Suusanna
Pässi

Poissa
Sukupuoli: 
Särmä
|
 |
« Vastaus #15 : 25.09.08, 21:58 » |
|
^ Hei, hieno homma! Mäkin saatan tarvita teidän palveluja kunhan villavarastot karttuvat eikä enää riitä yhden ihmisen voima rukkia polkemaan jatkuvalla syötöllä  Sitä paitsi hahtuvaa ei pysty itse tekemäänkään ja sitä tarvitaan aina 
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|
AaHoo
|
 |
« Vastaus #16 : 25.09.08, 22:26 » |
|
Me ollaan juuri aloitettu karstaamo Värtsilässä. Minimimäärä 1,5kg/väri, ja saatte juuri ne omat villat takaisin. Villat täytyisi olla kevyesti pestyjä.
Tarkentaisitko tuota "kevyesti pestyjä"? (melko mahdotonta alkaa pesemään kun villaa on säkkikaupalla mutta ei tarpeeksi siihen isojen vaatimaan 20 kiloon, kaikki säkit kun on omaa sorttiaan... :  )
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|
Heinähattu
|
 |
« Vastaus #17 : 26.09.08, 07:44 » |
|
Mitens tuo Ylistaron kehräämö? Ottavat ainakin pieniä eriä, muistaakseni 3 kg minimi ja saa omat villat takaisin...Olen itse tilannut sieltä huovutusvillaa (ennen nuita "tuotantoeläimiä" ;D ) ja oli muistaakseni ihan ok.
ylistaro tekee vain huovutusvillaa, ei lankaa... Mun mielestä Ylistaron kehräämön sivuilla lukee kehräyksellekin hinta. Kyselin sieltä joskus itsekin, niin pienetkin erät saa omista villoista takaisin. Jos ei nyt ole muuttunut...
|
|
|
|
|
tallennettu
|
Söisi suu, vetäisi vatsa, vaan ei kestä heikot sääret.(kuuleman mukaan lammas näin virkkoi)
|
|
|
|
AaHoo
|
 |
« Vastaus #18 : 26.09.08, 08:17 » |
|
^ joo ennen ovat tehneet, nyt ovat keskittyneet pelkkään huovutusvillaan (kyselin sieltä tässä männäviikolla).
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
karoliina
Musta lammas
Poissa
|
 |
« Vastaus #19 : 26.09.08, 10:09 » |
|
Me tehdään vain karstattua huovutusvillaa, ei lankaa eikä hahtuvaa (ainakaan toistaiseksi).
"Kevyesti pesty" tarkoittaa kevyesti pestyä:). Eli lämmintä/kuumaa vettä saaviin tms., saippuaa 1/2-1dl esim. fairy käy, villat 2-3kg sekaan. Anna liota, huuhtele 1-3 kertaa riippuen kuinka likaista villa on. Kuivatus käy kätevä Me ei karstata pesemätöntä villaa, kone likaantuu liikaa. Lanoliinia saa ja on hyväkin villaan jäädä.
Peseminen tulee myös edullisemmaksi, koska karstautatte missä tahansa, hinta on per vastaanotettu villakilo. Mitä puhtaampi villa, sen pienempi hävikki ja sitä kautta pienempi hinta / saamanne karstattu villakilo.
karoliina
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Sanna B
Mummouuhi

Poissa
Sukupuoli: 
Viljami
|
 |
« Vastaus #20 : 26.09.08, 10:39 » |
|
Mut eikös ne huovu jos liian kuumaa käyttää? Mullaki olis kohta villoja aika paljon jotta voisin kyllä laittaa huovutus villaa menemään jonnekki käsittelyyn.. Tosin lankaakin vois ottaa mut ensin olis haaveilemani huovutetun takin vuoro.. 
|
|
|
|
|
tallennettu
|
Sanna + uuhet: Tikku, Takku, Taika, Tytti, Tarina, Tiivi, Taavi, Rokki, Riitti, Tellu, Tyyne, Utu, Usva, Urpu, Unikko, Uni, + 28 karitsaa sekä siitospässi Jussila
|
|
|
|
|
|
Niitty
|
 |
« Vastaus #22 : 26.09.08, 11:28 » |
|
Jos se Perniö alkaa lopettelemaan toimintaa, niin siinä olisi jollekkin yritysidea. Ostaisi koneet ja pistäisi kehräämön pystyyn!
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
karoliina
Musta lammas
Poissa
|
 |
« Vastaus #23 : 26.09.08, 12:52 » |
|
Kuumalla tässä tarkoitan  kädelle kuumaa, eli n. 40-50 astetta. villan huopumiseen vaikuttaa enemmin kuin kuuma lämpötila liikuttelu ja puristelu, sekä suuret lämpötilan vaihtelut. Olen pessyt muutaman sata kiloa villaa tuolla systeemillä ja fairylla (aluksi käytin villapesuainetta), ja kyllä villaan jää vielä lanoliinia, eikä huovu. Mahdollisimman vähän liikuttelua ja puristelua, vesi valutetaan jonkin ritilän päällä pois, ei puristella. Värjään villaa myös, tänä kesänä esim. värjännyt ehkäpä 50 kg kasviväreillä, lämpötila 95 astetta.
karoliina
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|
NUNNU
|
 |
« Vastaus #24 : 26.09.08, 13:20 » |
|
Karoliina! Jäi tuossa viestissäsi kesken tuo kuivatus. Eli miten kuivaat lopuilleen? Kyselee Reetta
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
karoliina
Musta lammas
Poissa
|
 |
« Vastaus #25 : 26.09.08, 13:37 » |
|
Meillä on linko, pieniä vanhoja linkoja saa silloin tällöin kirppareilta. Ne linkoaa vaakatasossa, eli villa pysyy liikkumatta lingon reunoilla. Kuivuu ne ilmankin, mutta tietysti hitaammin...Kuivumaan levitän ne vanhoihin hyttysverkkokehyksiin (siis puukehys jossa verkko) ja lämpöisillä keleillä ulos, muutoin, ja talvella saunaan. Saunomisen jälkikämmöt kannattaa hyödyntää, kuivaa nopeasti!:) Tämmöstä, nyt lähdetään ajelemaan Helsinkiin, olen kaapelitehtaalla Design marketissa (myymässä kylläkin huovutettuja seinätekstiilejä, ei villaa) jos joku on sielläpäin ja haluaisi tulla kyselemään...kotona ollaan joskus tiistaina. karoliina
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|
AaHoo
|
 |
« Vastaus #26 : 26.09.08, 13:41 » |
|
Me tehdään vain karstattua huovutusvillaa, ei lankaa eikä hahtuvaa (ainakaan toistaiseksi).
Voi damn, mihis sitä sitten seuraavaksi yrittäisi villoja saada... (Ja edelleenkään en niitä aijo pestä, uskoisin että säästöä ei loppupeleissä tule kun miettii mikä aika siihen pesemiseen menee, jotain katetta pitäisi yrittää saada :  )
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Suusanna
Pässi

Poissa
Sukupuoli: 
Särmä
|
 |
« Vastaus #27 : 26.09.08, 14:27 » |
|
AaHoo: Tuskin mäkään pesisin jos olis isoista määristä kyse, mutta kun mulla on vaan ne kolme bäätä niin ei niistä niin paljon tule villaa etteikö ehtis pestä ja kuivatella  Ja vaikka keväällä on tulossa neljäs turrikka niin silti. Mutta tosiaan jos lähettäisin ne johonkin kehräämöön käsiteltäväksi ja olisi isommasta määrästä kyse niin en alkaisi kyllä lotraamaan vesissä niiden kanssa. En oo ainakaan ennen kuullut, että jos lähettää kehräämöön, että ne pitäisi itse ensin pestä, voihan näissä olla tietty erilaisia käytäntöjäkin.
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|
lilja-hillevi
|
 |
« Vastaus #28 : 30.09.08, 18:53 » |
|
Hyvät pesuohjeet Karoliinalla, itse laitan kattilan pohjalle valoverhon tms sitten villat ja veden kuumentaminen ( 50 - 52 asteeseen ), helppo nostaa sitten kankaalla villat jäähtyneestä vedestä valumaan ja fairilla minäkin pesen, hajun takia, villanpesuaineet tuoksuu niin kovasti aina :-[
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|
hudi
|
 |
« Vastaus #29 : 02.10.08, 20:47 » |
|
Me ollaan juuri aloitettu karstaamo Värtsilässä. Minimimäärä 1,5kg/väri, ja saatte juuri ne omat villat takaisin. Villat täytyisi olla kevyesti pestyjä. Voimme myös karstata itse värjäämiänne villoja, sama minimimäärä. Kirjava villalevy onnistuu myöskin, siis siten että eri värit kerrostuu toistensa päälle samaan levyyn. Tässä tapauksessa minimi on värien määrä X 1kg. lisää tietoja: Karoliina Arvilommi karo[at]villivilla.org 040 7403375 www.villivilla.orgwww.liinalommi.comViitsisitkö paljastaa tuota hinnastopuolta, jotta kuinka paljon karstaus maksaa/ villa kg? ;D
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|