|
nelli
|
 |
« : 22.08.08, 09:28 » |
|
No nyt ne sitten tuli ensimmäiset korvamerkit. :  Tilasin microja. Ja ohjeet oli kiinnitykseen mukana, mutta onko jotain mitä pitäs tietää lisäksi. Tai vaan muita vinkkejä. 
|
|
|
|
|
tallennettu
|
Laumaani kuuluu: 10 lammasta, 4 pässiä, 9 kanaa 8 nuorikkoa ,1 kukko, 4 kania, 3kissaa, paimenkoira, 1 kilipukki, akvani sekä 6 ihmistä 
|
|
|
|
pikkukana
|
 |
« Vastaus #1 : 22.08.08, 09:38 » |
|
Kannattaa laittaa mahdollisimman lähelle päätä, korvan keskellä kulkevan ison jänteen alapuolelle  lisäys... Mä olen pitänyt merkkejä desinfioivassa aineessa ja huuhtonut pihditkin aineessa jokaisen kiinnityksen välissä, tulehdusriski vähenee  Täällä on yksi lähikuva just merkit saaneesta karitsasta (Grizzly), kuva on 33. kun kelaat alaspäin. http://torpakern.nettisivut.fi/farbilder_2008/Kuvassa näkyy hyvin merkin yläpuolella kulkeva jänne.
|
|
|
|
« Viimeksi muokattu: 22.08.08, 09:52 kirjoittanut pikkukana »
|
tallennettu
|
|
|
|
|
nelli
|
 |
« Vastaus #2 : 22.08.08, 10:47 » |
|
toi desinfiointi juttu oli hyvä en ois ite tajunnu! Ja kuvasta sai hyvin selvää kiitos! Naapuri sano että pitäs varoo verisuonia onko se totta ??? Mä en ainakkaan kovin hyvin nähny niitä suonia :-\
|
|
|
|
|
tallennettu
|
Laumaani kuuluu: 10 lammasta, 4 pässiä, 9 kanaa 8 nuorikkoa ,1 kukko, 4 kania, 3kissaa, paimenkoira, 1 kilipukki, akvani sekä 6 ihmistä 
|
|
|
|
Jusu
|
 |
« Vastaus #3 : 22.08.08, 10:57 » |
|
pikkukanan neuvo just jees  Mulla yksi satsi karitsoja meni vähän v.....ksi tänä suvena. Ilmeisesti en tarpeeksi huolehtinut desifioinneista ja tulehduksia 60% erästä >  Käytin niille microa,mutta ei se merkeistä johtunut,vaan laittajasta  Nyt laitan uusille karitsoille toisen merkkiset merkit.Microssa hieman se vika,että tarttuvat kiinni aina johonkin ja repiää korvia.Myös herkkä sitä tekemään,että kiinnityskohta suurenee ja pyörivät ympäri.Mulla ainakin näin sattunut kymmeniä tapauksia.
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Ushva
Karitsa

Poissa
|
 |
« Vastaus #4 : 22.08.08, 11:41 » |
|
Meillä ei töissä oo ikinä desinfioitu merkejä eikä pihtejä ja ei koskaan oo ollu kellään tulehduksia tai mitään muutakaan ongelmaa. Vissiin hyvä tuuri ollu ;D
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|
suviande
|
 |
« Vastaus #5 : 22.08.08, 12:48 » |
|
En desinfioinut eikä tullut tulehduksia.. Yksin kun laitoin ja samalla siellä muiden seassa karitsoita pyydystelin, niin en olisi millään enää pystynyt niitä desinfioimaan joka välissä..
|
|
|
|
|
tallennettu
|
Lambit reilut 70 kipaletta, riiviövuohia 14 kpl, poni, 3 kissaa, 6 kania sekä lypsykarja..
|
|
|
Vahtimassu
Mummouuhi

Poissa
Sukupuoli: 
Nöfnöf
|
 |
« Vastaus #6 : 22.08.08, 18:13 » |
|
Mä kiinnitin myös ihan yksin, helppo homma. Mutta mä desinfioin käsidesi aineella, eli mulla oli taskussa purkki käsidesiä ja siitä lorautin aina joka merkin molemmille puolille reilusti ainetta ja naps merkki korvaan, desinfioi samalla myös sen korvan. Eikä ole tulehtunut.
Mulla merkkinä on MiniCombi2000, niissä oon huomannu et se urospuolinen merkki pitää painaa ihan neulan tyveen asti kiinni, muuten saattaa vääntyä laitettaessa ja mennä se pihtien neula läpi väärästä kohtaa jolloin merkki ei kiinnity ja on pilalla. Nimim. kokemusta on, ihan eka tollainen merkki meni "huti" ja sen jälkee olenki kattonu tarkkaa et on perillä kunnolla ennen kuin puristaa.
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|
Petri
|
 |
« Vastaus #7 : 22.08.08, 21:51 » |
|
Meillä ei töissä oo ikinä desinfioitu merkejä eikä pihtejä ja ei koskaan oo ollu kellään tulehduksia tai mitään muutakaan ongelmaa. Vissiin hyvä tuuri ollu ;D
Kahden vuoden samanlaiset kokemukset, microja on käytetty. Mielestäni se merkkien desinfiointi ei paljoa auta, jos korvaa ei desinfioi. Ellei sitten merkki ole selvästi p..kainen. Sen korvan desinfiointi ei taas ole käytännössä mahdollinen; pieni pyyhkäisy korkeintaan rauhoittaa perusteettomasti desinfioijan mieltä, ei mitään muuta. Joteskin olennaisempana pitäisin nopeaa ja näpäkkää merkin laittoa - jos johonkin voi vaikuttaa, niin siihen, ettei pistä verisuoneen ja että korva pysyisi kuivana hetkisen eli eivät bakteerit pysty suurin joukoin uimaan tehtyyn reikään. Petri
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
kuutamofoxi
Pässi

Poissa
Sukupuoli: 
Tuiskuturkin Erityinen
|
 |
« Vastaus #8 : 24.08.08, 21:04 » |
|
Meillä desinfioitiin Betadinella merkit ja pihdit, ei korvia, ennen joka merkin laittoa ja jälkeen. Merkit sai 4 karitsaa: 3 ok, yksi tulehtui  Tulehtunutta korvalehteä sitten putsattiin vedellä ja pumpulipuikoilla eritteet pois ja Bacicact - jauhetta merkin (Combi2000mini) alle. Sivummennen sanoen, karitsaa ei tulehdus haitannut millään tavalla :o vaikka minä porua väänsinkin kun harmitti. Toi käsidesi vois ollakkin kokeilemisen arvoinen... Paitsi sehän kirvelee... Vai mitä ainetta käytit Vahtimassu?
|
|
|
|
|
tallennettu
|
Positiivisella ajattelulla petyt yhtämittaa. Negatiivisella ajattelulla yllätyt aina iloisesti.
|
|
|
|
pikkukana
|
 |
« Vastaus #9 : 24.08.08, 21:09 » |
|
Mä lillutin merkit ja pihdit ihan vaan septidinissä ;D
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|
nelli
|
 |
« Vastaus #10 : 25.08.08, 12:32 » |
|
No merkit tuli laitettua  Onnistu varmaan aika hyvin ei ainakaan tullu verta joten en tainnu osua suoneen  KIITOS neuvoista ! Eiköhän tämä ens kerralla suju jo rutiinilla ;D
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|