12.02.12, 06:31 *
Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
Jäikö aktivointi sähköposti saamatta?

Kirjaudu käyttäjätunnuksen, salasanan ja istunnonpituuden mukaan
Uutiset:

Etusivu   Ohjeet Haku Kirjaudu Rekisteröidy  
Äänestys
Kysymys: Pidätkö lampailla/lampaalla kelloa kaulassa
Kesälaitumella
vuoden ympäri
en koskaan

Sivuja: [1] 2   Siirry alas
  Tulostusversio  
Kirjoittaja Aihe: kello kaulassa  (Luettu 1119 kertaa)
pikkukana
Pässivaari
Poissa Poissa

Sukupuoli: nainen

Maya

« : 09.03.08, 09:48 »

Miten on, kilkutteleeko kello kaulassa monellakin  hymy
tallennettu

Eevi
Pässi
Poissa Poissa

« Vastaus #1 : 09.03.08, 10:15 »

Äänestää en noilla vaihtoehdoilla voi :-\, mutta kyllä meillä kello on. Kello on vaan roikkunut jo pari vuotta lampolassa naulassa.

Kello oli monta vuotta yhdellä ja samalla lampaalla, kesät, talvet. Sitten se meni teuraaksi ja sen jälkeen ei uutta kellokasta ole nimetty.

Mutta, mutta; luulenpa, että seuraavien kerintöjen jälkeen kello jälleen otetaan käyttöön. Laumassa on selvä johtajahahmo ja sille kello laitetaan.
Jos minulla olisi enemmän lampaita, laittaisin muutamalle lampaalle erisointisen kellon.

tallennettu
Aulimaija
Pässivaari
Poissa Poissa

www.laurilan.net

« Vastaus #2 : 09.03.08, 11:30 »

Mulla ei oo kelloja millään eläimellä kaulassa. Ainoa paikka missä se voisi ajaa asiaansa on meidän tapauksessa anoppilan kymmenen hehtaarin perinnebiotooppi, josta on toisinaan hankalaa löytää laumaa.
tallennettu

Olethan tutustunut sivuihini osoitteessa www.laurilan.net
Riina
Pässivaari
Poissa Poissa

Muru Metsäneläin

« Vastaus #3 : 09.03.08, 12:33 »

En ole laittanut lampaille kelloa kaulaan, vaikka ajatus onkin kiehtova ja katraalla selkeä johtajauuhi. Mulle on kuitenkin tullut itselleni tunne, että lampaat saattaisivat kokea kellon pelottavaksi, ovathan ne luonnostaan saaliseläimiä, joille on jossain tapauksessa etuna olla mahdollisimman hiljaa. Kello kaulassa oleva lammas kuuluu kauas.
tallennettu

"Joka mäyrän saa, myös mäyrän pitää." 
http://mayranvarisetsuomenlampaat.net/
pikkukana
Pässivaari
Poissa Poissa

Maya

« Vastaus #4 : 09.03.08, 13:37 »

Mä olen miettinyt just tota että häiriintyykö lammas siitä. mutta onhan lampailla ollut kautta-aikojen kello kaulassa.
Mutta pitäiskö se jotkut saalis-eläimet loitolla kun kello kilkattais. Pelkäiskö esim. ilves kellon ääntä?

tallennettu

Vahtimassu
Mummouuhi
Poissa Poissa

Nöfnöf

« Vastaus #5 : 09.03.08, 15:51 »

Meillä on kotona ollut jo vuosia kellokas, vanhin johtaja uuhi saa kantaa koko kesän kelloa kaulassa. Mettälaitumella johon ei kotoa ihan täyttä näkyvyyttä ole mutta kuuluu. Kuulee missä lauma menee ja siitä kellon kilkatuksesta kuulee myös jos lampaita ahdistelee joku, kuten irtokoirat. Parin lampaan hengen on ehtinyt pelastamaan kun kuunnellut että nyt ne menee ja lujaa, ja ehtiny hätiin kun koira ollut raatelemassa lampaita. Meillä ei lampaat kyllä ole siitä mitenkään häiriintyneet vaikka kello kilisee koko kesän.
tallennettu
Sirppi
Mummouuhi
Poissa Poissa

Texeltyttö

« Vastaus #6 : 09.03.08, 16:21 »

Mulla ei oo kelloja millään eläimellä kaulassa. Ainoa paikka missä se voisi ajaa asiaansa on meidän tapauksessa anoppilan kymmenen hehtaarin perinnebiotooppi, josta on toisinaan hankalaa löytää laumaa.

Ei ollenkaan huonompi ajatus ;D
tallennettu

Anouk
Uuhi
Poissa Poissa

« Vastaus #7 : 10.03.08, 10:38 »

Toistaiseks en ole kelloja pitänyt, kun eivät nuo lampaatkaan ole vielä täällä kesää viettäneet. Vanhoja lehmänkelloja meillä olis kolme kappaletta ja jokainen niistä voi ihanan omaleimaisesti. Suunnittelin kyllä niitä käuýttäväni mutta mies oli sitä mieltä ettei lampaalle kuulu kelloa. Mut kattellaan kunka kauas toi metsälaidun laajenee niin ehkä sitten tulee kellotkin käyttöön.
tallennettu

Lampaita, kanoja, kissoja ja joskus vielä sikoja?
Sanna B
Mummouuhi
Poissa Poissa

Viljami

« Vastaus #8 : 10.03.08, 10:48 »

Mie meinasin kans laittaa perinnebiotooppi alueelle menevään laumaan kellon, meillä on lehmilläkin
tallennettu

Sanna + uuhet: Tikku, Takku, Taika, Tytti, Tarina, Tiivi, Taavi, Rokki, Riitti, Tellu, Tyyne, Utu, Usva, Urpu, Unikko, Uni, + 28 karitsaa sekä siitospässi Jussila
Elvsö
Uuhi
Poissa Poissa

Lampaita, ankkoja, BorderCollie sängyn alla :)

« Vastaus #9 : 19.05.11, 22:01 »

Törmäsin tällaiseen muikea hymy
Käyttääkö kukaan nykyään kelloa lampaalla; minä olen sitä ajatellut... Laittaisinko tuolle ´johtaja` uhelle -kun taas varmaan karkailevat kesällä - niin löytäisin ne helpommin saaresta ennenkuin ehtivät syömään kesämökkiläisten kukkaset.
tallennettu

Ruoho on aina vihreämpää saaristossa
www.elvso.fi
Tartsi
Mummouuhi
Poissa Poissa

« Vastaus #10 : 20.05.11, 22:48 »

Johtajauuhella on kellonsa ja pässillä oma,ihan erilaisella kilkatusäänellä.Tiedän sitten ovatko oikealla puolen pihaa vai kilkattaavatko kellot samaan tahtiin  muikea hymy Pihasta ei aina näe lampaita,mutta tuo ääni kuuluu.Olen mäkin sitä miettinyt,että häiritseekö se.Ne kyllä on oppineet sen,että kun mä kaivan kellon esille,sitte ei tarvii enää tulla yöksi sisälle, kesäloma alkaa.
tallennettu

Pässit Luna ja Punssi,uuhet Sanni ,Sorja, Sintti, Säihke ja Riina, iso liuta karitsoita,vuosikkaat Tyyne, Taimi, Tiuku, Timantti, kesälampaat Ursula ja Ulpukka,Ulriikka, Alhon ja Lindellin maatiaiskanoja,viiriäinen ja  kissat Kolli ja Viiru
sannimaa
Karitsa
**
Poissa Poissa

viikinkilampaat

« Vastaus #11 : 27.05.11, 08:46 »

Meillä on kello johtaja uuhella, vaikka onkin vain muutama lammas (7) ja laitumetkin lähes näköetäisyyksillä. Tottuivat kelloon ihan hetkessä, ja nyt seuraavat mielestäni entistä paremmin kellokasta, joten lohkoilta siirtelyt sun muut ovat sujuneet "kivuttomammin"...eli kuuntelevat jatkuvasti missä kello kilkattaa hymy

Lisäksi emäntä itse saa aina nostalgia"kiksit" kun aamusin kuuntelee kellon kalkatusta niityn laidalla silmänisku
tallennettu
Elvsö
Uuhi
Poissa Poissa

« Vastaus #12 : 28.05.11, 10:26 »

Mistä olette kellot hommanneet? Löysin yhden antiikkiliikkeestä (tarvitsisin vielä toisen pässille), mutta esim. maatalouskaupoissa ei sellaisia ollut ja vastaus kuului ´että on vaikea löytää mistään`...tekeekö niitä enää nykyään kukaan tai tuodaanko ulkomailta?
tallennettu

www.elvso.fi
Tartsi
Mummouuhi
Poissa Poissa

« Vastaus #13 : 28.05.11, 14:38 »

Toisen kellon nappasin navetan seinältä,kun niitä näytti siellä olevan useampi.Toisen pienen ostin maatalousnäyttelystä Lahdesta,mutta myyjää en enää muista.Sillä oli lammastavaraa myynnissä ja ostin myös kaulapantoja.Oli muistaakseni joku ruotsalainen nimi..
tallennettu

Pässit Luna ja Punssi,uuhet Sanni ,Sorja, Sintti, Säihke ja Riina, iso liuta karitsoita,vuosikkaat Tyyne, Taimi, Tiuku, Timantti, kesälampaat Ursula ja Ulpukka,Ulriikka, Alhon ja Lindellin maatiaiskanoja,viiriäinen ja  kissat Kolli ja Viiru
Elvsö
Uuhi
Poissa Poissa

« Vastaus #14 : 28.05.11, 18:39 »

Löysin tällaisen netistä -olisiko ollut tämä?
http://se.lgprodukter.se/index.html
tallennettu

www.elvso.fi
Sivuja: [1] 2   Siirry ylös
  Tulostusversio  

Siirry: