|
Kaisa
|
 |
« Vastaus #15 : 04.03.09, 14:45 » |
|
Hilsettä on meilläkin taas pässeillä, eikä kyllä ole loisia kun saivat loppusyksystä Eprinexit selkiin...
|
|
|
|
|
tallennettu
|
www.uniikkituote.netSuurmäen kartanon eläimet: puput Hanna, Pinja, Pumpuli, Hermiina, Justiina, Suklaa, Jussi, Tiku kainuunharmaat Taimi + Lowiisa, Sissi, P.Olavi, T.Tähti suomenvuohet Aatu, Jooseppi ja kuttu Aino + kaksi pukkikiliä Kullervo-kukko ja 6 rouvaa, 4 tipua kissaherra Läski
|
|
|
|
Riina
|
 |
« Vastaus #16 : 04.03.09, 15:12 » |
|
Mun mielestä hilseily on jossain määrin normaalia. Jos iho kutisee niin, että lammas hankaa itseään, villat irtoaa tai iho menee rikki, niin sitten pidän hilseilyä ongelmana, joka pitää hoitaa. Kannattaa just ne ulkoloiset tsekata ensin. Mun mielestä kuitenkin hilseily on aika paljon kiinni villatyypistä, lampolan olosuhteista jne. Mulla itselläni on joitakin lampaita, millä on tiuha ja rasvainen villa ja niillä on aika paljon rasvaista, paksua hilsettä ja mun mielestä se on normaalia.
Sen sijaan just tuo Myyrähäisen pässi kuullostaa sellaiselta, minkä mä hoitaisin, kun villaa lähtee tukkoina irti. Jos ulkoloisia ei ole havaittavissa, oletko kerinyt pässin tarpeeksi usein? Kerintäkertojen määrä on osittain lammaskohtainen, mä keritsen lampaani 1-3 kertaa vuodessa villatyypistä riippuen. Onko mahdollista, että pässiltä kuluu villat mainitsemistasi paikoista ruokintahäkistäsi johtuen? Pässin kivennäisruokinta kannattaa myös tarkistaa ja antaa sille vaikkapa vitamiinikuuri. Ei sillä varmaan mitään isompaa hätää ole, kun ei itse kyhnytä itseään ja iho on ehjä.
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|
myyrähäinen
|
 |
« Vastaus #17 : 04.03.09, 20:53 » |
|
Pertti muutti meille tammikuussa. Keritty edellisessä paikassa kuulemma syksyllä elokuussa. Villa on läpitunkemattoman paksua, rasvasta ja osittain huopunutta ja kun tuli, oli täynnä kaikenlaista heinäroskaa ja moskaa, jota olen päivittäisillä harjauksilla saanut pois. Pertti painoi tullessaan liki sata kiloa ja oli siis kohtalaisen hyvässä kunnossa, kuten lähtöpaikan muutkin lampaat.. Kainuun harmaksiksi siis aivan turboja.. No, sitten kolme viikkoa meidän tyttöjen kanssa yötäpäivää remuttuaan ja lisäksi päivittäin pakkasella jaloiteltuaan ja ulkoiltuaan alko hoikistua niin vauhdilla ( arviolta yli 10kg), että huolestuneena lisäsin ruokamäärään n. 2dl ohria ( desin aamulla ja toisen illalla). Heinäni eivät ole ihan huippuja kun pääsin korjaamaan vasta heinäkuun lopulla timotein tähkiessä. Sitä ohralisäystä ei herralle olisi saanut tehdä. Sai nim. virtsakivikohtauksen, jonka sain laukastua lämpösellä tallilla, juottamalla ja muilla poppaskonsteilla. Tästä säikähtäen olen alkanut lisäämään lammashertan lisäksi ilta- ja aamukauroihin myöskin ruokintakalkkia. ADE-vitamiinia saavat kaikki 1 x viikko. C-vitamiinia Pertti sai jättiannoksia reilun viikon virtsakivien sulatteluun, eivätkä tunnu nyt siis enää vaivaavan. Talitöhnää villassa sisällä on ollut paikoin koko ajan reippaanlaisesti mutta ei ole villa irtoillut ennen kun ihan vasta nyt muutaman päivän. Olen harjannut pässiä päivittäin kohtalaisen ronskisti, kun on siitä pitänyt ja ollut sen tarpeessa. Nyt untuvainen aluskarva irtoaa ihan tupesta valkoisen talimöllykän keralla tukkoina, ja lähinnä siis vaan villasen osan 'reunoilta' kertomistani paikoista. Musta karkeampi päällyskarva ei samoilta kohdin irtoa. Suurennuslasillakan katsottaessa minkäänlaista elämää turkissa tai irronneissa karvatukoissa ei näy. Pertti asuu tyttöjen kanssa, eikä toisilla ole kyseisenlaista ongelmaa, joten ajattelisin ettei voi olla tarttuvaa. Myös muut lampat olen harjannut samalla harjalla, niin että varmasti olisi kaikilla, jos olisi joku ötökkä. Voisko olla valon määrän lisäätymiseen tjms. seikkaan liittyvää..? hormonaalista..? perinnöllistä..? laihtummiseen liittyvää? Ja jos on jotain ravitsemukseen liittyvää, niin mitähän vitamiinia vielä pitäisi antaa em. lisäksi? Itsellänikin kävi keritseminen mielessä ensimmäiseksi lääkkeeksi, mutta tarkeneeko kaljuksi leikattuna ulkona.. kun vielä saattaa olla jopa 20 asteen pakkasia ja sen mukaisesti tallissakin sitten reilusti nollan alapuolisia lämpöjä..? Nytkin ressukka näyttää ihan hullunkuriselta, kuin seisoisi sukkahoususillaan ja miniturkki päällä lumihangessa, kun on karvapuntit jalkojen yläosista lähteneet.. ;D
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|
suviande
|
 |
« Vastaus #18 : 04.03.09, 21:02 » |
|
Meidän ent. jaalalaiselta pässiltä lähti villa viime talvena tuppoina irti. Sen sai nyppiä irti :  Se oli todella rasvainen ja juuri tuollainen hilseilevä ym. mutta sillä ei ollut muistaakseni ötököitä (kun ei muillakaan ollut).
|
|
|
|
|
tallennettu
|
Lambit reilut 70 kipaletta, riiviövuohia 14 kpl, poni, 3 kissaa, 6 kania sekä lypsykarja..
|
|
|
|
Kaisa
|
 |
« Vastaus #19 : 04.03.09, 22:28 » |
|
Jotain samaa tuossa kuin meidän Olavin (harmas) tapauksessa :  ....sillä on myös tuollainen läpipääsemätön "villa"(plyysimatto) ja kankut aina jo alkutalvesta huopuvat. Nahkaa ei saa näkyviin kaivamallakaan. Tämän aluvillan sekaan kasvaa karkeaa peitinkarvaa koko kropalle. Viime vuonna kerin sen tammikuussa kun alkoi rapsutella ja hilsettä oli PALJON. Sitten joskus maaliskuussa alkoi villa kasvaessaan olla ihan toisennäköistä juuresta, Olaville tyypillistä kesävillaa eli pehmeää mutta ei niin tiheää ja nahkan löysi taas. Tuo kesävilla työnsi sitten kasvaessaan talvivillan pois ja sen mitä oli saksilla silloin tammikerinnässä jättänyt sai sitten ihan harjata ja nyppiä pois pässin päältä :o. Voitte muuten uskoa, että oli Olavi hirveän näköinen tuossa vaiheessa :  ! Kesällä sitten kasvattaa aina kunnon villan ja taas näyttäisi olevan tuollainen talvimatto päällä : 
|
|
|
|
|
tallennettu
|
www.uniikkituote.netSuurmäen kartanon eläimet: puput Hanna, Pinja, Pumpuli, Hermiina, Justiina, Suklaa, Jussi, Tiku kainuunharmaat Taimi + Lowiisa, Sissi, P.Olavi, T.Tähti suomenvuohet Aatu, Jooseppi ja kuttu Aino + kaksi pukkikiliä Kullervo-kukko ja 6 rouvaa, 4 tipua kissaherra Läski
|
|
|
|
Aulimaija
|
 |
« Vastaus #20 : 04.03.09, 22:46 » |
|
Noh. Pakko se on tunnustaa, ettei se Olavin isukin villakaan ei ole kovin kaunis nyt juuri 
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|
Kaisa
|
 |
« Vastaus #21 : 04.03.09, 22:52 » |
|
^mutta näillä molemmilla taitaa olla luonne sitä villaakin paremmin kohdallaan :-* :-*. Ja kyllä mulla on käyttöä noille Olavin karkeille päällikarvoillekin.....pisimmät leijonaharjakarvat on lähemmäs 30 cm, ja kropalla karvat on aikalailla harmaita :  ...ihan kuin kuurassa koko pässi koko ajan 
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|
Aulimaija
|
 |
« Vastaus #22 : 04.03.09, 23:15 » |
|
^ JEPÂ :-*
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|
myyrähäinen
|
 |
« Vastaus #23 : 04.03.09, 23:45 » |
|
Kiitos. Ihana kuulla ettei ilmeisesti sitten ole vaarallista tai huonosta hoidosta tai puutoksesta johtuvaa, vaan mitä luultavimmin joku normaali 'miesten juttu'.. Taidanpa alkaa suunnitteleen sitä keritsemistä kunnon hilsesaunan keralla ja laitta Pertsalle sitten vaikka villatakin päälle ulkoilun ajaksi pakkaspäivinä..
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|
Aulimaija
|
 |
« Vastaus #24 : 05.03.09, 07:58 » |
|
Paulilla ei ole hilsettä, mutta se on rasvainen ja villa on Ei- niin - kivan näköinen nyt. Muilla pässeillä meidän pässilässä villat ovat ihan siistit. Kesävillat kasvavat sitten taas ihan kauniina  Paulille tämä pieni esteettinen ongelma talvivillan kanssa on tullut iän myötä.
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|