24.05.12, 03:51 *
Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
Jäikö aktivointi sähköposti saamatta?

Kirjaudu käyttäjätunnuksen, salasanan ja istunnonpituuden mukaan
Uutiset:

Etusivu   Ohjeet Haku Kirjaudu Rekisteröidy  
Sivuja: [1]   Siirry alas
  Tulostusversio  
Kirjoittaja Aihe: Värttinä vai rukki?  (Luettu 1352 kertaa)
Pikkutilallinen
Karitsa
**
Poissa Poissa

Sukupuoli: nainen

« : 13.08.08, 16:08 »

Huonot hermot omaava emäntä tässä puntaroi millä aloittaisi lankayritelmiä kokeilemaan. Töissä tuli joskus kokeiltua perinnepäivillä rukkia ja hermo meni ihan heti. Lopulta työkaveri tuli jeesaamaan, että edes jonkunlainen rytmi löytyi rukin poljentaan. Möykkyistä tuli ja unholaan painui unelmat omasta langasta. Ei vaan pystynyt keskittymään niin moneen asiaan kerralla, vaikka nainen onkin! Vanha rukki tuolla on lojunut vuosikymmeniä vintillä, kannattaako edes rahdata päivän valoon, ei ole tietoa onko edes kaikkia osia...

Onko värttinällä helpompi päästä alkuun langan laadun suhteen, ettei tule niin möykkyistä, jos pystyy keskittymään vähän paremmin, vai onko vielä enempi hermoja raastavaa puuhaa? Värttinää en ole livenä nähnyt käytettävän, mutta varmaan joku videon pätkä jostain löytyy opetusmateriaaliksi.

Lähinnä olen huovuttanut omia villoja, mutta kun tulee noita puikkojakin heiluteltua ja kaupasta lankaa kannettua selkä vääränä, niin jotenkin tuntuu hölmöltä. Villaa taas on aika pieniä määriä/väri, kun joka väriä löytyy, ettei oikein viitsisi mihinkään kehräämöön laittaa.(+nuukuus)
tallennettu
Maija H
Mummouuhi
Poissa Poissa

Emma im memoriam

« Vastaus #1 : 13.08.08, 18:38 »

mietin tässä vastausta, sekä rukkeja etä värttinää käyttäneenä. Ehkä voisi olla mahdollista, että värttinän kanssa pääsee alkuun helpommin - mutta ei silläkään ihmeitä alussa tee. Kärsivällisyys ja maltillisuus on aika tärkeää kehruussa joka tapauksessa. möykkyjä ja epätasaista " taidelankaa" on tullut tehtyä ja tulee joskus aina edelleenkin  muikea hymy
tallennettu

"Du missar 100% av alla de skott du inte skjuter" (Wayne Cretzky)
www.maijas.ax
lilja-hillevi
Oinas
Poissa Poissa

« Vastaus #2 : 13.08.08, 19:02 »

Sama täällä, vaikea on neuvoa... Paras olisi kun pääsisit jonkun opastuksella kehräykseen 'sisään'. Kyllä löytyy netistä ohjeita ja mallia kuinka se tehdään, kokeilua vaan. Aloitin värttinällä ja luulisin olevan niin helpompi. osaa hiukan hallita lankaa ennenkuin ottaa hommaan jalatkin mukaan  ;D Itselleni luulisin että suuri apu oli aikoinaan ompelukoneen käytöllä, se oli polkukone ja siinä jo jalat joutui hommiin  :hymy
tallennettu
Suusanna
Pässi
Poissa Poissa

Särmä

« Vastaus #3 : 13.08.08, 22:24 »

Mä aloitin värttinällä ja aika äkkiä tuli sellanen olo, että nyt riitti. Kyllä mä nyt jonkunlaista lankaa sain aikaiseksi, aika paksua tosin, mutta siinä oli se erityisen hankalaa, että oli vaan yksi käsi käytössä kun taas rukilla kehrätessä saa molemmat kädet "hyötykäyttöön". Mun rukki vaatii vielä pientä fiilausta, mutta kaipa sillä lankaa saa tehtyä ja odotan jo innolla sitä hetkeä kun pääsen kehräämään. Täältä lampolasta eräs erityisen ystävällinen ja auttavainen henkilö neuvoi mulle viime viikonloppuna rukin saloja...kiitosta vaan...että kaipa mustakin vielä kehrääjä tulee ja jos tulee ongelmia niin apu on ainakin lähellä silmänisku
tallennettu

hudi
Oinas
Poissa Poissa

« Vastaus #4 : 14.08.08, 12:23 »

Itselleni luulisin että suuri apu oli aikoinaan ompelukoneen käytöllä, se oli polkukone ja siinä jo jalat joutui hommiin  :hymy

Näkisittepä vaan, kun mun ukkokultani lyhentää pöksyjään tai suorittaa muita korjaustoimia meidän vanhalla poljettavalla singerillä. Itse on vehkeen aikoinaan ostanut ja sitä hienosti käyttää. On se vaan viehättävä näky, kun raavas mies pistää polkien vanhalla ompelukoneella  ;D. Eritoten, kun en itse osaa ko. vimpainta käyttää, kun ei jalat suostu mihinkään rytmiin  surullinen. Pitäisköhän mun alkaa kaupata miehelle tota kehräystä, jos vaikka se sais aikaan jotakin, kun toi poljentokin sujuu. ;D ;D
tallennettu
Maija H
Mummouuhi
Poissa Poissa

Emma im memoriam

« Vastaus #5 : 15.08.08, 14:35 »

Itselleni luulisin että suuri apu oli aikoinaan ompelukoneen käytöllä, se oli polkukone ja siinä jo jalat joutui hommiin  :hymy

Aha - aloitin minäkin ompelun vanhalla poljettavalla Singerillä aikoinaan - en ollut tullut tuota ajatelleeksikaan. Saattaa hyvin olla ollut avuksi tällä kehruutaipaleellakin  muikea hymy
tallennettu

"Du missar 100% av alla de skott du inte skjuter" (Wayne Cretzky)
www.maijas.ax
Pikkutilallinen
Karitsa
**
Poissa Poissa

« Vastaus #6 : 21.08.08, 12:34 »

Täytyy sitten kaivella rukkia vintiltä ja alkaa korjailemaan ja metsästämään puuttuvia osia, jos ei kaikki tallessa. Siinä välissä voisi yrittää värttinällä. Vaari osaisi varmaan värttinän minulle tehdäkin, kun harrastaa puutöitä, ja varmaan osaisi tehdä joitain osiakin rukkiin...hmm..

Isällä on myös poljettavia ompelukoneita. Sen taiteen alan ollaan jätetty ihan hänelle..kokeillut kyllä olen, mutta..mutta..

Hauskimman näköiset "tuunaukset" paksulankaisella suutarin koneella on tehty jo ihan hajoamispisteessä oleviin farkkushortseihin (lue vanhat farkut, jotka pätkästy) ja farkkupaitoihin, joita on paikkailtu jo ihan riekaleiksi menneistä paidoista... Sen verran säästävää sorttia tuo isäpappani on.
tallennettu
Sivuja: [1]   Siirry ylös
  Tulostusversio  

Siirry: