Milke
Musta lammas
Poissa
Sukupuoli: 
|
 |
« : 28.07.08, 10:24 » |
|
Varmaan vähän "outo" kysymys, mutta kuinka paljon yhdestä lampaasta saa kerralla villaa? Tarkoitus olisi ostaa lampaita ihan vain harrastusmielessä ainakin aluksi, mutta nyt jo kädet syyhyävät tekemään villasta jotain. Saanko esim. viidestä lampaasta sukkia aikaiseksi?  Entä miten huovutuksen laita? En välttämättä haluaisi tulevia lampaitani pelkiksi lemmikeiksi vaan niistä olisi oltava jotain hyötyäkin. Teuraaksi vieminen vaan voi olla ainakin aluksi vähän liian kova paikka, joten ajattelin villoja... Olen aloittelemassa koko käsityöhommaa ihan tyhjin käsin, joten karstojen ja rukin ostokin olisi edessä. Mistähän niitä kannattaisi katsella? Googlesta varmaan löytyisi jotain, mutta olisiko muita vinkkejä? Ja kuinka suuritöistä kaiken tekeminen itse ylipäänsä on? Kannattaako siihen edes ryhtyä alusta asti vai olisiko viisaampaa viedä villat kehräämöön ja tehdä sitten vasta valmiista langoista jotain itse? Kokemuksia, vinkkejä yms. otetaan ilolla vastaan!
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Riitu82
Musta lammas
Poissa
|
 |
« Vastaus #1 : 28.07.08, 11:07 » |
|
Villoista!! Kyllä jo yhdestä lampaasta yhdet sukat tulevat!! Jos villoja haluat jo nyt niin minulla olisi kyllä niitä myydä. On valkoista ja mustaa. Sitä on TOSI iso säkki. Keritsin siihen säkkiin 6 lammasta tänä kesänä. Ota yhteyttä s-postilla tai soittele jos kiinnostaa riitta.heinonen2@luukku.compuh: 040-8436854
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Suusanna
Pässi

Poissa
Sukupuoli: 
Särmä
|
 |
« Vastaus #2 : 28.07.08, 11:53 » |
|
100 % villa ei ole paras vaihtoehto sukkiin, kuluvat äkkiä puhki, pitäisi olla hiukan (n. 15 %) nailonia joukossa, mutta kyllä se moneen muuhun käy. Itse oon tehnyt lapasia, huiveja, ponchoja, puseroita ym. 100 % villasta. Huovutus on myös mukavaa  Meillekin tulee ihan kohta lampaita ja oon ihan into pinkeenä  Mies osti mulle Aulimaijalta ( www.laurilan.net) käsikarstat, sieltä voi myös tilata netin kautta vaikka mitä. Vanhan, mutta erittäin siistin rukin ostin huutonetistä, maksoi vaan 30 ¤. Kunhan nyt vaan opin sitä käyttämään. Oon harjotellut ensin värttinällä kehräämään (sekin on ostettu Aulimaijalta), mutta rukilla on varmaan kätevämpää tehdä isompia eriä kun saa molemmat kädet käyttöön. Tää meni nyt osittain asian vierestä, eli en tiedä ihan tarkalleen mitä yhdestä lampaasta saa villaa vuodessa, mutta eiköhän sekin täältä selviä 
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|
Kaisa
|
 |
« Vastaus #3 : 28.07.08, 15:20 » |
|
Varmaan vähän "outo" kysymys, mutta kuinka paljon yhdestä lampaasta saa kerralla villaa? Tarkoitus olisi ostaa lampaita ihan vain harrastusmielessä ainakin aluksi, mutta nyt jo kädet syyhyävät tekemään villasta jotain. Saanko esim. viidestä lampaasta sukkia aikaiseksi?  Entä miten huovutuksen laita? En välttämättä haluaisi tulevia lampaitani pelkiksi lemmikeiksi vaan niistä olisi oltava jotain hyötyäkin. Teuraaksi vieminen vaan voi olla ainakin aluksi vähän liian kova paikka, joten ajattelin villoja... Olen aloittelemassa koko käsityöhommaa ihan tyhjin käsin, joten karstojen ja rukin ostokin olisi edessä. Mistähän niitä kannattaisi katsella? Googlesta varmaan löytyisi jotain, mutta olisiko muita vinkkejä? Ja kuinka suuritöistä kaiken tekeminen itse ylipäänsä on? Kannattaako siihen edes ryhtyä alusta asti vai olisiko viisaampaa viedä villat kehräämöön ja tehdä sitten vasta valmiista langoista jotain itse? Kokemuksia, vinkkejä yms. otetaan ilolla vastaan! Noin karkeasti henkilövaa-alla sylissä punnittuna viime kesänä yhdestä meidän pässistä tuli kilo villaa, siitä oli poistettu rankalla kädellä kaikki vähänkin likainen ja huopunut. Minä laskeskelin saavani yhdestä pässistä villapaitalangat  .Huovutukseen menee aika paljon villaa, enkä kyllä osaa sanoa paljon tuosta yhden lampaan villasta tulisi karstattua villaa :  ....lähtisiköhän käsittelyn aikana (jos pestäänkin) kolmannes painosta pois ? Rukkeja liikkuu paljon huuto.netissä ja vanhoja tavaroita myyvissä liikkeissä sekä jonkun verran kuulemma kirppiksillä. Vanhan ostossa on aina riski ettei siitä saakaan toimivaa, riippuu paljon missä sitä on säilytetty ja miten....eli kannattaa varmistaa taustaa ja se toimintakunto. Aulimaijalta löytyy kyllä paljon kaikkea kivaa  Käsintekeminen on aina suuritöistä  , jos ei siihen ole sitä aitoa intoa niin ei suuremmissa mittakaavoissa kannata hommaan ryhtyä. Mun suurin hommani on tähän mennessä ollut se kun karstasin käsikarstoilla noita Urho-pässin rasvavilloja....juuri sain viime kesän villat valmiiksi :  . Nyt onkin sitten karstamylly tuloillaan vähän auttamaan hommissa. Villan käsittely vaatii aikaa jos kaiken tekee itse alusta loppuun...keritään, pestään, karstataan, kehrätään tai huovutetaan jne....siitä tulee kummasti jo tämmöisellä kahden pässinkin omistajalla elämäntapa  . Se mitä niistä villoista sitten joskus valmistuu on kyllä sitten ihan toista luokkaa kun se mitä kaupat tarjoavat....
|
|
|
|
|
tallennettu
|
www.uniikkituote.netSuurmäen kartanon eläimet: puput Hanna, Pinja, Pumpuli, Hermiina, Justiina, Suklaa, Jussi, Tiku kainuunharmaat Taimi + Lowiisa, Sissi, P.Olavi, T.Tähti suomenvuohet Aatu, Jooseppi ja kuttu Aino + kaksi pukkikiliä Kullervo-kukko ja 6 rouvaa, 4 tipua kissaherra Läski
|
|
|
|
Pauliina
|
 |
« Vastaus #4 : 28.07.08, 20:57 » |
|
Suusanna, saisko ponchon ohjeen taikka kuvan taikka molemmat näkösälle tänne? 
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|
Wilhelmina
|
 |
« Vastaus #5 : 29.07.08, 08:19 » |
|
Se mitä niistä villoista sitten joskus valmistuu on kyllä sitten ihan toista luokkaa kun se mitä kaupat tarjoavat....
Aivan! Mun mielestä aidot villasukat on ihan omaa luokkaansa. Omiini en sekoittele nailonia, mutta kantalappuun saatan laittaa karhunlangan tai pellavalangan villalangan pariksi, jolloin ei tarvitse parsia heti. Vaikka en aina edes tee sitä. Vanhoja karstoja ja rukkeja löytyy maalaistalojen huutokaupoista ja hinta vaihtelee, mutta olen monta kertaa nähnyt niitä myytävän parilla eurolla ja rukin omistjaksi pääsee jopa 5-20 eurolla.
|
|
|
|
« Viimeksi muokattu: 29.07.08, 08:21 kirjoittanut Wilhelmina »
|
tallennettu
|
|
|
|
Suusanna
Pässi

Poissa
Sukupuoli: 
Särmä
|
 |
« Vastaus #6 : 29.07.08, 10:54 » |
|
Suusanna, saisko ponchon ohjeen taikka kuvan taikka molemmat näkösälle tänne?  Voi ei, mulla ei ole niihin ponchoihin mitään varsinaista ohjetta, oon omasta päästä tehnyt. Enkä voi niistä kuvaakaan ottaa kun ovat menneet eteenpäin jo, ne oli lasten ponchoja. Mulla on nyt tekeillä itselle poncho, mutta se on nyt jäähyllä kun on aika isotöinen   Se on suomenlampaan villasta ja kolmella värillä (luonnonvalkoinen, vaaleanruskea, tummanruskea). Aloitin leveimmästä päästä eli helmasta ja alkuun loin muistaakseni (en oo ihan varma, olis pitänyt laittaa ylös) noin 200 silmukkaa (huom. lanka on suht ohutta) ja puikot on vissiin 3.5. Sit oon kavennellut sitä vähän väliä, ehkä joka 5. kerros tai jotain sinnepäin. Ai kamala miten tästä tulee vaikea selostus ja epäselvä! No, tää ei olekaan ohje, heh. Netistä kyllä löytyy paljon ohjeita, ihan ilmaisiakin. Esim. Dropsin sivuilla on paljon ilmaisia ohjeita, sitten on Käspaikka ja ellit/plaza (tai jotain). Joidenkin käsityöihmisten blogeissa on myös ohjeita joita saa "lainata" omaan käyttöön. Mä oon aina ollut vähän tämmönen oman polun kulkija ja jos otankin jonkun mallin/ohjeen niin otan siitä ehkä mitat ja sovellan muuten itse oman maun mukaiseksi. Joskus teen ihan ohjeenkin mukaan. Saikohan tästä nyt mitään tolkkua? Kuvan voin yrittää laittaa kun se joskus valmistuu....mutta siihen voi mennä aikaa.
|
|
|
|
« Viimeksi muokattu: 29.07.08, 11:00 kirjoittanut Suusanna »
|
tallennettu
|
|
|
|
Suusanna
Pässi

Poissa
Sukupuoli: 
Särmä
|
 |
« Vastaus #7 : 30.07.08, 16:48 » |
|
Se mitä niistä villoista sitten joskus valmistuu on kyllä sitten ihan toista luokkaa kun se mitä kaupat tarjoavat....
Aivan! Mun mielestä aidot villasukat on ihan omaa luokkaansa. Omiini en sekoittele nailonia, mutta kantalappuun saatan laittaa karhunlangan tai pellavalangan villalangan pariksi, jolloin ei tarvitse parsia heti. Vaikka en aina edes tee sitä. Siis ootteko tehneet villasukkia 100 % villasta ja että on vielä kestänyt? Mä oon joskus tehnyt, mutta ne on menneet puhki heti kättelyssä. Nykyään oon käyttänyt nailonvahvisteista lankaa sukkiin. Onko Suomenlampaan villa sitten jotenkin kestävämpää kuin joku muu villa?
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|
lilja-hillevi
|
 |
« Vastaus #8 : 30.07.08, 17:06 » |
|
Teen sukat pelkästä villasta ilman muita kuituja. Kehrätessä jo teen sukkalankaa ;D Joukossa on tekun villoja, pitempiä ja karheampia osa, kehrään sitten hiukan kierrettä enempi. Sukan käyttömukavuus on niin hyvä verrattuna johonkin kestävämpään kaupan sekoitelangasta neulottuun sukkaan.
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|
Kaisa
|
 |
« Vastaus #9 : 30.07.08, 21:46 » |
|
^ajaisikohan affenaisen peitinvillat saman asian tuon vahvistuksen suhteen :  ...mulla on kanssa ollut ongelma se, että sukat on puhki hetikättelyssä.
|
|
|
|
|
tallennettu
|
www.uniikkituote.netSuurmäen kartanon eläimet: puput Hanna, Pinja, Pumpuli, Hermiina, Justiina, Suklaa, Jussi, Tiku kainuunharmaat Taimi + Lowiisa, Sissi, P.Olavi, T.Tähti suomenvuohet Aatu, Jooseppi ja kuttu Aino + kaksi pukkikiliä Kullervo-kukko ja 6 rouvaa, 4 tipua kissaherra Läski
|
|
|
Suusanna
Pässi

Poissa
Sukupuoli: 
Särmä
|
 |
« Vastaus #10 : 31.07.08, 13:12 » |
|
Hmm...täytynee sitten varmaan kokeilla kun saa "omaa" villaa, että kuinka äkkiä on puhki. Lapaset ei ole ihan niin kovalla kulutuksella kuin sukat, että niissä vois toimia ainakin.
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|
Wilhelmina
|
 |
« Vastaus #11 : 31.07.08, 13:58 » |
|
Aito villalanka huovuttuu käytössä, siis lapasissa ja sukissa. Lapasissa varsinkin huovuttumis ominaisuudesta on iloa, koska siten lapaset tulevat mukavammiksi, lämpöisemmiksi ja mielestäni kestävimmiksi.
Huovutetut villasukat on kestäneet koko talven ahkerassa käytössä. Kantapäässä on kulumaa, mutta puhki ei ole.
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Suusanna
Pässi

Poissa
Sukupuoli: 
Särmä
|
 |
« Vastaus #12 : 31.07.08, 14:26 » |
|
Niinhän ne huovuttuu juu ja sen takia ei auta heittää koneeseen sukkia jos ei halua niiden kutistuvan  Jos nyt yhden talven kestävät sukat niin se on jo aika hyvin, voihan niihin sitten neuloa uudet varret kun vanhat menee täysin puhki 
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|
lilja-hillevi
|
 |
« Vastaus #13 : 31.07.08, 21:39 » |
|
^ajaisikohan affenaisen peitinvillat saman asian tuon vahvistuksen suhteen :  ...mulla on kanssa ollut ongelma se, että sukat on puhki hetikättelyssä. Kyllä uskoisin auttavan, vaikken ole edes nähnyt niitä villoja ;D Pääasia kait on ne hiukan pitemmät kuidut. Kierrettä enempi sukkalankaan = tiukempaa ja vetolujaa lankaa. Ainakin sukat on kestänyt kohtuullisen hyvin, riippuen tepastelijasta ja huopuvat kyllä halutessa.
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|
Kaisa
|
 |
« Vastaus #14 : 31.07.08, 22:24 » |
|
Lapasia minä olen pääasiassa tehnyt villoista ja ovat kyllä tosi lämpimiä ja mukavia. Täytyy kokeilla sekoittaa noita affevilloja meidän pässien villoihin ja tehdä sitä sukkalankaa. 
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|