|
Kaisa
|
 |
« : 22.07.08, 21:31 » |
|
Kertokaapas kokemattomalle kokemuksia karstamyllyn käytöstä. Miten villat pitää esikäsitellä ennen myllytystä ? Onko käyttö helppo oppia ? Onko tullut vastaan villatyyppiä joka ei sovi myllyyn ja millainen mylly oli kyseessä ? Kaikkea mahdollista...mulle on vihdoin jossain lähiaikoina tulossa oma myllytin 
|
|
|
|
|
tallennettu
|
www.uniikkituote.netSuurmäen kartanon eläimet: puput Hanna, Pinja, Pumpuli, Hermiina, Justiina, Suklaa, Jussi, Tiku kainuunharmaat Taimi + Lowiisa, Sissi, P.Olavi, T.Tähti suomenvuohet Aatu, Jooseppi ja kuttu Aino + kaksi pukkikiliä Kullervo-kukko ja 6 rouvaa, 4 tipua kissaherra Läski
|
|
|
|
lilja-hillevi
|
 |
« Vastaus #1 : 22.07.08, 22:10 » |
|
Itselläni on Louetin pikkumylly, kapeammalla 'piikkimatolla'. Kaikki mitä voin sanoa siitä on vain hyvää. (Pitkään veivatessa tietenkin väsyy ja siksi mies 'sähköisti' myllyni Villoista käytän vain pestyjä, koska en halua liata rumpua ja jonkin verran oion niitä, muuten vain syötän siihen noin 50 g kerrallaan ( se määrä mahtuu rukin rullalle ). Oikominen käsin veivatessa on ehkä tarkempaa kun takkuisia on laitettava useampaan kertaan myllyyn. Omani vetää veivaamatta joten se ja sama vaikka useamminkin pyörittää. Ainoastaan hirvittävän pitkät villat kuulema sitoutuvat rummulle niin että on vaikea ottaa pois. Minulla ei ole kokemusta siitä. Pikkurullalle kertyy villaa pikkuhiljaa ja siksi kannattaa vähän suunnitella villojen / kuitujen värejä, samaa väriä kannattaa myllyttää isompi määrä kerrallaan ja sitten vasta tyhjätä pikkurulla jos ei halua yhtään värien sekoittuvan. Kysy vain lisää jos jotain tulee mieleesi, en tiedä oikein mitä muuta sanoisin siitä ;D
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|
Kaisa
|
 |
« Vastaus #2 : 24.09.08, 08:04 » |
|
No nyt on myllytelty jonkun aikaa ja muuten sujuu kivasti, mutta onko mitään kikkaa millä saisi nuo vähän pidemmät villat helpommin irrotettua rullalta ? Mitähän tapahtuu jos saksii levyn poikki...? : 
|
|
|
|
|
tallennettu
|
www.uniikkituote.netSuurmäen kartanon eläimet: puput Hanna, Pinja, Pumpuli, Hermiina, Justiina, Suklaa, Jussi, Tiku kainuunharmaat Taimi + Lowiisa, Sissi, P.Olavi, T.Tähti suomenvuohet Aatu, Jooseppi ja kuttu Aino + kaksi pukkikiliä Kullervo-kukko ja 6 rouvaa, 4 tipua kissaherra Läski
|
|
|
|
Dee
|
 |
« Vastaus #3 : 24.09.08, 09:23 » |
|
Minkähintaisen laitteen Kaisa löysit? Entä muut? Tuleeko sillä ihan sellaista pitkää levyä? Mielenkiintoista kuulla kokemuksia.
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|
Kaisa
|
 |
« Vastaus #4 : 24.09.08, 19:05 » |
|
Mulla on Louetin perinteinen käsinveivattava mylly, hintavahan se oli mutta maksaa kyllä nopeasti itsensä tällä villankulutuksella takaisin. Riittävän suuria levyjä tulee mun tarpeeseen 
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
helekku
Karitsa

Poissa
|
 |
« Vastaus #5 : 06.10.08, 22:31 » |
|
Mulla kans aulimaijalta tilattu louetin käsinveivattava malli. Ja oon kyllä tosi tyytyväinen.. mukavan kokoisia levyjä sillä saa aikaseksi.. Ja on helppoa siihen nähen ku käsikarstoilla.
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|
Dee
|
 |
« Vastaus #6 : 01.11.08, 23:43 » |
|
Mua kiinnostaisi tietää onko karstamylly sellainen että kuka tahansa täti pystyy sitä helposti käyttämään vai tarvitaanko siihen käyttöopastusta?
Olen opetellut tuota käsikarstoilla karstaamista nettiohjeiden perusteella...mun mielestä se on kivaa ja helppoa hommaa. Tarkoittaakohan tuo sitä etten osaa tehdä sitä kunnolla? ??? Kiinnostaisi ostaa karstamylly...mutta ekaks pitäsi tietää onko se tarpeeksi helppo käyttää ???
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|
Aulimaija
|
 |
« Vastaus #7 : 02.11.08, 13:13 » |
|
Kyllä käsikarstat ovat mun mielestä vaikeammat käyttää kuin mylly. Meillä lapsetkin tykkäsivät pieninä pyörittää myllyä 
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
mansikka
Karitsa

Poissa
Sukupuoli: 
|
 |
« Vastaus #8 : 02.11.08, 20:15 » |
|
Mulla kanssa aulimaijalta tilattu mylly, kapeampi malli. Tyytyväinen olen ollut  On se vaan niin helppoa ja vaivatonta, ennen kun käsikarstoilla vaan tahkoin.
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|
Maija H
|
 |
« Vastaus #9 : 02.11.08, 20:22 » |
|
Mulla on se leveämpi mylly ja olen oikein tyytyväinen. Minusta se on helppo käyttää kunhan ei yritä tehdä liian paksua määrää
|
|
|
|
|
tallennettu
|
"Du missar 100% av alla de skott du inte skjuter" (Wayne Cretzky) www.maijas.ax
|
|
|
|
Kaisa
|
 |
« Vastaus #10 : 02.11.08, 20:24 » |
|
Myllyn käyttö on tosi helppoa oppi ja vaivatonta. Suurin työ on villojen esivalmistelussa  ...ja mitä paremmin valmistelee niin sitä tasaisempaa tulee. Itse näprään villat auki todella huolella ja veivaan kahteen kertaan myllyn läpi, näin tulee tasaisempaa jälkeä kuin mitä isojen kehräämöiden karstavillat on 
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
A-B
Musta lammas
Poissa
|
 |
« Vastaus #11 : 02.11.08, 22:45 » |
|
Olen tässä miettinyt, että mitenkähän siitä myllystä saadusta levystä lähdetään keritsemään lankaa. Täytyykö se jakaa sellaisiin soiroihin? Olen nähnyt langanteossa vain sellaisia käsikarstalla tehtyjä ´puikuloita´.
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
mansikka
Karitsa

Poissa
Sukupuoli: 
|
 |
« Vastaus #12 : 02.11.08, 23:37 » |
|
Kehräämista vissiin tarkoitit? Kun villa on rullalla (en muista nyt oikeaa sanamuotoa) se helpottaa kummasti kehräämisessä.
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
A-B
Musta lammas
Poissa
|
 |
« Vastaus #13 : 02.11.08, 23:58 » |
|
Nii-in...joo, kehräämistä tietenkin :-). Kiitos mansikka, mutta tarkennan vielä siis, jaetaanko se levy jotenkin sellaisiin pienempiin osiin vai aletaanko kehrätä koko levyä...? Siis minullahan ei ole minkäänlaista näkemystä koko hommasta, mitä nyt intoilen tässä rukkia odotellessa ;-)
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|
Kaisa
|
 |
« Vastaus #14 : 03.11.08, 12:59 » |
|
Minä ainakin jaan sen levyn noin sentin-parin levyisiin lepereisiin, jotka vielä venyttelen ohuemmiksi 
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|