24.05.12, 04:04 *
Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
Jäikö aktivointi sähköposti saamatta?

Kirjaudu käyttäjätunnuksen, salasanan ja istunnonpituuden mukaan
Uutiset:

Etusivu   Ohjeet Haku Kirjaudu Rekisteröidy  
Sivuja: [1]   Siirry alas
  Tulostusversio  
Kirjoittaja Aihe: Luuesineitä  (Luettu 1095 kertaa)
Heinähattu
Uuhi
Poissa Poissa

Sukupuoli: nainen

« : 27.08.08, 10:03 »

Tekeekö kukaan koruja tms.käyttöesineitä lampaiden luista? Meilläpäin on yksi joka käyttää luuta (ilmeisesti hirven ja poron) neulonta/virkkaus yms.tarvikkeiden tekoon, houkuttelevin näkemäni oli ehkä luinen kinnasneula, joka oli kuvioitu polttamalla...olis ihan pakko saada semmonen... :hymy Kiinnostaisi vain tietää, että käviskö lampaidenkin luut samanlaisten tekoon...?
tallennettu

Söisi suu, vetäisi vatsa, vaan ei kestä heikot sääret.(kuuleman mukaan lammas näin virkkoi)
Anouk
Uuhi
Poissa Poissa

« Vastaus #1 : 25.09.08, 08:58 »

Törmäsin kesällä täällä Pertunmaalla perinnepäivillä vanhempaan rouvaan joka teki kinnasta lampaan reisiluusta tehdyllä luuneulalla. Nyt olen itse alkanut miettiä että kukahan se rouva oli kun mua kiinnostaisi itse tekniikka  silmänisku
tallennettu

Lampaita, kanoja, kissoja ja joskus vielä sikoja?
Heinähattu
Uuhi
Poissa Poissa

« Vastaus #2 : 25.09.08, 13:04 »

Itse alunperin kysyin täällä ja sittemmin myös törmäsin tähän tekniikkaankin, eli menee niinkuin kivenhiontakin, sahataan, hiotaan, kuvioidaan, porataan reiät yms. Onnistuisi ilmeisesti kotikonsteillakin, kunhan vain ilmanvaihdosta huolehtii, luupöly ei ole kivaa...
tallennettu

Söisi suu, vetäisi vatsa, vaan ei kestä heikot sääret.(kuuleman mukaan lammas näin virkkoi)
Basusa
Musta lammas
*
Poissa Poissa

« Vastaus #3 : 21.02.09, 12:53 »

Voiko niihin luuesineisiin käyttää lihan mukana keitettyjä/paistettuja luita, vai pitääkö ne ottaa erilleen teurastettaessa?  ???
tallennettu
lilja-hillevi
Oinas
Poissa Poissa

« Vastaus #4 : 21.02.09, 14:12 »

Ihanitse foorumilla on juttua luuesineitten valmistuksesta.

http://foorumi.ihanitse.com
tallennettu
Sivuja: [1]   Siirry ylös
  Tulostusversio  

Siirry: