|
Tartsi
|
 |
« Vastaus #15 : 24.06.08, 20:44 » |
|
Sitten pitää vielä varmistaa,jos perheeseen kuuluu putkiaivoja,että se paimenen sähköpiuha pysyy seinässä kiinni.Meillä eilen lampaat pomppi iloisesti pitkin pihaa,kun isäntä oli nykäissyt jatkoroikan irti seinästä tyyliin "eihän tätäkään tarvita..." onneksi se sai itse pyydystettyä elukat toiseen aitaan.
|
|
|
|
|
tallennettu
|
Pässit Luna ja Punssi,uuhet Sanni ,Sorja, Sintti, Säihke ja Riina, iso liuta karitsoita,ensikot Tyyne, Taimi, Tiuku, Timantti, kesälampaat Ursula ja Ulpukka,mammanmussu Ulriikka, Alhon ja Lindellin maatiaiskanoja, kissat Kolli ja Viiru
|
|
|
|
Pauliina
|
 |
« Vastaus #16 : 24.06.08, 22:05 » |
|
^Nuo putkiaivot ottaa aina välillä pattiin... 
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|
hudi
|
 |
« Vastaus #17 : 02.07.08, 12:05 » |
|
Ajattelin itsekin ratkaista lisälaiduntarpeen tuollaisella helposti siirrettävällä sähköaidalla. Vaan mietityttää sellainen, että pysyvätkö vanhat verkkoaitaan tottuneet uuhet varmasti (niin varmasti, kuin lampaat nyt yleensä missään pysyvät) aidan sisäpuolella? Tuossa vieressä kun on melkoisen vilkkaasti liikennöity autotie, niin en haluaisi mamman mussukoiden lompsivan aitauksen läpi sinne. Pitäisikö niitä "opettaa" antamalla tälli kuonoon :-\ vai mitä?
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|
Niitty
|
 |
« Vastaus #18 : 02.07.08, 12:34 » |
|
^ Laitoin tänä kesänä sähköaitaan kaksi jotka oli oppinut aikaisempina vuosina aitomaan ja viisi jotka ei ollut koskaan ennen olleet sähköaidassa (niissä kaksi 4v.) Omien kiireitteni vuoksi lampaat oli ensin noin viikon koiratarhassa johon olin tehnyt sisäpuolelle sähköaidan ja jytkyn paimenen. Koiratarhasta siirrettiin ne tavalliseen verkkoaitaan ja vasta jonkun ajan päästä sähköaitaan. Ekassa lohkossa oli kolme nauhaa ja toisessa vain kaksi. Kertaakaan eivät ole (ainakaan vielä) karanneet.
Kannattaa siis opettaa lampaita sähköaitaan sellaisessa aitauksessa tai karsinassa josta ne eivät pääse tulemaan aidan läpi. Vähempikin aika varmaan riittää kuin tuo viikko, mutta useampi päivä olisi varmaan hyvä niiden siinä olla. Ite oon huomannu, että se nenätälli ei pysy kovin kauaa lampaan korvien välissä, tai sitten eivät ymmärrä sitä. Ihmettelevät vaan, kun hoitaja yllättäen alkaa "puremaan".
Tuli vielä mieleen, että sadesäällä on hyvä opettaa siihen sähköaitaan, saavat paremmat iskut.
|
|
|
|
« Viimeksi muokattu: 02.07.08, 12:37 kirjoittanut Niitty »
|
tallennettu
|
|
|
|
|
Tartsi
|
 |
« Vastaus #19 : 02.07.08, 21:19 » |
|
Oppii siinä emäntäkin,näillä sateilla kun hiippailin paimenen viereen,sain itse tällin maan kautta,kun ei ollu kumppareita > 
|
|
|
|
|
tallennettu
|
Pässit Luna ja Punssi,uuhet Sanni ,Sorja, Sintti, Säihke ja Riina, iso liuta karitsoita,ensikot Tyyne, Taimi, Tiuku, Timantti, kesälampaat Ursula ja Ulpukka,mammanmussu Ulriikka, Alhon ja Lindellin maatiaiskanoja, kissat Kolli ja Viiru
|
|
|
|
Pauliina
|
 |
« Vastaus #20 : 03.07.08, 15:37 » |
|
Ostin Olli 160B:n ja k-maatalouden aitatolppia muovisia muutaman testikappaleeksi, kun meillä on kuitenkin siirrettävä aitaus. Olen tyytyväinen, nyt aloin kattomaan niitä tolppia lisää. Ihan vinkiksi: k-maataloudessa ne 105cm muovitolpat valkea, usealla langan/nauhan paikalla 2,10¤/kpl ja Börjesillä näky olevan noin 30¤/20kpl. Tilasin siis sieltä, postikulut 8¤.
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|
mmj
|
 |
« Vastaus #21 : 03.07.08, 15:47 » |
|
^ Eikö mun Olli toiminut? Oliko se rikki? Jos se toimii voisin ympäröidä agilitykentän sähköllä kokeeksi, kun nuo ryökäleet ottivat tavaksi mennä kentälle joka päivä.
t mj
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|
Pauliina
|
 |
« Vastaus #22 : 03.07.08, 16:01 » |
|
^En mä kokeillut, kun kurkkasin netistä sen tehoja, niin alko epäilyttään. Sun Olli on autossa matkalla sun luo, kun muistasin jarruttaa siinä Tupoksen kohdalla.
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Vahtimassu
Mummouuhi

Poissa
Sukupuoli: 
Nöfnöf
|
 |
« Vastaus #23 : 26.07.08, 12:26 » |
|
Onko kellään kokemuksia paimenista Olli 2000 tai DeLaval 26K tai DeLaval 120M
Aattelin hommata paimenen mikä varmasti tehoaa ja ei haittaa vaikka joku heinän korsi nauhaan koskeekin, kun siirrän lampaat pellolle missä vain sähköaita, nauhat, niin haluan varmistaa ettei lampaat sit joukse pitkin kyliä.
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|
Annie
|
 |
« Vastaus #24 : 26.07.08, 21:47 » |
|
Meillä on tuo DeLavalin 26K -paimen ja olemme olleet siihen enemmän kuin tyytyväisiä.  Pitää niin lampaat kuin vuohet omissa aidoissaan ja oriin poissa tammojen luota. Voin suositella!
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|
Wilhelmina
|
 |
« Vastaus #25 : 26.07.08, 21:52 » |
|
Mulla on Vahti 20 ja Alfa-lavallin joku vanhempi paimen, kumpikin akulla. Kantsii ostaa auton akulla toimivat, kun patterit maksavat aika lailla.
Vahti 20:stä sain sellasia tällejä, että ainakin minä opin pysymään irti aidasta ;D Se on mulla meren rannassa ja veden pinta oli noussut, joten kun korjailin aitalankoja niin yleensä kohtuullisesti eristävät Crocs-feikit jalassa saa vain heikkoja näpsyjä. Nyt tulla räpsähti niin, että tuntui vielä pitkään jälkeenkin päin polte kropassa.
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Gunnar
Karitsa