24.05.12, 04:03 *
Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
Jäikö aktivointi sähköposti saamatta?

Kirjaudu käyttäjätunnuksen, salasanan ja istunnonpituuden mukaan
Uutiset:

Etusivu   Ohjeet Haku Kirjaudu Rekisteröidy  
Sivuja: [1]   Siirry alas
  Tulostusversio  
Kirjoittaja Aihe: Peruna?  (Luettu 785 kertaa)
Suusanna
Pässi
Poissa Poissa

Sukupuoli: nainen

Särmä

« : 25.08.08, 12:32 »

Kuulin, että joku antaa lampaille perunankuoria, voiko niitä antaa siis lampaille? Entäs perunanvarret, lehdet ja kukat, mulla on sellanen muistikuva, että ne olisi myrkyllisiä, mutta en tiedä asiasta varmuutta. Ajattelin vaan hyötykäyttää perunanvarret jos niitä lampaille voi antaa syötäväksi. Että miten on asian laita?
tallennettu

maunu_muori
Mummouuhi
Poissa Poissa

« Vastaus #1 : 25.08.08, 12:39 »

Mää en anna perunanvarsia..vaan kun ne pejuunit on koko kesän yrittäneet enemmän ja vähemmän menestyksekkäästi sinne pottumaalle, vaikka se on aidattu. >surullinen siis meillä on syöty niitä varsiakin, vaan ei kamalan isoa erää kerralla, kuoria ja perunoita annetaan ..uusia siltään ja viimesyksysiä keitettynä, pitää vaan vähän kattoa kenelle antaa ja kuinka paljon.. ne on aika puhdasta hiilihydraattia ja siis lihottavaa...
tallennettu
heini
Oinas
Poissa Poissa

« Vastaus #2 : 25.08.08, 12:42 »

Käsittääkseni perunanvarret ovat myrkyllisiä myös lampaille. Perunoita ja perunankuoria olen kyllä antanut.
Meidän lampaat pääsevat kasvimaalle syksyllä, mutta eivät koske perunanvarsiin (tosin siinä vaiheessa ne yleensä on jo nuutuneetkin).
Meillä perunanvarret jätetään kasvimaan katteeksi ja keväällä sitten kompostiin.

tallennettu
Suusanna
Pässi
Poissa Poissa

Särmä

« Vastaus #3 : 25.08.08, 12:49 »

Kiitokset maunu muori ja heini pikaisista vastauksista muikea hymy Siis oletko maunu muori antanut uusia pottuja ihan raakoina kun sanoit "siltään" eli eikö tarvitse edes keittää? Onhan niissä toki energiaa, mutta jos sillon tällöin antaa niin voinee antaa hyvillä mielin, saavat vaihteluakin ruokavalioonsa hymy Mä muistelin siis oikein, että perunanvarret olis myrkyllisiä...eli ne menee sit poistoon. Kiitokset teille molemmille!
tallennettu

maunu_muori
Mummouuhi
Poissa Poissa

« Vastaus #4 : 25.08.08, 13:11 »

Keittämättä, kunhan vaan huuhtasen, jos on isoja, oon lohkonut..(en ihan aina) kun iso voi luiskahtaa vahingossa kurkkuun.. ei oo jäänyt.. Niin kauan kuin perunassa ei oo itusua( keväällä) oon vaan pessyt ja isommat lohkonut, jos on itäneitä, poistan idut ja keitän ( silloin ne on vaan ihan mellassin korvaavaa energiarehua, ja sillain huomioitava rehustuksessa) Tuore perunahan sisältää myös vitamiineja, sen hiilihydraatin(tärkeelyksen) lisäksi ja jonkin verran kuitua. Kuoret on tietty se "paras osa" tai siis kerros just kuoren alla.( Ihmistenkin pitäis oppia syömään perunat kuorineen.. meillä ei niitä juurkaan kuorita..ainakaan alkusyksystä)...
Siitä onko ne varret myrkyllisiä lampaille vai ei.. en oo ollenkaan varma, kun noi märehtijät kestää kasvien ihmisille sopimattomia eineita ihan eri tavalla... ei pidä säikähtää, jos ne syö esim kärpässieniä  muikea hymy ..mää luotan siihen että kun vuohet kerran syö, niin ei oo haitallisia.. ne kun on paljon tarkempia kuin lampaat, mikä sopii ja mikä ei.
« Viimeksi muokattu: 25.08.08, 13:14 kirjoittanut maunu_muori » tallennettu
Suusanna
Pässi
Poissa Poissa

Särmä

« Vastaus #5 : 25.08.08, 13:25 »

No niin, sit voi kokeilla nyt uusilla potuilla antaa vähän herkkupaloja hymy Ai mä oon luullut, että lampaat on tarkempia mitä suuhunsa pistävät, että vuohet söis ihan kaiken, heh. Meillä mies ei kuori koskaan perunoita ja paasaa mulle just siitä terveellisyydestä, heh! Mä oon nyt oppinut, että kuorin vaan jos on tosi paksu kuori ja vanha pottu kyseessä.
tallennettu

piupaupou
Karitsa
**
Poissa Poissa

« Vastaus #6 : 25.08.08, 13:41 »

Meilläkin mussutetaan tyytyväisenä raakaa perunaa, alottelijan tarkkudella kyllä silppuan paloiksi ettei vaan jää kurkkuun..
tallennettu
Suusanna
Pässi
Poissa Poissa

Särmä

« Vastaus #7 : 25.08.08, 14:01 »

Kyllä mäkin ne varmaan palottelen ellei sitten ole joku peukalonpään kokoinen mukula, heh. Niitäkin aina joukossa varmaan on.
tallennettu

lilja-hillevi
Oinas
Poissa Poissa

« Vastaus #8 : 25.08.08, 22:02 »

No kuinkas tuo maa-artisokka lampaille, voikohan antaa ne varret? Kohta kolmimetrisiä hujaleita on monen metrin rivi ja näyttävät niin meheviltä  ;D
tallennettu
Sanna B
Mummouuhi
Poissa Poissa

Viljami

« Vastaus #9 : 26.08.08, 08:02 »

Noista Perunan varsista.. On meilläki pässit saaneet ikäänkuin vahingossa syötyä niitä, kun pässi aita on vanhan perunamaan paikalla. Ja aina niitä näköjään sen verran maahan jää että seuraavanaki kesänä alkavat kasvamaan..  muikea hymy mut ei ole pojat olleet moksiskaan niistä tosin ei ne niitä ahmi vaan käyvät välillä maistamassa.. :hymy
tallennettu

Sanna + uuhet: Tikku, Takku, Taika, Tytti, Tarina, Tiivi, Taavi, Rokki, Riitti, Tellu, Tyyne, Utu, Usva, Urpu, Unikko, Uni, + 28 karitsaa sekä siitospässi Jussila
Gunnar
Karitsa
**
Poissa Poissa

« Vastaus #10 : 26.08.08, 08:54 »

No kuinkas tuo maa-artisokka lampaille, voikohan antaa ne varret? Kohta kolmimetrisiä hujaleita on monen metrin rivi ja näyttävät niin meheviltä  ;D
Syötä vaan, vastaa auringonkukan lehtiä (molemmat Helianthuksia.)  ;D
Mukulan kasvu kyllä loppuu kun varret lähtee.  :-\
tallennettu
lilja-hillevi
Oinas
Poissa Poissa

« Vastaus #11 : 26.08.08, 10:51 »

Kiitos tiedosta, näyttävät varret jo uhkaavasti kellastumisen merkkejä. Ja eikun lampaille sitten vaan varret ...
mukulat omaan suuhun, loput jäävät maahan ensivuotta odotteleen  ;D
tallennettu
Sivuja: [1]   Siirry ylös
  Tulostusversio  

Siirry: