnitelma hyväksytetään te-keskuksessa. Alueen kuvauksessa on hyvä mainita alueella esiintyvia kasvi- ja eläinlajeja ja mitä hoidolla pyritään saamaan aikaan, mitä kasveja/ eläimiä se suosii ja miten ja millaisella aikataululla hoito toteutetaan.

Tuen suuruus on maksimissaan 450¤/ha, mutta automaattisesti et tuota summaa saa, vaan sun täytyy pystyä esittämään laskelmat hoidon kuluista, joiden perusteella tuki määräytyy.

Leader-projektin jutuista en tie muuta kuin että rahoittavat tälläistä. Perinnebiotooppitukeen vaaditaan siis tuolla aiemmin mainitut  3 ha ympäristötukikelpoista peltoa eli mikä tahansa pelto, vaikka saisit muut tue,t mutta et ympäristötukea, ei kelpaa.
tallennettu
Sivuja: [1]   Siirry ylös
  Tulostusversio  

Siirry: