|
PipanaIpana
|
 |
« : 12.03.08, 10:05 » |
|
Onks kellään kokemusta lampaille allergisoitumisesta?
Mää jouduin ottaan astmapiippuu avuks jo, kun ei henki kulje muuten hommissa, ja villoja käsitellessä aukee kädet, menee tulipunaisiks ja näppyy näpyn viereen :-[ :-[
ei auta noi tabuina oteltavat allergialääkkeetkään.
On kuivat kädet kyllä, eikä kumihanskojakaan voi käyttää kun on tuo lateksiallergiakin
terveisin "monivamma" ;D
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|
Jyrika
|
 |
« Vastaus #1 : 12.03.08, 10:41 » |
|
Meillä poika on allerginen hevoselle, koiralle ja kissalle. Kun on vietetty sen kanssa muutama vuosi sairaalassa, niin jossain vaiheessa halusin teetättää ihan oikeat allergiatestit ja kun oli tarpeeksi kauan takonut jalkaa maahan, niin löytyi testi myös lampaalle. Ei reagointia onneksi.
Kotoisasti jos haluaa omalle kohdalle testata oman kestävyytensä esim. koiralle, niin kuulemma koiran syljessä on eniten allergeenejä. Tippa koiran kuolaa käden sisäsyrjälle ja pieni raapaisu nuppineulalla kuolatipan keskelle. Jos tulee pahka, niin se on siinä. Meillä harrastetaan myös siedättämistä, omat koirat ja kissa kuuluu kalustoon ja ei aiheuta näkyviä oireita, mutta pojalla on kuitenkin kokoajan joku veriarvo vähän poskellaan allergian takia.
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|
maunu_muori
|
 |
« Vastaus #2 : 12.03.08, 10:52 » |
|
Mä oon ollut villalle allerginen jo ennenkuin ees olin unta näynyt omista karvakasoista.. siis jostain 14 v asti. Siks en sen villan kanssa kamalasti läträä.. meillä käy ammattikeritsijä, lampaita rapsuttelen vain salaa :  , ja en oo jalostellut villoja..vielä.. yritän lähestyä tota asiaa sillain siedättämällä. Heinäpöly on se, joka näissä elikkohommissa mua on eniten haitannut, siinä on yks syy, miks käytetään vapaata ruokintaa heinähäkistä, ei tarvii alvariinsa niitä pöllyyttää. Tiesitkö muuten, että suurin syy siihen latteksiallergiaan on se helvatan maissitärkkelyspulveri, jolla ne hanskat käsitellään.. se on se, joka herkistää .. myös sille lateksille.. mää joudun aina ekaksi pesemään uudet hanskat sisästä tosi hyvin..mutta jos oot jo lateksillekin, on homma vähän kinkkinen, käytä aluskäsineitä. Mulle varmaan eniten aiheuttaa se villan lanoliini niitä oireita, kun oon muutoinkin monelle kemikaalille, ei niinkään se pöly. Mulla on muista syistä piippu jokapääiväisenä vieraana, mutta viikonloppuisin se tuppaa unehtuun ja en oo ihan hirveitä oireita saanut toistaiseksi.. ees kanalan siivouksesta( silloin kyllä käytän hengityssuojainta)... koiran hankintaa ollaan lykätty tarkoituksella, kun niille mää sitten oireilen "ihan oikeesti". Pillereinä otettavat allergialääkkeet auttavat lähinnä vain iho, silmä ja nenäoireisiin, ei astmaan.
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|
PipanaIpana
|
 |
« Vastaus #3 : 12.03.08, 11:15 » |
|
mulla kans aiheuttaa toi kuiva heinä, puupöly sekä huonepöly tuon lisäksi oireita, siitepöly tai muita eläinallergioita ei oo, mutta aina muistan kyllä et kovasti syyhytti jo nuorempana pitää villapaitaa päällä, mummokun kutoi aina ns. aidosta villasta.. jotka siis pitkään tuoksuikin ihan "aidolle villalle"  mulla tulee tuo lateksi allergia ihan lateksista itestään, huomaa myös "muissa tilanteissa" : 
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|
maunu_muori
|
 |
« Vastaus #4 : 12.03.08, 11:32 » |
|
Joo.. ne on muuten sairaanhoitajakoulutuksessa vaihtaneet sellaisiin kertakäyttöhanskoihin, joissa EI oo sitä maissia. Sen on todettu aiheuttavan sitä herkistymistä lateksille, siis on mukana siinä lateksiherkistymisessä, missähän muissa lateksituotteissa sitä maissitalkkia viljellään.. tai sorbitolia, kosteuttamaan ( sorbitoli valmistetaan kanssa maissista.. ja sitä on jopa hypoallergisissa tuotteissa, kiusaamassaa, jos oot maissiallergikko, mokomat aineet) Suomessa ton maissin riskeihin ei oo havahduttu, määkin ekana vaan ihmettelin, että ompas huonosti sulavia noi pakastemaissit, ja aina maha kipeenä jos niitä syö. Mulla kesti varmaan kakskyt vuotta kun huomattiin, että missä vikaa...nää pulverit ym.. kiusas vaan .. eikä kukaan kertonut, mistä johtuu...ja sitä maissitärkkelystähän on sitten vähän joka paikassa.. leikkeleissä, pussikeitoissa...valmisjälkiruuissa.. ja maitoonkin lisätään synteettistä D-vitamiinia, joka uutetaan puhdistettuun maissiöljyy.. vaan kun usassa ne ei oo päässeet selville että voiskohan se puhdistettukin aiheuttaa oireita vai kuinka pieni kontaminaatio riittää tosi herkälle aiheuttaan ne oireet.. kerran mää siitä yhdelle maitoalan firmalle vähän annoin palautetta, että miks melkein kaikkiin maitotuotteisiin sitä työnnetään, eikö ihmisille anneta valinnanmahdollisuutta.. ottaako oireita vaiko eikö..aatelkaas kuinka kivaa on ostaa kaupasta jotain.. tälläisen ikänäköisyydestä puolsokeen.. kaikki tuoteselosteet on aina pakko lukee.. ja maitohyllyllä se vasta hupaisaa on, kun valkkaan ja paan pois ja taas katon toista tuotetta...aattelevat varmaan että ompas ronkeli.. eikö pakkaus miellytä... entäs sitten leikkeletiskillä.. kun ei sovi soija, eikä pippuritkaan.. välillä oikein hävettää se tiiraaminen..
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Ushva
Karitsa

Poissa
|
 |
« Vastaus #5 : 12.03.08, 21:31 » |
|
Minä oon jollekin allerginen, nenä vuotaa koko ajan ja aivastuttaa ja välillä on myös hengenahdistusta. En vaan tiedä mille oon allerginen, kun kävin testeissä (perussarja+lehmä) niissä ei näkynyt mitään. Lammas ei tainnut kuulua tuohon perussarjaan(?). Itse epäilen että pöly tämä aiheuttaa ja keväisin siitepöly. Onneksi lääkkeet auttaa.
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Sirppi
Mummouuhi

Poissa
Sukupuoli: 
Texeltyttö
|
 |
« Vastaus #6 : 12.03.08, 22:00 » |
|
Minä oon jollekin allerginen, nenä vuotaa koko ajan ja aivastuttaa ja välillä on myös hengenahdistusta. En vaan tiedä mille oon allerginen, kun kävin testeissä (perussarja+lehmä) niissä ei näkynyt mitään. Lammas ei tainnut kuulua tuohon perussarjaan(?). Itse epäilen että pöly tämä aiheuttaa ja keväisin siitepöly. Onneksi lääkkeet auttaa.
Mua hoitava keuhkopolin lääkäri myönsi ihan suoraan, että allergiatestit eivät kerro paljoakaan. Mullakin ainoat plussat testeissä ovat olleet ohra, varastopunkit ja lateksi. Selkeitä oireita saa lepästä, koivusta, useimmista koirista, lehmästä, hevosesta, pujosta, mansikasta jne jne jne. Oireiden voimakkuus riippuu siitäkin kuinka monelle allergeenille kerrallaan on altistunut, esim en voi keväisin kuvitellakaan syöväni omenoita. Nyt tämä talvi on ollut helpompi monella tapaa, kenties elimistö tällä hetkellä vahvempi jotenkin, olen pystynyt esim maistamaan tomaatteja ja kiiviä saamatta niistä välittömiä oireita Ihminen on kokonaisuus ja uskon, että noi allergiatkin oireilevat pahimmin, jos ei muut asiat ole ihan kohdallaan. Mulla esim meni kaksosten kanssa useampi vuosi, että elin todella minimaalisilla yöunilla ja sen ajanjakson ajan allergiat putkahtivat esiin useiden hyvien vuosien jälkeen. Samoin uskon, että kun syö "oikeaa" ruokaa niin elimistö kestää hiukan paremmin suhtautua noihin allergisoiviin aineisiin, eli pyrin syömään mahdollisimman vähän käsiteltyä "aitoa" ravintoa monipuolisesti ja kohtuullisuutta noudattaen. Ihmisen elimistö ei ole luotu vetämään vehnäleipää, kilotolkulla lihaa ja lisäainepommeja, onkohan kovin provosoivasti sanotttu että allergiat ovat osaltaan sisäsyntyinen kosto ja kapina lajinmukaisten tarpeiden noudattamatta jättämiseen. Tietenkään se ei ole noin suoraviivainen asia, eikä todellakaan itseaiheutettu vaiva, sen tiedän vaikeasti ruoka-aineallergisen lapsen äitinä (jonka lapsi onneksi tänä päivänä pystyy syömään jo melko hyvin "normaalia" ruokaa ilman rajoitteita), mutta jokin merkki se on siitä ettei ihmisen keho pysy tämän maailman menossa mukana.
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|
maunu_muori
|
 |
« Vastaus #7 : 12.03.08, 23:30 » |
|
mää voisin varmaan kirjoittaa sellaisen kilonpainoisen opuksen näistä allergioista.. siis potilaan näkökulmasta ja siitä mitä se hoito, diagnosoiti, lääkitys ja tutkimus on ollut noin 50 vuotta.. heh heh.. ja jos vielä lisäisin siihen miten eri tavoin noi oireet voi ilmetä ja mitä kaikkee on jätetty tutkimatta.. niin taitais olla kuvaraamatun painoinen.. Meillä on sillain erityislaatuinen tilanne että tiedetään jo 1800- luvun puolella olleilla lähisukulaisilla olleen ihan selvästi oireita.. ja silloin ei vielä ollut noita lisukkeita ruuassa.. eli ollaan sellaista suku jossa on tosi voimakas perimä näille sairauksille... mutta miten se sitten ilmenee ja pystyykö noi testi näyttään että mille kaikelle.. niin voin vakuuttaa, että ei taatusti.. Ruoka-aineallergiat on hyvin hyvin vaikeita testattavia, kun ei se ihon epiteeli välttämättä reagoi samoille aineille kuin koko korppa silloin kun syö jotain.. ja sitten se kuinka se kroppa reagoi.. no esim omana .. tyypillisesti aiheuttaa aika välittömiä reaktioita.. siis jopa jo suun limakalvoilla, varsinkin jo se on sidoksissa siihen siitepölyjen ristiallergiaan, joka esim mulla on aika pahana..(raakajuures- hedelmä- koivu- leppä) Sitten on ne viivästyneet reaktiot.. jotka on tosi vaikeita selvitettäviä, niinkuin toi mun kuvaama maissijuttu.. siis kun vaan tule maha niin hel.. kipeeksi..näitä viivästyneitä reaktioita voi tulla esim kotimaisista viljoista.. Sirppi: ohra ja maissi on sitten aika lähellä toisiaan eli aika usee ohraellerginen reagoin myös maissille ja päinvastoin.. kattelehan..kun voi olla sillain ikävä löytää.. Ja sitten ne HAJUSTEET... siis se se vasta on jotain kamalaa..taipumusta testataan yhdellä markkerilla(olikohan sen nimi perunbalsami) ja jos siitä saa oireita priktestissä, niin sitten on syytä vältellä myös , kanelia, neilikkaa, vaniljaa(siis sitä oikeeta) pippureita, inkivääriä.. jne nää ruoka-aineet reagoi ristiin ton hajusteallergian kanssa.. hyvä esimerkki siitä on ihan lähipiiriissä tosi monella.. ja monen tunnin ripulointi.. siis ainakin meillä tää ilmenee just oksenteluna ja ripulina..ja ihan hirveenä mahakipuna.. ja meistä 10 reagoi 8 just noin..(siis jotka ollaan yleensä allergisia.. noo eipä siihen terveitä jäänyt.. ketään..siitä sukuhaarasta).. siskolikan kanssa ollaan mietitty että oisko tässä joku toinen geenivirhe taustalla, kun astmaa, nuhaa ja ihottumaa sairastaa vaihtelevasti 3-5 .. niistä kymmenestä( vähän vaihtelee eri henkilöillä, ja jotkut sitten kerää nää kaikki).. mää ja sisko ollaan kerätty kaikki.. ja myö ei saatu rintamaitoo kuin pari viikkoo ja ne sen ajan lisämaidot  .. ja asuttiin silloin raskaan liikenteen yhden suomen vilkkaimman solmupisteen yläpuolella..niin että altistusta tuli tuutin täydeltä joka suunnalta..lisäksi tietty superhyper desinfieerattu koti.. jota siivottiin ihan urakalla  60 - luvun myrkyillä. mutta nyt lopetan.. johan tätä tuli tälle iltaa... ;D
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Sirppi
Mummouuhi

Poissa
Sukupuoli: 
Texeltyttö
|
 |
« Vastaus #8 : 13.03.08, 01:32 » |
|
Vielä jäi Maunu_muorin selitys aika lyhyeksi! ;D
Joo totta mooses niitä allergioita on ollut aina ja tulee olemaan, mutta tää nykypäivä ei tee sille asialle yhtään hyvää kumminkaan. Mitä nyt sitten ehkä allergia-asioiden tiedostaminen on kuitenkin hyvä juttu ja sentään jotain testejä (vaihtelevin tuloksin) ja hoitoja.
Sitä vastaan minä vähän kapinoin lapseni oireillessa tooodella pahoin suolisto-oirein, että joka hemmetin piipusta allergialääkäreitä myöten oltiin niin hanakasti tyrkyttämässä ajatusta, että tarvii kokeilla lisää ruoka-aineita jne. Minä koitin toppuutella, että annetaanpas nyt olla pientä taukoa, että ehtii pojan elimistö palautua siitä stopista minkä elimistö ensimmäisen seitsemän kuukauden aikana teki, kun poika ei enää puolivuotiaana kasvanut pituutta eikä painoa, kun oksensi ja ripuloi kaiken. Vuoden ikään mennessä oli kuitenkin ruokalistalla broileri, mustikka, vadelma, parsakaali ja riisi ja semmonen maidoton äidinmaidonkorvike. Että noissa ruoka-ainekokeiluissa hosutaan pienen lapsen kanssa ihan turhaan ja sitten mennään roimasti takapakkia, kun lapsi ei suostu mitään edes syömään, kun ennakoi jo vatsakipuja ruokalautasen nähdessään. Että moninaiset voivat allergian aiheuttamat vaivat olla.
Itse olin allerginen vähän kaikelle lapsena, mutta elin oireetonta vaihetta viitisentoista vuotta välissä kuopusteni syntymään asti. Ja tässä muutaman edellisen vuoden mittakaavassa allergioita ei todellakaan lapsena ollut. Siksipä olen oikein tyytyväinen, että nyttemmin on hiukan helpottanut, mutta voihan se olla ohimenevä vaihe. Esim äidilläni paheni allergiat huimasti viisissäkymmenissä ja se on karmivaa katsoa jos sattuu käsille vääränlaista tiskiainetta, rypsiöljyä, kalaa, vehnäjauhoja, raakaa perunaa yms. Sitä ei aina osaa edes ajatella mille kaikelle sitä voi ollakaan allerginen ja miten tuskastuttavaa onkaan selittää kerta toisensa jälkeen, ettei lapselle saa antaa maitoa tai porkkanaa YHTÄÄN (ja sitten mummo tulee ylpeänä kertomaan, että lapsi tykkäsi niin porkkanaraasteesta kun sekoitti sen perunamuussiin ja pyyteli lisää kermaa....aaaarrrggghhhhhh!!!!!!)
Ja toi hajustejuttu onkin ihan oma lukunsa. Se on sellaista terooria noi hajusteiden käyttö tuolla monessa paikassa, että jonkun konserttisalin toisesta päästä voi niitä molekyylejä tumpsahtaa hengitykseen ja siinä onkin sitten konsertti pilalla. Phaksi onnekseni pidän myös hajuvesistä, mutta olenpa oppinut testaamaan ne laittamalla tipan nilkkaani, sillä kaulalle tai kädelle ei tulisi enää mieleenkään (kauhea kun alkoi kuristaa henkeä jo ajatuskin).
Siinä tosiaan saa olla tarkkana mitä laittaa suuhunsa, koska siinä voi mennä tukkoon keuhkoputket, silmät ja nenäontelot...lisäksi se kelju kihelmöinti suun ympärillä ja kielen puutuminen on todella epämiellyttävää jo sinänsä, esim tuoreet herneet, mansikka, manteli. Vuosia tässä tuntui , että aivan kuin olisin todella jokin invalidi, kun otin syömiseni niin varman päälle, kun pelkäsin oireita. Nyt parempi vaihe menossa ja täytyy sanoa, että on tullut testattua mitä voi syödä ja mitä ei. Ehkä olisi viisaampaa vaan välttää niitä mitä aiemmin, mutta...kun on jokin uhma päällä, ja toivoo että jospa ei oireita enää tulisi. Siihen en ole perehtynyt voiko ruoka-aineille siedättää itseään,monillahan on kokemuksia, että omille koirille ei ole allerginen ja niitä siitepölysiedätyksiä tehdään paljon sairaaloissakin. No, lampaille en ole vielä huomannut olevani allerginen ja toivottavasti sellaista päivää ei tulekaan (kunhan nyt syötän eläimeni pölyämättömällä säilörehulla, hyvillä kauranoljilla ja kauroilla...)
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Mi
Karitsa

Poissa
|
 |
« Vastaus #9 : 13.03.08, 07:33 » |
|
Mulla on kans noita allergioita testailtu useampaan kertaan. Lapsena ensimmäisen kerran ja nyt aikuisiällä pariin kertaan. Prick-testejä ja sitten selkä täyteen niitä lätkiä ja aineita. Millekään en ole niiden mukaan allerginen. Nuha on vaivannut lapsesta lähtien,pahenee selkeästi aina jauhoja käsitellessä ja myös eläinten kanssa ollessa. Sitä on pidetty vaan "herkkänä nenänä", eli vasomotorisena nuhana. Toisaalta ei selkeää apua ole ollut antihistamiineistakaan,joten ehkä se sitä sitten on. Kotimaiselle viljalle reagoin vuosia mahaoireilla ja käsi-ihottumalla. Keliakia testit näyttävät negatiivista,ainoa mikä on jäljellä on ihokeliakia mahdollisuus joten pahojen rakkuloiden ilmetessä menen kait koepalan ottoon. Mikään ei selitä noita suolisto-oireita. Lampaita ja hepoja hoitelen ja niistän nokkaani. : 
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Ushva
Karitsa

Poissa
|
 |
« Vastaus #10 : 13.03.08, 08:14 » |
|
Sirppi: Teillä on ollu rankkaa allergioitten kans, toivottavasti nyt paremmin. Sulla on siis kaksoset? Niin mullakin, neljävuotiaat pojat 
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|
Maija H
|
 |
« Vastaus #11 : 13.03.08, 09:03 » |
|
Mulla on kans noita allergioita testailtu useampaan kertaan. Lapsena ensimmäisen kerran ja nyt aikuisiällä pariin kertaan. Prick-testejä ja sitten selkä täyteen niitä lätkiä ja aineita. Millekään en ole niiden mukaan allerginen. Nuha on vaivannut lapsesta lähtien,pahenee selkeästi aina jauhoja käsitellessä ja myös eläinten kanssa ollessa. Sitä on pidetty vaan "herkkänä nenänä", eli vasomotorisena nuhana. Toisaalta ei selkeää apua ole ollut antihistamiineistakaan,joten ehkä se sitä sitten on. Kotimaiselle viljalle reagoin vuosia mahaoireilla ja käsi-ihottumalla. Keliakia testit näyttävät negatiivista,ainoa mikä on jäljellä on ihokeliakia mahdollisuus joten pahojen rakkuloiden ilmetessä menen kait koepalan ottoon. Mikään ei selitä noita suolisto-oireita. Lampaita ja hepoja hoitelen ja niistän nokkaani. :  Samantyyppisiä juttuja täälläkin, tosin mulla on todettu "vanhanaikaisten allergiatestien" aikaan yliherkkyyttä pölyä ja kissaa vastaan, laktoosiyliherkkyys, mutta mitään allergiaa ei ole. Jauhot on mulle kanssa ongelma ja aika paljon muutakin. Ja nenä vuotaa, silmät punoittavat ja niistetään
|
|
|
|
|
tallennettu
|
"Du missar 100% av alla de skott du inte skjuter" (Wayne Cretzky) www.maijas.ax
|
|
|
|
maunu_muori
|
 |
« Vastaus #12 : 13.03.08, 09:44 » |
|
Kylläpä on Sirpin sukustroori tutun kuulosta.. Mutta yritäppä ittepäiselle 84 v mummelille sanoa, että jätä nyt ne pippurit vek, ja ruis ja kala ja ne muut, mille siskon kaa oireillaan tosi rajusti., suolistolla, vaan ei , kun siitä on mukavampaa syödä "maukasta" ruokaa, ja saada sellaisia mahakohtauksia, että menee taju kankaalle >  . Nyt ollaan pakottamassa sitä testeihin.. sisko laitto vähän taustaselvitystä matkaan omalääkärille. Näitä "kohtauksia" on nyt tutkittu vaikka kuinka monta vuotta: keliakiaa ei oo, testi on tehty moneen otteeseen, laktoosirasitus oli niin vähän kohollaan ettei se selitä tota.. mutta mees sanoon lääkärille että tutkikaa nyt se ruoka-aineallergiamahdollisuus, kun suoraan alenevassa polvessa saa 7 niitä mahakohtauksia, ja ihan taatusti esim pippurista. pistaasipähkinöistä( mää en oo ees uskaltanut niitä kokeilla) ja joistain viljoista.. Joskus tuntuu, ettei sillä elinikäisellä allergiakokemuksella oo mitään merkitystä lääkärin silmissä, tai vanhempien havainnoilla.. Mut on poltettu karrelle pariin otteeseen valohoidolla... Kyllä mää normaalisti kestän auringonvaloa, vaan kun kuuluun niihin, joille doximysin, tertrajotain ja muutamat muut lääkeet laukasee valoyliherkkyysreaktion, samaan vaikutukseen pääsen kitkemällä tiettyjä kasveja,esim koiranputkee ja kaikkia sen sukulaisia, niin palaa pinta, että hujahtaa...niin eihän sitä silloin ihotautilääkäri uskonut, että voin palaa.. 25 vuotta sitten..ei ollut vielä tiedossa toi, eikä myöskään se että noilla antibiooteilla vois olla vaikutusta esim sikiön hampaisiin... iho auki ja tulehtunut.. kovat kortisonirasvat rasvat ja antibiootit alle ja sitten valohoitoo päälle.. hyvä tuli.. meinaan uusiutui koko iho, kerrasta, kun varis veks...siis ihan ensimmäisestä aloitusannoksesta.. muutaman 10 sekuntin valotusaika...Tosin en oo ihan varma olijo jo silloin tunnettua ton lääkkeen valoherkkyyttä laukaseva vaikutus vai ei.. nyt on jo onneksi dokumentoituna alan kirjallisuudessa.
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|
Tartsi
|
 |
« Vastaus #13 : 13.03.08, 11:10 » |
|
Hajusteista sen verran;ei ole allergia,mut laukasee migreenin.Mä odotan aina kauhulla sukujuhlia ym.kekkereitä,missä on mahdollisuus joutua hajustetun naisihmisen läheisyyten saatikka halaamaksi.Mä olen siitä ikävä ihminen,et kun sit päätä alkaa särkeä,mä liukenen nopeasti paikalta( jos vaan mahollista)niin kauan,kun kykenen auton rattiin.Tää on mulla tullut vasta lasten saamisen jälkeen.P..n haju on mulle parfyymia ;D 
|
|
|
|
|
tallennettu
|
Pässit Luna ja Punssi,uuhet Sanni ,Sorja, Sintti, Säihke ja Riina, iso liuta karitsoita,ensikot Tyyne, Taimi, Tiuku, Timantti, kesälampaat Ursula ja Ulpukka,mammanmussu Ulriikka, Alhon ja Lindellin maatiaiskanoja, kissat Kolli ja Viiru
|
|
|
|
Maximoves
|
 |
« Vastaus #14 : 13.03.08, 12:51 » |
|
Mä olen ihan "allerginen" voimakkaille hajuvesille ja partavesille, henki salpautuu ja migreeni on uhkaavana häilymässä. Pääasiassa heti joutuu ottamaan piippua, ettei happi lopu.
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|