24.05.12, 02:53 *
Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
Jäikö aktivointi sähköposti saamatta?

Kirjaudu käyttäjätunnuksen, salasanan ja istunnonpituuden mukaan
Uutiset:

Etusivu   Ohjeet Haku Kirjaudu Rekisteröidy  
Sivuja: [1]   Siirry alas
  Tulostusversio  
Kirjoittaja Aihe: Rukin osto  (Luettu 1937 kertaa)
Riina
Pässivaari
Poissa Poissa

Sukupuoli: nainen

Muru Metsäneläin

« : 26.04.08, 21:22 »

Kävin kehruukurssin ja mulle jäi VAHVA INNOSTUS alkaa kehräämään omien lampaiden villoja enemmänkin. Mun oma antiikkirukki oli kurssilla mukana ja kuten opettaja sanoi, niin se on melkoisen haastava vehje käyttää eli sopii lähinnä kokeneelle kehrääjälle. Olen nyt arponut, että pitäisikö
a) opetella kehruu haastavalla vehkeelläni
b) ostaa vähemmän haastava antiikkirukki
c) ostaa ihan upouusi rukki

Mitä mieltä te kokeneemmat kehrääjät olette? Tavallaan olisi ihanaa kehrätä vanhalla kauniilla rukilla, mutta pelkään, että multa loppuu innostus siihen, kun se on niin hankala käyttää (kurssilla oli toisia rukkeja, jotka olivat paljon helpompia). Vanhoja rukkeja mulla on enemmän tai vähemmän kunnossa olevia nurkissa parikin, joten jos lähtisi taas ostamaan vanhaa rukkia, niin noita olisi jo aika monta eikä varmuutta käytöstä. Uuden rukin osto taas siinä mielessä epäilyttää, että tuleekohan musta kuitenkaan koskaan mitään kehrääjää vaikka innostus jäikin? Ja jos ostaa uuden rukin niin millainen kannattaisi ostaa?
tallennettu

"Joka mäyrän saa, myös mäyrän pitää." 
http://mayranvarisetsuomenlampaat.net/
Wilhelmina
Mummouuhi
Poissa Poissa

Bodback-Alfred

« Vastaus #1 : 28.04.08, 08:14 »

Mä en ole varsinaisen kokenut kehrääjä, mutta antiikkivehkeelläni olin kurssilla. Kurssilla opettaja  piti näitä meidän tavallisia vanhoja ihan hyvinä. Siellä oli jollain uusi rukki, eikä se ollut sen helpompi käyttää. Itse asiassa kronklasi paljon enemmän.

Saisitko koottua niistä sun vanhoista yhden toimivan? Mikä siinä sun rukissa tekee siitä vaikean kehrätä?
tallennettu
Kaisa
Mummouuhi
Poissa Poissa

« Vastaus #2 : 28.04.08, 08:39 »

Minä yrittäisin saada noista jo olevista jonkun toimintakuntoon. Vanhan rukin ostossa kun aina on riskinsä, jos ei tunne myyjää niin hyvin että sanaan voi luottaa täysin. Rukit kun eivät siedä hyvin kosteudenvaihteluita ja aika moni säilyttää niitä "romuina" jossain ulkovaraston tai ullakon perällä. Rukki toimii kun sitä ostohetkellä kokeilee, mutta kun se sitten ehtii kotona kuivahtaa niin siitä saattaakin tulla täysin kelvoton kapistus surullinen

Vanhan rukin kunnostus voi olla helppo homma ja pelkkä putsaus riittää, mutta voi myös olla aika haastava urakka jossa tarvitaan vasaraa ja puukkoakin...riippuu ihan rukista. Nuo kiikan rukit ovat varmaan tietyllä tavalla niitä helpoimpia kunnostaa, koska niitä tuntuu olevan aika paljon liikkeellä ja varaosia saa silloin hyvin....ja niitä rullia, jotka ovat myös erittäin tärkeä osa rukin toimintaa. Pikkuisen väärät mitat rullassa niin saattaa kehruu tuntua alkuun todella tuskaiselta, tai ei onnistu ollenkaan.

Parasta olisi tietty mun mielestä, jos pääsisit opettelemaan kehruun jo kunnossa olevalla rukilla ja sitten kunnostaisit itsellesi jonkun niistä vanhoista. Kunnostus on varmaan helpompaa jos taito kehrätä on jo hyppysissä....tosin en itsekään osannut kehrätä kuin värttinällä, kun aloin laittaa kuntoon omaa rukkiani ja silti onnistuin.  hymy

Uusista rukeista en tiedä mitään, kun olen sellaisia vain kuvissa nähnyt  :hymy
tallennettu

www.uniikkituote.net
Suurmäen kartanon eläimet:
puput Hanna, Pinja, Pumpuli, Hermiina, Justiina, Suklaa, Jussi, Tiku
kainuunharmaat Taimi + Lowiisa, Sissi, P.Olavi, T.Tähti
suomenvuohet Aatu, Jooseppi ja kuttu Aino + kaksi pukkikiliä
Kullervo-kukko ja 6 rouvaa, 4 tipua
kissaherra Läski
HelenaT
Musta lammas
*
Poissa Poissa

« Vastaus #3 : 28.04.08, 10:49 »

Hei Riina,

missä olit kehruukurssilla?? Ylitsevuotavan käsityöharrastuksen innoittamana hankin alkuvuodesta oman rukin, mutta mistään en ole löytänyt kehruukurssia  surullinen Kovasti olen yrittänyt itsekseni harjoitella, mutta toistaiseksi saan aikaan enemmän tai vähemmän (lähinnä enemmän) möykkyistä efektilankaa tiukalla kierteellä... Mitä muuten opettajasi tarkoitti sanoessaan, että antiikkirukkisi on haastava? (ai nyt huomasin, että Wilhelmiina kysyi samaa :-[)

Omia lampaita minulla ei (vielä) ole, mutta olen saamassa tutuilta kuuden lampaan villat, jipii!! Suunnittelen into piukassa, mitä teen: huovutusta, värjäykseen, langoiksi (siis edellyttäen että opin kehräämään) ja ja ja...
tallennettu
Riina
Pässivaari
Poissa Poissa

Muru Metsäneläin

« Vastaus #4 : 28.04.08, 13:51 »

Kehruukurssin järjesti paikalliset maa- ja kotitalousnaiset. Opettaja kurssille tuli käsityökeskuksesta.

Tuosta mun antiikkirukista joka on toimintakuntoinen, tekee opettajan mukaan haastavan se, että se on sillä tavalla raskas, että se tarvii napakkaa poljentaa, jotta se pyörii tasaisesti, ja jos sitä polkee napakasti, niin sille pitäisi myös pystyä syöttämään tavaraa samassa tahdissa. Meille aloittelijoille tämä oli lähes ylitsepääsemättömän vaikeaa, opettaja kyllä kehräsi sillä hyvää lankaa helposti.

Toisessa mun antiikkirukissa viipottaa se iso pyörä niin, että narut tippuu, ja sitten mulla on vielä yksi antiikkirukki, josta puuttuu yksi puuosa, eikä siihen käy kummankaan toisen vanhan rukin osat.
tallennettu

Kastanja
Musta lammas
*
Poissa Poissa

« Vastaus #5 : 28.04.08, 15:05 »

-
« Viimeksi muokattu: 15.06.09, 13:46 kirjoittanut Kastanja » tallennettu
Kaisa
Mummouuhi
Poissa Poissa

« Vastaus #6 : 28.04.08, 18:24 »

^putsaus ja rasvaus on hyvä neuvo

Ja siitä mistä narut tippuu kannattaa katsoa onko itse pyörä väärä tai kupera johonkin suuntaan. Jos ei niin sen saattaa saada kiiloilla oikeaan linjaan...vitsi että on vaikea selittää  :hymy
tallennettu

www.uniikkituote.net
kissaherra Läski
lilja-hillevi
Oinas
Poissa Poissa

« Vastaus #7 : 28.04.08, 21:53 »

Omassa rukissani tippui naru jatkuvasti, jätin kehrän kiertämättä ihan loppuun asti ja niin se puoli senttiä auttoi, ei vaan olleet isopyörä ja kehrä samassa linjassa.
Jäykkyyteen taas auttoi se rasva ja rullat rassasin sisältä, olivat täynnä vuosikymmenten töhnää.
Eikä se alussa oikeastaan haittaa vaikka siitä langasta tulisi ylikierteistä efektiä, kyllä sen voi käyttää ja parin kuukauden jälkeen alkaa jalka ja kädet pelata oikeassa suhteessa. Kehräystä vaan kovasti  muikea hymy
tallennettu
Riina
Pässivaari
Poissa Poissa

Muru Metsäneläin

« Vastaus #8 : 28.04.08, 22:15 »

Millä aineella rukkia olisi parasta voidella? Josko kokeilisin saisinko tätä yhtään kevytliikkeisemmäksi sillä tavalla.
tallennettu

Kaisa
Mummouuhi
Poissa Poissa

« Vastaus #9 : 29.04.08, 08:27 »

Itse putsasin pellavaöljyllä kun sillä käsittelin samalla puuosatkin.
tallennettu

www.uniikkituote.net
kissaherra Läski
Wilhelmina
Mummouuhi
Poissa Poissa

Bodback-Alfred

« Vastaus #10 : 29.04.08, 08:46 »

tai valkovaseliinilla tai hylkeenrasvalla.
tallennettu
Sivuja: [1]   Siirry ylös
  Tulostusversio  

Siirry: