antsu
Musta lammas
Poissa
|
 |
« : 29.09.05, 20:13 » |
|
Tarvitsisin neuvoja kipeästi ja pian. Meille tuli päivällä 3 karitsaa, emä antaa kahden syödä mutta siihen meni jopa 6 tuntia ennenkuin aloitti imettämisen. Näistä yksi on pieni ja heiveröinen. Olen antanut sille lehmän ternimaitoa parin tunnin välein. Kuinka paljon annan sitä, neuvoksi sain jo että 10 milliäkin riittää. Vai annanko enemmän?Emä ei hyväksy tätä natiaista. Otin karitsan sisälle saa nukkua ensi yön meillä. :
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|
Aulimaija
|
 |
« Vastaus #1 : 29.09.05, 22:04 » |
|
Laitoin sulle just yksärinä tulemaan saman viestin jonka aikoinaan laitoin Miituskalle joka odotteli yllätyskaritsoita  Toivottavasti ohjeesta on jotain apua.
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|
mmj
|
 |
« Vastaus #2 : 15.01.06, 15:23 » |
|
Kerrotteko minullekin paljonko vuorokauden ikäiselle juotan maitoa?
Olen nyt lypsänyt emää parin tunnin välein. Ehkä sinne karitsaan on mennyt 30-20 ml kerrallaan. Pakkosyötän sitä nyt, koska on niin heiveröinen ettei itse lähden imemään edes tuttipulloa saatikka emäänsä.
t mj - kukkahattulampuri
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
antsu
Musta lammas
Poissa
|
 |
« Vastaus #3 : 15.01.06, 21:54 » |
|
Ensimmäisenä päivänä `Lambi`joi lehmän ternimaitoa, jota sattuikin olemaan pakastimessa. N. 20 ml parin tunnin välein ensimmäiset päivät. Sen jälkeen annoin kutun maitoa viikon verran 5 x päivässä. Noin viikon iästä siirryin lampaan maidon korvikkeeseen ( maito-maikki) jota jatkoin 5 x 2 dl. Lisäsin sitä mukaa annosta kun massu näytti sopivan pyöreältä, ei siis paksulta ilmapallolta. Tuttipullosta vieroitin sen 2,5 kuukauden iässä. Nyt Lambi on 3,5 kuukautta ja on kasvanut ihan yhtä hyvin kuin sisarensa.
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|
mmj
|
 |
« Vastaus #4 : 15.01.06, 22:01 » |
|
Hevostalli.netissä sanottiin, että:
"10ml on kovin vähän karitsalle, tavalliselle annetaan 200-300ml eka kertoina. 10ml on vain kaksi teelusikallista, karitsa voi olla jo nälkäkuoleman partaalla."
Mutta ei tuohon meidän rääpälekaritsaan mene enempää kuin 20-30 ml kerralla parin tunnin välein! Miten saan siihen enemmän maitoa sisään? Letkutusta en osaa.
Mulla on jo keinot vähissä. Taitaa olla tässä kaikki mitä voin tehdä. Loppu on kiinni karitsasta itsestään.
t mj
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|
Riina
|
 |
« Vastaus #5 : 15.01.06, 22:32 » |
|
Lammaskirjassa sanotaan, että yhden vuorokauden ikäinen karitsa tarvitsee 0,5-1 dl maitoa 5-6 kertaa päivässä. Käytännössä jos sulla on joku heiveröinen keskoskaritsa, niin tuskin se jaksaa juoda ihan tuota puoltakaan desiä kerrallaan. Varmaan tuo 30 ml on ihan ok.
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|
rentukka
|
 |
« Vastaus #6 : 15.01.06, 22:54 » |
|
mmj: Jos olet saanut menemään 20 ml parin tunnin välein, niin siitähän tulee suunnilleen sama kuin 0,5dl maitoa 5-6 kertaa vrk. Se on aivan hyvä määrä pienelle heikolle karitsalle, joka on mahdollisesti vielä keskonen niinkuin Riina tuossa juuri sanoi.
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Katjuska
Oinas

Poissa
Sukupuoli: 
edesmennyt päähunni, Rohkelikko
|
 |
« Vastaus #7 : 15.01.06, 23:16 » |
|
mmj, Meillä syntyi viime keväänä yhdelle uuhelle karitsaiset tosi pikkuisina ja jonkun verran ennen aikojaan. Pienempi mahtui hyvinkin kämmenelle. Molemmat karitsat olivat sen oloisia, että kiikkuvat elämän ja kuoleman rajamailla. Makasivat mykkyrässä enkä muista niitä kävelemässä saati emän utareella nähneeni. Yritin juottaa näitä, mutta pyristelivät vain kaikin pikkulampaan voimin vastaan. Minulla ei ollut mahdollisuutta vahtia koko aikaa karsinan vieressä, joten päätin katsoa, mitä tuleman pitää. Ja ihan kelpo poikia tuli  Toivottavasti sinullakin kyse olisi vain siitä, että pienokainen putkahti maailmaan hieman liian aikaisin ja tarvitsee vain aikaa voimistuakseen. Tsemppiä!
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|
mmj
|
 |
« Vastaus #8 : 16.01.06, 00:04 » |
|
Kiitos teille! Äsken juuri oli suurin ilonpilkahdus koko aikana  Kun juotin maitoa se ensinnäkin seisoi koko ajan. Hurjaa! Ja pyristeli vastaan. JEE! Ja leuoissa oli voimaa. Jippii! Toivottavasti tämä jatkuu, eikä tule takapakkia. Mun lampailla ei ole nimiä, mutta tästä tuli Esko. t mj PS. Se kaksi tuntia sitten oli aivan veltto. Kun menin lampolaan oli minulla jo suunnitelma se tappamiseksi. Mutta siellä se makasi paikkaa vaihtaneena.
|
|
|
|
« Viimeksi muokattu: 16.01.06, 00:07 kirjoittanut mmj »
|
tallennettu
|
|
|
|
|
Aulimaija
|
 |
« Vastaus #9 : 16.01.06, 10:45 » |
|
Kun menin lampolaan oli minulla jo suunnitelma se tappamiseksi. Millainen oli suunnitelma ja miten Esko voi tänään?
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|
mmj
|
 |
« Vastaus #10 : 16.01.06, 12:31 » |
|
Jaa-a. Eipä hääviltä näytä. Huomisaamuna se lopetetaan jos ei siihen mennessä editystä tapahdu.
"Paras" suunnitelma oli pyöräyttää se vauhdilla kivijalkaan. Tosin olen niin mamis näissä asioissa, että taidan raahata sen tohtorille eutanasiaan.
t mj
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|
riitta
|
 |
« Vastaus #11 : 16.01.06, 12:49 » |
|
Valitettavasti minullakin on sellaisia kokemuksia noista heiveröisistä karitsoista, että vaikka ne saisi elämän alkuun, niin sitten niille iskee ripuli tms herkästi ja ne kuolee kumminkin. Varsinkin tässä tapauksessa on harmillista ettei karitsa saanut emän ternimaitoa silloin kriittisinä ensimmäisinä tunteina ( vasta-aineet imeytyvät vain ensimmäisinä tunteina) ja siten karitsan vastustuskyky tulee olemaan heikko seuraavat viikot.
Muistakaa kaikki pakastaa uuhen ternimaitoa tällaisia tapauksia varten pakkaseen, se säilyy mahdollisesti jopa vuoden. Ihan pienetkin annokset ovat parempi kuin ei mitään.
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|
Aulimaija
|
 |
« Vastaus #12 : 16.01.06, 12:55 » |
|
"Paras" suunnitelma oli pyöräyttää se vauhdilla kivijalkaan. Tosin olen niin mamis näissä asioissa, että taidan raahata sen tohtorille eutanasiaan. Voi harmi :'( Paras kotona tehtävä lopetustapa olisi iskeä kylmästi vasaralla otsaan jonkun kovan alustan päällä. Vaan "harrastajalampurilla" (en tarkoita pahalla koska olen itsekin sellainen) on aikaa ja intoa touhuta tämmöisten karitsoiden kanssa. Mä olen mm. suostunut ottamaan eräältä isolta lampurilta tuttipullovauvoja omiksi kiusoikseni ja hoitanut sitten sellaisia lihasrappeumasta sun muusta kärsineitä rääpäleitä kuin omia vauvojani. Yksi kuoli, mutta muista olen saanut kyllä melkolailla normaalisti kasvaneita lampaita aikaiseksi. Onnistuminen on aina palkitsevaa, mutta kuolemiinkin on pakko kai tottua jos lampaita meinaa kasvattaa 
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|
riitta
|
 |
« Vastaus #13 : 16.01.06, 13:06 » |
|
Hei, tuolla aiemmin puhuttiin maidon määrästä. Pienelle heiveröiselle karitsalle riittää 10-30ml hyvin ensimmäisiksi aterioiksi. Iso karitsa (5-6kg) saattaa hörpätä sen 200ml. Siinä hevosnetin jutussa oli kyseessä lähes vuorokauden ikäinen karitsa, joka ei ollut käytännössä saanut maitoa, sillä hän sanoi että on antanut 10ml kerrallaan ja siitäkin suurin osa on valunut pois. Karitsa kuolee yllättävän nopeasti energianpuutteeseen (tuntuu, että mitä isompi karitsa, niin sen nopeammin) ja vuorokauden ikäinen karitsa, jolla ei enää ole imemisrefleksiä ja on vaipunut horrokseen, niin eipä hyvältä kuulosta. Tuosta yksittäisestä lauseesta sai sen käsityksen että (minä :  ) suosittelin antamaan 200ml, mutta seuraavassa lauseessa suosittelin 25ml antamista, karitsaparkahan oli lähes nälkäkuoleman partaalla. Olen pahoillani jos siitä sai väärän käsityksen  pitääpä pitää seuraavalla kerralla kieli keskellä suuta 
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|
mmj
|
 |
« Vastaus #14 : 16.01.06, 17:16 » |
|
Lopetan karitsan tänä iltana. Tuon hengissäpitäminen ei ole järkevää. Väärin eläintä kohtaan. Surku. Pakko löytää jostain niin paljon uskallusta, että lopetan sen illalla. t mj 
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|