24.05.12, 03:33 *
Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
Jäikö aktivointi sähköposti saamatta?

Kirjaudu käyttäjätunnuksen, salasanan ja istunnonpituuden mukaan
Uutiset:

Etusivu   Ohjeet Haku Kirjaudu Rekisteröidy  
Sivuja: [1]   Siirry alas
  Tulostusversio  
Kirjoittaja Aihe: Värttinästä..  (Luettu 1010 kertaa)
hudi
Oinas
Poissa Poissa

« : 16.07.08, 15:08 »

Kiinnostaisi opetella värttinällä kehräämistä, mutta onko se aivan mahdotonta oppia, kun ei osaa kehrätä ylipäänsä millään vimpaimella? Aulimaijan nettipuodista olen moista käynyt ihmettelemässä ja mieli tekisi tilata. Mistä sen sitten tietää, jotta kumpi pitäisi olla ylä- vai alapainotteinen ja mikä niissä on erona noin niin kuin käytön kannalta?  :hymy
tallennettu
Pinque
Uuhi
Poissa Poissa

« Vastaus #1 : 16.07.08, 16:54 »

Ei ole mahdotonta, mutta kärsivällisyyttä se kyllä vaatii hymy Itse sain avun netistä, videoista, kun opettelin kehräämään värttinällä. Drop spindle basics -video oli minulle tarpeeksi valaiseva. Muutkin Abby Franquemontin videot kannattaa katsoa. 

Abbyn videossa kehrätään alapainoisella värttinällä. Tästä videosta puolestaan näkee, miten yläpainoiselle värttinälle annetaan vauhtia reittä vasten pyöräyttämällä. Yläpainoiset värttinät ovat yleensä nopeampia ja niillä kehrätään ohuempaa lankaa kuin alapainoisella. Mistä kukin tykkää, on kai lähinnä makukysymys.

Englanninkielisillä termeillä "top whorl spindle" ja "bottom whorl spindle" löytyy kuuklettamalla runsaasti asiaa ja ohjeita netistä.
tallennettu
Suusanna
Pässi
Poissa Poissa

Sukupuoli: nainen

Särmä

« Vastaus #2 : 16.07.08, 21:25 »

Mä aloitin kanssa värttinällä ja aika äkkiä sen jujun hiffasi. Käytiin Laurilassa, niin mies osti mulle sieltä värttinän hymy.  Netistä löysin paljon infoa ja You Tubesta löysin myös opettavaisia videoita.  Kannattaa ehkä aloittaa topseilla, huomattavasti helpompaa kuin aloittaa ihan alusta asti käsittelemättömästä villasta, Aulimaija mua valaisi tässä asiassa, Laurilastahan saa myös niitä topseja. Nyt ostin just rukin ja pitäis alkaa harjoittelemaan sillä...huh.
tallennettu

Kaisa
Mummouuhi
Poissa Poissa

« Vastaus #3 : 16.07.08, 21:43 »

Minä aloitin värttinällä, ja menihän siinä tovi takutessa ja sitten kun sen oli oppinut ja pääsi käsiksi rukkiin niin ei kyllä ole värttinää ikävä tullut. Kyllä minä sitä kuitenkin sitten taas yksi viikonloppu päädyin pyörittämään paikallisilla kyläpäivillä  muikea hymy...Värttinällä on mukava tehdä huovutuksiin koristuksiksi vähän paksumpia lankoja.
tallennettu

www.uniikkituote.net
Suurmäen kartanon eläimet:
puput Hanna, Pinja, Pumpuli, Hermiina, Justiina, Suklaa, Jussi, Tiku
kainuunharmaat Taimi + Lowiisa, Sissi, P.Olavi, T.Tähti
suomenvuohet Aatu, Jooseppi ja kuttu Aino + kaksi pukkikiliä
Kullervo-kukko ja 6 rouvaa, 4 tipua
kissaherra Läski
Suusanna
Pässi
Poissa Poissa

Särmä

« Vastaus #4 : 17.07.08, 14:25 »

Ai Krouvin kyläpäivillä vai? Siellä tuli poikettua hymy
tallennettu

Kaisa
Mummouuhi
Poissa Poissa

« Vastaus #5 : 18.07.08, 17:44 »

^sielläpä siellä  hymy. Olin siellä huovuttelemassa näpit jäässä...
tallennettu

www.uniikkituote.net
kissaherra Läski
Suusanna
Pässi
Poissa Poissa

Särmä

« Vastaus #6 : 18.07.08, 17:59 »

Näpit jäässä? Siellä oli niin lämmin mun mielestä, ainakin lauantaina hymy Siellä oli kaksi kyläläistä kehräämässä rukilla lankaa, ajattelin sun olevan toinen niistä, mutta taisin erehtyä. Joku siellä teki huovutushommiakin. Jos sulla oli mustat varrelliset kengät jaloissasi, niin sitten nähtiin  muikea hymy
tallennettu

Kaisa
Mummouuhi
Poissa Poissa

« Vastaus #7 : 19.07.08, 08:29 »

^maiharit jalassa kyllä, kun kumisaappaita ei löytynyt.... hymy

Siellä pappilan luona varjossa ei kovin lämmin ollut kun ei sinne aurinko paistanut yhtään ja tuuli aika lailla välillä. Kaikki hytistiin koko viikonlopun....hauskaa oli silti  muikea hymy
tallennettu

www.uniikkituote.net
kissaherra Läski
Suusanna
Pässi
Poissa Poissa

Särmä

« Vastaus #8 : 19.07.08, 17:01 »

Nonni! Sit me on nähty. Mä siis tiedän "kuka" sä oot, mutta sä et tiedä kuka mä oon ;D
Maihareilta ne näyttikin, mutta en ollut varma muistinko oikein. Aika tyylikäs yhdistelmä sen mekon kanssa   muikea hymy
tallennettu

Kaisa
Mummouuhi
Poissa Poissa

« Vastaus #9 : 20.07.08, 08:54 »

^ Jäin minä sitten jonkun mieleen, vaikka sitten vaan maihareista  ;D
Se oli muuten aito navettamekko  muikea hymy.

Ens vuodeksi onkin sitten suunnitteilla hieman mittavampi näytös koskien lammasta ja villoja....mun pitää vaan saada värvättyä porukkaa siihen, varo vaan  silmänisku
tallennettu

www.uniikkituote.net
kissaherra Läski
Nipsu
Pässi
Poissa Poissa

« Vastaus #10 : 20.07.08, 13:58 »

Se Pappilanpuisto on kyllä tosi kaunis paikka, kävin siellä samalla viikolla kun oli ne kyläpäivät mut en päässyt sitten enää viikonloppuna tulemaan. Ehkä ensi kerralla. hymy
Etenkin jos on lammasaiheista ohjelmaa enemmänkin. hymy
tallennettu
Suusanna
Pässi
Poissa Poissa

Särmä

« Vastaus #11 : 20.07.08, 17:34 »

Kaisa: Se mekko oli kyllä oikeastaan aika suloinen hymy Ne maiharit näytti ehkä hiukan koomisilta sen mekon kanssa niin siks varmaan jäi mun mieleen ;D Mä olisin jäänyt siihen kyselemään yhtä ja toista, mutta sulla näytti olevan kädet niin täynnä kun villat meinasi lentää taivaan tuuliin, niin päätin antaa sulle työrauhan, no en tietysti vielä tiennyt, että se olit sinä silmänisku Joo värvää vaan mut mukaan jos ei nyt mitään ihan kamalaa joudu tekemään, teurastamaan tms. ;D Oonhan mä kuitenkin kyläläinen hymy

Nipsu: Se paikka on tosiaan kaunis ja siellä on sellanen kunnon vanhan ajan meininki hymy Viime vuonna tapahtuma oli osittain alempana, tien varressa (ravintolan takana) ja musta se ei ollut ollenkaan niin kiva paikka. Asfaltti ei jotenkin sopinut kuvioon. Punamultamaalia ja päreitä tehtiin siellä ylhäällä viime vuonnakin, mutta ne kojut oli siellä alhaalla. Kannattaa ilman muuta poiketa ensi vuonna hymy
tallennettu

Kaisa
Mummouuhi
Poissa Poissa

« Vastaus #12 : 21.07.08, 09:37 »

Ensi vuonna ollaan myös pappilassa, ja uutta on luvassa yhtä ja toista  hymy.

Ei sentään teurasteta, mutta kaikkea muuta kyllä mikä lampaaseen liittyy...jos vaan saadaan porukka kasaan.
tallennettu

www.uniikkituote.net
kissaherra Läski
Suusanna
Pässi
Poissa Poissa

Särmä

« Vastaus #13 : 21.07.08, 11:34 »

No kiva kun ollaan samassa paikassa ja uuttakin luvassa, vaikka kyllä mä viihdyin siellä näilläki eväillä hymy

Olen EHKÄ käytettävissä jos nyt ei mitään ihan kamalaa joudu tekemään silmänisku Kunhan kerrot ajoissa jos apuja haluat. En sitten sovi mitään muuta.
tallennettu

Sivuja: [1]   Siirry ylös
  Tulostusversio  

Siirry: