24.05.12, 03:59 *
Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
Jäikö aktivointi sähköposti saamatta?

Kirjaudu käyttäjätunnuksen, salasanan ja istunnonpituuden mukaan
Uutiset:

Etusivu   Ohjeet Haku Kirjaudu Rekisteröidy  
Sivuja: [1]   Siirry alas
  Tulostusversio  
Kirjoittaja Aihe: Korvamerkit tuli!  (Luettu 677 kertaa)
nelli
Uuhi
Poissa Poissa

Sukupuoli: nainen

« : 22.08.08, 09:28 »

No nyt ne sitten tuli ensimmäiset korvamerkit.  :hymy
Tilasin microja. Ja ohjeet oli kiinnitykseen mukana, mutta onko jotain mitä pitäs tietää lisäksi.
Tai vaan muita vinkkejä. hymy
tallennettu

Laumaani kuuluu: 10 lammasta, 4 pässiä, 9 kanaa 8 nuorikkoa
,1 kukko, 4 kania, 3kissaa, paimenkoira, 1 kilipukki, akvani sekä 6 ihmistä silmänisku
pikkukana
Pässivaari
Poissa Poissa

Maya

« Vastaus #1 : 22.08.08, 09:38 »

Kannattaa laittaa mahdollisimman lähelle päätä, korvan keskellä kulkevan ison jänteen alapuolelle  hymy

lisäys...
Mä olen pitänyt merkkejä desinfioivassa aineessa ja huuhtonut pihditkin aineessa jokaisen kiinnityksen välissä, tulehdusriski vähenee  silmänisku

Täällä on yksi lähikuva just merkit saaneesta karitsasta (Grizzly), kuva on 33. kun kelaat alaspäin.
http://torpakern.nettisivut.fi/farbilder_2008/
Kuvassa näkyy hyvin merkin yläpuolella kulkeva jänne.
« Viimeksi muokattu: 22.08.08, 09:52 kirjoittanut pikkukana » tallennettu

nelli
Uuhi
Poissa Poissa

« Vastaus #2 : 22.08.08, 10:47 »

toi desinfiointi juttu oli hyvä en ois ite tajunnu! Ja kuvasta sai hyvin selvää kiitos! Naapuri sano että pitäs varoo verisuonia onko se totta  ??? Mä en ainakkaan kovin hyvin nähny niitä suonia  :-\
tallennettu

,1 kukko, 4 kania, 3kissaa, paimenkoira, 1 kilipukki, akvani sekä 6 ihmistä silmänisku
Jusu
Uuhi
Poissa Poissa

Sukupuoli: mies

« Vastaus #3 : 22.08.08, 10:57 »

pikkukanan neuvo just jees silmänisku
Mulla yksi satsi karitsoja meni vähän v.....ksi tänä suvena.
Ilmeisesti en tarpeeksi huolehtinut desifioinneista ja tulehduksia 60% erästä >surullinen
Käytin niille microa,mutta ei se merkeistä johtunut,vaan laittajasta hymy
Nyt laitan uusille karitsoille toisen merkkiset merkit.Microssa hieman se vika,että tarttuvat kiinni aina johonkin ja repiää korvia.Myös herkkä sitä tekemään,että kiinnityskohta suurenee ja pyörivät ympäri.Mulla ainakin näin sattunut kymmeniä tapauksia.
tallennettu
Ushva
Karitsa
**
Poissa Poissa

« Vastaus #4 : 22.08.08, 11:41 »

Meillä ei töissä oo ikinä desinfioitu merkejä eikä pihtejä ja ei koskaan oo ollu kellään tulehduksia tai mitään muutakaan ongelmaa. Vissiin hyvä tuuri ollu  ;D
tallennettu
suviande
Mummouuhi
Poissa Poissa

riiviöt ;)

« Vastaus #5 : 22.08.08, 12:48 »

En desinfioinut eikä tullut tulehduksia..
Yksin kun laitoin ja samalla siellä muiden seassa karitsoita pyydystelin, niin en olisi millään enää pystynyt niitä desinfioimaan joka välissä..
tallennettu

Lambit reilut 70 kipaletta, riiviövuohia 14 kpl, poni, 3 kissaa, 6 kania sekä lypsykarja..
Vahtimassu
Mummouuhi
Poissa Poissa

Nöfnöf

« Vastaus #6 : 22.08.08, 18:13 »

Mä kiinnitin myös ihan yksin, helppo homma. Mutta mä desinfioin käsidesi aineella, eli mulla oli taskussa purkki käsidesiä ja siitä lorautin aina joka merkin molemmille puolille reilusti ainetta ja naps merkki korvaan, desinfioi samalla myös sen korvan. Eikä ole tulehtunut.

Mulla merkkinä on MiniCombi2000, niissä oon huomannu et se urospuolinen merkki pitää painaa ihan neulan tyveen asti kiinni, muuten saattaa vääntyä laitettaessa ja mennä se pihtien neula läpi väärästä kohtaa jolloin merkki ei kiinnity ja on pilalla. Nimim. kokemusta on, ihan eka tollainen merkki meni "huti" ja sen jälkee olenki kattonu tarkkaa et on perillä kunnolla ennen kuin puristaa.
tallennettu
Petri
Pässi
Poissa Poissa

« Vastaus #7 : 22.08.08, 21:51 »

Meillä ei töissä oo ikinä desinfioitu merkejä eikä pihtejä ja ei koskaan oo ollu kellään tulehduksia tai mitään muutakaan ongelmaa. Vissiin hyvä tuuri ollu  ;D
Kahden vuoden samanlaiset kokemukset, microja on käytetty. Mielestäni se merkkien desinfiointi ei paljoa auta, jos korvaa ei desinfioi. Ellei sitten merkki ole selvästi p..kainen. Sen korvan desinfiointi ei taas ole käytännössä mahdollinen; pieni pyyhkäisy korkeintaan rauhoittaa perusteettomasti desinfioijan mieltä, ei mitään muuta. Joteskin olennaisempana pitäisin nopeaa ja näpäkkää merkin laittoa - jos johonkin voi vaikuttaa, niin siihen, ettei pistä verisuoneen ja että korva pysyisi kuivana hetkisen eli eivät bakteerit pysty suurin joukoin uimaan tehtyyn reikään.

Petri
tallennettu
kuutamofoxi
Pässi
Poissa Poissa

Tuiskuturkin Erityinen

« Vastaus #8 : 24.08.08, 21:04 »

Meillä desinfioitiin Betadinella merkit ja pihdit, ei korvia, ennen joka merkin laittoa ja jälkeen. Merkit sai 4 karitsaa: 3 ok, yksi tulehtui surullinen Tulehtunutta korvalehteä sitten putsattiin vedellä ja pumpulipuikoilla eritteet pois ja Bacicact - jauhetta merkin (Combi2000mini) alle. Sivummennen sanoen, karitsaa ei tulehdus haitannut millään tavalla  :o vaikka minä porua väänsinkin kun harmitti.

Toi käsidesi vois ollakkin kokeilemisen arvoinen... Paitsi sehän kirvelee... Vai mitä ainetta käytit Vahtimassu?
tallennettu

Positiivisella ajattelulla petyt yhtämittaa. Negatiivisella ajattelulla yllätyt aina iloisesti.
pikkukana
Pässivaari
Poissa Poissa

Maya

« Vastaus #9 : 24.08.08, 21:09 »

Mä lillutin merkit ja pihdit ihan vaan septidinissä  ;D
tallennettu

nelli
Uuhi
Poissa Poissa

« Vastaus #10 : 25.08.08, 12:32 »

No merkit tuli laitettua hymy Onnistu varmaan aika hyvin ei ainakaan tullu verta joten en tainnu osua suoneen  kieli
KIITOS neuvoista ! Eiköhän tämä ens kerralla suju jo rutiinilla  ;D
tallennettu

Sivuja: [1]   Siirry ylös
  Tulostusversio  

Siirry: