24.05.12, 02:49 *
Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
Jäikö aktivointi sähköposti saamatta?

Kirjaudu käyttäjätunnuksen, salasanan ja istunnonpituuden mukaan
Uutiset:

Etusivu   Ohjeet Haku Kirjaudu Rekisteröidy  
Sivuja: [1]   Siirry alas
  Tulostusversio  
Kirjoittaja Aihe: Utaretulehdusko?  (Luettu 390 kertaa)
semppu
Oinas
Poissa Poissa

Sukupuoli: nainen

« : 23.04.08, 12:30 »

Lulu karitsoi yöllä klo 4, ja nyt olen sen utareista huolissaan. Kaksi kolmesta karitsasta on ollut heikomman oloisia, nukkuvat paljon enkä ole nähnyt että olisivat saaneet maitoa ainakaan kunnolla. (olen ollut välillä 2 tunnin jaksoja nukkumassa) Lypsin kymmenen aikaan Lulua, ja huomasin että utareet on epäsuhtaiset, toinen iso ja täynnä maitoa, toinen selvästi pienempi, enkä ainakaan saanut siitä helposti maitoa. Annoin kummallekin heikommalle 10 ml terniä silloin ruiskulla, ja ne nieli ne. Kävin äsken tsekkaamassa tilanteen ja kaikki kolme nukkuivat oikosenaan, Lulukin makasi.

Pitääkö mun olla huolissaan? Onko tämä utaretulehdusta?

Mitä tekisitte minun tilanteessa? Rupeaisitteko tosissaan lypsämään Lulua ja juottamaan pullosta karitsoita vai mitä? Apua.... :-\
« Viimeksi muokattu: 23.04.08, 12:34 kirjoittanut semppu » tallennettu
rentukka
Uuhi
Poissa Poissa

« Vastaus #1 : 23.04.08, 13:00 »

Utareiden kokoero voi johtua siitä, että karitsat ovat käyttäneet näin alussa vain toista utaretta ja tyhjentäneet sen.
Kokeile kädellä karitsoiden nenänpäätä. Jos se kaikilla lämmin, voit mennä itsekin nukkumaan. Jos se on kylmä, seuraa tilannetta. Noin nuoret kyllä huutavat nälkäänsä. Pitkät unetkin on niille tarpeen.
tallennettu
semppu
Oinas
Poissa Poissa

« Vastaus #2 : 23.04.08, 13:53 »

Kiitos Rentukka!  hymy hymy

Kävinkin vielä tarkistamassa utareen, ja kun otin hyvän lypsyotteen, niin tulihan sieltä maitoa. Ja yksi "heikoista" meni kohta heti ja imi siitä valkoinen häntä vispaten :-*
Joten ehkä olen taasen liian herkkänahkainen. Yritin vielä syöttää toista "heikkoa" tuttipullolla ja se pisti vastaan, ja kun en antanut periksi niin se päästi kovan huudon "äiti auta mua!", joten jätin perheen sinne rauhassa opettelemaan elämistä joksikin aikaa.
tallennettu
Nipsu
Pässi
Poissa Poissa

« Vastaus #3 : 23.04.08, 19:54 »

Epäsuhtainen utare kyllä jatkossa kavaltaa ongelmia, eli kyllä niitä kannattaa pitää silmällä, mutta alussa tosiaan voi olla, että ovat vain tyhjentäneet toisesta. Ero tasoittuu pian. Usein ainakin meillä yksöskaritsa tottuu vain toiselta puolelta juomaan ja silloin taas se turpea puoli herkästi pakkautuu ja sitä joutuu lypsämään kunnes maidontuotto tasoittuu. Jos ei sitten karitsa opi tyhjentämään molempia puolia. Kolmosten kanssa tuskin sitä vaivaa tulee... hymy
tallennettu
Sivuja: [1]   Siirry ylös
  Tulostusversio  

Siirry: